0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    E. O.

Ynt: Pupa palangasında çubuk şart mı?
« Yanıtla #45 : Eylül 24, 2018, 09:59:52 »
A number of commercial rigid boom vangs are also available. This is essentially an adjustable pole that mounts similarly to hold down the boom. While more expensive than a block-and-tackle vang, rigid vangs have the added function of also holding the boom up when the mainsail is lowered, such that a topping lift is not needed.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  den alıntı...

Yani bumbanın aşağı düşmesini engellemek dışında bir fonksyonu yokmuş. Ben amortisörlü olmasından dolayı darbe emici katkısı mı var diye düşünüyordum ama böyle bir katkısı olduğu yazmıyor hiçbir yerde


*

    E. S.

Ynt: Pupa palangasında çubuk şart mı?
« Yanıtla #46 : Eylül 24, 2018, 16:02:54 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Balançina ( bumbayı en arkada yukarda tutmaya ve aşağıya gelmesini engelleyen halat) gerginken , vang i aşağı almaya  çalışmayın , hele hele bu işi elektrikli vinçle hiç yapmayın yoksa benim gibi o teleskobik çarpraz dediğiniz mekanizmayı bumbadan koparıp , güverteye alıverirsiniz. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bumbayı aşağı almak , teknenin orsa seyirde hızına faydası var gibi geldi bana , patlatmadan önce. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Geçmiş olsun..

Bu deniz işleri böyle. Motoru çalıştırmadan halat çözmeyeceksin.
Ana yelkeni açmadan ön yelkeni açmayacaksın full arma gideceksen.
Teknen 2-3 direkli ise önce en arkadaki direğe yelken basacaksın.. Toplarken de cenovadan başlayacaksın yelkenleri toplamaya.
Önce rüzgaraltı halatı çözeceksin..
Elektrikli alet edavat tekneye uyuzluk çıkarsın diye konmuştur dikkat edeceksin. İzin vermeyeceksin.
Pupa palangası ile balançinanın muhabbetini çok germeyeceksin.. Alıntıda görüldüğü gibi kırgınlıklara sebep oluyor.
Elindeki geleneksel pupa palangasını sımsıkı koruyup yeni şeylere heves etmeyeceksin (bu satır kendime not idi)  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu "vang" aletine youtube'da boom jack da deniyor. Bana daha sevimli geldi. bir de lazy jack'la zaten komşu, arkadaş da olurlar..
Sorun şu, TDK Türkçe isim uydurmaya kalkarsa bu alete ne der?

Şaka bir yana ben yelkenli kayık almaya son karar verdiğimde "bu işin bisikleti budur"  diyerek sörf kursuna gitmiştim. Çoluk çocuğun arasında dedeleri yaşında bir kursiyer olarak tamamladım. Ve kayığı aldığımda da ilk günler ana yelkeni de cenovayı da davul gibi gerip öyle yelken yaptım. Allahtan nisan ayıydı ve rüzgar da azdı. Sonra eş dost uyarısı, deneme yanılma, okuma, sorma filan işi birazcık toparladım (sanıyorum, ya da bana öyle geliyor). 

Ha bir de küçük teknede (sert havada zaten iş extrem spora dönüyor) pupa palangası gerekmiyor.




Recep Korsan, Son satırdaki notunuz içime su serpti. Başlığı sonuna kadar okudum, sadece balançina varsa yapılacaklar, sadece boom vang varsa yapılacaklar, her ikisi de varsa yapılmayacaklar... Benim 20 feet kayıkta her ikisi de yok!?, ana yelken kapalı iken bumba kıç ıstralyaya asılı olarak duruyor, yelken açarken bu bağlantıyı ayırınca bumbayı zaten ana yelken taşıyor. İyice kafam karıştı, pupa palangasının boşunu alıp bırakıyordum, hiç dokunmuyordum zaten. Sanırım öyle yapmaya devam etmeliyim?


*

    R. E.

Ynt: Pupa palangasında çubuk şart mı?
« Yanıtla #47 : Eylül 24, 2018, 19:12:13 »

Efe kaptan kayığınız nedir, nasıldır bilmiyorum sorun yaşamadığınıza göre balançina eksikliğinden, çok da gerekmiyor demek.

Küçük teknelerde her şey elle kaldırılabilir, kolla çekilebilir olduğundan daha bir rahatlığı var. En başta vinç derdi yok.  Irgatın görevi tecrübeyle biliyorum tekne üstündeki kişinin asli işlerinden biri. Sadece çapayı çok derine atmayacaksın. Demir atarken hiç sorun yaşamıyorsun da toplamak biraz sıkıntı.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Armanız, yelken mimariniz nasıldır bilmiyorum. Ama tekneyi karaya aldığınızda direk tepesine, yan tarafa gelecek şekilde bir makara takıp 5-6 mm bir halatla bumbayı askıya alsanız iyi olur. Sallanmasın diye yine arka ıstralyaya bağlayın bumbayı şayet istiyorsanız.. Ana yelken ve bumbanın yükü ıstralyaya binerse, kıyıda bağlıyken sert havalarda ıstrakyaya ve direğe baskı yapar. Prenseslerde arka ıstralya olmadığından ana yelken ıskota palangasını (yelken arabası da yok)sımsıkı gererek, kıyıya bağlıyken bumbanın yanal hareketini önlerdim. İsterseniz pupa palangası tutturma yerinden bir halat geçirip kıstırmaçlara da tutturabilirsiniz. Bu şekilde ucunu sadece balançinanın tuttuğu bumba sağa-sola hareket etmez. Yandaki tekneleri taciz etmez.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Son not: Küçük tekne güzeldir. Değerini bilin.

 



*

    A. Ç.

Ynt: Pupa palangasında çubuk şart mı?
« Yanıtla #48 : Eylül 24, 2018, 19:19:08 »
Direğe çıkacaksanız işlemin karada değil denizde yapılması önerilir.


*

    R. E.

Ynt: Pupa palangasında çubuk şart mı?
« Yanıtla #49 : Eylül 24, 2018, 21:00:51 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Direğe çıkacaksanız işlemin karada değil denizde yapılması önerilir.

Çelenoğlu Kaptan 20 ft bir teknenin direğine suda veya karada çıkılmaz. Siz büyük teknelerle uğraştığınız için dikkat etmemiş olabilirsiniz. 20 ft bir teknenin direği pehlivan yapılı genç biri veya daha geçkin ve performansı düşük iki kişi tarafından yerinden sökülür, yatırılır. Her ne yapılacaksa işlem yapılır.

Burada esas sorun şudur. Bir şey unutmamak, ikinci olarak da direği dikerken mandar halatı, ıskota vd malzemeyi kaçırmamak, yoksa her şey sil baştan olur.. Tabii sökünce direk tepesindeki lamba, tesisat vd de gözden geçirilir.


*

    A. Ç.

Ynt: Pupa palangasında çubuk şart mı?
« Yanıtla #50 : Eylül 24, 2018, 21:18:00 »
Haklısınız, küçük teknelerde, bazı onarımlar için tekne baştan kıçtan bağlı iken iskeleye bağlı bir halatla direği ponton başına doğru yatırıp çalışmak mümkün olabiliyor. Direk karada sökülebildiği gibi suda da sökülebilir ama 20ft çok da küçük değil, sökmek ve dikmek için iki pehlivandan fazlası gerekir veya vinç kullanmak doğru olur. Bir başka olasılık da iki büyük tekne arasına alıp gurcata bağlantılarının altından diğer teknelerin direk tepesine mandar ile bağladıktan sonra yelken vinci ile hafifçe basıp kontrollu bir şekilde indirmektir. Pehlivan yapılı bir veya iki kişi olursa bu işlem tek büyük tekne ile de denenebilir.
*

    R. E.

Ynt: Pupa palangasında çubuk şart mı?
« Yanıtla #51 : Eylül 25, 2018, 00:28:56 »

Prenseslerin direği 7 metredir. Römorkta sökülü olarak geldi ve biz iki kişi direği dikip armayı kurduk.
Bir yıl sonra başka bir furling takmak istedik yine direği yatırdık. Kaldırdıktan sonra rüzgarda balançina halatını elimizden kaçırma şapşallığı yaşayınca yeniden yatırdık. Takıp tekrar kaldırdık. Hepsinde de iki kişi idik.. Gerçi henüz 60 olmamıştık o zaman  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Direk tepesindeki demir lambası ampulünü değiştirmek için de belediyenin ampul değiştirme aracından yardım almıştım. Kış geldiğinde yine patlamıştı.. Direği bir daha yatırsaydım tepeye bir makara daha takıp çekilip indirilebilir demir lambası takacaktım. Gerek kalmadı.

Ama direk tepesi dertlerinden kurtulmuş değilim..


*

    E. S.

Ynt: Pupa palangasında çubuk şart mı?
« Yanıtla #52 : Eylül 25, 2018, 10:24:08 »
Recep korsanım benim teknem jeanneau sun fast 20, sun fast serisi performans tekneleri olduğu için direk boyu 8,5 metre civarında. 2 pehlivan(1,90 boy 100kg üzeri ağırlık) çok zorlukla yatırdık, (Ali Ünalan Korsan ile birlikte bir akşam üstü yağmurun altında:) ) ve transfer sonrası ancak 3 kişi vinç ile tekrar dikebildik. Bu arada arma rota prensese benzer, önde self tacking flok ve 20 m2 civarında bir ana yelkeni olan sloop arma. Cenova arabası, ana yelken arabası yok. Hareketli salma, kıçtan takma motor , beachable denilen teknelerden ve çok hafif, sadece mendil kadar flok ile 7 knot havada 3 knot hız ile sırtı çekebiliyorum:). Şimdilik çok memnunum küçük, küçücük olan teknemden ve küçük teknenin değerini biliyorum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    R. E.

Ynt: Pupa palangasında çubuk şart mı?
« Yanıtla #53 : Eylül 25, 2018, 22:09:01 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Recep korsanım benim teknem jeanneau sun fast 20, sun fast serisi performans tekneleri olduğu için direk boyu 8,5 metre civarında. 2 pehlivan(1,90 boy 100kg üzeri ağırlık) çok zorlukla yatırdık, (Ali Ünalan Korsan ile birlikte bir akşam üstü yağmurun altında:) ) ve transfer sonrası ancak 3 kişi vinç ile tekrar dikebildik. Bu arada arma rota prensese benzer, önde self tacking flok ve 20 m2 civarında bir ana yelkeni olan sloop arma. Cenova arabası, ana yelken arabası yok. Hareketli salma, kıçtan takma motor , beachable denilen teknelerden ve çok hafif, sadece mendil kadar flok ile 7 knot havada 3 knot hız ile sırtı çekebiliyorum:). Şimdilik çok memnunum küçük, küçücük olan teknemden ve küçük teknenin değerini biliyorum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Güle güle kullanın teknenizi. 7 knot hava da küçük tekne için tadından yenmeyecek bir hava. Tam sırtı havası.. Üstelik eller de boş kalır zaman zaman, ıskotalarla çok uğraşmak gerekmez. Yeke sabitleyiciniz de varsa, yelken triminizi de yaptınız mı çıkrık cırlayana kadar çay-kahve işleri ile de uğraşabilirsiniz. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Küçük teknenin en güzel yanı da balığı oltadan aldıktan sonra elinizi suya sarkıtıp balığın bıraktığı yapış yapışlığı yıkar ve yanınıza koyduğunuz havlu eskisi ile de kurularsınız..

En çok onu özlüyorum. Seyirde elini denize sokup yıkamayı.. Hatta bu şekilde serinlemeyi..

Şimdi imalatı da yok ama aşağı yukarı aynı ayardaki prenseslere haksızlık edildiğini düşünürüm. Defosu yok muydu. Elbette vardı. Ama o bütçeyle de gayet güzel yelken seyri için başka sıfır tekne seçeneği de yoktu.

Bunun da havuzluğu su kesiminin altında mı? Yani tapayı açtığınızda havuzluk tabanında 4 parmak suyla mı seyir yapıyorsunuz?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap





*

    E. S.

Ynt: Pupa palangasında çubuk şart mı?
« Yanıtla #54 : Eylül 26, 2018, 09:41:26 »
Alıntı
Bunun da havuzluğu su kesiminin altında mı? Yani tapayı açtığınızda havuzluk tabanında 4 parmak suyla mı seyir yapıyorsunuz?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sıcak havada ayakların suyun içinde şıpır şıpır yelken yapmak ayrı bir keyif olsa gerek ama jeanneau mühendisleri bunu düşünememişler:)