0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Gökhan Ulu

  • * Gezgin Korsan
  • 5
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Tekne Adı
  • vagabond
Pilsa dan yelken
« : Mayıs 10, 2019, 18:21:04 »
Herkese selam istralya uzunluğu 7.5 metre direk boyu 6 metre alt yakası 4 metre olan 10 mini  guletime  pilsa kumaştan yelken yapmak istiyorum.seklini nasıl yapabilirim.yardimci olursanız sevinirim
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.367
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Pilsa dan yelken
« Yanıtla #1 : Mayıs 10, 2019, 18:34:01 »
Kumaş biraz esnek olabilir ama sizin teknede de zatwen orsa seyri oldukça kısıtlı olacaktır. Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap sitesinden bilgisayarınıza program indirerek panelleri kesip dikebilirsiniz.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Gökhan Ulu

  • * Gezgin Korsan
  • 5
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Tekne Adı
  • vagabond
Ynt: Pilsa dan yelken
« Yanıtla #2 : Mayıs 10, 2019, 22:11:12 »

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Programı indiremedim.ancak boyle cizdim.sizce olur mu.tesekkurler
*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.367
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Pilsa dan yelken
« Yanıtla #3 : Mayıs 10, 2019, 22:59:11 »
Düz kumaştan tek paröa yelken olmaz. Yelken değişik şekillerde kesilmiş parçaların düülmesi ile elde edilir. Yelken alanı güz bir parça değildir. Parçalar öyle bir şekilde kesilir ki  dkildiğinde bir küre kesiti gibi olur yani torbalanır. Bu kesitin ne kadar küreleneceği teknenin tipine, hangi havalarda kullanılacağına bağlıdır. Aynen uçak kanadı gibi rüzgaraltı tarafı dışa bükümlüdür, buradan geçen hava rüzgar üstünden düze yakın geçer, hüzgaraltında ise mecburen bu küre veya silindir kesitini takip ettiği için kaldırma gücü yaratır. Ana yelkenlerde şekil üçgen gibi görünse de güngörmez yakası balenlerle dışarı doğru itilmiştir. Her ne kadar sarma ana yelkenlerde balen olmayabilirse de ciddi alan kaybı oluşturduğundan olması daha doğrudur. Yelken yapmak bu kadar kolay olsaydı, eskilerden kalan bilgileri bir araya getirip yelken imalat programları yazılmazdı. Bu konuda bilgileriniz çok eksik, işe başlamadan önce yelken teorisinden başlayarak okumanızı, öğrendikten sonra imalatını düşünmenizi öneririm. Ben çok uzun zamandır yelkenli tekne kullanıyorum, yelkenlerimi kendim onardım ama yelken dikmeye hiç bir zaman kalkışmadım ve bu konuda yeterli bilgim olduğunu da düşünmüyorum.

Mümkün olduğu kadar sade bir dil kullandım ama bir yelkende tor çok önemlidir, bu tgoru verebilmek de hiç kolay değildir.
« Son Düzenleme: Mayıs 10, 2019, 23:00:39 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.

*

    Çevrimdışı Mahir B. Aşut

  • * Gezgin Korsan
  • 3.359
    • Yaşadığı Şehir
  • Altınoluk
    • Tekne Adı
  • S/Y MELTEMİM Küçükkuyu
    • EkoPC
Ynt: Pilsa dan yelken
« Yanıtla #4 : Mayıs 10, 2019, 23:32:01 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...
Programı indiremedim...

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap bu adresten inmesi lazım...

"Sana hiçbir dilek verilmemiştir ki, onu gerçekleştirecek olan güç de birlikte verilmemiş olsun...
Ancak, bunu elde etmek için çalışman gerekebilir." Richard Bach
*

    Çevrimdışı Kıvanç Tüfekçioğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 1.305
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir - Dikili
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Merica , Bademli İç liman Alarga
Ynt: Pilsa dan yelken
« Yanıtla #5 : Mayıs 11, 2019, 10:47:10 »
2.el o ebatlarda yelken bulursun... Daha büyük bir yelkeni kesersen ''camadan vurulmuş gibi küçülterek'' olur. Ama bu şekilde olmaz.
*

    Çevrimdışı Ozan Sekkin

  • * Gezgin Korsan
  • 26
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir - Karşıyaka
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Knot For Sail
Ynt: Pilsa dan yelken
« Yanıtla #6 : Mayıs 14, 2019, 17:46:11 »
Merhaba Gökhan korsanım,
Ne yaparsanız yapın, sonunda elde edeceğiniz "şey", düşlediğinizden çok farklı olacak. Harcadığınız para ve emeğe değmedi diyeceğinizden de neredeyse eminim. Deneyimli yelkencilerin "olmaz" demeleri bu yüzdendir.

Çocukluk ve gençlik yıllarımda (1980' ler) bir kaç denemem olmuştu, ne kadar verimli olduklarını test etme şansım hiç olmasa da çalışmayanı olmadı ve en çok dayananı bir yaz gitti. İlk kullanımda yırtılanları saymıyorum bile. Pilsa kumaşın da dayanmayacağından eminim.

Çocukluktan kalan, bir merak-inat karışımı ile keşfedilen ve yıllar sonra bir yelken üreticisinde görüp şok geçirdiğim bir metodum var. Bunun için, yapmayı istediğiniz yelkenin en uzun yakasına denk gelecek uzunlukta, 1x5 cm boyutlarında bir çıtaya ihtiyacınız olacak, ağacı çok önemli değil.
Başlamadan önce bir hatırlatma, sonuçta elde edeceğiniz şey asla tam bir "yelken" olmayacak, kesinlikle bir sezon bile dayanmayacak, ancak yine de keyifli bir motor yardımcısı olacaktır.
Kumaşın üzerine, yelkeni basacağınız üçgen bölgenin 1' e 1 ölçülerinde düz bir üçgen çizin. Daha sonra çıtanın geniş yüzeyi (5 cm' lik) kumaşa gelecek şekilde yerleştirip kumaşın üzerine çizdiğiniz kenarın dış tarafına çıtayı koyun. İki ayrı kişi, üçgenin iki köşesinden çıtayı sabitlesin, diğer bir kişi de çıtayı orta noktasından üçgenin dışına doğru çekerek eğdirsin. (Çıtanın ahşabı ve çekme kuvvetiniz formun derinliğini belirleyecektir)*** Bu sırada çıtanın sabitlenen bir ucu ileri doğru hareket etmeli ancak kumaşın yerinden oynamaması gerekli. Siz de çıtanın dışta kalan kontrunu kalemle çizin. Orsa ve güngörmez yakalarını bu metod ile çizin.
Önemli hatırlatma; ıstralyaya gelecek kenar ön yelkeninizin orsa yakası olacaktır.
Orsa yakasına fazladan 10 cm daha pay verip yeni bir eğri daha çizin. Alt yakaya da yeterince kıvırma payı (5 cm) verip düz çizin. Her iki yelkende de orsa yakası, yelken basıldığında tekneyi götürecek kadar sağlam olmalı, aksi halde ilk yırtılan yer olacaktır. Istralya, direk ve alt yakayı verdiğinize göre bir ön yelken yapmak istediğinizi anlıyorum. Bu noktadan sonra ön yelken için bazı dikim detayları vereceğim.
Orsa yakasını iki kez katladıktan (kat genişliği 3 cm kadar olsa yeterli) sonra dikin. Brandacılardaki aynı anda hem katlayıp hem de dikiş yapan makinalarda yapılabilir. Yada araya bir şerit geçirip, üzerine katlayarak dikilebilir. En son olarak da 2 tur zigzag dikmenizde fayda var. 35-40 cm aralıklarla kuşgözü matafyon takılabilir. Matafyonlara takacağınız küçük aluminyum karabinalar yelkeninizi ıstralyaya takmanıza yardımcı olur.
Altyaka ve güngörmez yakasını yalnızca yarım santimlik iki kat yapıp dikebilirsiniz. Ayrıca şerit geçirmenize veya güçlendirmenize gerek olmayacaktır.
Her üç köşe de ayrıca güçlendirilmeli. Bunun için orsa yakasına dikilen şerit kullanılabilir, her bir köşesi için 2' şer adet 50 cm' lik parça yeterli olacaktır. Bir kaç yelken fotosu incelerseniz nasıl dikileceğini kestirebilirsiniz. Bu şeritler aynı zamanda mandar, karula ve ıskota köşelerindeki gözleri de oluşturacaklardır.
Dediğim gibi Pilsa kumaş oldukça hafif ancak fazlasıyla zayıftır, her kullanımdan sonra yıkayıp güneş görmeyen bir yere kaldırırsanız bile sizi ancak 4-5 kez idare edebilir.

*** Farklı ahşaplar farklı miktarda eğilir, çok eğilmesine gerek yok, ön yelken için 7,5 metrelik orsa yakasının orta noktasından 10-15 cm dışarı çıkması yeterli olacaktır.

Geçen yıl bumba üzerinden geçen 4x7 m boyutlarında bir güneşlik yaptırdım. Jüt kumaşı, 4 kenarındaki şeritleri, matafyonları ve dikimi dahil 150 tl vermiştim. Bu yıl fiyatlar artsa da sizin yaptıracağınız işçilik en fazla yine aynı olacaktır, aluminyum karabinayı tanesini 2 tl ye bulabilirsiniz ki, 20 tane yeterli gelir, yedek olarak da 5 tane daha almanız iyi olacaktır. Ahşap çıta gözünüzü korkutmasın, yapı marketlerde plastik profillere de bakabilirsiniz. Orta noktadaki 15 cm' lik esnemeyi elle kontrol edebilirseniz sıkıntı çıkmayacaktır. Amaç düzgün dairesel bir yay çizmeyi sağlaması.

Son uyarı, yelkeni her basıp geri çıkardıktan sonra karabinaların ters dönüp ıstralyanıza hasar verme riskine karşı kontrol etmenizi öneririm. Keyif yapalım derken riske girmeye gerek yok.
Pruvanız neta, rüzgarınız kolayınıza olsun
*

    Çevrimdışı Gökhan Ulu

  • * Gezgin Korsan
  • 5
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Tekne Adı
  • vagabond
Ynt: Pilsa dan yelken
« Yanıtla #7 : Mayıs 14, 2019, 22:25:00 »
Herkese yorumları için teşekkür ederim.simdilik söyle bisey oldu.ancak test etmedim.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap