0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. B.

Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« : Temmuz 31, 2009, 17:19:09 »
Hepimizin teknesinde sahilden elektrik almak için 220V bir elektrik hattı bulunmakta. Bir çoğumuz da bu hattan tekne içine doğrudan bir priz çekip bu priz vasıtasıyla 220 ile çalışan elektrikli aletleri tekne içinde kullanmaktayız. En azından benimki öyle.  Böyle bir durumda bu elektrik hattının toprak kablosu tekne içinde bir yere bağlanacak mı? Bağlanacaksa nereye bağlanacak?
« Son Düzenleme: Temmuz 31, 2009, 17:48:01 Gönderen: Orhan Barut »


*

    M. G.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #1 : Temmuz 31, 2009, 21:08:04 »
Sahilden gelen toprağı baglamayın. Baglarsanız da çift yönlü çift diyotla katodik izolasyon yapın. Bu benim şahsi fikrimdir.


*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #2 : Temmuz 31, 2009, 22:36:20 »
Teknede toprak hattı yoktur. Belirli noktalara bağlayarak bir toprak hattı elde edebilirsiniz. Önemli olan toprak hattının sizin hayatınızı korumasıdır. Teknede ise böyle bir korunma gereksinimi asgaridedir. Dolayısı iletoprak hattını herhangi bir yere bağlamanız gerekmez. Toprak hattını bir yere bağlarsanız tekneinizin su altı kesimindeki metaller kara ile bağlantlı olacağından tutya gereksiniminiz de normalin üstünde olacaktır.


*

    Ö. O.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #3 : Temmuz 31, 2009, 23:59:54 »
Eğer izalasyon trafosu kullanırsanız siz daha güvende olursunuz.Böylece kendinizi korumak için toprak hattına gerek kalmaz.Yeterki faz ve nötr'e aynı anda dokunmayın Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    U. K.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #4 : Ağustos 01, 2009, 00:44:11 »
Tekneye bağladığımız shorepower topraklama görevini de yerine getirmiyor mu?
tabii dağıtıcı sistemin düzgün topraklandığını varsayarsak.
Teknenin AC dağıtım sistemi de topraklama kablolu ise evimizden farkı kalmaz diye düşünüyorum.

*

    K. D.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #5 : Ağustos 01, 2009, 00:55:05 »
DOGİ'deki durum  ve kişisel düşüncem şöyle,
Teknede 220 Vac fazlaca gezinmemeli ve mümkünse su hattının bayağı üzerinde olmalı, olası problemli durumda facia ile sonuçlanabilecek kazalardan kaçınmak için;
sahil cereyanından sonra kaçak akım korumalı sigorta (30 mA) ardından bir outlet ( priz ) su hattı üzerinde ...
Toğrağı;
tekneye bağlamak , hem tehlikeli hem de elektro korozyona katkıda bulunacağı muhtemel.
ya da başka bir olası durum;
MArina elektrikçilerinin" KAsap"lığı olması durumunda yanlış bağlantı sonucu kaza ....
ya da Toprak hattında oluşabilecek bir arıza ve kopma sonucunda diğer teknelerde oluşacak kaçağı paylaşmak....

Toprak, ancak Toprak hattının varlığı ve sürekliliği olduğu durumda güvenlidir aksi taktirde işe yaramaz ya da güvensiz hale gelebilir.
*

    O. B.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #6 : Ağustos 01, 2009, 13:37:24 »
Sahilden toprak hattı geliyor. Diyelimki içeride veya dışarıda taşlama yapıyorum ve el aletinde kaçak oldu doğrudan benim üstümden (eğer ayaklarım sintinede suda ise veya vücdumun bir yeri metallere dokunuyorsa) denize boşalıp beni öldürmez mi(en kısa yol)? Halbuki sahilden gelen toprağın prizden bir hat daha alınarak bir kablo ile saildrive bağlanması daha emniyetli değil mi? İzolasyon trafosu iyi fikir. Nasıl ve nerede satılır acaba?
« Son Düzenleme: Ağustos 01, 2009, 13:59:50 Gönderen: Orhan Barut »
*

    M. G.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #7 : Ağustos 01, 2009, 14:57:50 »
ölürsünüz.  kaçak akım rölesi en uygun çözümdür, anlattığınız durumda atar.
sahil toprağına güvenmeyin, aslında hiçbir toprağa güvenmeyin, kendiniz bağlamadıysanız.
*

    O. B.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #8 : Ağustos 01, 2009, 16:33:07 »
Prizden önce otomatik sigorta var. Onun içinde kaçak akım koruması(rölesi) yok mudur?
*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #9 : Ağustos 01, 2009, 17:23:18 »
Otomatik sigortada kaçak akım rölesi yoktur. Kaçak akım rölesi nötr, toprak veya faz üzerinden geçen akımların birbirinden farklı olması esasına göre çalışır, yani fazdan geçen akım nötr hattından geçen akımdan 30 mA büyükse veya küçükse veya toprak hattından akım geçmeye başlarsa atar.
*

    O. B.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #10 : Ağustos 01, 2009, 18:04:19 »
Kaçak akım rölesi hangi esasa göre seçilmeli yani kaç amperlik olacağını nasıl belirleyeceğiz ve nereye bağlamak uygun olur(her prize ayrı ayrı mı yoksa giriş hattına tek mi)?
*

    A. Ç.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #11 : Ağustos 01, 2009, 18:34:04 »
Kaçak akım rölesi bir veya birkaç tane olabilir. Binanın girişnde kaçak akım rölesi olmasına rağmen asansör için kaçak akım rölesi talep ediliyor. Kaçak akım rölesinin elektrik kaynağının mümkün olan ilk yerine koyulması iyi bir fikirdir. Teknede ise bu elektrik kablosunun tekneye giriş yeridir. Zaten bu noktada teknenin bir sigortası olması gerekir. bu sigortadan önce (tercih edilmelidir) veya sonra koyulması uygun olur. akım olarak tekne sigortasının gücü kadar veya fazla olması iyi olur. sigorta gibi çalışsa da asıl amaç gelen ve giden akımın arasında fark oluştuğunda çalışmasıdır.
*

    O. B.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #12 : Ağustos 01, 2009, 21:00:19 »
Ahmet Korsan,
Verdiğiniz değerli bilgiler için teşekkür.

Mehmet Korsan,
Çift yönlü diyot ile katodik izolasyon kaçak akım sorununu da da halledecek mi? Bu diyotları biz mi alıp devre yapacağız yoksa hazır devre olarak satılır mı? Biz alacaksak neler(tanımları) almamız gerektiğini biraz açar mısın lütfen? Bir kitapta bir de kapasitörden bahsediyor, şart mı?
« Son Düzenleme: Ağustos 01, 2009, 21:01:42 Gönderen: Orhan Barut »
*

    M. G.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #13 : Ağustos 01, 2009, 21:40:39 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet Korsan,
Verdiğiniz değerli bilgiler için teşekkür.

Mehmet Korsan,
Çift yönlü diyot ile katodik izolasyon kaçak akım sorununu da da halledecek mi? Bu diyotları biz mi alıp devre yapacağız yoksa hazır devre olarak satılır mı? Biz alacaksak neler(tanımları) almamız gerektiğini biraz açar mısın lütfen? Bir kitapta bir de kapasitörden bahsediyor, şart mı?



Kaçak akımı halletmez, toprağı baglarsanız (ki baglamayın) toprak yüzünden oluşabilecek elektroliz sorununu çözer. dört adet 10 Amper (tanesi 1 lira en çok) diyot alın. ikişer ikişer arka arkaya baglayın. sonra ikisi bir yöne ikisi diğer yöne yan yana bu ikilileri en ucundan baglayın. bu uçların birine sahil toprağı diğer ucuna içerdeki toprağı baglayın. İçerdeki toprağı aynı zamanda salma demirine baglayın.

Ama ben topraklama karşıtı bir elektrik elektronik mühendisi olduğumdan önerim kaçak akım rölesi yönündedir.

Aslında kendi teknem yok bu boyutta. Olsaydı, sahil elektriğini redresörle 12 volt sisteme dönüştürürdüm içeri girer girmez ve şarj sistemine entegre ederdim. Ondan sonra içerdeki 220 ihtiyacımı invertörden alırdım hep. Böylece elektrik kesildi, kablo çıktı vs sadece bir uyarı sinyalı vb koyardım. Kesinti olmazdı. Olabildiğince de 220 pek kullanmazdım. Toprak da baglamazdım yine Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Isınmak için elektrik yakılacaksa o zaman b planı olması lazım ama niye elektrik yakılsın?

Toprak hattı öyle birşey ki, çok saglam topraga gitmesi ve o kadar gitmesi lazım ki sigortayı attırabilsin. Biraz topraga yüklenince potansiyel farkı oluşursa o zaman tüm metal cihazlardan çarpılırsınız. Toprak hattı olmayan eski evlerdeki durum budur. Aslında olan yerlerde de görülür. Bizim fakülte binasında bir arkadaşın üçlü prizindeki faz, topraga değmiş. Tüm bina çarpıldı. Elektrik panosunda  180 volt ölçtük, panonun dışında değdiğinde çarpıyordu. Sorumlusu hatalı bir üçlü priz ve topraga tam sokulmamış bir uyduruk toprak hattı. toprak hattı sağlam topraga gitse, topraga değen faz olduğunda ya üçlü prizi yakar, ya da sigortayı attırırdı. Attırmayıp, milletin bilgisayarlarının kasalarına sirayet etti.

sanırım epeyce anlaşılmıştır. Ahmet Korsanı dinleyip kaçak akım rölesi kullanın derim. En küçüğünden alın. Küçükler daha hassas olur  muhtemelen. zaten yeter.

Şu genel şema:
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Şurda açıklama:
"United States Patent 6724589
Abstract:A method and apparatus including indicators and a Ground Fault Current Interrupter (GFCI) are provided to test the marina's power and the boats electrical system load to make sure that both are proper and safe to be inter-connected. A low voltage high impedance ground current path including an oppositely connected pair of typically four silicon diodes in series in each of the pairs, sufficient to raise the voltage to a safe level encompassing the typical combined AC ground fault and DC galvanic currents in a Marina is incorporated. This protects against low level AC ground faults present in the marina, as well as DC current due to the harbor safety ground interconnect between boats in the harbor. "

Şu da şeması  (iki yerine 4 diyot koymuş ve ayrıca sinyal göstergesi (fault) koymuş)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


daha da bilgi isteyen  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Ağustos 01, 2009, 21:59:52 Gönderen: Mehmet Göktürk »
*

    O. B.

Ynt: Teknede Elektrik Toprak Hattı Nereye Bağlanacak?
« Yanıtla #14 : Ağustos 01, 2009, 22:21:06 »
Mehmet Korsan,
Yanlış anladıysam düzeltin lütfen. Toprak hattını iptal edersek, metal aksamı marinadayken oluşacak galvanik korozyona karşı da korumuş olacağız. Kaçak akımın hayati tehlikesini de kaçak akım rölesi ile önlemiş oluyoruz ve böylece iki sorunu da halletmiş oluyoruz. Bana çok akıllıca geldi doğrusu umarım yanılmıyorum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap