Gezgin Korsan
Makine Dairesi => Teknik Bilgi ve Fikir Alışverişi => Konuyu başlatan: Fatih Say - Mart 11, 2010, 00:29:33
-
Sevgili korsanlar,
Salma olarak aşağıdaki resimde görülen modeli yapmayı düşünüyorum.model döküm olduğu için hatları gayet yumuşak.benim tasarımında karinadan alt tabana kadar inen et kalınlığı ve yüzey alanı düz. aynı formda.6 cm lik sac plakadan yapacağımdan dolayı sadece köşeleri yuvarlayabileceğim.bu modeli düşünmemin sebebleri
1- Taşımada,montaj da alt tabanı sayesinde büyük kolaylık sağlaması
2- alt tabandan dolayı ağırlık merkezini daha aşağı çekebilmek
DEZAVANTAJLARI NELER OLABİLİR?
(http://i41.tinypic.com/2hn9k44.jpg)
(http://i42.tinypic.com/23ms9d4.jpg)
-
Fatih korsanım,torpil kısmını nasıl yapacağını yazmamışsın.ama torpil ile karina arasında 6 cm lik bir et kalınlığıda olsa ufak titreşimler olabilir.karinaya flanşsız direkt bağlantı yapacağını farzediyorum.Resimdeki salma karinadan 6 cm den fazla bir kalınlıkta çıkıyor sanırım.Fakat bunu sorun olacağını sanmıyorum.
Sonuçta yelkenin üzerindeki yükü karşılamak için öngörülen ağırlık orada bulunuyorsa ne ala...ama genelde aşırı rüzgarda zaten broşa düşmek har zaman olası.Burada yapmayı düşündüğün salmanın güzel tarafı şu,torpil ile karina arasındaki alan yelpaze gibi olduğundan özellikle pupa ve geniş apaz seyrinde tekne daha iyi dümen dinler (omurga salmalar gibi) seyir esnasında yan rüzgarlarda da teknenin rüzgaraltına düşmesini engelleyecek bir tasarım.Tabii ki bunu teknenin formu ve yelken alanı da etkiler.
-
Kadir korsan,
flanssız bağlantı yapmam zira tekne buna müsait değil.flanş her halükarda olacak.torpil yerine resimdeki gibi tabanda elips seklinde kanat-torpil gibi parça olacak ancak bu şekilde ihtiyacım olan ağırlığı yakalıyabiliyorum.
-
Ben dış flanştan bahsettim sanırım aynı şeyden bahsediyoruz.Sintine de ona göre döşekler olması lazım.Sorun olacağını sanmıyorum.Seyirde rüzgar durumuna göre zaten yelkenler ayarlanıyor.
-
Bu salma dizayni Fransiz Amel Super Maramu'ya cok benziyor. Azman bir salma yapmislar ve govdenin nasil olupda hasar gormeden boyle bir agirligi tasidigina hayret ediyorum.
Tekne yana yattigi zaman kucuk bir alanda boylesine bir agirligi tasiyabilmek icin mutlaka bazi detaylari dusunmek lazim. Ben, ise girismeden once sintinedeki ic destekleri iyi dusunun, karadaki tekneleri iyi inceleyin derim.
-
Tekne hızı düşük olur. Salmada esas olan minimum hacime maxsimum ağırlık koyabilmektir. Resimdeki torpilin hacmini bulun ve aynı ağırlığı başka formlarda daha küçük hacimde yapabiliyormusunuz ona bakın. Salmanın yüzey alanı ne kadar fazlaysa sürtünme kuvveti o kadar fazla olacaktır bu yüzden aynı ağırlık için minimum hacim kullanmalı.
-
Kitaplarimdan birindeki bu sayfayi taradim. Belki faydasi olur.
Hatta "neden salmada kanatlar var" isminde baska bir konu daha vardi, onun icinde faydali olabilir :
(http://img192.imageshack.us/img192/6791/gekosalmadizayni.jpg)
Pek beceremedim ama sayfayi kucultmek icin biraz kesip-bicmem gerekti.
-
Orhan abi,
aslında salma nın yanal yüzey alanını mumkün olduğunca geniş tutmak istiyorum. yüzey alanını geniş tuttugumda 2m2 lik bir yanal yüzeyim oluyor.(alttakı taban -torpıl yuzeyı harıç) bu olçude yaptıgımda bağlayacagım üst flanş 240 cm boyunda olacagından teknede 5 postaya bırden saplama atma imkanım var.yüzey alanının geniş olmasının tekneyi daha iyi dümen tutacağına,kaymanın daha az, daha çok orsa seyrine, salınım periyodunun daha küçük olacagını düşünüyorum.(yanılıyorsam lütfen düzeltin)
agırlık hesabımda
flanş-------200 kg
salma yuzeyı--800 kg
elıps kanat-----350 kg
toplam 1350 kg
Mevcut imkanlarla aynı agırlığı yakalayabılmem için max %40 a kadar düşürebilirim
-
Kayma ve salınım için haklısın ama gereğinden fazla salma alanı olursa sürtünme ve dalga direnci salma yüzey genişliği ile artacak ve tekne hızından kaybedecektir. Orantıyı kaçırmamak lazım çünkü bir yerden kazanırken başka yerden kaybettiğimizi unutmamalıyız.
Teknelerde salma alanı ile su hattı boyu arasında bir orantı vardır. Teknenin su hattı boyunu verirsen salma yüzey alanını takribi olarak söyleyebilirim.
-
Orhab abi,
su hattım 9.65 mt,dümen yüzey alanım 0.55 m2 ,tasarladığım salmada yüzey alanım 2.04m2 ilgine teşekkür ederim.
-
Bendeki tasarım kitabına göre tekne su hattı boyu 9.65 metre ise ideal salma alanı(fin keel için) 0.93 m2 olarak verilmekte.
-
Orhan abi,
yüzey alanını 1m2 civarına inebilmem için salmanın kalınlığıni 2 katına çıkarmam gerekir.bu kadar kalın sac plakayı temin etmemde ,kestirmemde mümkün değil abi. teknenin orjinal boy daki salma yüzey alanı tasarımcı 1.41 m2 700 kg olarak vermiş.
-
Torpil kısmının ağırlığını arttırmak lazım ki salma alanı küçültülebilsin. Döküm yaptırmak daha iyi değil mi?
-
bunu bende düşündüm ama bu seferde yüzey alanı daraldığından kaynak ve bağlantı noktalarım zayıflamakta ,torpilin ek agırlığınıda göz önünde bulundurduğumuzda bağlantı noktalarına 2 m2 yüzey alanınına binen yükten 3.3 kat daha fazla yük binecek.bu riski göz önüne alamıyorum.
-
. Döküm yaptırmak daha iyi değil mi?
döküm yaptırmak daha ıyı elbette fakat tekneyi kısa sureliğine karaya alabileceğimden ekonomik olarak 2-3 kat daha masraflı.