0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. Ç.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #15 : Mart 20, 2013, 14:05:49 »
Both şalterin koyulmasının sebebi teknede tenvirat aküsü,marş aküsü farkını kaldırmaktır. Yani ekbir elektrik devresi vardır (otomobillerde olduğu gibi) her şeyi onun üzerinden kullanırsınız. Tek fark bir aküyü bitirdiğinizde diğerini devreye sokabilmenizdir. Yeni teknelerde marş aküsü ve tenvirat  aküsü ayrıdır. elekrik sistemleri de ayrıdır.


*

    G. A.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #16 : Mart 20, 2013, 14:23:25 »
üstad ,
o kadarını biliyorum  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
ben ''güneş paneli ile şarj ederken''
diye düşünmüştüm...
kafam o raya gitti ...
neyse hepsi birbirine karıştı zaten...
düşündüğümü buraya yazdım tabi eksiklik oldu...

şimdi ,
(yanlış anlaşılmasın tartışmak niyetinde değilim ...)
iki akü var ...
bir 100 diğeri 150 amper ...
ve güneş paneli bunların ikisine de bağlı...
panelden akım geliyor...önce düşük amper olana gidiyor akım...
düşük amperi olanı dolduramadan güneş battı gitti ...
gece oldu...
100 ile 150 birbirine bağlı olduğu için 150 olan akü 100 ü doldurmaya devam etti...
sabah oldu güneş açtı...
panel göndermeye başladı ...
önce 100 ü yokladı...
100 de tık yok canavar gibi karnı tok...
bir iki amper aldı ...
sonra bizim regulatör 150 yi yokladı...
150 tüm gece 100 beslediği için aç...
panel 150 yi dolduramadan hava kapadı falan ...
gece oldu...
100 de tam dolu ...
beraber kardeş kardeş beklediler sabahı...
sabah oldu...
 panel yine 150 yi beslemeye devam edecek...
ve bu masal böylece sürüp gidecek...

burada bir hata var mı ?



 
 


*

    H. E.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #17 : Mart 20, 2013, 14:31:19 »
Can Deniz Korsan,
Benim teknede both şalter yok. Onun yerine isolator denen bir şey var. 3x100 Amp'lik bir tenvirat akü grubu ve motor aküsü buna bağlı. Shunt gibi bir şey mi bu?
Şuna benziyor:

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu aküleri şarj eden bir redresör var. 220V'yi alıp dolduruyor. Fakat bir de motorun alternatörü var. O motor aküsünden gayri bu akü bankını da doldurmakta mıdır bilmiyorum?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ayrıca ırgat da bu tenvirat akü grubuna bağlı. Baş pervanesinin ise ayrı bir aküsü var. Henüz ırgat ve baş pervanenin akü bağlantıları nasıl onu anlayamadım.

Şimdi ben bu sisteme bir de 2 tane 20A regülatör ile 4x100W panel bağlamak istiyorum. Kaşıntım bundandır.   Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Paralel evrende bir de tüm sistemi battery monitor denen aletle izlemek isteği var. Ve dahi fonda araya bir yerlere bir mikrodalga çalıştıracak invertör de sıkıştırma arzusundayım.

Konuya bakıp bakıp kendimi yangın söndürücüler sayfasında buluyorum.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bir yol gösterme eyleminiz olabilir mi acaba?
« Son Düzenleme: Mart 20, 2013, 14:40:14 Gönderen: Hakan Erim »


*

    A. Ç.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #18 : Mart 20, 2013, 14:33:05 »
Evet var.  Yüksek kapasiteli akü düşük kapasiteli besler diye bir kural yok. Akülerin şarj durumuna ve ömürlerine bağlı olarak tam şarjlı olsalar bile voltajları değişebilir. Eskidikçe bu voltaj biraz daha düşer. Üzerinden akım çekilen bir akünün de voltajı düşer. Dolu olan (yüksek voltajı) olan aküden diğerine akım geçer. Bu kadar düşük akım boşalanı doldurmaz ama diğer akünün kapasitesini düşürür.

Yani 150Ah aküyü kullandıysanız ve sonra 100Ah akü ile bağlarsanız, 100Ah akünün kapaitesi düşer ve büyük olasılıkla bu düşen kapasitenin çok az bir kısmı 150Ah aküye geçer, büyük kısmı ise kayıptır.


*

    G. A.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #19 : Mart 20, 2013, 14:33:52 »
aslında burada en doğrusu ...
iki akünün aynı amper de olması galiba...
Güneş panelleri sadece Tekneler için değil
Tüm elektirik ihtiyacı için yapılmış...
bu güne kadarda bu ihtiyacı both şalter kullanarak göreni görmedim...
Zaten arada kullandığımız Regulatörler fazla akımı yönetebiliyorlar...
yani birbirine paralel bağlanmış olan aküleri bu cihazlar kontrol edebiliyor...
(regulatörler)

*

    A. Ç.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #20 : Mart 20, 2013, 14:39:57 »
Bu isolatör aslında motor alternatöründen gelen enerjiyi 3 ayrı aküye yönlendiriyor. Bir soğutucu üstüne takılmış bir sı ra diyottan ibaret. Alternatörün şarj  bir ucu üstünden aküler besleniyor. Şarj voltajında düşme olacağı için alternatör regülatörü ise doğrudan bir aküye (sanırım marş) bağlı.

*

    G. A.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #21 : Mart 20, 2013, 14:56:03 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Evet var.  Yüksek kapasiteli akü düşük kapasiteli besler diye bir kural yok. Akülerin şarj durumuna ve ömürlerine bağlı olarak tam şarjlı olsalar bile voltajları değişebilir. Eskidikçe bu voltaj biraz daha düşer. Üzerinden akım çekilen bir akünün de voltajı düşer. Dolu olan (yüksek voltajı) olan aküden diğerine akım geçer. Bu kadar düşük akım boşalanı doldurmaz ama diğer akünün kapasitesini düşürür.

Yani 150Ah aküyü kullandıysanız ve sonra 100Ah akü ile bağlarsanız, 100Ah akünün kapaitesi düşer ve büyük olasılıkla bu düşen kapasitenin çok az bir kısmı 150Ah aküye geçer, büyük kısmı ise kayıptır.

evet dediğiniz doğru üstad...
ben iki aküyü birbirine bağlarken
voltajının ikisinin de aynı olmasına dikkat edeceğim o zaman
...ki biri diğerine akımını göndermesin...
zaten sonrasını bizim regulatör düzenleyecek...
bu şekilde umarım doğrudur...
*

    A. Ç.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #22 : Mart 20, 2013, 14:58:39 »
Bahsettiğimiz konu zaman zaman birbirine bağlı aküler için geçerlidir. Aküleri sürekli birbirine bağlı tutuyorsanız fazla endişeye gerek yok. birbirlerini eşitlerler.
*

    G. A.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #23 : Mart 20, 2013, 15:12:35 »
Botth şalterin kullanıp kullanmama konusunda kararsızım...
Bu durumda both şalter kullanılmasının bir amacı yok...
ama bunun yanın da ayrı bir motor aküsü kullanılmasının faydası da var...
bunu çözmenin en sağlam yolu ...
both şalter kullanıp ...
yanında her iki akü için panel ve regulatör kullanmak
en sağlam olanı galiba...
KESİNTİSİZ ENERJİ!
*

    V. P.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #24 : Mart 20, 2013, 17:48:05 »
Ben panellerin devrelerini bugün çekmeye başlayacağım... Tüm aşamaları fotoğraflayarak paylaşacağım.. Faydası ollurmu bilmiyorum...
*

    C. E.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #25 : Mart 20, 2013, 18:21:32 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Şimdi ben bu sisteme bir de 2 tane 20A regülatör ile 4x100W panel bağlamak istiyorum. Kaşıntım bundandır.   

Bir yol gösterme eyleminiz olabilir mi acaba?

Sizin altyapı Hakan Gönüllü'nünkine benziyor. Onun sistemine güneş paneli bağlamanın alternatiflerini, artıları/eksileri ile şu konuda Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap.

Benim önerim aynı: Güneş şarj kontrol cihazının çıkışını sadece tenvirat akü grubuna bağlayın. Gerektiğinde marş veya baş pervanesi akülerine atlama yapmak için ucu klipsli kablo bulundurun.
*

    C. D.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #26 : Mart 21, 2013, 01:22:01 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Can Deniz Korsan,
Benim teknede both şalter yok. Onun yerine isolator denen bir şey var. 3x100 Amp'lik bir tenvirat akü grubu ve motor aküsü buna bağlı. Shunt gibi bir şey mi bu?
Şuna benziyor:

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu aküleri şarj eden bir redresör var. 220V'yi alıp dolduruyor. Fakat bir de motorun alternatörü var. O motor aküsünden gayri bu akü bankını da doldurmakta mıdır bilmiyorum?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ayrıca ırgat da bu tenvirat akü grubuna bağlı. Baş pervanesinin ise ayrı bir aküsü var. Henüz ırgat ve baş pervanenin akü bağlantıları nasıl onu anlayamadım.

Şimdi ben bu sisteme bir de 2 tane 20A regülatör ile 4x100W panel bağlamak istiyorum. Kaşıntım bundandır.   Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Paralel evrende bir de tüm sistemi battery monitor denen aletle izlemek isteği var. Ve dahi fonda araya bir yerlere bir mikrodalga çalıştıracak invertör de sıkıştırma arzusundayım.

Konuya bakıp bakıp kendimi yangın söndürücüler sayfasında buluyorum.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bir yol gösterme eyleminiz olabilir mi acaba?

HakanE korsan,
teknenizde bot şalter muhakkak vardır,
Bazı teknelerde tek bir şalter şeklindedir, komitatör mantığıyla çalışır.
Bazı teknelerde ise 3 ayrı şalter olarak bulunur.

Tekneden tekneye kullanım şekli değişse de genel olarak;

1. konum (1. şalteri açtığınızda) motor akünüzü devreye almış olursunuz
marş basabilirsiniz.
2.konum (2. şalteri açtığınızda) servis akülerinizi devreye almış olursunuz
tekne içindeki alıcılarınız çalışmaya başlar.
3. konum (1. ve 2. şalter açıkken 3. şalteride açtığınızda) motor aküsü ile servis aküleri
paralel bağlanır. Motor aküsünün tek başına marş basamadığı anlar için kullanılan konumdur.

Tekrar söylüyorum anlattığım konumlar tekneden tekneye değişmekle beraber
genel esaslardır.

Gördüğüm bazı teknelerde ise;
1. konum motor aküsünü devreye alır ister marş basarsınız ister
tekne içindeki alıcılarınızı çalıştırırsınız.
2. konum servis akülerini devreye alırsınız ister marş basar ister aıcıları çalıştırırsınız
3. konum yine paralel bağlama işini yapar.

Ancak bu şekilde bir bağlantı sakıncalı bir devredir.


Her ne olursa olsun motor aküsü servis akülerine destek atmamalı motor aküsü ile
tekne içindeki alıcılar çalıştırılmamalıdır.
Destek atma  servis akülerinden motor aküsüne şeklinde bir bağlantınız olmalıdır.
Nedeni uzunca kalınan bir koyda ya da yelken seyrinde iken tekne içindeki alıcıların dikkatsizlik sonucu motor aküsünü tüketmesi durumunda,
dönüş için ya da yelken seyrinde ani bastıran olumsuz havadan kurtulmak için marşa bastığınız anda denizin ortasında dımdızlak kalırsınız.

Ben Atilla korsanın Maderiasında servis akülerini iki bölüme ayırmış ve üçüncü bir grup seyir elektronik akü grubu oluşturmuştum

Böylelikle en zor şartlarda bile motorumuza marş basabiliyor,
değişik nedenlerle motorumuza marş basamasak bile servis akü grubundan
ayrı olan elektronik ve seyir akü grubu sayesinde her türlü navigasyon cihazımız
ve telsizimiz çalışır durumda olması amaçlandı.

Servis akü grubumuz ise hem motor aküsüne, hemde elektronik ve seyir akü grubuna destek atmakta ancak her ikisinden de destek alamamaktadır.

Diğer sorduklarınız ile ilgili açıklamalarım devam edecek....


*

    C. D.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #27 : Mart 21, 2013, 01:32:47 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Can Deniz Korsan,
Benim teknede both şalter yok. Onun yerine isolator denen bir şey var. 3x100 Amp'lik bir tenvirat akü grubu ve motor aküsü buna bağlı. Shunt gibi bir şey mi bu?
Şuna benziyor:

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Resimde ki eleman tek giriş üç çıkışlı basit bir akü grup izalatörü.
İçinde 0ç adet diyod ve soğutucu olarak kullanılan alimünyum gövdeden oluşmuş

Üç ayrı akü grubuna gerek redresörden gerekse motor çalıştığı anda alternatörden
diyodlar marifetiyle ayrı ayrı besleyebilen ve fakat  bir parça enerji çalma huyuna sahip eski nesil bir zımbırtı.
Evet akülerin birbirleri üzerinden enerji çalmasını önlüyor ancak kendi yediği naneler
hiç te azımsanmayacak ölçüde.

Akıllı şarj rölesi diye bilinen aslında basit bir diyod triyak ikilisiyle çalışan
devre elemanı, daha az enerji tüketmekte ki son zamanlarda yeni nesil teknelerde sıkça görünür oldu.
 
*

    C. D.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #28 : Mart 21, 2013, 01:46:42 »
quote
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Can Deniz Korsan,


Bu aküleri şarj eden bir redresör var. 220V'yi alıp dolduruyor. Fakat bir de motorun alternatörü var. O motor aküsünden gayri bu akü bankını da doldurmakta mıdır bilmiyorum?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ayrıca ırgat da bu tenvirat akü grubuna bağlı. Baş pervanesinin ise ayrı bir aküsü var. Henüz ırgat ve baş pervanenin akü bağlantıları nasıl onu anlayamadım.


Sanırım redresör çıkışınız tek ünite olduğu için resimde ki izalatörü devreye adepte etmişler.

Yine motor alternatöründen gelen + ucu sanırım yine izalatör giriş terminaline takmışlardır.
Görmeden bir şey diyemem ancak genel uygulama bu şekilde gördüğüm diğer teknelerde.

Baş pervanesi için izalatörün üçüncü terminalinden çıkış almış olduklarını düşünüyorum.

Baş pervanesi için ayrı bir akü ve ya akü grubu oluşturmaları oldukça iyi bir düşünce.
Çünkü baş pervanesi tam anlamıyla bir akü katilidir.
Her ne kadar gelişmiş kontrol ünitelerinde devrede kalma sürelerini sınırlayan
joistik anahtarlarla donatılmış olsada sistemden çok ciddi akımlar çekerek akünün canına ot tıkarlar.

Sisteminizde varmıdır bilemiyorum ancak,
baş pervanesi ve ırgatın dümen pedastalinden tek dokunuşla çalışmasının önüne geçecek basit bir güvenlik devresi kesinlikle gerekli bir devredir.
Yoksa bu devreyi sisteminize muhakkak adepte edin.




 
*

    C. D.

Ynt: Solar Panel Elektrik Bağlantıları
« Yanıtla #29 : Mart 21, 2013, 02:24:17 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Can Deniz Korsan,

Şimdi ben bu sisteme bir de 2 tane 20A regülatör ile 4x100W panel bağlamak istiyorum. Kaşıntım bundandır.   Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Paralel evrende bir de tüm sistemi battery monitor denen aletle izlemek isteği var.
Ve dahi fonda araya bir yerlere bir mikrodalga çalıştıracak invertör de sıkıştırma arzusundayım.

Konuya bakıp bakıp kendimi yangın söndürücüler sayfasında buluyorum.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bir yol gösterme eyleminiz olabilir mi acaba?

Panellerinizin gücü pik değeridir.
Ancak yinede iki ayrı regülatörle sistemi kontrol etme düşünceniz doğru gibi görünüyor.
Ayrı bir masrafa girmek istemiyorum derseniz panel regülatöründen gelen artıları birleştirip,
resmini verdiğiniz izalatör giriş terminaline  regülatörlerden gelen eksileri birleştirip,
akülerinizin ortak eksi terminaline bağlayın.

Ancak bu bağlantı sisteminizi uzun vadede muhakkak daha teknik bir hale getirin derim.


Batery monitör denen eleman olarak victron 600 s ve 602 s modelleri var.

600 s tek akü gerilimi ve tek akü tüketimini denetlemekte
602 s ise iki akü gerilimini görmenize izin vermekte ve fakat yine tek bir akü tüketimini
görmenize izin vermekte.

ürünle beraber verilen şöntün bir tanesi monitöre gerekli parametreleri verecek bir
elektronik devreye sahip.
Dolayısı ile anlık tüketiminizi amper olarak görebiliyorsunuz.

Şönt kesinlikle akü eksi ucuna bağlanacak.

602 s için verilen (daha doğrusu ekstra bedel ödenerek alınan)ikinci şönt 
bildiğiniz sigorta gibi. Üzerinde  elektronik devre barındırmayan bir zımbırtı.
Dolayısı ile yüksek bedel ödeyip 150 dolar
(100 dolar monitör farkı 50 dolar ikinci ne idüğü belirsiz şönt bedeli) daha fazla vermenize gerek yok.

600 s alın şöntüyle beraber sadece servis akünüzü izlersiniz.
basit bir mikro anahtarla diğer akü grubunuzun gerilimini de ölçebilirsiniz.

böylelikle 150 dolar cebinizde kalır ve aynı bilgileri görebilirsiniz ekranında.

Zaten motor aküsünde marş basma anında göreceğiniz 100-150 hatta
bazı motorlarda 200 amperi görseniz ne olur görmeseniz ne olur.
isterse bin amper çeksin motoru çalıştırmak zorundasınız.

Ama servis grubunuzda anlık tüketiminizi bilirseniz akü kapasitenizi
ekonomik kullanmak üzere tüketiminizi planlayabilirsiniz

Yukarıda yazdıklarım teknemde kullandığım cihazlar felan markalı olmalı
isteğiniz, arzunuz var ise geçerli bilgiler.
Elinizden bir parça iş geliyorsa aynı ölçümleri görebileceğiniz
12 volt beslemeli pano tipi  mikro ampermetre ve voltmetreler mevcut.
Toplam bedel 100 lira tutmaz üstelik oldukça kullanışlı şık bir sisteminiz olabilir.

Gelelim mikro dalga sevdanıza;
Bence yol yakınken bu isteğinizden vazcayın derim.
1-En düşük güçlü mikro dalgalar bile pişirme-ısıtma ve defrost kademelerinde
ciddi enerji tüketirler. Sahil beslemesiz bir yerde iken çalıştıracağınızı varsayıyorum.
Dolayısı ile bir kaç balık bir kaç parça pirzola keyfi servis akü grubunuzu dumura uğratabilir.
2-Mikro dalga fırınınız gücüyle ilintili invertör ayrı bir derd.
3-Mikro dalga fırınlar ev aletleri içinde en fazla ışınım yayan cihazlardır.
4-Pontonda bağlı iken durum belki bir nebze kontol altında olabilir.
Amcak alargada iken bir teknede zorunlu olmadıkça 220 kullanmak,
Rus ruleti oynamaktan daha kötü sonuçlara gebe bir işlem.

Tabi bunlar naçizane benim görüşlerim.
Umarım sorduklarınıza faydalı olabilmişimdir.
Sevgi ve saygıyla