0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    S. Ş.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #15 : Eylül 23, 2017, 01:23:04 »
Motoru bozuk , yelkenle koya dalıyor,6 tekneye carpıyor , bu videoyu eskiler bilir bayağı meşhur

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    G. A.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #16 : Eylül 23, 2017, 06:36:56 »
Tamam sakin bir koya yelken ile girmisliğimiz vardir tabi ama ici dolu olan bir limana tahrik gücü sadece yelkenle girmeyi pek istemezdim.
Ancak benim asil takildiğim küçüķ bir optimis yada 24 feet alti bir tekne ile 30 feet ve daha uzun tekneyi yanastirmak arasinda nasil farl olmaz?
Kucuk bir kayik cok.kolay ve hizli bir sekilde dumen hareketlerine cevap verebilirken ayni tepkiyi 30 feet ve daha üstü ayni hizda ve kolaylikta  veremez...
Sonra kucuk bir kayiği durdurmak daha buyuklerine gore daha kolaydir.
Yada olasi bir catismayi onlemek (usturmaca v.b elemenlar ile)  yada goze almak (vereceği etki acisindan)yine daha buyuğüne gore daha kolay ...
Teoride pek bağdastiramadim.




*

    S. Ç.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #17 : Eylül 23, 2017, 09:23:47 »
Örneklerde yelkenliler ya küçük yada ekipten bahsediliyor..Ekip varsa birşekilde çözülür..
Ya ekip yoksa..eşinle berabersin ya da bilmeyen biriyle..
Hep zaten böyle zamanlarda bu işler başa gelir.
Marmaris den uzaklaştıktan sonra kıyılar derin ve kayalıktır..Başınıza gelebilir diye mümkün olan en açık yerde seyir yapılmalıdır..
Motor durduğu an yardım çağrısı yapılmalı ondan sonra motorla uğraşmalısınız..oradaki denizin durumu nedeniyle anlayamayacağınız bir şekilde kayalık olan kıyılara gelirsiniz,geç kalırsınız..
Rüzgar varsa iyice açılmalısınız..

Ben olsam böyle bir durumda yelkenle kalabalık ortamlara girmem..Yardım gelinceye kadar denizlerde beklerim..
Yelkenle yaklaşıcam derken bir sürü insanın canıyla malını tehlikeye atamam..
Birşey yapılamazsa ve yardımda gelmezse,tehlikeli kıyılara yaklaşılmıssa,tekneyi,bota biner terkederim.


*

    H. E.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #18 : Eylül 23, 2017, 10:00:48 »
Uçarı, bir Folkeboat idi. 25.2 feet.
Öndeki küçük floku sayesinde, motor çalıştırmadan, kuzeyli rüzgarlarda, rahatça Fenerbahçe F6'daki yerime kadar, sancağa, iskeleye 90 derecelik dönüşler yaparak giderdim. Son aşamada iki tekne arasina kıçtan kara olmak için ani bir dönüş yapar, kicim yan teknenin pruvasina gelince elimle tutar, teknemi içeri çekerdim.
Şimdiki teknem Ekip heyula gibi. Iki tekne arasına bastan kara girerken ve usturmacalar her iki yandaki teknelere sürterken bile, 0.2 knot hızımı durdurmak için tornistan yapiyorum.
Moment her şeydir!


*

    E. E.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #19 : Eylül 23, 2017, 11:08:55 »
Buradaki senaryonun daha ağırını, neredeyse dibini yaşadık...;

Yunanistan'ın Patras körfezinde, kışın soğuk bir Aralık ortasında, hedeflediğimiz marinaya 5 mil kala, gece 23:00 sıralarında, 35-40 knotlarda esen rüzgara ve büyük kırılan dalgalara karşı üstelik gök gürültülü sağnak yağmurda motorla 3 kişi, 46 Bavaria ile seyir halindeyken motorumuz aniden sustu...!

Sebebine girmeyeceğim..., konumuz dışı.
Çalıştırmak için denediğimiz her yol sonuçsuz çıktı. Yapılabilecek bir şey yok delirmiş bir denizde iki yelkeni de yarım açtık ve ışıklarını zaman zaman zar zor gördüğümüz marinaya doğru tramolalar atmaya başladık... bir süre sonra hava üstüne koydukça koydu ve 50 knot'ların üstüne ulaştı. Dalgalara karşı gittiğimizde sanki bir güç iki eliyle teknenin kıçından havaya 2-3 m. kaldırıp olanca gücüyle tekrar denize vuruyordu, herhalde tekne içinde oluşan çatırdıyı hayatım boyunca pek unutamayacağım... Farj tahtaları yerlerinden çıkmış havalarda uçuyordu..! Teknenin içi kontroldan çıkmış savaş meydanına dönmüştü... kilitli olan çekmecelerin bile nasıl açılabildiğine aklım hala almış değil... Üstelik 3 litrelik PVC sıvı yağ yerde patlamış ve tüm zemin adeta kayak pistine dönüşmüştü. İçindeki cam kırıkları da cabası !  Her tramola birkaç mil sürmesine rağmen iki taramola arasında katettiğimiz mesafe herhalde 200 m.' yi geçmiyordu. Bu arada 50 knot üzeri orsa' da otopilot'un kontrolu nasıl bırakmadığına hala hayret ediyorum.  Tel/İnt var ama kime ulaşacaksın ?!?!  İstanbul' daki bir dostumu arayıp ( Yunanistan'da iyi ilişkileri olan..) durumu ve koordinatımızı bildirdim, belki sahilden bir yerlere ulaşır diye.  Açıkçası tekne  tam son limit sınavı veriyor gibiydi...

BİTMEDİ ! ; Şarj devamı olmadığından zayıflayan otopilot "benden buraya kadar" dedi ve devre dışı kaldı. Ardından sırasıyla telsiz, navigasyon, finalde de seyir aydınlatmaları tam da gemi yoluna düşmüşken bye bye dedi. Üzerimize üzerimize gelip geçen devasa gemilere karşı tuttuğumuz el feneri koca projektörler ve sirenlerle cevap buldu ! Burada en fenası da haliyle derinlikten de bihaber olmamızdı.

BİTMEDİ ! ;  Tramolaların birinde iskele cenova iskotası arabasından çıkıp sancak iskotasına dolanmıştı, hem de tam bir yumak gibi.  O fırtınada güverte üstünde onu açmaya çalıştık, denizi bırak halatlardan da dayak yiyorduk. Bu sırada yukarıdan hiç te hoş olamayan bir sesler gelmeye başladı. Delirmiş cenova yukarılardan dikişlerinden atmaya başlamıştı... uzun mücadele sonunda iskotayı diğerinden kurtarabildik ve yerine taktık. Cenovayı kapadık ve tek ana yelkene kaldık.

SONUÇ :   sabaha karşı 05:00 sıralarında marina önünde nihayet rüzgar altına girdik... Marinaya çeyrek mil kala son bir ümitle tekrar marşa bastık ve çalıştı !!! Tekrar susmaması için bildik dualar eşliğinde sonunda marinaya girdik, önümüze gelen ilk yere aborda olduk ve bayıldık..., Öğlen saatlerinde marina görevlileri tarafından uyandırıldık...

Şimdi aynı soruyu ben de tekrar sorarmışım...;  " motorumuz sustu, yelkenle nasıl marinaya girebiliriz....? "  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap




« Son Düzenleme: Eylül 23, 2017, 11:10:41 Gönderen: Ergun Erakman »

*

    S. Ş.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #20 : Eylül 23, 2017, 11:19:52 »
Ergun kaptan,

Buyuk tehlike atlatmışsınız dedigin  gibi ,dibi görmeden daha da tehlikeli durumla karşılaşabilirdiniz...

Hadi biz yelkenle falan yaklaşıyoruz karaya, cift motorlu bile olsa ikisi birden motorların susabileceği motor yatların suruklenmekten başka careleri  var mı?

Bu tür olayları paylaştıkça,denizin şakası olmadıgını yeni gelenler daha rahat anlayacaktır..
« Son Düzenleme: Eylül 23, 2017, 11:31:57 Gönderen: Semih Sener »
*

    M. E.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #21 : Eylül 23, 2017, 12:36:13 »
Gökhan Korsan, teoride hepsi aynı belki pratikte bağdaştıramamış olabilirsin. Sebebi de küçük kayığı elle tutmak kolay. Hakan'a hak veriyorum, ancak zaten elle tutmak lazım demiyorum. Büyük kayığın da kendine has donanımları boyuna göre. Tabi ki de el gücü itibarıyla daha zor olacaktır, prensip değişmez.
Bir de yanlış anlaşılmasın her koya yelkenle girin diye bir mesaj yok.
Zorda kalındığında hepimizin başına geliyor bunlar.

Serdar Korsan, dışarıda yardım beklemek tabi ki de en iyi çözüm. Ama bazen tek başına kalıyor insan, üretilen çözümler de zaten bu gibi çaresizlik sayesinde ortaya konuyor çoğu kez...
Eğer kıyı derinse demirlenemiyorsa, bot varsa, zaten tekneyi neden terk ediyorsun. Botla çekersin...
Yüzen tekneyi terk etmek doğru değil bana göre!

Ergun Korsan, öncelikle geçmiş olsun. Gerçekten zor bir durum atlatmışsınız. İçinde olmayan bilmez.
Kış dönemi yazışmalarında bu konuyu hatırlıyorum.
Sadece motorla ilgili değil birçok sorun üst üste gelmiş.

Motorun neden durduğu bence konumuz dışı değil. Esas o! Onun neden durduğunu bilemiyorsak veya çözemiyorsak olmadığını varsaymak gerekiyor. Dolayısıyla yanaşırken çalışması şansınıza olmuş.

Muhtemel dalgadan sallantıdan pislik tıkadı, fırtına şartlarında onu açmak tabi ki de zor iş ancak mutlaka denenmeliydi. Az mazot veya boş depo ile fırtına şartlarına girmek konusunda daha önce de yorumlar yapıldı, katılmamak elde değil.

Motor gidince otopilota bırakmak tekneyi, hele de şarjlar azaldıysa tüm elektriğin kaybına yol açacaktır. Bundan doğal birşey olamaz. Motor durunca hemen dümeni ele alıp, tekne içi minimum elektrik kullanım önlemlerini almak gerekiyordu. Yoksa son kertede tam yanaşırken, seyir fenerlerini ve chartplotterı geçtim derinlik gibi vazgeçilmez unsurları da kaybetmek işten bile değil. Tüm Ege'yi sadece 2 kişi motorsuz, elektriksiz, elktronik navigasyonsuz kağıt harita ile geçip yelkenle yanaştığımız seferden aklımda kalan ilk şey bazı şeyleri feda edebilmek kolay ancak asıl önemli ve korunması gereken "vazgeçilmezleri" sonuna kadar korumak gerekliliği!

Aksilikler üst üste gelince, artık ihmal edilebilecek hiç bir detay kalmıyor bir süre sonra. Kırılan şişe veya cenova iskotaları örneğinde olduğu gibi anında çözüm üretip halledilmesi gerekiyor aksiliklerin.  Nitekim siz hepsini tek tek halletmişsiniz.

Yunan marinalarında bot desteği genelde olmuyor ama zaten 50 knot rüzgarda herhangi bir yere değil yelkenle motor ile yanaşmak bile çok zorken şansınız yolunda gitmiş. Ben olsam yanaşmaya çalışmaz, ya açıkdenize çıkar tüm gece dümen tutar ya da eğer zemin uygunsa marinanın açığında demir atardım.

Geçmiş olsun.

   

« Son Düzenleme: Eylül 23, 2017, 12:41:31 Gönderen: Mehmet Erem »
*

    E. E.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #22 : Eylül 23, 2017, 12:49:24 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yunan marinalarında bot desteği genelde olmuyor ama zaten 50 knot rüzgarda herhangi bir yere değil yelkenle motor ile yanaşmak bile çok zorken şansınız yolunda gitmiş. Ben olsam yanaşmaya çalışmaz, ya açıkdenize çıkar tüm gece dümen tutar ya da eğer zemin uygunsa marinanın açığında demir atardım.

Geçmiş olsun.

   



Evet, birbiriardına eklenen aksiliklere rağmen aslına bakarsanız bu durumda şimdi düşünüyorum da yapılabilinecek en doğru şey ne kadar akıl almaz gibi gelse de tekneyi tekrar gerisin geri çevirip açığa çıkartmak ve beklemek...

Öyle bir an gelmişti ki " artık bitti ! " hislerini duymaya başlamıştık... 
*

    E. E.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #23 : Eylül 23, 2017, 12:53:36 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ergun kaptan,

Buyuk tehlike atlatmışsınız dedigin  gibi ,dibi görmeden daha da tehlikeli durumla karşılaşabilirdiniz...

Hadi biz yelkenle falan yaklaşıyoruz karaya, cift motorlu bile olsa ikisi birden motorların susabileceği motor yatların suruklenmekten başka careleri  var mı?

Bu tür olayları paylaştıkça,denizin şakası olmadıgını yeni gelenler daha rahat anlayacaktır..

Zaten bu olaydan sonra motoryatların güvenliğine dair inancım çooook azaldı...
Bu gün düşünüyorum da, iyi ki bu olayı kazasız belasız yaşamışız, çok dersler ve tecrübeler çıkardık...
Teknemize olan güven de son noktasına geldi.

Adamlar gerçekten yapmış....!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    S. Ç.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #24 : Eylül 23, 2017, 15:51:41 »
Dedimya denizlerde beklemek..öyle yada böyle..Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    G. A.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #25 : Eylül 23, 2017, 22:47:23 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Gökhan Korsan, teoride hepsi aynı belki pratikte bağdaştıramamış olabilirsin. Sebebi de küçük kayığı elle tutmak kolay. Hakan'a hak veriyorum, ancak zaten elle tutmak lazım demiyorum. Büyük kayığın da kendine has donanımları boyuna göre. Tabi ki de el gücü itibarıyla daha zor olacaktır, prensip değişmez.




Neyin pr3nsibi degismez abicim?
Hem hakanin tecrübesine evet haklisin diyorsun hemde prensip değismez diyorsun.
Ben teoride bağdastiramiyorum pratikte nasil bağdastiracağim?
Kavramlar karisti galiba



*

    G. A.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #26 : Eylül 23, 2017, 23:05:36 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Moment her şeydir!
Moment dönme kuvveti .
kuvvet.
İste mesele de bu işte ...
ayni yukseklikte birakilan farkli yada ayni hacimde ama farkli kutlede iki bilya birakildiğinda dusme etkisi hangisi icin daha fazla olur?
Yada bir oklavayi 1/3 oraninda kirdiğimizi dusunelim suya koyduk ve arkadan ayni kuvvet uguladik hangisi daha hizli gider?
 Birde bunlari durdurmak icin uyguladiğimiz kuvvet i hangisinde daha fazla olur?

« Son Düzenleme: Eylül 23, 2017, 23:10:03 Gönderen: Gökhan Akgün »
*

    O. E.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #27 : Eylül 24, 2017, 08:09:53 »
Buradaki konunun Moment ile bir alakası yok .
Momentum ile alakası var Moment ile Momentum farklıdır.
Hakan Erim korsan Emin’im Momentum yazacaktı bu kullandığımız aletlerin kelime değiştirmesinden Momentum oldu moment.
Momentum aslında hıza kütle etkisini gösterir yani
Momentum = kütle x hız   2 knot ile giden 100 kg ile 2 knot ile giden 10.000 kg farkı hesaplamak için kullanılır.
Moment farklı bir şeydir .Dönmekte olan bir cismin güç miktarı ile bu cismin merkeze uzaklığının çarpımına eşittir ki konu ile hiç alakası yoktur.
Yani yukarıdan bırakılan cisimlerin ve düz bir eksende hareket eden cismler moment ile alakalı değildir.

Selametle
*

    H. E.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #28 : Eylül 24, 2017, 09:12:00 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Buradaki konunun Moment ile bir alakası yok .
Momentum ile alakası var Moment ile Momentum farklıdır.
Hakan Erim korsan Emin�im Momentum yazacaktı bu kullandığımız aletlerin kelime değiştirmesinden Momentum oldu moment.
Momentum aslında hıza kütle etkisini gösterir yani
Momentum = kütle x hız   2 knot ile giden 100 kg ile 2 knot ile giden 10.000 kg farkı hesaplamak için kullanılır.
Moment farklı bir şeydir .Dönmekte olan bir cismin güç miktarı ile bu cismin merkeze uzaklığının çarpımına eşittir ki konu ile hiç alakası yoktur.
Yani yukarıdan bırakılan cisimlerin ve düz bir eksende hareket eden cismler moment ile alakalı değildir.

Selametle
Moment buysa "dönme momenti" nedir?
*

    O. E.

Ynt: SEYİRDE MOTOR BOZULURSA NASIL YANAŞILIR
« Yanıtla #29 : Eylül 24, 2017, 09:54:59 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Buradaki konunun Moment ile bir alakası yok .
Momentum ile alakası var Moment ile Momentum farklıdır.
Hakan Erim korsan Emin�im Momentum yazacaktı bu kullandığımız aletlerin kelime değiştirmesinden Momentum oldu moment.
Momentum aslında hıza kütle etkisini gösterir yani
Momentum = kütle x hız   2 knot ile giden 100 kg ile 2 knot ile giden 10.000 kg farkı hesaplamak için kullanılır.
Moment farklı bir şeydir .Dönmekte olan bir cismin güç miktarı ile bu cismin merkeze uzaklığının çarpımına eşittir ki konu ile hiç alakası yoktur.
Yani yukarıdan bırakılan cisimlerin ve düz bir eksende hareket eden cismler moment ile alakalı değildir.

Selametle
Moment buysa "dönme momenti" nedir?



Moment dönmekte olan cisimler için zaten çünkü dönmekte olan cisimlerin güç miktarı ile merkeze olan uzaklığı diyor formül.
Düz eksen üzerinde moment hesaplanmaz momentum hesaplanır
İkisi karışmış problem yok

Denizdeki 10 tonun  itilmesi ile veya durdurulması ile  karadaki 10 ton itilmesi durdurması arasında çok büyük fark olur sadece momentum ile açıklamak olmaz bir sürü vektörel kuvvetler devreye girer en önemliside sürtünme kuveti olur.
İskeleden avara olurken karadakine başı aç deriz o da ittiriverir baş açılır 12 tonluk tekne başı,Park etmiş kamyon şöförü yayaya kardeş beni bir ittirsene çıkayım bu aradan dese.....
« Son Düzenleme: Eylül 24, 2017, 09:56:48 Gönderen: Oktay Eryılmaz »