0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*
Ynt: Direk tırmanma merdiveni (açılır basamak)
« Yanıtla #45 : Mayıs 30, 2020, 20:57:01 »
Atilla bey, eğer yukarıdaki ifadenizi doğru anlamışsam, galiba açılırdan vazgeçip Osman Atasoy’un direğindeki gibi sabit basamak yapmayı düşünüyorsunuz.

Eğer sabit yapacaksanız, kolay olmasına rağmen lamadan yapmamanızı öneririm.
Çünkü lamadan yaparsanız sert rüzgar karşısında kanatçık gibi çalışıyorlar ve çok sayıda oldukları için de toplamda bir miktar yatırma kuvveti oluşturuyorlar. Ayrıca ses de yapıyorlar.

Daha önceki iki teknemde 6mm lik 316L çubuktan yaptım ve çok memnun kaldım.
O zamanlar 110kg idim ve her şart altında yıllarca direğin tepesine kadar çıktım, mükemmelen taşıdı.
Ayrıca üzengi gibi olduğundan, yandan ayağınızın kayıp kaza yapma riski de yok.
Sert havada yatırma kuvveti oluşturmuyor ve ses de yapmıyor.

Korozyon olacak diye endişe etmeyiniz. Çünkü hem montajda 1er mm taşırarak altına ikitarafı yapışkan bant koyuyoruz, hem de direk yüzeyindeki eloksal tabakası iletkenliği engelliyor.
Son yaptıklarım herhalde 15 yıl kadar olmuştur, henüz hiçbir korozyon belirtisi oluşmadı.

Ben basamağın herbir çubuğunun ucuna 3mm paslanmazdan minik bir pabuç yaptım ve ikişer tane 4mm lik krom perçin ile bağladım.
Bu şekilde yapınca direğin herhangi bir kesitinde ikiden fazla perçin deliği oluşmuyor, dolayısı ile mukavemet bakımından dikkate alınmasını gerektirecek bir zayıflama olmuyor. Direk üreticisinin yaptığı zayıflatmalar bunun çok çok üstünde kalıyor. Eğer direk kırılacak ise önce oralardan kırılacaktır.

Mandarların araya dolaşmaması için de basamak dış uçlarından kazık bağı ile bağlı, en üst basamaktan alt gurcataya kadar 3mm lik el incesi çektim ve dolaşmalar bitti.
S/Y Işılay   Ataköy Marina   ~~ (\_ ~~

*

    Çevrimiçi Atilla Kaplan

  • * Gezgin Korsan
  • 319
    • Yaşadığı Şehir
  • Kalamış /İstanbul
    • Tekne Adı
  • Tiger , Setur Yalova marina D pnt
Ynt: Direk tırmanma merdiveni (açılır basamak)
« Yanıtla #46 : Mayıs 30, 2020, 21:42:40 »
Nejat bey ilginiz için tesekkurler . Tespiteriniz çok önemli . Kaş yaparken göz cıkarmayalım . Bahsettiğiniz basamak atasoylardaki gibi ama sadece çubuk  paslanmazdan mı.
Yoksa sadece basılacak yerin tek tarafına bağlantı kaynatılıp diger taraf boşta mı. (yani direkten çıkan mil gibi mi).

Sigarayı bırakınca 25 kilo alınca direğe cıkmak hayal oldu 115 kiloyu da aşağıda kimseye emanet edemiyorsunuz . Basamak işi oradan çıktı .
İşim icabı basamakları lazerde paslanmazdan veya aluminyumdan kestirip atasoydaki gibi üstten çubukla kaynaklı  bağlantı yapabilirim . Veya 8 mm paslanmaz çubuğu şekline göre kıvırıp direk taraflarına üst destek  ve basmağın direk tarafına parça kaynatıp perçinleyebilirim.

65 yaş mevzu herşeyden geri bıraktı.
Attila Kaplan /Tiger  Setur/Yalova  D pnt
*
Ynt: Direk tırmanma merdiveni (açılır basamak)
« Yanıtla #47 : Mayıs 30, 2020, 22:57:10 »
Atilla bey, benim yaptığım basamaklar alt tarafta 6mm çubuktan yatay U şeklinde, üstten ise 45derece ile inen ve basamağa gelmeden önce 40mm kadar bir kısmı tam düşey olan yine 6mm çubuk idi.

Basamakları ilk yaptığımda atölyede bir tanesini sağlam bir yere bağlayıp üzerinde o zamanki 110kg ağırlığımla zıplar gibi yapıp test ettim.
Daha sonraki yıllarda çıkarken belli-belirsiz çok hafif esnemesine rağmen hiçbir mukavemet sorunu yaratmadı.


Direk üzerindeki konumlarını belirlemek için de şöyle bir yol izledim.

Önce direğin üzerindeki tüm detaylarla birlikte ölçekli bir rölövesini çıkarttım.
Bunun için 20m lik bir şerit metrenin 0’ına kırmızı izolebant sardım ve ucunu mandara bağlayıp yukarı çekerken direk üzerindeki herbir detayın orta noktasına geldiğinde aşağıda ıskaçadan olan kotunu okuyup kaydettim.
Kırmızı bandın herhangibir detayın ortasına tam gelip gelmediğini diğer pontondan dürbün ile bakarak görüp netleştirdim.
Bu şekilde hiç direğe çıkmadan oldukça yeterli bir şekilde direğin ölçülerini almış oldum.

Bu ölçülerle direğin ve üzerindeki tüm detayların ölçekli bir resmini çizdim.
Ayrıca bir kartonun kenarına da basamak aralıklarını yine ölçekli olarak işaretledim.
Daha sonra bu kartonu direk resminin yanında gezdirerek basamakların hiçbir direk detayıyla çakışmayacağı ideal konumları buldum.

Konumların daha sonra hiçbir öngörülmemiş kötü sürpriz yapmayacağından emin olunca, en alt basamaktan başlayarak montaj yaptım ve bunlara basarak yukarıya doğru devam ettim.

Direk tepesindeki en üst basamağı karşılıklı çift yaptım ve direk ucu göğüs hizasında olacak şekilde konumlandırdım.

Montaj sırasında minik pabuçların altlarına koyduğum çift taraflı bantlar aynı zamanda  matkap ile delik delerken basamağı geçici olarak yerinde tuttu ve işi kolaylaştırdı. Aynı zamanda altında kalarak galvanik korozyona karşı izolasyon da yaptı.

Perçinleri kesinlikle krom tavsiye ederim. Alüminyum olanlar zamanla hem ezilip boşluk yapıyorlar, hem de eloksalları olmadığı için uzun vadede korozyona daha açık oluyorlar.
Herbir pabuçtaki 4mm lik çift perçin mukavemet için tamamen yeterli oluyor.
Ben krom perçinleri normal pop perçin pensesi ile sıktım. Biraz sert oluyor ama sıkılabiliyor.
İsterseniz pensenin kollarına ek yapıp uzatabilirsiniz veya şimdi motorlu perçin yapıcılar var onlarla son derece rahat yapılabiliyor.
S/Y Işılay   Ataköy Marina   ~~ (\_ ~~
*

    Çevrimiçi Atilla Kaplan

  • * Gezgin Korsan
  • 319
    • Yaşadığı Şehir
  • Kalamış /İstanbul
    • Tekne Adı
  • Tiger , Setur Yalova marina D pnt
Ynt: Direk tırmanma merdiveni (açılır basamak)
« Yanıtla #48 : Mayıs 30, 2020, 23:22:03 »
Nejat korsan ellerinize sağlık  ve bu kadar detaylı anlatımınız için teşekkürler . İnsallah sizin kadar başarılı oluruz.
Attila Kaplan /Tiger  Setur/Yalova  D pnt