0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    T. T.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #435 : Haziran 04, 2021, 20:13:05 »
Herkese merhaba,

Teknem icin amatörce bir elektrik şeması çizdim. Henüz kablo kalinliklarini ve bazı sigortalari detaylandırmadım.  Hatali veya eksik oldugunu düsündügünüz hususlar hakkında uyarılarda bulunabilirseniz sevinirim.  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    E. B.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #436 : Haziran 04, 2021, 22:09:21 »
Merhaba,
VHF 'i ayri bir sigorta ile direkt akuye baglayin. Ana kesici salter uzerinden olmasin.
Bir yangin veya duman gorme benzeri durumlarda yapmaniz gereken islerden belki de ilki ana elektrik salterini kapatmak. Bu durumda VHF devre disi kalir, anons yapip yardim cagiramazsiniz.



*

    M. E.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #437 : Haziran 05, 2021, 06:56:18 »
Balım 21 yaşında ve kabloların izolasyonları sertleşmeye, iletkenleri oksitlenmeye başladı. Bunu fırsat bilip ben de elektrik sisteminde büyük bir yenilemeye hazırlanıyorum.

Şemanızda ilk bakışta birkaç nokta dikkatimi çekti. Bu konuda görüş ve öneriler geldikçe aslında kapsamlı bir liste çıkabilir, yararlı bir konu açmışsınız.

Şemanıza ilk bakışta:

1. ABYC standartı şarj kablolarının doğrudan akülere bağlanmasını işaret ediyor. Akü başlıkları üzerinde kalabalık olmasın diye ben de şarjları (redresör, alternatör, solar) bir terminal üzerinden aküye bağlamak istemiştim, ama hepsini teker teker aküye bağlamak daha doğru anlaşılan.

2. Irgata tevzi tablosundan gösterdiğiniz çıkış herhalde ırgat rölesi anlamında olsa gerek. Irgat sigortasından aküye bağlantı doğrudan olmalı (servis aküsündense motor aküsüne bağlantı bana daha doğru geliyor).

3. Güvenilir hazır tevzi tabloları aşırı pahalı. Ayrıca o mini otomatik sigortalara da güvenmiyorum. O bakımdan iç aydınlatma, dış aydınlatma ve fenerler, hidrofor, siyah su maceratör, gri su deşarj pompası, duş pompaları, sintine pompası, elektronikler, radyo VHF ve diğer olmak üzere yaklaşık 10 -11 adet uygun amperajda rocker ya da basmalı tip otomatik sigortalar üzerinden anahtarlara gitmek daha uygun geliyor. Burada dikkat edilmesi gereken şey bir sigortaya ait gruptaki kabloların amper dayanımı (ampacity) ilgili otomatik sigortanın değerinden büyük olmalı ki, kablo yanmadan sigorta atsın. Bundan sonra istenirse ayrıca bıçak sigortalar konulabilir.

Tabii servis aküsü çıkışına en yakın bir noktaya servis için ve invertör için birer adet uygun amperajda otomatik devre kesici koyulmalı, onu atlamayayım.

4. Pozitif terminalden tevzi tablosuna giriş ve tevzi tablosundan çıkışta arkada birer ray klemens seti üzerinden geçerseniz ileride müdahale etmek kolaylaşacaktır.

5. DC kablo kesit hesabında gerilim düşmesine göre kesit hesaplarken kablonun pozitif ve negatifi olmak üzere toplam mesafeyi iki ile çarpmayı unutmayın Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Eğer ABYC standart tablosundan çalışmak zor gelirse Blue Sea Systems’in Circuit Wizard isimli bir aplikasyonu var, işi kolaylaştırıyor.

6. Gerek sahil elektriği gerekse invertörün 220 VAC devresinde kaçak akım koruma şalteri ve iki kutuplu otomatik sigorta(lar) kullanmayı ihmal etmeyin.

Kolaylıklar dilerim.


*

    T. T.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #438 : Haziran 05, 2021, 20:35:16 »
her ikinize de tavsiyeleriniz icin cok teşekkür ederim. 


*

    M. E.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #439 : Haziran 06, 2021, 23:31:46 »
Selam. Sanal çapa aldım Haswing Cayman ve onu kullanmak için lityum ion akü aldım ama nasıl şarj edeceğimi bulamadım. Motordan şarj olurmu? Nereden bilgi alabilirim ?

*

    A. D.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #440 : Haziran 07, 2021, 10:40:14 »
Merhaba kaç A akü aldınız bilemiyorum ancak Victron Smart chargerlar var 15 ve 20A lik. Onları kullanabilirsiniz. Alternatörden şarf etmeyin bence. Alternatörü yakabilir. 220 bulduğunuz yerlerde şarj edebilirsiniz. Ya da Battery to Battery charger alıp makine start ya da servis aküsü üzerinden şarj edebilirsiniz. Onlara bir yerden şarj gelmeye başladığı zaman devreye girer şarj kesildiği zaman devreden çıkar onları boşaltmaz.
*

    T. T.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #441 : Haziran 07, 2021, 22:04:30 »
Alper Beyin tavsiyesini bence de dikkate alin..düsük devirlerde alternatör lithium aküleri charge ederken yanıp gidebiliyor.. söyle bir ürün var Victron da...

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

incelersiniz...yeni oyuncaginiz hayırlı olsun:)
*

    H. Z.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #442 : Ekim 22, 2021, 16:34:39 »
Feribotun elektrik pedestal girişi böyle bişi. Kaç amper diye geçiyor bunlar?

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap 

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #443 : Ekim 22, 2021, 16:52:26 »
3 x 32 A olmalı
*

    A. K.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #444 : Ekim 22, 2021, 17:36:20 »
Hakan bey eger marinadaki soketlere uyuyorsa 16 Amper. eger daha büyükse ki onlar cekek yerlerindekilere uyuyor , onlarda 32 amper.

Denizde 16 A , karada 32 A
*

    H. Z.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #445 : Ekim 22, 2021, 18:35:23 »
Ahmet abinin dediği gibi 3x32 sanırım. Koca feribot
*

    O. G.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #446 : Ekim 22, 2021, 23:35:28 »
Hakan Korsan,
Uzun boylu olunca insanın “vizyonu” da farklı oluyormuş..
O gördüğün monofaze/trifaze bir güç fişi.. (NEMA 3P+N+PE)
Kablonun kalınlığına, ağız çapına ve alüminyum olduğuna bakılırsa, o fiş 250A üzeridir.
Dilini değdirebilirsin bu arada..  Uçlarda enerji yok..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap