Merhaba Semih korsan,
Yöntemin dayandığı nokta, şanzımanın dönen parçalarını yumurta çırpacağı gibi kullanarak dibe çöken suyu koyu şanzıman yağı ile karıştırmak ve hemen ardından da pompa ile karışımı çekmek. Böylece her defasında (sürekli azalsa da) belirli bir miktar suyun dışarı atılmasıyla içeride kalacak yağ miktarını artırarak yağlamayı iyileştirmek. Yöntem, karaya alarak keçe ve yağ değişimi işleminin yerine geçmeyecektir. Amaç yalnızca bir sonraki karaya alma zamanına kadar şanzımanın yağlanma yeteneğini iyileştirerek korunmasını sağlamak. Ayda bir seyir sonrasında bir kez yapmanın bile şanzımanı korumak adına çok fayda sağlayacağını düşünüyorum.
Dikkat edilecek noktalar ise, motor devrini ve ileri geri vitesteki yol verme sürelerini iyi ayarlayarak dönen aksamın aşınmasını önlemeye çalışmak, yağ seviye çubuğundan sıçrayan yağ-su karışımının iç kısımda olmadık yerlere kaçmasını önlemek (naylon branda) ve sintinede toplanacak yağ-su karışımının sintine pompalarına gitmesini engellemek (pompaların sökülmesi) ve tabi ki atık yağın, kullanılan üstübünün, havlunun usulüne uygun bertarafı.
Adım adım yazmam sanırım herkes için kolaylık sağlayacak;
1 3-4 litre civarı 90 numara şanzıman yağı alın. Ben huni yerine ağzını kestiğim yarım litrelik pet şişe kullandım, sonlara doğru her tarafım yağ olduğu için onu da tutamayıp sıklıkla elimden düşürdüm, ekstra eğlence çıktı
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap2 Yanınızda küçük parçalara (A4 kağıdı boyunda) kesilmiş eski havlu yada üstübü bulundurun. Ben, naylonlama işlemini çok geç akıl edebildiğim için iki adet eskimiş banyo havlusunu kontamine atık kutusuna gönderdim
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap3 Sintine pompalarını sökün, manuel de dahil. En azından sintineye sabit değillerse altlarını yükseltin ki, yağ-su karışımı ulaşamasın. Şanzıman yağı, silikon da olsalar contalarına, plastik pervane kanatlarına, hortumlara ve en çok da flatörlerine hasar veriyor. Diğer taraftan sintine pompalarımız kontamine olursa, sintine pompalarından denize yağ kaçmış olacak ki, orta çaplı bir çevre felaketine bile sebep olabiliriz
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap4 Şanzıman etrafına özellikle de yağ doldurma ağzı ve yağ seviye çubuğu üzerinde çadır gibi olacak şekilde naylon branda yerleştirin. Olmadık yerlere giren damlacıklar ciddi kokuya sebep oluyor
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap5 Şanzımanın tam olarak dolu olduğundan emin olun. Yağ doldurma kapağını (aynı zamanda seviye kontrol çubuğudur) ve yağ seviye borusunun üzerindeki plastik kapağı çıkartın. Başka bir yere alın.
6 Yağı çekmek için ben matkap pompa kullandım, emiş tarafına da ince yerlere girebilmesi için küçük çaplarda basınçlı hava hortumları ekledim. Dikkat çok dibe ineceğim diye zorlamayın, ince hortum dönen parçalar arasına sıkışırsa koparak orada kalabilir. Sonucu deniz suyunun vereceği hasardan çok daha fazla olacaktır
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap7 Küçük çapta hortum bulamazsanız yağ seviye çubuğunun üzerine geçebilecekgenişlikteki hortumlara yönelin, çok daha güvenli olacaktır.
8 Motorunuzu çalıştırın. Benim 130S şanzımana ilk seferi için 10 saniye ileri ve 10 saniye geri viteste, 1500 devir de yol vermek yetti. Benzer bir konfigürasyonla başlayıp, ve yağın rengini kontrol ederek devir ve süreleri ayarlamanız iyi olacaktır.
9 Bu noktada farklı bir etken de karışan suyun miktarı. Benim denememde sonlara doğru daha uzun süreler gerekmişti, su azaldıkça tüm yağa karışması ve yağın bulanıklaşması daha uzun sürüyor. Sürenin uzaması problem yaratmayacaktır, zira suyun miktarı azaldıkça yağın miktarı çoğalacağı için yağlama çok daha iyi duruma gelecektir ki, zaten amacımız da tam olarak bu.
10 Yağı çekin ve 5 lt' lik bir pet şişeye alarak yeniden kontrol edin. Bende, ilk defasında toplamda 20 saniyelik çalışma sonrası çıkan yağ boza kıvamında idi. Bulanıklığına göre bir sonraki yol verme süresini yeniden ayarlamakta fayda var. Açıkçası, her ne kadar seyir sırasında 2000-2200 devirde kullanıyor olsam da, bu işlem sırasında motor devrini 1500 d/d' nın üzerine çıkartmaya korktum, bu nedenle yalnızca süreyle oynadım. Sonlara doğru bu süre toplamda 15 dakikaya kadar çıktı. Yarım saati geçince de işlemi sonlandırdım.
11 Yağ çekme pompasını güvenli bir yere alın ve şanzımanı yeniden doldurun.
12 Madde-8' den başlayıp madde-11' e kadar tekrarlayın. Sonlandırma kararını vermek için yol vermek için sürenin en az yarım saat olması mantıklı bir kriter.
İşlem sonunda ulaşabildiğiniz her yeri iyice temizleyin. Kullandığınız temizlik malzemelerini, atık yağı, temizlikte kullanıdığınız suyu atık yağ deposuna ve havlu, üstübü, sünger gibi malzemeleri de kontamine atık kutusuna atmanız gerektiğini unutmayın
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapMadde-10' da topladığınız karışımı atmayın. Birkaç saat dinlendirirseniz suyun altta, yağın ise üstte toplanarak ayrıştığını görebilirsiniz. Yağı üst taraftan alarak tekrar kullanabilirsiniz.
5 lt ile başladığım işlemi 7 kez tekrar ettim, elimdeki yağın yarısından fazlasını kullandım. Şu an elimde 4 litreden fazla dinlenmiş yağ var
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapHer seyir sonrası en azında yağı kontrol etmek içimi rahatlatıyor. Yağı kontrol ettim, güzel görünüyor, ooohhh kafa rahat. Bir tür terapi oldu bende
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yapİşlemi geçen ay tamamladım, geçen süre zarfında bilinçli olarak 20 saatten fazla motor yaptım ve yağ ilk günkü gibi duruyor. Öncesinde dalarak yaptığım temizlik iyi sonuç vermiş diyebiliyorum.