0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    R. E.

Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« : Ağustos 10, 2020, 22:54:01 »

Teknemi karaya aldığımda bir sorun yoktu. Line düzgündü.
Karada şaft keçesi yenilendi.
Bir de pervane gerisine takılan tutyanın mil içindeki vidası kırılmıştı. Pervane gerisine eskisinin en az iki katı ağırlığında sarı altıgen somun ve ondan daha ağır tutya takıldı.

Şimdi 1500 devri geçmeye başladığında line kaçıklığı izlenimi veren ses yapıyor. Düşük devirde yapmıyor.

Soru şu: Line kaçıklığı mı oluştu şaft keçesi değişirken yoksa mildeki bu ağırlık artışı mı sorun çıkarıyor.
Motor 3HM35F Yanmar.

Bir not daha, seyirde şaft çok az su yapıyor. Bağlandiktan sonra damla su yapmıyor.
Konu ile ilgili olarak forumu epey karıştırdım. Ama işin içinden çıkamadım.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap






*

    N. Ö.

Ynt: Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« Yanıtla #1 : Ağustos 10, 2020, 23:43:56 »
Anlattıklarınıza göre ilk akla gelen olasılık, kovan arkasındaki veya braketteki (teknenizin yapısına göre) şaft yatağındaki çalışma boşluğunun zamanla aşınma nedeniyle artması.
Buna karşın son montajda da büyük somun ve tutya nedeniyle yükün artması ve boşluklu yatak bu yükü merkezde tutamadığı için de kaçıklığın titreşim oluşturması gibi görünüyor.

Veya yatak boşluğu hiç olmadan da salgılı-balanslı somun ve tutya da titreşim yapabilir.


*

    R. E.

Ynt: Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« Yanıtla #2 : Ağustos 10, 2020, 23:57:59 »

Çözümü nedir üstadım?
Boşluk olsa durunca da su almaz mı?
Bilmiyorum, emin değilim ama dana yumurtası kadar tutya ve somun bunun nedeni. İçerden karşı ağırlık gibi bişey mümkün müdür? Diğer her şey maliyetli.

1800 devire kadar ses yok (5 mile yakın hız), devri yükseltince ses başlıyor. Düşürünce kesiyor.

Motor yanmar ama volvo penta keçesi diye bilinen keçe özel gresiyle takılıyor.

Şu :

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



*

    N. Ö.

Ynt: Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« Yanıtla #3 : Ağustos 11, 2020, 00:25:10 »
Boşluk derken keçeyi değil, en arkadaki (pervanenin önündeki) yatağı kasdetmiştim.

Eğer arkadaki şaft yatağında aşırı boşluk yoksa, pervaneyi elle yukarı-aşağı oynattığınızda 0,2-0,3mm yi aşmayacak kadar (büyük teknelerde daha fazla olabilir) bir hareket görürsünüz, bu normaldir ve titreşime neden olmaz.

Eğer boşluk daha fazla ise, devir yükseldikçe artan bir titreşim görülebilir.
Bu durumda yatağı yenilemek gerekir.

Ancak önceki mesajımda belirttiğim gibi, aşırı yatak boşluğu olmadan da , pervane veya somun-tutya grubunun salgısı veya balansı nedeniyle de titreşim görülebilir. Bu durumda bunların salgısının veya balansının giderilmesi gerekir.

Volvo sızdırmazlık keçesi yeni iken çalışma sırasında su kaçırıyor ise, muhtemelen içine yeterince gres sıkmamışsınızdır.
Ama grese rağmen yine de kaçırıyorsa, ya gerçek Volvo değildir ya da bir imalat kusuru vardır.

Eğer ömrünü tamamlamış eski bir Volvo keçeye sahipseniz ve su kaçırıyorsa, benim kendi geliştirip uyguladığım bir yöntemim var ve çok iyi netice veriyor bunu anlatabilirim ama biraz uzun bir yazı olur, gerekmiyorsa kalabalık etmeyeyim.


*

    E. O.

Ynt: Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« Yanıtla #4 : Ağustos 11, 2020, 00:31:37 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Eğer ömrünü tamamlamış eski bir Volvo keçeye sahipseniz ve su kaçırıyorsa, benim kendi geliştirip uyguladığım bir yöntemim var ve çok iyi netice veriyor bunu anlatabilirim ama biraz uzun bir yazı olur, gerekmiyorsa kalabalık etmeyeyim.

Nejat abi merhaba, ben okumak isterim..

Selamlar..

*

    R. E.

Ynt: Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« Yanıtla #5 : Ağustos 11, 2020, 00:49:59 »
Karadayken yokladığımda şaft yatağında hiçbir boşluk yoktu. Suya attıktan sonra kontrol etmedim.

Şaft keçesi orijinal, 2018 yazında yine bir döviz krizinde akşam 930 TL olan keçe ertesi gün 1250 bir sonraki gün 1350 küsur (150€ idi hep) olunca kızmış ve İspanya'dan 100 euro ödeyerek bir tanıdığa getirtmiştim. Aynı günlerde bir de İtalyan imalatı yedeklemiştim.

Eski şaft keçesini gresleyip cırtla sıkarak iki sezon kullandım. Sorun da yoktu. Ama karaya alınca yenilemiştim.

Şayet line sorunu oluşmadıysa ses ve titreşim şaftın ardına taktığım yeni ve ağır somun ile tutya kaynaklı. Aklımdaki en önemli ihtimal bu.

Su yapması önemsenir düzeyde değil. Tam günde motor gücü ile pervane dönerse 2-3 litre gibi. Vibrasyonu kesersem o da kesilir diye düşünüyorum. Yelkende, pervane dönerken kontrol etmedim.

Sorun, tutya ve somun kaynaklı ise nasıl keserim titreşimi.. Derdim sudan önce titreşim. Su önemsenir düzeyde değil. Olsa bile otomatik sintine pompası çözer. Kaldı ki, bağlanınca o suyu mini pompa ile aldığımda sintine kupkuru kalıyor ve ıslanmıyor. Suyun da o titreşimle akakalı olduğunu sanıyorum. Titreşimi kesince anlaşılacak..

Sizin keçe deneyiminizi önemsiyorum. Bence de anlatınız.



« Son Düzenleme: Ağustos 11, 2020, 00:52:38 Gönderen: Recep Ertürk »
*

    O. G.

Ynt: Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« Yanıtla #6 : Ağustos 11, 2020, 01:51:15 »
Nejat Bey,

Müsait olduğunuzda bu başlığa veya yeni bir başlık altında eskiyen  volvo şaft saft salmastrası için ne yaptığınız yazarsanız, bilmeyenler ben dahil bilgilenmilş oluruz.
*

    N. Ö.

Ynt: Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« Yanıtla #7 : Ağustos 11, 2020, 01:56:31 »
Eyüp bey,  Onur bey, daha fazla arkadaşa ulaşacağını umarak ayrı bir başlık altında anlattım.

Selamlar...
*

    N. Ö.

Ynt: Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« Yanıtla #8 : Ağustos 11, 2020, 02:10:48 »
Recep bey, eğer sorun zannettiğim gibi büyük somun ve tutyadaki salgı veya balans bozukluğundan kaynaklanıyorsa , maalesef denizde giderilebilecek basit bir yöntem bilemiyorum.

Keçe sorununun çözümünü ayrı bir başlıkta anlattım.
*

    N. Ö.

Ynt: Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« Yanıtla #9 : Ağustos 11, 2020, 03:11:52 »
Recep bey, karadayken şaft yatağının boşluğu bazen bizi aldatabiliyor.

Bilindiği gibi tekne gövdeleri aslında bir miktar esnek olduğu için, karaya alınıp desteklendiğinde veya bir sehpaya oturtulduğunda motor-şaft line ı kaçabiliyor.

Bu durumda şaft arkadaki yatağa kasılarak bastığı için sanki hiç boşluk yokmuş izlenimi veriyor.

Karadayken vitesi boşa alıp pervaneyi çevirdiğimizde, eğer pervane çok rahat dönüyorsa , en küçük bir tutukluk hissedilmiyorsa kasıntının o an için olmadığını öngörebiliriz. Bu durumda yatak boşluğunu kontrol edersek aldanma olasılığı azalır.

Eğer küçük teknelerde yaklaşık 0,5mm nin üzerinde bir  boşluk oluşmuşsa, dönen parçalarda hiçbir salgı veya balans bozukluğu olmasa dahi sadece bu boşluk bile yüksek devirde titreşim sebebi olabilir.

Bir de tabiiki çok iyi bilinen bir şeyi tekrar hatırlamakta fayda var, line ayarı mutlaka denize inince son olarak tekrar kontrol edilmelidir.
Çünkü tekne gövdesinin gerçek çalışma formu, suda iken son haline gelmektedir. Karada iken yapılan line ayarı suya inince değişmektedir. Eğer line ayarını tutturmak her seferinde sıkıntı yaratıyorsa, o zaman şanzıman flanşı ile şaft arasına elastik kaplin koymak faydalı olur.
*

    A. Ç.

Ynt: Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« Yanıtla #10 : Ağustos 11, 2020, 08:03:08 »
Line ile ilgili bir sorun değil, sonradan taktığınız ağır tutya sarsıntıya ve sese neden oluyor, line kaçıklığını fiziki olarak hissedemezsiniz. Aslında ağırlık artışı, ağırlık merkezlenmişse sorun değil ama anlaşılan ağırlık merkezi bozuk, daha düzgün bir tutya sistemi yapmannız gerekecek.
*

    R. E.

Ynt: Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« Yanıtla #11 : Ağustos 11, 2020, 23:29:35 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Line ile ilgili bir sorun değil, sonradan taktığınız ağır tutya sarsıntıya ve sese neden oluyor, line kaçıklığını fiziki olarak hissedemezsiniz. Aslında ağırlık artışı, ağırlık merkezlenmişse sorun değil ama anlaşılan ağırlık merkezi bozuk, daha düzgün bir tutya sistemi yapmannız gerekecek.

Bana da line kaçıklığı değil gibi geliyor.
Ne yapabilirim?
Aklıma gelen birkaç çözüm var.
İlki o tutya dan biraz daha ağırca veya muadil ağırlıkta bir şaft tutyasını tekne içinden şafta takmak.
Dengeler mi?

İkincisi bu şekilde 2000 devir altı devirlerde kullanıp zorlamamak.

Üçüncü olarak da dalgıç daldırıp o pervane ardındaki tutyayı sökmek. Yeni yaptırdığım altıgen köşeli pervane arkası somunu sökmek, eski somun ve daha hafif tutya takmak.

Peki ya line sorunu ise?

Değil gibi geliyor ama emin değilim. Nasıl emin olabilirim?

Bu şekilde vibrasyonlu haliyle yüksek devirlerde kullanım ne tür sorunlar çıkarabilir?

Cevaplar için çok teşekkürler.
Sağolun...

*

    R. E.

Ynt: Şaftlı teknede line ve line ayarı...
« Yanıtla #12 : Ağustos 12, 2020, 22:09:37 »

Sevgili Geko ailesine çok teşekkürler sağolsunlar, bilgi birikimleri ile destek oldular. Konuyu daha iyi anlamamı sağladılar.

Özel olarak teşekkür edeceğim kişi Hamdi Atalay korsan. Sağolsun, bugün telefonla aradı. Bu şekilde de telefon konuşması ile tanışmış olduk. Henüz yüz yüze görüşmedik. Ayrıntılı sorularla bilgi aldı teknenin şaftı, şanzımanı ve motoru hakkında. Fotoğraflar istedi. Gönderince daha ayrıntılı bilgiler verdi.

Konuyu daha iyi anlamamı sağladığı gibi olası çözüm seçeneklerini de anlattı. Şimdi sırasıyla bunları deneyeceğim.

Kısa zamanda çözebileceğimi sanıyorum. Hamdi Atalay korsana çok çok teşekkür ediyorum.
Sağolsun..

Yelken sevdasını abartınca öğrenilmesi gereken ne çok şey çıkıyormuş.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap