Daha önce bahsetmiştim. Tekneyi tam olarak seyre hazırlayıp tatile başladıktan sonra ilk demiri atarken birden bire zincir sayacında no sensor ibaresi belirdi ve ırgata dümenin yanından kumanda edemedim.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapResimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapTabi, "algılayıcı yok" ibaresine inanmadım. Kimbilir ne arıza vardı. Önce bu tür olayların %99 kablo sorunu olduğuna kanaat getirerek kablo bağlantılarını ve soketleri yokladım. Sorun yok gibi duruyordu. Sonrasında harici bir kablo hattı çekerek sensörün ırgat altındaki kablolarını ayırıp, sayaca getirmem gerekiyordu. Böylece sorunun aradaki kabloda olup olmadığını anlayabilecektim. Ancak tatilde bu işlerle uğraşmayı reddettiğimden iş dönüşe kaldı.
10 gün önce işe soyundum. Bu arada benim ırgat Lofrans marka ve bir endüstriyel tasarım faciası. Deniz suyuna maruz kalan bir ortamda aluminyum taban plakasına krom civatalar ve çelik aksam bağlanmış durumda. Dolayısıyla her söküp takmada bir vida yuvasındaki dişler sıyrılıyor, vida tutmaz oluyor vs.
Önce bir sensör, üç kuruşluk bir mıknatıs ve plastik torbadan oluşan sensör kitini sipariş verdim.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBunlar elime geçtikten sonra geçen sefer yapmadığım şeyi yaptım; ırgatın tamburunu (kasnak) sökerek zemin plakasındaki sensöre bir mıknatıs sürttüm. NŞA bu hareket sayaçta görüntülenen rakamları artırmalıydı. Ancak bir değişiklik olmadı. Bunun iki manası olabilirdi:
1- Sensör arızalı
2- Kablo arızalı
Tabi Anglosakson olsaydım 3. seçenek olarak her ikisinin de arızalı olma durumunu da düşünürdüm ama değilim.
Yeni sensörü sayaca doğrudan kısa kablosuyla bağlayarak önce sayacın sağlam olduğunu kontrol ettim. Yeni sensör bağlıyken önünden mıknatıs geçirince sayaç çalışıyordu.
Sonra yeni sensörü eski kabloya bağlayıp önünden mıknatıs geçirdim. Sayaç yine çalışıyordu.
Bu arada bu sayaç, ırgat ve kablo teknenin başı, kıçı arasında birbirlerine en uzak noktada olduklarından ve bir güverteye bir başaltı kamaranın en ucuna, yatağın üstüne çıkıp emeklemem gerektiğinden bu işler epey zaman alıyor. Çünkü kabin terliklerini çıkarıp merdiven basamaklarını tırmanıyorsun, orada havuzluk terliklerini giyip sayaca gidiyorsun sonra oradan güverte üstünden başüstüne, ırgata gidiyorsun, dizlerinin üstüne çöküp tambur vs ile uğraşıyorsun, alyan anahtar, söktüğün cıvata, ırgatın metal yönlendirici çatalı vb. zincirliğe vb. düşmesin diye önlem alıyorsun. O minnacık mıknatısı yapıştıracak bir metal etrafta olmadığı için mıknatısı içeri dışarı taşırken bir penseye tutturuyorsun. Aşağıdaki kabloya bakmak için tekrar havuzluğa iniyorsun, terlikleri çıkarıp basamaklardan iniyorsun, kabin terliklerini giyip baş kamaraya yürüyorsun, terlikleri çıkarıp yatağa tırmanıyorsun, emekleyip yan yatıyorsun vs...
Sonuçta kablonun sağlam, sensörün arızalı olduğunu teyit etmem 9 gün sürdü.
"No sensor" yani...
Haa, niye bu kadar terlik var diye mi soruyorsunuz?
Çünkü anglosakson değilim.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapArtık her şeyi monte edeceğim günün öncesinde, gece vakti yaptıklarımı düşününce farkettim ki önemli bir kontrol parametresini atlamış durumdayım; tamburdaki mıknatıs sağlam mı?
Gerçi tamburu söktüğümde yuvasına gömülüp üstü epoksi ile kapatılmış olan mıknatıs kısmının hafif de olsa alyan anahtarın ucunu çektiğini tespit etmiştim ama yine de çalışan sensörle test etmem gerekliydi.
10. gün sabahı, önce bozuk sensörü yerinden çıkarmakla işe başlayacaktım. Ama anglosaksonluğum tuttu ve tambur mıknatısını test ederek başladım. Bunun için sağlam sensörü başaltındaki kablonun ucundan söküp sayaca doğrudan bağlamam ve tamburu söküp mıknatıslı kısmını sensörün önünden geçirmem gerekiyordu.
Havuzluk terliklerini çıkarıp basamaklardan indim ve kabin terliklerini giyip...
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapNeyse sonunda ortaya çıktı ki tambura gömülü mıknatıs da tam çalışmıyor.
Bu durumda yapılacak işler:
1- Eski bozuk sensörü sok,
2- Yeni sağlam sensörü oraya tak
3- Tamburdaki eski mıknatısı oy çıkar,
4- Yeni mıknatısı tamburdaki oyuğa yerleştir, üstünü epoksi ile ört.
Bunları yapabilmek için tekneye elektirk kablosuyla elektrik getirmek gerek. Bunun için kabloları hazırlayıp havuzluk terliklerini çıkarıp, ponton ayakkabılarını giydim ve...
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapMatkap çalışmaya başladıktan sonra önce tamburdaki mıknatıs bölgesini parçaladım.
Sonra eski sensörü sökmeye çalıştım. Mümkün değil. Bunun yerine yukarıdan matkap ucunu dayayıp sensörü darmadağın edip tabandaki deliği tertemiz ortaya çıkardım.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapSonra kitteki silendirik yuva içine sensörü yerleştirip deliğe oturttum. Aşağdaki kablo uçlarını bağlamak için havuzluk terliklerimi çıkarıp...
Sıra mıknatısı tambura yerleştirmedeydi. Anglosakson olmadığım için bu aşamada farkettim ki kullanmayı düşündüğüm çift komponenetli epoksi yapıştırıcı teknede yok. Böyle durumlarda hep yapıldığı gibi Ömer Kırcal'a yapıştırıcı istemeye gitmek amacıyla havuzlkuk terliklerimi çıkarıp...
Ömer'de SunFix varmış. Anglosakson olmadığı için
"Bu da olur lan!" dedi ve anglosakson olmadığım için ben de ikna oldum. Mercimek kadar karışımla mıknatısı yuvaya yapıştırıp, üstünü de örttüm.
2 saat kuruduktan sonra üstünü zımparalyıp her şeyi topladım ve sayaç artık kusursuz çalışıyordu.
Terliklerimi çıkarıp ayaklarımı havuzlukta uzattım ve bir bira açtım.