0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. A.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #375 : Şubat 13, 2019, 21:55:47 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
AGM olarak servise yönelik önerebileceğim akü EXIDE EP900 kodlu aküdür.  Adetli olarak satıyoruz ve pek fazla sorunla karşılaşmadık açıkçası. Ama siz Outdo jel akü de kullanabilirsiniz. Daha uygun fiyatlıdır. Sizin kullanımınız ile de problem yaşamazsınız.
AGM ve Jel aküler klasik sulu akülerden daha pahalıdır. O fiyatlarda akü bulmanıza imkan pek yok. Bulursanızda ne kadar güvenilir. Piyasa da bir sürü akü markası var Allahtan sayelerinde bizde para kazanıyoruz. Çünkü bizden daha pahalı diye kaliteli akü almayan bir sene sonra koşa koşa bize geliyor değiştirelim bunları diye. Garantisi var abi git aldığın yerden değiştir diyoruz seneye aynı şey olacak teknede sürekli iğne üstünde durucaz ne zaman bozulacak bitecek diye kafamız orada olacak keyif süremeyeceğiz diyolar.

Motoryat konsepti biraz farklı. Hızı seven bi yerden bir yere aman hızlı gidiim demirliiim yatiim keyfime öyle bakiim diyen insanlar motoryat kullanıyor. Bi de havanın patlayacağını anladığın zaman bir yere kaçıp sığınması daha kolay oluyor. Yelkenli tekneler kadar denizci tekneler değiller. Ne kadar güçlü olsalarda şiddetli rüzgarda düşük süratte dümen tepkileri yetersiz kalıyor. Benim motoryat seçme nedenim en önemlisi çok çok ucuza virane haldeyken buldum ve aldım , kullanmasını bildiğim ve benim aile gibi iri yarı insanların daha rahat edebildiği bir tekne. Düz ayak. Ben yelkenli teknelerin içerisinde rahat hareket edemiyorum. kiloluyum tamam ama omuzlarımda çok geniş olduğu için sürekli teknenin içerisinde yengeç gibi yan yan hareket etmek zorunda kalıyorum. Bi de dediğim gibi aman abi bir yere hemen demir atiim denize giriim ateş suyumu içiim derdindeyim. Ama bu yakıt fiyatları yüzünden  motoryata salma ve direk bağlayan ilk insanlardan biri olabilirim. Levent abi İstanbuldan Örene 150lt yakıtla gitmiş. Ben Assostan Ayvalık'a o kadar yakarım heralde. Programı yaptım 2 hafta sonra gidip gene temizliğini yapıp strechleyip kapatıcam.

Alper beneteau Fransa ile mücadele devam. Bekleyemedim.

Dün 4 tane Exide EP900 dual Agm aldım. Seneye onları da yemem inşallah.


*

    M. E.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #376 : Haziran 18, 2019, 23:12:30 »
Yeni başlık açmadan, bu başlık altında sorumu sormak istiyorum: Servis akülerimden ırgatı ayırmak istiyorum. Halen 2 x 220 Ah jel servis aküsü kullanırken, aslında ırgat hariç yaklaşık azami 100 Ah günlük tüketime göre bir adet 220 Ah aküyü servise tahsis etmek, ikinci bir aküyü ise münhasıran ırgat aküsü olarak kullanmak istiyorum (bazı arkadaşlarımızın bow truster için yaptıkları gibi).

Irgatım 1000 Watt. Bu demek ki, 85 Amp yük çekiyor.  10 dk çalışsa 14-15 Ah yapar.  Günde iki defa kullanıldığı da olur.  Her neyse işte, ırgata 100-120 Ah jel aküyü münhasıran bağlasam, yanında da 220 Ah jel servis aküsü durunca, bunları güneş paneli ya da motor şarj dinamosuna ikisini birden bağlama ihtimalim kalmayacak herhalde, çünkü aküleri paralellemiş olacağım? şarj kablolarını birer akü şalteri ile yönlendirmek mi gerekecek?

Ayrıca, aynı tip jel akü olmalarına rağmen kapasitelerinin farklı olması sebebiyle de bunu yapmak gerekir mi?

Cevaplar ve yönlendirmeler için teşekkürler.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    S. Ş.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #377 : Haziran 18, 2019, 23:25:05 »
Murat korsan merhaba,

Irgat ,servis ve start aku üçlüsünü sarj dinamosundan enerji almak için bir giriş üç çıkışlı akü izolatoru alırsanız hepsi alternatorden sarj olur tersine de bırbırlerini yemezler.

Irgat ıcın jel degil,  motor oldugu ıcın demeraja uygun agm akü kullanılması onerılır

Irgat akusunun aynı zamanda battery chargerdan da hat cekip sahil elk den de sarj olmalı ,yani battery charger da çok kanal çıkışlı olmalı.

Soların  sadece servıse basmasına devam...

Ben olsam boyle yapardım.

Şu pako gibi 1-0-2 ayırıcılardan tekneyi arındırın hersey otomatik olmalı ve power elektronıgıne guvenın

Izolatorun akımı alternatorunuzun urettıgı kadar olmalı en az ki hepsını uretılenın akulere aktarsın


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Haziran 18, 2019, 23:37:17 Gönderen: Semih Sener »


*

    M. E.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #378 : Haziran 19, 2019, 00:29:09 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Şu pako gibi 1-0-2 ayırıcılardan tekneyi arındırın hersey otomatik olmalı ve power elektronıgıne guvenın

Izolatorun akımı alternatorunuzun urettıgı kadar olmalı en az ki hepsını uretılenın akulere aktarsın


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bilgiler için çok teşekkür ederim.  Ayırıcıları kullanmamak tabii çok iyi olur, neticede bir de her bir akünün voltaj göstergesine bakıp şalterlerle oynamak hoş değil.  Ancak bence 2 çıkışlı bir Viktron izolatör var ve şimdi üç çıkışlısı da epeyi para.  Bir çıkışı mutad motor aküsüne, 1-0-2 şalter üzerinden ırgat ve servis aküsüne yönelecek galiba ve maalesef. Redresörümün çıkışına bakacağım, emin değilim 3 çıkış olduğundan.

Tekrar teşekkürler


*

    S. Ş.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #379 : Haziran 19, 2019, 17:18:03 »
Murat korsan,

Bir çözüm daha var ,servis aküsüne  gelen + besleme kablolarını bir barada toplarsanız (solardan ,ruzgardan ,battery chargerdan ,alternatorden gelen +ları )  sonra iki diyod kullanıp  iki akünün + uçlarına giderseniz  paralel aküler birbirini yemeden çalışır.

bir giriş bir çıkış olanlar ucuz olmalı ama kablajı o şekil olmalı .


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #380 : Haziran 19, 2019, 17:58:13 »
Diyotlu izolatörler üzerinde kayıp olur, bu nedenle alternatörü kontrol eden uç doğrudan akü tarafından alınır ki alternatör çıkışı bu kaybı kompanse edebilecek kadar yüksek voltaj üretebilsin. Bu nedenele akü şarj kaynaklarının diyotlu bir izolatörden geçirilecekse bu voltaj düşüşünün dikkate alınması gerekir. Her ne kadar şarj kaynaklarının çıkışları oluşabilecek diğer kaynaklardan gelen  akımlara karşı korumalı olsa da yine de koruma olup olmadığının da kontrolu gerekir. 
*

    N. D.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #381 : Haziran 19, 2019, 17:59:51 »
Murat korsan,

Alper, Ahmet Semih korsanlardan aldigim bilgi ve Victron Teknisyenin yönlerdirmesi ilen
Günes pannelerinden gelen ve MMPT üzerinden gecip Servic akülerini dolduran enerjinin
Motor aküsünüde doldurabilmesi, fakat motoraküsünü servis te kullanmamasi icin bir arayisa girmistim
(salter var ama otomatik isleyen bir sey istedim).

Yukaridaki resimdeki "Argofet Isalotor" Victron alacaktim, fakat Vitron MMPT arkasina baglanacagi icin
MMPT nin voltaj görmeyeceginden hic acilmayacagini söylediler, onun icin bana bu aleti almami söylediler.


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Cyrix

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Batterien Combiner Cyrix-ct

Uyari: Benim elektrik bilgim cok azdir

Yeni akü yerine Irgat calisirken Motora yeteri kadar gaz verilse ihtiyac olan enerjiyi motor üretemezmi?



« Son Düzenleme: Haziran 19, 2019, 18:14:34 Gönderen: Nedim Delen »
*

    S. Ş.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #382 : Haziran 19, 2019, 18:16:58 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Murat korsan,

Alper, Ahmet Semih korsanlardan aldigim bilgi ve Victron Teknisyenin yönlerdirmesi ilen
Günes pannelerinden gelen ve MMPT üzerinden gecip Servic akülerini dolduran enerjinin
Motor aküsünüde doldurabilmesi, fakat motoraküsünü servis te kullanmamasi icin bir arayisa girmistim
(salter var ama otamatik isleyen bir sey istedim).

Yukaridaki resimdeki "Argofet Isalotor" Victron alacaktim, fakat Vitron MMPT arkasina baglanacagi icin
MMPT nin voltaj görmeyeceginden hic acilmayacagini söylediler, onun icin bana bu aleti almami söylediler.


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Cyrix

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Batterien Combiner Cyrix-ct

Uyari: Benim elektrik bilgim cok azdir

Yeni akü yerine Irgat calisirken Motora yeteri kadar gaz verilse ihtiyac olan enerjiyi motor üretemezmi?





Nedim solardan iki ayrı grup beslemek istiyorsan yine ısole edecek bir sey lazım .

Ikı cıkıslı solar charger var mı onu da bilmiyorum yoksa boyle bir sey kullanılabilir.

Ama startı sadece alternator ve şebekeden almak daha mantıklı .hemen şarj olması ve mumkun oldugunca devrelerden ızole olması onemlı cunku gunde uc bes an gerekiyor .

Diğer sorunun cevabı : Irgatı servis aküsünden besliyoruz biliyrosun çoğumuz.muhtemel senınkı de oyledir .Alternatoru 1500 devirlerde çalıştırırken ırgata yuklenirsen alternatorden uretilen akım direk ırgatı besler ,servis aküsüne gerek bile kalmayabilir.
« Son Düzenleme: Haziran 19, 2019, 18:28:44 Gönderen: Semih Sener »
*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #383 : Haziran 19, 2019, 18:56:51 »
Alternatör 80 A x 12 v = 960 W
En küçük ırgat 1000 W.

Irgatı çalıştırmadan önce motor çalıştırılmasının sebebi  aküye yardımcı olmanın yanı sıra, ırgatın tüketgeceği enerjinin, motor çalıştırmak gibi yüksek akım gerektiren bir işleme gerek duyulmaması içindir.
*

    M. E.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #384 : Haziran 19, 2019, 21:51:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yeni akü yerine Irgat calisirken Motora yeteri kadar gaz verilse ihtiyac olan enerjiyi motor üretemezmi?

Valla şeytan kulağıma fısıldıyor ki, ırgat dediğin Semih Korsanın çok doğru yazdığı gibi bir motor, yani yüksek güç isteyen, ama neticede motor aküsüne benzer bir akü istiyor aslında... ırgatı 120 Ah gibi bir motor aküsüne bağla, zaten motoru çalıştırmadan ve 1500 dev/dakikaya çıkmadan ırgatı çalıştırmıyorsun... diyor şeytan.  Demiri vira ettin, koydan çıkasıya kadar ırgatın yediği yükü alternatör yerine koyar. Irgat (+) kablosuna da ayrıca bir devre kesici koy, kontrolsuz şekilde aküyü yer diye korkuyorsan... diye de ekliyor... şeytan.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. E.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #385 : Haziran 19, 2019, 22:06:26 »
Bu arada henüz bu konu konuşulurken, başka bir alt konu açmak doğru değilse de, dayanamayarak şu soruyu sorayım.
Veriler şöyle:
- günlük 70 Ah tüketimimiz var
- elimizde şarj kaynağı olarak sadece güneş panelleri var
- bu paneller 2 adet ve beheri 100 Wph. Egede yazın 4 saat peak enerji vereceğini düşünsek 2 x 100 Wph x 4 saat = 800 Wh yapar
- bu da yaklaşık 67 Ah'a karşılık gelir akü tarafında, harcanan miktarı aşağı yukarı karşılar, matematiksel olarak

Şimdi asıl soru şu:
Servis akülerin 1 x 220 Ah olduğunda mı bu sistem daha verimli çalışır, yoksa şimdi Balım teknesinde olduğu gibi 2 x 220 Ah olduğunda mı? Harcanan yük aynı, şarj miktarı aynı, ama havuz büyük?

Görüş ve öneriler için tekrar teşekkürler.
*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #386 : Haziran 19, 2019, 22:13:27 »
Akü kapasitesinin büyük olması, aküleri kullandığınızda daha düşük kapasiteye oranla % olarak daha az deşarj edilmeleri anlamına gelir. Akülerin ömürleri ise tam deşarj sayısına bağlıdır. Bir akü kapasitesinin ne kadar azını kullanırsanız ömrü o kadar uzun olur. Diğer taraftan bir akü yerine iki akü satın almış olacaksınız. Sanırım sonuçta maliyet olarak eşit olacaktır. Yine de yüksek kapasiteli akünün daha iyi olduğuna inanırım, en azından ortalamanın üzerinde kullandığınızda kapaisteyi aşırı düşürmemiş olursunuz.
*

    S. Ş.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #387 : Haziran 19, 2019, 22:30:37 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Alternatör 80 A x 12 v = 960 W
En küçük ırgat 1000 W.

Irgatı çalıştırmadan önce motor çalıştırılmasının sebebi  aküye yardımcı olmanın yanı sıra, ırgatın tüketgeceği enerjinin, motor çalıştırmak gibi yüksek akım gerektiren bir işleme gerek duyulmaması içindir.


Ahmet abi,

Irgattan genelde alternatorler  daha küçük , akü de lazım demek mi istedin...

Oyle ise yanılıyorsun.

Cunku ırgat  boşta, yarı yükte ,tam yükte, kalkışta veya Imax seklinde farklı anlık akımlar cektiği için alternator çoğunda yener onu


« Son Düzenleme: Haziran 19, 2019, 22:38:33 Gönderen: Semih Sener »
*

    N. D.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #388 : Haziran 20, 2019, 10:41:15 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Murat korsan,

Alper, Ahmet Semih korsanlardan aldigim bilgi ve Victron Teknisyenin yönlerdirmesi ilen
Günes pannelerinden gelen ve MMPT üzerinden gecip Servic akülerini dolduran enerjinin
Motor aküsünüde doldurabilmesi, fakat motoraküsünü servis te kullanmamasi icin bir arayisa girmistim
(salter var ama otamatik isleyen bir sey istedim).

Yukaridaki resimdeki "Argofet Isalotor" Victron alacaktim, fakat Vitron MMPT arkasina baglanacagi icin
MMPT nin voltaj görmeyeceginden hic acilmayacagini söylediler, onun icin bana bu aleti almami söylediler.


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Cyrix

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Batterien Combiner Cyrix-ct

Uyari: Benim elektrik bilgim cok azdir

Yeni akü yerine Irgat calisirken Motora yeteri kadar gaz verilse ihtiyac olan enerjiyi motor üretemezmi?


Nedim solardan iki ayrı grup beslemek istiyorsan yine ısole edecek bir sey lazım .

Ikı cıkıslı solar charger var mı onu da bilmiyorum yoksa boyle bir sey kullanılabilir.

Semih,
benim motor aküsü (takili aletler oldugundan) beslenmez ise 2 haftada bosaliyor.

Motor calistirmak veya kara elektrik yerine mevcut olan Günes panellerinden
yararlanmak yani motor aküsünüde doldurmak, ama motor aküsünü izole edebilmek yani serviste kullanmamak icin bir cözüm aradim.

Murak korsanin "seytani" gibi bastan bir "devre ksici" koyduk manuel.
Fakat burda 2 sorun var

1- Elden acilip kapatilmasi gerekiyor  (acik unutuldu motor aküsü de servislen beraber bitebilir)
2- Motor ve Servis akülerin farkli dolum sarjlari var (yani MMPT Servis akülerine göre ayarli), Motor aküsüne zarar verebiliyor.

Bu islem icin *Victron Argofet isalator* 3x lü ismarladim burdaki Vicrondan.
Ayni anda derdimi Victron Mühendisinede yazdim, bendeki diger aletlerde Vitron oldugundan is kolaylasti,
bu yazismalar 2 hafta sürdü.

Netice Günes pannelerinden Besleme amacli *Victron Argofer isalator* benim isimi görmeyecegi,
cünkü MMPT arkasina takildigi icin MMPT Aküleri göremeyecegi icin devreye girmeyecegini söylediler.

Bana Argofet isalator yerine bu "Cyrix i" denen aleti almami söylediler (ismarladigim Argofet iptal edip, bunu yolladilar bana)

Bu aletin yaptigi suymus bastan Servis Akülerini dolduruyor (ilk dolacak aküyü siz belirliyorsunuz),
onlar doldumu belli bir voltaja geldimi, Servis gurubunu ayirip, kapatip
bu sefer Motor aküsünü aciyormus, dolduruyormus.

Kullanimda ise Servis ve Motor zaten ayri, bu alet sadece dolumda devreye giriyormus.

Sorunlarimiz:
1- Elden acilip kapatilmasi gerekiyor  (acik unutuldu motor aküsü de servislen beraber bitebilir)
2- Motor ve Servis akülerin farkli dolum sarjlari var (yani MMPT Servis akülerine göre ayarli, Motor aküsüne zarar verebiliyor.

cözüm: Cyrix i
1- sorunumuz bu aletlen cözülüyor elden müdahale gerekmiyor
2- Aletin akilli oldugu, dolma ve bosalmalari Voltajlari takip ettigi ve bu cercevede dolum yapip devreyi kestihi

seklinde anlatildi bana, ben onlarin yalancisiyim  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Semih, sendeki bilgi bende olmadigindan, ben ve benim gibiler icin biraz detayli yazdim.

@Ahmet korsan tesekküler yine birseyler ögrendim sayenizde
Bendeki irgat 1600w
Anternatör ise 80A veya 120A ona bakmaliyim.

NOT: Cyrix i Murat korsanin Seytan düsüncelerinede uyuyor, fakat 80-90 dolar fiyati ilen nerdeyse bir akü fiyati   Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap    (yinede Argofet Isalatör den ucuz)
« Son Düzenleme: Haziran 20, 2019, 10:42:18 Gönderen: Nedim Delen »
*

    A. D.

Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #389 : Haziran 20, 2019, 11:03:33 »
Irgat, baş pervane , makine start gibi cihazlara jel akü kesinlikle bağlamayın. Akülerinize yazık. Jel akülere dikkat edin üzerinde CCA değeri yoktur. Sadece victron akülerde vardır ki victron da akü üreticisi değil. Jel akülerin kullanım yeri uzun süreli servis vermektir. Teknede bu tip işler için kullanmanız gereken esas aküler orbital Optimalar ya da odyssey agm akülerdir. Kalın plakalı servise yönelik AGM lerde önerilmemeli ve kullanılmamalıdır.
Şarj kısmına gelirsek bu iş tam muamma. İşlemi doğru yapıp ince kablo kullanıp işi batıranda var. DC akımlarda kablo kesiti çok önemli. Alternatör kullanımı evet doğru ama başaltındaki ırgata tekne kıçından incecik kablo çekerseniz de yangın çıkarırsınız. iZolatör kullanırkende artık sıfır Voltaj kayıplı izolatörler var. Hem akıllılar aküleri koruyor hem de üzerine ne geliyorsa onu iletiyor. Yüksek voltaj gelirse de devreyi kapatıyor. Yani alternatördeki konjektör bozuldu alternatör yüksek akım üretiyor aküleri ayırıyor devreden.
Bunun için sterlinginde mastervoltunda victronunda ürünleri var. Doğru ürünler bunlar. Ucuz değiller ama doğru ürünler.