0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ö. Z.

Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« : Mayıs 11, 2017, 03:57:49 »
1995 Model Bavaria 35 Holiday teknemde Suunto F-116/Sail model bir pusulam var. Tekneyi alalı 6 ay oldu ve orası burası sistemleri tanıma anlama falan derken sıra ancak pusulaya geldi. Efenim pusulam bağlı olduğu yerde 092 derece göstermesi gerekirken 180'i göstermekte. Yani çok ciddi bir sapma var. İlk bakışta pusulanın sıvı içerisindeki yapısının fiziksel bir engele maruz kaldığını düşünmüştüm. Yada pusulayı saptıran ve teknenin orijinaline sonradan eklenen elektromanyetik özellikte bir "şey" buna sebep oluyordu. Neyse söktüm pusulayı yerinden ve daha açık havadar biryere götürdüm ve baktım ki pusula sıvı içerisinde rahatça hareket etmekte ve doğru yönü göstermekte. Dümen dolabına geri dönüp birkaç dakikalık araştırma sonucu gerçek ortaya çıktı. Fotoğraftan da görebileceğiniz üzere Pusulayı saptıran şey otopilotun motorunun yeri. 3 çözüm geldi ilk anda aklıma

1- Otopilot motorunun yerini değiştirmek
2- Pusulanın yerini değiştirmek
3- Pusulaya ne gerek var demek ve öylece bırakmak (heryer elektronik ile doluyken)

Biraz düşündüm;

1 numaralı çözüm mümkün değil gibi görünüyor, olabilecek en optimum yere konmuş gibi motor. (farklı fikri olan?)

2 numaralı çözüm ise dümen dolabında çirkinlik yaratır. Koca pusulayı yerinden 15 cm gibi yukarı kaldırmak lazım. Olmaz değil ama şu an geri planda bu çözüm

3 numaraya gelince; ne kadar teknolojik olursa olsun günümüzde dahi herbir tarafı bilgisayarlar ile donatılmış Airbus uçaklarında bile kokpitte standart donanım olarak pusula konulurken , pusulayı "gereksiz" ilan etmek navigasyon tanrılarını kızdırabilir. Bundan öte ayıptır günahtır.

Diye düşündükten sonra aklıma son bir çözüm daha geldi.
Bu da pusula etrafına , pusulayı istenen yöne saptıracak farklı yönlere küçük mıknatıslar yerleştirmek. Kısacası varolan sapmayı dengelemeye çalışmak. Zaten bu yöntem de bu gibi durumlarda kullanılan bir yöntemmiş diye okumuştum. Bu konudaki uzmanlar var ise yardım ve fikirlerine açığım.

Şöyle yapmak niyetindeyim. Önce tekne bağlı iken gerçek manyetik yönü tam tesbit ile pusulayı bu yöne mıknatıslar ile saptırmak. Bu işlem bitince denize çıkıp tüm yönlerde pusulayı denemek. Cididi sapmalar devam ediyor ise 4 ana yönde tekneyi sabitleyip ilave mıknatıslar eklemek ve tekrar ve tekrar denemek. Başarılı olurmu göreceğiz.
5 derece ve altında sapmaya kadar düşürebilirsem dümen dolabına bir "Deviation Card" ekleyerek işi bitiririm diye düşünmekteyim. Bu deviation card lar hava araçlarında ve deniz araçlarında bulunuyor. Pusula bir şekilde çevre etkenler ile saptırılıyor ise  bu kart hazırlanıp pusulanın yanına yapıştırılıyor. Mesela diyor ki 180'e gitmek istiyorsan 183'e dön gibi.

Durum budur. Fikir? Öneri?


Sent from my iPad using Tapatalk
« Son Düzenleme: Mayıs 11, 2017, 04:06:02 Gönderen: Özay Zorlu »


*

    Ö. Z.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #1 : Mayıs 11, 2017, 04:23:02 »
Bu arada foto ekleyemiyorum?


*

    S. Ş.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #2 : Mayıs 11, 2017, 05:50:44 »
Navigasyon dersi aklıma geldi, pusulayı her tur magnetik etkiden uzak tut yoksa sapar...

Bence pusulanın yerını degıstırın...

Özünde  elektroniklere guvenıp yol alıyoruz ama her seyirde bir iki kez kontrol edıyorum  gercek pusula yonu  ile plotter arasındaki farkı kolluyorum...hadı elektronikler gıttı , o pusula saglıklı calısacakki yonunu sürekli koruyarak yoluna devam edebil...
« Son Düzenleme: Mayıs 11, 2017, 05:51:35 Gönderen: Semih Sener »


*

    Ö. Z.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #3 : Mayıs 11, 2017, 06:08:42 »
Sanırım oldu  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #4 : Mayıs 11, 2017, 07:44:48 »
Bir çok pusulada dairenin 90 derecesinde olacak gibi küçük mıknatıslar ayar için vardır. Biri teknenin kıçına bakacak gibi diğeri ise bordaya bakacak gibi yerleştirilmiştir. Teknenin değişik açılarda tutularak bu mıknatısların ayarı plastik uçlu (manyetik olmayan) bir tornavida ile yapılır.

Otopilot motorunun pusulayı etkilemesi ise biraz daha zor bir durumdur. Normalde manyetik olan motorun manyetik seviyesi elektrik kullanılması ile değişir. Bu nedenle pusula üzerinde yapılacak bir ayarlama motor çalışırken ve çalışmazken değişik olduğundan çok verimli olmayabilir.

*

    Ö. Z.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #5 : Mayıs 11, 2017, 08:14:31 »
Otopilot devrede yani motor çalışıyor ve dümeni döndürüyor iken çok daha fazla sapma yaratacağını bende düşündüm. Ama bu durum anlık olduğu için ihmal edilebilir buldum. Ve illa pusulaya ihtiyaç duyuyor ve ona göre yola devam ediyor isem otopilotu kullanmayabilirim.

Ayrıca bu mıknatısları plastik tornavida ile ayarlama konusunu okumuştum. Hatta tuttum yurtdışından getirttim plastik uçlu tornavida seti. Ama gelgelelim pusulada veya çevresinde bu tarz mıknatıslara rastlamadım. Yanlış yere mi bakıyorum acaba?
*

    Ö. Z.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #6 : Mayıs 11, 2017, 08:40:14 »
Bu arada bahsettiğim "Compass Deviation Card" şöyle birşey:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. E.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #7 : Mayıs 11, 2017, 09:10:40 »
Otopilot motorunun yeri değişir. Aşağıya alınabilir. Başka türlü çok zor. Seloteyp ile damlatan vana tamiri gibi bir şey...
*

    T. A.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #8 : Mayıs 11, 2017, 09:59:06 »
Ben olsaydım yeni bir pusula koyar veya acil durumda kullanılacak portatif bir pusula alır eskisini olduğu gibi bırakırdım.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #9 : Mayıs 11, 2017, 10:06:58 »
Küçük teknelerde (ve pusulalarda) arızi sapma düzeltmesi yapmak hem zor hem de verimsiz olur.
fiziken cihazları birbirinden uzaklaştırmak en pratik ve sorunsuz çözüm olacaktır.
*

    Ş. Ö.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #10 : Mayıs 11, 2017, 10:16:45 »
Pusulanın aşağıdaki görünmeyen bölümünü outopilottan etkilenmemesini sağlayacak bir kab içine koysanız neyden yapılmalıdır  bilmem.Yada outopilottan etkilendiği kesin ise outopilotun motorunu herhangi bir şeyle sarsanız.İzolasyonda kullanılan aliminyum folyalar filan var...Aynısı pusulaya da yapılabilir belki..Tıbbi görüntüleme cihazlarının bulunduğu odaları kurşunla filan kaplıyorlar sanıyorum.Kurşun ince levha ile belki outopilot çevrilebilirse işe yarayabilir.....Belki gözden kaçan bir kablo vardır cihazlardan çok sadece tek bir kablo pusulaya çok yakın geçiyordur ....Pusulanın solunda bir elektrikle bağlantısı olan bir şey daha var iskele sol yazıyor o da yapıyor olabilir.Olmadı pusulanın altını silindir şeklinde maun bir ağacın(kendi işinizi kendinizin görebileceği yöntem fiber işi biraz daha ...)  içine sokup altta 10-12cm den fazlası olduğunu sanmıyorum,o outopilotun olduğu hazneden çıkartırsanız kesin çözülmüş olur herhalde tabii yapmadan önce pusulayı çıkarıp bakmak lazım akla gelmeyen başka bir şeyde yapıyor olabilir.
« Son Düzenleme: Mayıs 11, 2017, 10:30:29 Gönderen: Şevket Öztürk »
*

    Ş. Ö.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #11 : Mayıs 11, 2017, 10:35:18 »
Belki de pusula bozuk bunca yıl o pusula kullananlar tarafından yanlış gösterir şekilde mi kullanıldı ...
*

    Ö. Z.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #12 : Mayıs 11, 2017, 11:10:10 »
Çok yüksek ihtimal otopilot takıldığından beri bu ana pusula doğru çalışmamış.

Teknede zaten bir el pusulası da var yine Suunto marka. Ama işte deli gönül teknede herbişey çalışsın istiyor  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Motorun en optimum yeri şu an bulunduğu yer. Aşağı indiremem çünkü kontrol paneli başlıyor.
Sağdan dümen dolabı dışına alayım desem gaz koluna denk geliyor. 

Dolabın solundan dolap  dışına monte edilebilir belki ama bu sefer de görüntü çirkin olacak. Görüntüyü kurtarmak için elyaftan motora uygun bir kutu kapak vs. yapılabilir ama uzun iş.

Diğer bir uzun iş de pusulanın içine cuk oturacağı bir silindir malzeme ile pusulayı 15 cm gibi yükseltip elektromanyetik etkiden kurtarmak. Sonra bu silindiri elyaf vb ile kaplayıp boyamak ve görüntüyü kurtarmaya çalışmak.
*

    S. Ş.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #13 : Mayıs 11, 2017, 12:05:49 »
yükseltmek boyamak zor değil ,yüksekte  bir deneyin  etkilenmiyorsa yapılır en güzeli ...
*

    N. S.

Ynt: Pusula Kalibrasyonu (Ayarı)
« Yanıtla #14 : Mayıs 11, 2017, 14:53:25 »
         Özay Korsanım;Bir şeyi manyetik alandan kurtarmak için etrafına kauçuk sarılır.Burada anladığım kadarıyla pusulanın etrafına değil de,ya araya bir yere konulabilir,yada manyetik alan üreten cismin etrafına olabilir.Kauçuk kalınlığı hakkında bir görüş belirtemiyorum ama deneme yanılma yoluyla bulunur.