0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Semih Sener

  • * Gezgin Korsan
  • 4.920
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #390 : Haziran 20, 2019, 14:25:12 »
Nedim selam ,
start aküsünden o yükleri alman daha doğru.

Izole et startı ,tek şarj şebekeden ve alternatorden olsun
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    Çevrimdışı Murat Erciyes

  • * Gezgin Korsan
  • 779
    • Yaşadığı Şehir
  • Bodrum
    • Tekne Adı
  • Balım SY, Karacasöğüt MÜÇEV
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #391 : Haziran 21, 2019, 10:13:28 »
Bu konuda herkesi çok meşgul ettim, ama bir soru daha. Alternatör beslemesini iki çıkışlı izolatörden servis ve motor akülerine ayrı ayrı getirdik, bağladık. Aküler bağımsız. Alternatörün hissedici ucu bir tane. Bu ucu bir aküye bağlasam, diğerini şarj ederken, ucun bağlı olduğu aküyü referans almayacak mı? Ucu her iki akü grubuna da bağlasam olmayacak? Ne dersiniz?
Murat Erciyes - Balım SY
*

    Çevrimdışı Semih Sener

  • * Gezgin Korsan
  • 4.920
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #392 : Haziran 21, 2019, 11:22:37 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu konuda herkesi çok meşgul ettim, ama bir soru daha. Alternatör beslemesini iki çıkışlı izolatörden servis ve motor akülerine ayrı ayrı getirdik, bağladık. Aküler bağımsız. Alternatörün hissedici ucu bir tane. Bu ucu bir aküye bağlasam, diğerini şarj ederken, ucun bağlı olduğu aküyü referans almayacak mı? Ucu her iki akü grubuna da bağlasam olmayacak? Ne dersiniz?

sıradan iki yollu akü izolatör diyot grubunuz var ,  referansı herhangi bir aküye  pratikte bağlamanıza da gerek yok.

Alternator zaten hedef gerilim 14 kusurde sürekli sabit çıkış verir . Akü de alacagını alır ,doluysa da alternatorden bir şey çekmez. Böylece tekneye ekstra bir yük binmez.

Biraz akıllıları var ,Alper'in dedigi alternator gerilimine,akü sıcaklıgına vs bakıp  ,alternator saçma yüksek bir gerilim üretirse aradaki akım yolunu kesiyor vs. Ama   4 katı pahalı lanet sey. Gerilim düşmüyormuş falan fistanda deniyor ama görmek lazım



Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.912
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #393 : Haziran 21, 2019, 11:24:48 »
Sadece tek bir referans ucu dikkate alınır. Uygulamada daha fazla deşarj olan tenvirat aküleri kullanılır. Klasik alternatör regülatörleri, akü üzerindeki voltajı sabit tutmak için tasarlanmıştır. 14V üzerinde bir değerde sabit tutarlar, bu nedenle hissedici ucunun nereye bağlandığı çok da önemli değildir. sonuçta izolatör sonrası yani akü üzerinde sabit voltaj olmasını sağlar.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.

*
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #394 : Ocak 14, 2020, 21:56:23 »
İyi günler;

Bu kış biminim ve bağlantıları vs zarar görmesin (malum güneyde fırtınalı havalar çoğaldı) diye kapattım, haliyle biminiye tenax ile bağlı güneş panellerimide söktüm. Prensip olarak son 3 yıldır hiç bırakmama rağmen, akülerde sıkıntı olmasın diye sahil elektriğine bağlı bıraktım tekneyi.

Redresörüm Mastervolt. Servis, motor vs tüm şalterlerim kapalı. Telsiz, sintine, Eberspacher ısıtıcı, batarya takip monitörüm servis şalterinden bağımsız direk bağlı akülere, dolayısı ile bu cihazlar kapalıda olsa monitörde  0.3-0.4 amper tüketim okunabiliyor. 

Her ay tekneyi kontrole giderim. Bu hafta gittiğimde hem tekne giriş hemde pedestaldaki sigorta atmıştı. Aküler %81 de. Olabilir dedim sigortaları kaldırdım tekrar attı. Biraz inceleme , sıkıntı redresörde çıktı.

Kısa sürede tamir ettirdim. Birkaç devre vs parça yanmış, yapıldı yerine takıldı, sıkıntı yok.

Ancak bunu neden olabileceğine takıldım; Yakın zamanda bölgede ciddi bir yıldırım olayı yok, marinada elektrik sorunu da yok gibi. Teknemde, akülerde başka sorun gözükmüyor.

Tamiri yapan usta bir anlık "yüksek voltaj" olabilir diyor. Regülatör önerebilirim diyor.

Bildiğim kadarı ile regülatörler tepki süreleri nedeni ile böyle anlık yüksek voltajı pek önleyemez. 

Bu konuda önerileriniz olabilirmi ?

Diğer taraftan sürekli sahil elektriğine bağlı kalmak akülerin ömrünü kısaltabileceği için pek önermem diyor aynı usta. Bu konu çok tartışılıyor, herkes farklı yorumluyor.
Şimdi bu konu için uzaktan müdahale edebileceğim teknolojik bir yapı planlıyorum. Bunun için Mastervolt un wi-fi yada sim kartlı bir ürünü var, fiyatını henüz bilmiyorum.
Uzaktan redresörü kapatmak yada devreye almak? Bunun için bir başka başlıkta Hakan Zorlu beyin paylaştığı akıllı priz seçeneği uygun görünüyor. Redresör beslemesini bu prizden yapmak konuyu çözebilir gibi düşünüyorum. Mesela; 1 gün şarj et, 3 gün dinlen gibi. Akülerde sürekli %100 dolu kalmaz böylelikle. Oldukçada ekonomik olabilir?
Görüşleriniz ve deneyimlerinizi paylaşabilirseniz sevinirim.

*

    Çevrimdışı Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 1.035
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
    • Meslek
  • Mühendis
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #395 : Ocak 15, 2020, 14:12:45 »
O ustaya selam söyleyin ustalık yapmaya devam etsin teknik yorum yapmasın. Sahil elektriğine bağlı kalmak akülerin ömründen yemez tam tersine sürekli deşarj şarj yapmak ömrünü kısaltır. Redresör float değerine geçtikten sonra aküleri canlı tutar. %100 dolu aküyü doldurmaya kalkmaz. Yani kendi kaybı olan 1-2A lik kayıpları doldurur ki bu da döngüden yemez. Redresörün sıcaklık sensörü vs takılıysa hiç korkmayın sahile bağlı kalsın. Sadece solar regülatörünün  voltajını redresör voltajının altına ayarlayın ki redresör çalışırken o devreye girmesin.
IN BOOST WE TRUST
*
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #396 : Ocak 15, 2020, 22:43:44 »
Çizgi düzmüdür.soru bence düzdür ama biraz gözle görmeyecek yamukluk vardır.basksina görede başka durumdur.yani herkeze her görüşe saygım var.alper beyin dedikkeri dogrudur.ekleyecegim konu ise bu işlerde  şarj cihazı çok iyi olmalı şarj 14.2 civarında tamamen akımı kesmeli 13.8 v da tampon akımla devreye girmeli bu şekilde çalışan bir şarj cihazı 7/24 220 v takılı kalabilir.tamir ettirdiginiz cihazı boş aküyü şarj ederken maksimum akımı vermeli 13.8 volt civarında tampon şarj geçmeli aynı durum dinoma için geçerli dinoma da maksimum voltajı bulduğunda şarjı kesmeli dir yoksa akülerin bozulma süreci hızlanır.tamiri edilen şarj cihazı bu testlerden geçmeli

*
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #397 : Ocak 16, 2020, 11:32:35 »
Yorumlara teşekkür ederim.

Bir çok kişi sorun yaşamamak adına sürekli bağlı kalmayı tercih etmesede, anladığım kadarıyla redresör kaliteli ise sürekli sahil elektriğine bağlı kalmakta sorun yok.

Ama maalesef bu durum "ani gelen yüksek voltaj" ın vereceği zararı (muhtemelen benim yaşadığım gibi) önlemeye yetmiyor. Buna kötü hava şartları da dahil (yıldırım, şimşek vb)

Yazımın birinci bölümündeki sorum bununla ilgili idi, ani gelen yüksek voltajın redresöre vereceği hasarı nasıl önleriz?
*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.912
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #398 : Ocak 16, 2020, 14:10:28 »
Eskiden regülatör kullanırdık ama artık gerilim çok düzenli, ani gelen yüksek voltaj konusunu şimdiye kadar bir tek bu başlık altında gördüm. Ani glen yüksek voltaj yerine redresörün arızalanması daha mümkün görünüyor. Elektronik cihazlar her ne kadar konduramasak da dışarıdan ciddi bir değişim olmadan da bozulabiliyor. Yıldırım düşmesi ise maalesef fazla tedbir alınabilecek bir kaza değil. Paratoner veya başka türdeki korunmalar için koruduklarına dair istatistiki olarak anlamlı herhangi bir çalışmaya rastlamadım. Yıldırımın zararları ise yüksek gerilim, yüksek akım ve yüksek manyetik alan nedeni ile oluşuyor. Tüm bağlantılardan ayrılmış ve metal kafes içine alınmış cihazların zarar görmeyeceği söyleniyor ama kullanılamayan bir cihaz nasıl işimize yarayacak? 

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Cengiz Karan

  • * Gezgin Korsan
  • 51
    • Yaşadığı Şehir
  • Balikesir
    • Tekne Adı
  • Efsun
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #399 : Ocak 16, 2020, 14:12:51 »
Ali Bey,

Siz zaten mastervolt gibi bir markayı seçerek bastan önlemini almışsınız.
Kendi teknemde de mastervolt kullanıyorum. Mastervolt çok özel bir redresör dür.
Hatta piyasa da en iyi redresörlerden biridir.
Düşük voltaj,aşırı yük,kısa devre,aşırı ısı da kendini korur.
Marina da devamlı şebekeye bağlıdır. Çünkü bu redresör sıradan bir cihaz değil.
IUoUo 3 kademeli özelliğe sahip bir cihaz. Akünüzü dengede tutar.ömrünü uzaltır.

Elektrikçi bu işin montaj kısmından anlar, bir marin elektronikçi ye gösterin derim.
Cihaz da bir sorun yoksa, zaten yüksek voltaja korumalı bir ürün bu.

*
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #400 : Ocak 16, 2020, 14:39:30 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Eskiden regülatör kullanırdık ama artık gerilim çok düzenli, ani gelen yüksek voltaj konusunu şimdiye kadar bir tek bu başlık altında gördüm. Ani glen yüksek voltaj yerine redresörün arızalanması daha mümkün görünüyor. Elektronik cihazlar her ne kadar konduramasak da dışarıdan ciddi bir değişim olmadan da bozulabiliyor. Yıldırım düşmesi ise maalesef fazla tedbir alınabilecek bir kaza değil. Paratoner veya başka türdeki korunmalar için koruduklarına dair istatistiki olarak anlamlı herhangi bir çalışmaya rastlamadım. Yıldırımın zararları ise yüksek gerilim, yüksek akım ve yüksek manyetik alan nedeni ile oluşuyor. Tüm bağlantılardan ayrılmış ve metal kafes içine alınmış cihazların zarar görmeyeceği söyleniyor ama kullanılamayan bir cihaz nasıl işimize yarayacak? 


Nedenini bilmiyorum ama ani yüksek voltaj hala olabiliyor.

Geçen yıl içinde, yıldırımın filan söz konusu olmayacağı bir zamanda, aynı pontonda birçok teknenin cihazları aynı anda arızalandı. Benim de redresör+su yapıcı+mikrodalga fırının kartları yandı.

Elektrikçilerin açıklaması ''ani voltaj yükselmesi''ydi. Bu nedenle artık sahil elektriğini olabildiğince kullanmıyorum.
S/Y Işılay   Ataköy Marina   ~~ (\_ ~~
*

    Çevrimdışı Can Arslan

  • * Gezgin Korsan
  • 65
    • Yaşadığı Şehir
  • Ankara
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #401 : Ocak 16, 2020, 15:09:26 »
Daha evvel bi şekilde duymuştum tam detayını ve sebebini hatırlayamıyorum ama sebebsiz elektrik arızaları için şöyle bir şey var mı.

Elektrike bağlanılan pantoon da metal bir tekne varsa sizin elektrik aksamınız tam güvende değildir gibi.  Topraklamaya ile ilgili bir sebep olabilir belki dediğim gibi tam hatırlayamadım.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Atilla Kaplan

  • * Gezgin Korsan
  • 189
    • Yaşadığı Şehir
  • Kalamış /İstanbul
    • Tekne Adı
  • Tiger , Setur Yalova marina D pnt
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #402 : Ocak 16, 2020, 15:35:25 »
Metal tekneye gerek yok pantonun/iskelenin metal ayakları tam anlamıyla elektroliz cubugu
Attila Kaplan /Tiger  Setur/Yalova  D pnt
*
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #403 : Ocak 16, 2020, 15:40:31 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Daha evvel bi şekilde duymuştum tam detayını ve sebebini hatırlayamıyorum ama sebebsiz elektrik arızaları için şöyle bir şey var mı.

Elektrike bağlanılan pantoon da metal bir tekne varsa sizin elektrik aksamınız tam güvende değildir gibi.  Topraklamaya ile ilgili bir sebep olabilir belki dediğim gibi tam hatırlayamadım.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Ne yazık ki geçen yıl bu da başımıza geldi ve birkaç başka tekne ile beraber bizim teknenin de pervane+şaft+halat kesicisi, elektro erozyon ile eridi.

Toprak hattı üzerinden bütün tekneler birbirine doğrudan bağlanıyorlar. Eğer farklı teknelerde farklı metaller toprak hattına bağlı iken aynı zamanda suya da değiyorlarsa, pil oluşumu nedeniyle (+) taraftaki metal anod oluyor ve iyon kaybederek bir çeşit erime yapıyor.
Veya teknelerden birinde elektrik kaçağı varsa ve topraklama hattı gerçekten bunu toprağa verip nötralize edemiyorsa, yine erimeye sebep oluyor.
Bunlardan sakınabilmek için de izolasyon trafoları veya devreleri kullanılıyor. Ben de sahille olan toprak hattımı kesip, tekne karinasındaki bakır plaka üzerinden topraklama yaptım.Aslında benim yaptığım da pek önerilmiyor ama ben kullanıyorum.

Ani voltaj yükselmesi ise bunlardan ayrı bir problem. Herşey tekniğine uygun olsa bile cihazlar bu durumla karşılaşınca bu kadar ani olarak korumaya geçemiyebiliyorlar.
S/Y Işılay   Ataköy Marina   ~~ (\_ ~~
*
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #404 : Ocak 16, 2020, 18:08:15 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Elektrikçi bu işin montaj kısmından anlar, bir marin elektronikçi ye gösterin derim.
Cihaz da bir sorun yoksa, zaten yüksek voltaja korumalı bir ürün bu.


Yorum için teşekkür ederim. Tamiri yapan kişi Marmaris'de Netsel Marinada işinin ehli ve oldukça tercih edilen bir kişi. Mastervolt unda yetkili servisi.

Neden olmuş olabilir sorum üzerine "yüksek voltaj" olabilir şeklinde ifade etti. Ben de kendisine aynı pontonda en az 14-15 tekne de sahil elektriğine bağlı , onlarda neden sorun yok (tabi net bilmiyorum) dedim, daha önceden de başka bir darbe almış olabilir sizinki dedi. Redresörlerde sık karşılaşılan bir durum bu dedi.

Mastervolt un içinde dahili bir sigorta yok, yüksek voltaja karşı kendini nasıl koruyor olabilir? Muhtemelen bendekinde olduğu gibi girişteki birkaç devre, parça yanıp sorunun ana karta geçmesi önleniyor.