0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #405 : Ocak 17, 2020, 10:52:08 »
Toprak hattının anlamı herhangi bir kaçak olduğunda elektriği kablolar yerine topraktan kaynağına göndermektir. Toprak hattı yeni kurallara göre belirli büyüklükte bir metalin toprağa gömülmesi ile elde edilir. Tekne karinasına bağlanacak bir metal plaka iş görebilir veya görmeyebilir. Sonuçta 220V 16 A bir kaynağınız var ve bu enerjinin arıza halinde o plakaya yönlenmesini, deniz suyu gibi oldukça yüksek dirençli bir ortamdan geçerek toprağa ulaşmasını umuyorsunuz. Sıhhatli bir uygulama değil. Toprak hattı nedeni ile oluşabilecek galvanik korozyondan  korunmanın en doğru yolu, toprak hattına izolatör takmaktır.


*

    H. D.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #406 : Ocak 17, 2020, 11:23:06 »
Teknede Toprak hattı görevini nasıl yapar?
Yani 220 volt elektrik kullanan bir aletimiz arıza sebebi ile gövdesine elektrik akımı verdiği zaman bu akım toprak hattı sebebi ile akım topraga akar ve ilgili sigorta atarak elektrik akımını keserek üzücü olayların olmasına manı olur.
Peki teknede toprak hattı akımı nereye akıtacak?


*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #407 : Ocak 17, 2020, 11:37:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknede Toprak hattı görevini nasıl yapar?
Yani 220 volt elektrik kullanan bir aletimiz arıza sebebi ile gövdesine elektrik akımı verdiği zaman bu akım toprak hattı sebebi ile akım topraga akar ve ilgili sigorta atarak elektrik akımını keserek üzücü olayların olmasına manı olur.
Peki teknede toprak hattı akımı nereye akıtacak?

Toprağa akar kısmı kısmen doğru, toprak elektriğin son bulduğu nokta değildir. Bir kablo yerine geçerek kaçan akımı tekrar kaynağına yani elektrik üreten jeneratöre kadar taşır. Teknedeki toprak hattı daha doğrusu sahilden elektrik aldığınız yere bağlı değil de bir plaka ile denize verilmişse deniz suyu iletkenliğinden yararlanarak akımı toprağa iletir ve toprak da elektrik kaynağına götürür. Deniz suyu iyi bir ileetken olsa da ciddi bir direnci vardır. Levha boyutuna bağlı olarak 220V 16 A üstü bir akımı toprağa tam iletemeyebilir, oluşan direnç neden ile kaçak akımın başka yol bulması gerekebilr.


*

    M. G.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #408 : Ocak 17, 2020, 13:04:26 »
Konu topraklama ve teknenin sahil elektriğine bağlı durumda olmasına gelince, daha önce tartışılan izolasyon trafosu meselesine de değinmek iyi olur diye düşünüyorum.
Sahil elektriğine bağlı olduğumuzda teknede can güvenliği açısından büyük önem teşkil eden İZOLASYON TRAFOSU edinerek elektriği bu yolla tekneye almamızın gerekliliğini bir kez daha vurgulamak lazım. Ayrıca bu trafo galvanik korozyondan korunmak için de işe yarıyor.
...
Konu alttaki başlıkta tartışılmıştı. Daha çok imalat, şemalar, devreler konusunda teknik anlaşmazlıklar ve kullanılan deyimler nedeniyle esas gerekliliği tam olarak anlaşılamamıştı sanırım.
İlgilenirseniz eskiden ele alınan konunun önemli noktalarına da göz atabilirsiniz.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    Ü. Ö.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #409 : Ocak 17, 2020, 16:06:38 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknede Toprak hattı görevini nasıl yapar?
Yani 220 volt elektrik kullanan bir aletimiz arıza sebebi ile gövdesine elektrik akımı verdiği zaman bu akım toprak hattı sebebi ile akım topraga akar ve ilgili sigorta atarak elektrik akımını keserek üzücü olayların olmasına manı olur.
Peki teknede toprak hattı akımı nereye akıtacak?

Elektrik çarpması demek vücudumuzun bu toprak hattı görevini görerek akımı üzerinden akıtması demek.
Her nasıl teknede böyle bir toprak hattı yapmak büyük sıkıntı ise, aynı zamanda vücudumuzun da toprak hattı görevi görüp akımı iletme şansı, yani çarpılma imkanı da yok gibi.

Var mı? (bir elimizle de kaynağımızın diğer kablosunu tutmak hariç!)

*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #410 : Ocak 17, 2020, 16:18:33 »
Teknede izolasyon trafosu galvanik etkiden korunmak için önemli bir yöntem olsa da kişi çarpılmasınıa çözüm değildir. Sanırım kaçak akımdan korunma sistemi daha iyi korunma sağlar. Elektrik girişine bağlanan hassas bir sigorta sistemidir. Tekneye gelen akımın faz ve nötr hatlarından düzgün geçtiğini kontrol eder ve toprak hattından çok düşük akım bile geçse devreyi keser. Sanırım artık evlerde tüm elektrik girişlerine takılıyor. Galvanik korunma içinse tüm teknelerin galvanik izolatör taktırmasını öneririm. Galvanik akımları (düşük voltaj) geçirmezken toprak hattından geçecek kaçak akımı geçirir.
*

    M. G.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #411 : Ocak 17, 2020, 20:43:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknede izolasyon trafosu galvanik etkiden korunmak için önemli bir yöntem olsa da kişi çarpılmasınıa çözüm değildir. Sanırım kaçak akımdan korunma sistemi daha iyi korunma sağlar. Elektrik girişine bağlanan hassas bir sigorta sistemidir. Tekneye gelen akımın faz ve nötr hatlarından düzgün geçtiğini kontrol eder ve toprak hattından çok düşük akım bile geçse devreyi keser. Sanırım artık evlerde tüm elektrik girişlerine takılıyor. Galvanik korunma içinse tüm teknelerin galvanik izolatör taktırmasını öneririm. Galvanik akımları (düşük voltaj) geçirmezken toprak hattından geçecek kaçak akımı geçirir.

Ahmet bey,
İzolasyon Trafosu İmalatı konu başlığı altında
Temmuz 07, 2012, 17:23:37 tarihinde şöyle yazmışsınız:
"İzolasyon transformatörü özellikle tıbbi cihazlardatrikastalara yanlışlıkla elektrik verilmemesi için kullanılan bir önlemdir. Bir şekilde şebeke kaçağı olursa ve bu su altında bağlı metallerle ilişki kurarsa galvanik anlamda sorun yaratabilir. Trafo kullanıldığında bağımsız bir elektrik kaynağına dönüştüğü için diğer elektrik kaynakları ile arasında akım geçişi olmaz. Ayrıca tıbbi cihazlarda  çarpılmaya karşı önlem olarak kullanıldığını dikkate alırsak teknede kişilerin çarpılma olasılığını da azaltır."

Bu konuda çok kaynak var; en önemli kaynakların biri de Nigel Calder'ın türkçeye çevirisi olmayan kitabı. Siz bu kitabı bir çok kez okumuşsunuzdur.

Yaygın kullanımı olduğundan türkçe sitelerde de anlatılıyor.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #412 : Ocak 18, 2020, 08:37:38 »
İzlolasyon trafosu adı üstünde izolasyonu sağlar. Teknede böyle bir trafo kullanmak hacmı ve ağırlığı nedeni ile sorun yaratabilir. Trafo saçlarının paslanmaya çok yatkın olduğunu da unutmamak lazım. Kaçak akım röleleri maliyet olarak çok daha düşük olduğu gibi işlerini de çok iyi görüyorlar ve yer kaplamıyorlar. Her ne kadar tekne standartlarında ABD tarafında olsam da elektrik konusunda Avrupa standartları bana daha uygun geliyor
*

    N. D.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #413 : Ocak 19, 2020, 15:21:45 »
Arkadaslar benim bir sorum var,

Teknede iki adet kiyi kablosu mevcut  220/16 A ve 220/32 A

220/16 A  taktigimda akülerin dolumu normal yani en yüksek olmasi gereken 13.8 v kadar yükselip duruyor (doluyor.)
ama 220/32 kablo ilen baglandiginda aküler akümonitoru bir süre sonra 14.7v gästeriyor, 1-2 saat icinde ise tekrar normal 13.8 v ta düsüyor.

Bu rakkamlari akü monitordan aliyorum, ve mesela 14.7 den tekrar 13.8v düserkende herhangi extra bir elektirik harcamasi olmuyor.

Bu gözlemim her 220/32 baglandigimda görüyorum.

Muhtemelen Ahmet korsanimin bir aciklamasi vardir, insallah.
 
*

    S. E.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #414 : Ocak 19, 2020, 18:59:44 »

Yeteri kadar beklediğinizde iki kablodada aynı sonucu görmeniz lazım. Eğer görmüyorsanız bir anormallik var.

Şarj cihazları tiplerine modellerine göre farklılık göstermekle birlikte genelde Bulk Absorbtion Float ve opsiyonel Storage Mode olarak 4 şekilde aküyü şarj ederler ve şarjda tutarlar. Her akünün akü tipine "SuluAkü-Jel-AGM-Lithium-Lifepo4"  göre her aşamada farklı farklı değerlere sahiptir. Şarjı az bir akü Bulk Şarj ile başlar, tanımlı volta gelince Absortion a geçer, tanımlı süre, volt ve anlık aldığı Amper sifira ulaştığında Float a geçer.  Sizin dediğiniz 13.8 Volt burda sizin donanımınız için ayarlanan Float değerinizdir. 

Mantıken kullandığınız donanım ve akü ile alakalı olmakla birlikte her iki kablodada, akülerin üstünde yük olmadığı durumda 13.8 de durması gerekmektedir. Durumunuzda fark ettiğiniz değişken büyük ihtimalle sadece kablo değildir. Farketmediğiniz başka bir değişken/farklılık vardir.

Kablonun 16A veya 32A olması sadece anlık olarak üzerinden ne kadar akım geçeceğini belirler. 




*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #415 : Ocak 19, 2020, 23:10:38 »
İki ayrı kablo tekneye nasıl bağlanıyor? İki ayrı bağlantı varsa büyük olasılıkla iki ayrı şehir şebekesi tesisatı vardır. Genellikle 32A devresi klima vs gibi yüksek güç gerektiren cihazlar için, diğeri ise daha düşük güç gerektiren elektrikli cihazlar içindir. İki şebeke varsa iki ayrı şarj cihazı olması mümkün. Aküler şarj olduktan sonra yani 13.8 V göstermeye başladığında akülere giden akım çok düşüktür. 220v üzerinde nereden okuyorsunuz  bilmiyorum ama şehir şebekesinden çekilen güç bu aşamada nerede ise ihmal edilebilir değerlerdedir. Bir kablo takıldığında önce 14,7 V göstermesi şarj edildiğini gösterir. İki ayrı şarj cihazı varsa cihazların bulk, absorption ve float değerleri birbirinden az da olsa farklı olabilir.
*

    N. D.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #416 : Ocak 21, 2020, 01:26:31 »
Ahmet abi ben iyi anlatamadim,
hani marinalarda genelde 2 cesit giris oluyorya, genelde 16a lik oluyor, ama bazi yerlerde 32a lik baglanti imkanida oluyor ya.

Benim 2 kablo dedigim, hepimizde olan iki cesit kablo var, ben tek birini bagliyorum sebeke ceryanina, ya 16a yada 32a.

16a lik kabloda bence hersey normal (akü sarji) normal ilerliyor.

Halbuki 32a olan kabloyu tekne-sebeke ceryani bagladigimda Akü monitorda akü doluluk orani 14.7 lere cikiyor, 1-2 saat sonra normale yani 13.8v göstermeye basliyor.

Acaba o anki gelen güc fazla oldugu icin hizli mi dolduruyor diye düsünüyorum.

@Selcuk korsanim, dediginiz gibi bir süre sonra her iki kabloylanda ayni neticeye, gösterge neticesine ulasiyorum, sadece ilk 1-2 saat farlilik oluyor.
*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #417 : Ocak 21, 2020, 09:45:34 »
16 A veya 32 A kabloyu aynı hat üzerinde kullanıyor olmanız şarj cihazı açısından herhangi bir fark yaratmaz, daha doğrusu yaratmamalı, kaynağın size ne kadar akım sağlayabildiği değil sizin cihazınızın ne kadar akım çektiği önemlidir. 16 A veya 32 A sadece sigortaların atma değeridir. Şarj cihazınızı ve elektrik kablonuzu bir elektrikçiye kontrol ettirin. Kablo ile ilgili olabilecek farklar sadece kabloların bağlantılarının yanlış olması örneğin toprak hattı ve nötr hattı yanlış bağlı olabilir. Fişlerin içlerini açıp sarı yeşil kablonun kalın ortadakine bağlı olduğuna emin olun. Siyah kablo faz ucuna, mavi ise nötr ucuna bağlı olmalı, Hem ponton ucunu hem tekne ucunu kontrol edin. Toprak ucunun doğru bağlanması hariç diğer uçlar cihaz için fark yaratmaz diye düşünülürse de özellikle kaçak akım rölesi için önemlidir. Cihazda fark yaratmaması gerekir ama kaçak varsa ve akımın bir kısmı da olsa toprak hattından geri dönüyorsa k
çük bir ihtimal de olsa sorun yaratıyor olabilir. 
*

    S. E.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #418 : Ocak 21, 2020, 15:11:51 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet abi ben iyi anlatamadim,
hani marinalarda genelde 2 cesit giris oluyorya, genelde 16a lik oluyor, ama bazi yerlerde 32a lik baglanti imkanida oluyor ya.

Benim 2 kablo dedigim, hepimizde olan iki cesit kablo var, ben tek birini bagliyorum sebeke ceryanina, ya 16a yada 32a.

16a lik kabloda bence hersey normal (akü sarji) normal ilerliyor.

Halbuki 32a olan kabloyu tekne-sebeke ceryani bagladigimda Akü monitorda akü doluluk orani 14.7 lere cikiyor, 1-2 saat sonra normale yani 13.8v göstermeye basliyor.

Acaba o anki gelen güc fazla oldugu icin hizli mi dolduruyor diye düsünüyorum.

@Selcuk korsanim, dediginiz gibi bir süre sonra her iki kabloylanda ayni neticeye, gösterge neticesine ulasiyorum, sadece ilk 1-2 saat farlilik oluyor.


Bir kablonun 16A yada 32A olması kablonun kalınlığı ile alakalıdır. Bu taşıyabileceği akımı, Amperi gösterir. Basitçe kablonun Amper değeri sizin bağladığınız aletinizin daha çok yada az elektirik çekmesi üzerinde bir etkisi yoktur. Siz saç kadar ince bir kablo bağlasanızda tekne/cihaz istediği ihtiyacı olan elektiriği/akımı çekecektir. Elektirik dediğiniz sistemde çalışsaydı bir ampule ne kadar kalın kablo bağlarsanız o kadar daha parlak yanması gerekirdi.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Daha öncede dediğim gibi karşılaştırdığınız durumların aynı olması gerekir. 
1- Şarj başlamadan önce Akü doluluk oranı yada yüksüz halde iken akü voltajı.
2- En son akünün tam olarak ne zaman tamamen dolduğu. (Float seviyeye ulaşabildiği)
3- Şarj esnasında, teknede kullanım olmaması yada eşit olması.

Bu durumlar her iki kablo içinde eşit olarak sağlandığında sonuç aynı olacaktır.

Absortion Zamanı , yani akünün 14.7 görmesi değişkenlik gösterebilir. Mesela Akü %10 kullanılır ise 5 Dk absortion yapıp floata geçebilir. Ama %80 deşarj yapıldı ise 2 saat Absortion yapıp sonra Floata 13.8 e dönebilir. Bu şarj cihazınınızın ne kadar akıllı olduğu ile alakalı. Bunun için şarj cihazının kitapçığını okumanız yerinde olur.  (Şarj cihazına marka/modeline göre değişkenlik gösterebilir)

*

    N. D.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #419 : Ocak 21, 2020, 22:58:18 »
Cevaplar icin, cok tesekkür ederim,

Yeni sezonda bakim yapilirken bu kontrolleri, de  yapacagim.