0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    T. H.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #45 : Şubat 24, 2011, 14:55:32 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Panelde kendi diyotu varmis sarj kontrolu akuyu korumak icinmis ama banim aku buyuk oldugu icin cihaza gerek yokmus. Cihazi almis bulundum baglamanin zarari olur mu? Sarji yavaslatmak gibi?

Panellerin arkasında yer alan 'junction box' dediğimiz kutunun içerisinde diyot vardır fakat bu diyotlar olası bir kısa devrede hücreleri korur. Büyük kapasiteli akü grubuna düşük akım olmak şartıyla şarj regülatörü bağlanmayabilir. Fakat şarj regülatörünün şarjı regüle etmenin dışında diğer önemli işlevi geceleri aküden panele gidecek olan ters akımı engellemek. Yani güneş panellerinin az da olsa gece tüketimi olacaktır. Şarj regülatörü bunu da engeller.


*

    T. H.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #46 : Şubat 24, 2011, 14:59:32 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Amerikaya giden bir arkadaşıma rulo yapılabilir bir güneş paneli sipariş etmiştim o da sağolsun valizine koydu getirdi. Bu hafta sonu deneme yapacağım.


Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

190 usd alış fiyatı var. Powerfilm R15-600 modeli ve 10W gücünde. 0.6 Amper kapasiteli.

Kullanım amacım telefon şarj etmek, laptop kullanabilmek ve uzun dönemde aküleri şarj etmek.


Panelin yanında bir de şarj kontrol ünitesi sipariş ettim onun da fiyatı 60 usd.

Şarj ünitesinin kitapçığında akü kapasitesinin %1'inden daha az bir akım geçecekse şarj ünitesine gerek yok diyor. Yani akım 1.2 amper ise 120 amperxsaat tan daha küçük aküler için üniteye gerek yok diyor. Benim akü 100 amperxsaat olduğuna göre 1 amperden düşük akım için (ki benim panel öyle, 0.6 amper) şarj ünitesine gerek yokmuş.

Bunun mantığı nedir bilen var mı acaba?

Fotoğrafı göremedim fakat benim bildiğim rulo güneş paneliyse, bunların ömürlerinin çok fazla olmadığını söyleyebilirim. Sebebi ise, bu panellerin yanlardan dikişli oluşu ve bu dikişlerin zamanla güneş ışığı ve tuzlu sudan dolayı atması, içerisine tuzlu su girmesi ve buna bağlı olarak hücrelerin yanması. Elimde arkadaşlarımın 1-2 sene kullandıktan sonra bu hale gelen panelleri mevcut. Tekrar belirtmek istiyorum, benim bildiğim rulo panellerden ise...

Fotoğrafı tekrar ekleyebilirseniz daha net bir görüş belirtebilirim.


*

    T. H.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #47 : Şubat 24, 2011, 15:07:51 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Özellikleri bilinmeyen bir panelin kaçlık olduğu nasıl ölçülür?
Güneş altında, çıkışlarından voltmetreyle  21 volt ölçtüğümüz panel kaç watt, kaç amperdir?
Saçma bir soru olduysa elektrik konusundaki cahilliğime verin. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sistem Voltajı 12 olan panellerin nominal voltajları 17,7 civarıdır. Nominal amperleri ise 7,3. Nominal voltaj ve nominal amperin çarpımı panelin Watt cinsinden değerini verir. Bu değerleri klampmetre ile güneşin ve ısının ideal olduğu zamanda ölçerek görebilirsiniz.


*

    T. H.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #48 : Şubat 24, 2011, 15:15:00 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
uzun seyirler yaptığımdan ve alargacı olduğumdan yukardaki fotoda gördüğünüz yöntemi tercih ettim.
başlangıçta teknik ve eloktronik bana kabus gibi gelirdi.şimdi artık ne basitmiş diyebiliyorum.
kullandığım paneller shaub lorenz alman malı 104x55x5 monokristalin 90wx4=360w.kapasitesi 100w a kadar çıkabiliyor.güneş paneli fuarından oldukça uygun bir fiata almıştım.
rollabara fotoda görüldüğü gibi monte edildikten sonra panelin birinin altına bağlantı kutusu yapıştırıldı, 4 panelin + ve - kabloları bu kutuda paralel birleşti. çıkışta + ve - uçlar 10mm' 2 kablo; üstte boruya açılmış delikten boru içinden, teknenin kıçından girilerek akülerin yanına kadar getirildi,
araya bir sigorta konarak 4mm' lik kablo ile regulatore bağlandı.regulatörden de akülere yarım metreyi geçmeyen 4mm' kablo bağlanmış oldu.
üretilen enerjiyi depolamak için akü kapasitesini 2x225=450ah mutlu marin akü kullandım.
teknede kullanmam gereken 220v gibi aletler için 1800w xantrex invertör aldım.aküye yakın olmak kaydıyla 1m lik 10mm' kabloları 12 v girişine bağladım, 220v çıkışından da yeterli kalınlıkta ki kabloyu teknenin 220v sigorta kutusuna getirerek ana sigortaya bağladım.bu şekilde teknedeki tüm prizlerden denizde iken 220v aletleri kullanmaya başladım. (buz makinası, jet, zımpara makinası,ütü,matkap,vs vs)
ancak invertörü açtığım zaman redresör ve boilerın sigortalarını kapatmayı bazen unutuyorum:) unutmayın aküyü boşaltırsınız.
başlarda kafamın basmadığı sistem aslında bu kadar kolaydı.

Nezih Kaptan çok güzel bir noktaya değinmiş: sigorta

Panel - Regülatör ve Regülatör - Akü arasına, pozitif hatlara, panellerinizin toplam kısa devre amperinin biraz üzerinde sigorta takmanızı şiddetle tavsiye ederim. 10 liralık sigorta için binlerce liralık teknenizi riske atmayın.


*

    T. H.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #49 : Şubat 24, 2011, 15:21:33 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tekneniz akü gücü toplam 300 a/h idi  300+175=475 olamayacağına göre ,Tekneye dönersiniz her şey nomaldir.
Bu şekilde bir iki derken 2-3 aya kalmaz aküleriniz şarj tutmakta nazlanır olurlar.Ya idare edersiniz yada akuleri değiştirmek zorunda
kalırsınız.Benim regülatörüm arıza yaptığı için 210 a/h marin aküyü belimide incilterek iskeleye cıkarmak zorunda kaldım.
Şimdi Pahalı marin aküsü yerine ucuz oto aküsü alip paralel bağlıyorum.Hasar gören akü yerine yenisini koymak daha kolay olur sanırım.
Regülatör akü voltajı limiti aşınca güneş pilini devreden çıkarır.Akü voltajı normale gelince biraz bekler ve pili devreye alır.

Altı çizili ve koyu renkli yazınızı ilgiyle karşıladım ve size teşekkür ediyorum.
Tabii ki teknolojiyi takip edeceğiz ve mümkünse uygun cihaz ve alet kullanacağız. Ama "marin" dendiğine sanki başka şeyler oluyor.
Küçücük teknelerde koca koca marin aküler görüyorum. Sanki onları şarj etmesi kolaymış gibi.
İki tane 60-70 amperlik, paralel bağlı oto aküsü hem riski azaltacağını, hemde şarjın daha kolay olacağını düşünüyordum.
Güneş panalleri ağır. birde rollbar yapmak gerekiyor... En az iki tane 60 watlık panel koymak lazım derler. Ben ağrlık ve kapladığı alan dolayısı ile ciddi hız kaybı olacağını halâ düşünüyorum...
Denizcilik basit aletlerle ve cihazlarla yapılan bir iş olmalı diye düşünüyorum...
 

Oto akülerini normal piyasadaki aküler olarak niteleriz. Bu tip akülerin direnci yüksek olmamakla birlikte ömürleri de kısadır. Bu tip akülerin ancak %50sini kullanabilirsiniz. Yani toplamda 200Ah akü grubunuz varsa, bunun 100Ah'ini kullanabilirsiniz. Daha fazlasını kullanmak istediğinizde aküler 12V'un altına düşer.

Bunun yerine deep cycle (derin döngülü) aküleri tavsiye ederim. Direnci yüksek, çok fazla şarj ve deşarj olmaya dayanıklıdır ve %70-75'ini rahatlıkla kullanabilirsiniz. Teknelerde de sürekli bir şarj ve deşarj durumu olduğu düşünülürse, derin döngülü akülerden daha fazla verim alırsınız.

*

    A. A.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #50 : Şubat 24, 2011, 16:25:56 »
birde alacağınız şey ne olursa olsun güvenilir  firmadan alın..detaylar için arayabilirsiniz.herkezde tel numaram var...
*

    T. H.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #51 : Şubat 24, 2011, 17:04:38 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Özellikleri bilinmeyen bir panelin kaçlık olduğu nasıl ölçülür?
Güneş altında, çıkışlarından voltmetreyle  21 volt ölçtüğümüz panel kaç watt, kaç amperdir?
Saçma bir soru olduysa elektrik konusundaki cahilliğime verin. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sistem Voltajı 12 olan 130W panellerin nominal voltajları 17,7 civarıdır. Nominal amperleri ise 7,3. Nominal voltaj ve nominal amperin çarpımı panelin Watt cinsinden değerini verir. Bu değerleri klampmetre ile güneşin ve ısının ideal olduğu zamanda ölçerek görebilirsiniz.
*

    Ö. O.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #52 : Şubat 24, 2011, 19:44:22 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Özellikleri bilinmeyen bir panelin kaçlık olduğu nasıl ölçülür?
Güneş altında, çıkışlarından voltmetreyle  21 volt ölçtüğümüz panel kaç watt, kaç amperdir?
Saçma bir soru olduysa elektrik konusundaki cahilliğime verin. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sistem Voltajı 12 olan 130W panellerin nominal voltajları 17,7 civarıdır. Nominal amperleri ise 7,3. Nominal voltaj ve nominal amperin çarpımı panelin Watt cinsinden değerini verir. Bu değerleri klampmetre ile güneşin ve ısının ideal olduğu zamanda ölçerek görebilirsiniz.

Akülerinizin şarjı tamsa ve o anda başka bir yük yoksa güneş tepede de olsa ölçtüğünüz akım ve gerilimin çarpımı o panelin max gücünü vermez.Çünkü panelinizin kapasitesinin çok altında bir akım çekiyorsunuzdur.
*

    K. U.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #53 : Şubat 24, 2011, 19:55:25 »
Aküsüne özen gösterenler için en iyisi jel tipi akü kullanmaktır karada denizde hiç fark etmez.Güneş pili içinde %100 uyumludur.
Ters çevirsenizde asiti akmaz.Kutup başlarına vazalin bile sürmeye gerek kalmaz.
*

    A. Ç.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #54 : Şubat 24, 2011, 20:20:33 »
Jel akülerin şarj rejimi klasik akülere göre farklıdır. Gerekli düzeltmeleri yapmadan sisteminize bağlamayın.
*

    K. U.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #55 : Şubat 24, 2011, 21:04:56 »
 Jel tipi akü de  asite silika katılarak (jöle kıvamına kadar ) asitin akışkanlığı ortadan kaldırılmıştır.
Çok eskilerden beri uygulanan bu teknik sonraları çevrecilerin asitli sular filan baskıları ve
Jel tipi akülere devletlerin bir takım teşvikler vermesi sonucu hızla yaygınlaşmaktadır.(biz dede öyledir)
Kurşun-asit bildiğimiz akü den tek farkı asitinin akmaması birde fiyatınında pahalı olmasıdır.
*

    A. Ç.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #56 : Şubat 24, 2011, 21:09:58 »
Gell Cell aküler kapalı akülerdir ve gfaz çıkarmazlar. Şarj ederken dolana kadar normal akü şarjı gibi şarj edilebilse bile, şarj olduktan sonra şarj voltajının mutlaka düşürülmesi gerekir. Bu tür akülerin şarjında daha düşük şarj voltajı kullanılır.
*

    M. G.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #57 : Şubat 25, 2011, 00:23:20 »
Ahmet Korsan "çok" haklı. Jel akü kullandığınızda şarj cihazının üzerindeki minik swiçlerden yahut içinden akü türünü ayarlamak gerekiyor. Yoksa ömür çok kısalıyor ya da akü dolmuyor tam kapasite ile.
*

    T. H.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #58 : Şubat 25, 2011, 09:39:50 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Özellikleri bilinmeyen bir panelin kaçlık olduğu nasıl ölçülür?
Güneş altında, çıkışlarından voltmetreyle  21 volt ölçtüğümüz panel kaç watt, kaç amperdir?
Saçma bir soru olduysa elektrik konusundaki cahilliğime verin. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sistem Voltajı 12 olan 130W panellerin nominal voltajları 17,7 civarıdır. Nominal amperleri ise 7,3. Nominal voltaj ve nominal amperin çarpımı panelin Watt cinsinden değerini verir. Bu değerleri klampmetre ile güneşin ve ısının ideal olduğu zamanda ölçerek görebilirsiniz.

Akülerinizin şarjı tamsa ve o anda başka bir yük yoksa güneş tepede de olsa ölçtüğünüz akım ve gerilimin çarpımı o panelin max gücünü vermez.Çünkü panelinizin kapasitesinin çok altında bir akım çekiyorsunuzdur.

Aküleriniz tam dolu da olsa panelden gelecek akımda düşme olmaz. Regülatörden aküye aktarımda düşüş olur. Fazla akımı regülatör kendi içinde yok eder.
*

    Ö. O.

Ynt: solar panel montajı
« Yanıtla #59 : Şubat 25, 2011, 19:40:05 »
7 A akımı kendi üzerinde yok eden bir cihaz epey ısınır herhalde.130W gücünde bir havya düşünsenize. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap