0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ö. T.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #30 : Mayıs 22, 2019, 11:36:36 »
teşekkür ederim bilgiler için


*

    E. S.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #31 : Mayıs 22, 2019, 20:19:39 »
Ben Alper Korsanın paylaşımları sayesinde çinden aldığım bir VSR role ile sorunu çözdüm, kendisine çok teşekkür ediy
orum.


*

    R. E.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #32 : Mayıs 22, 2019, 22:32:55 »

Çok teşekkürler katkılar için. Benim basit, naif sorularımı aşan bilgiler öğrendim. Bir de ben both şalteri matah bir şey sanıyordum. Değilmiş. Onu öğrendim.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu arada gerek forumdan gerekse forum üyesi korsanlarla kişisel haberleşme yoluyla öğrenmeye devam ediyorum. Akülerin performansında düşüş gözleyince, akünün kurşun akü olduğunu, arada su takviyesi gerektiğini, 6 göz (125 A) aküye 5 litre saf su takviye ederek öğrendim.

Tabii hep muhabbetini yaptığımız "marin" malzeme-fiyat ilişkisinin saf su için de geçerli olduğunu gördüm. Yahu insaf, saf su 4 TL litresi. Bu ne? Hiç yaratıcılık gerektirmeyen yüz yıldır üretilen dünyanın en basit ürünü. Türkiye'de "azalan kar yasası" da henüz keşfedilmemiş.

Bilseydim bu kadar pahalı olduğunu kışın üretirdim. Isı olarak da ek katkısı olurdu.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Konuya dönersek, motor aküsünün ayrı tutulması, 40-60 wattlık bir panelin motor aküsüne doğrudan (elbette regülatörü ile) bağlanması, servis akülerinin ise 300 watttan aşağı olmayacak bir panel veya panel grubu ile beslenmesinin işin "basic" niteliğini yitirmemesi, kafa karışıklığına yol açmaması, elektrik bilmeyen insanların da sorunsuz şekilde teknelerinde elektrikten iyi şekilde faydalanması için gerekli gibi geliyor bana. Böyle yapınca bir sürü ek masraf yanında yalnızca uzmanların bildiği işlerden de kurtarıyoruz gibi geliyor.

Irgatı zaten motor çalışırken kullanıyoruz. Motor aküsünü biraz büyük alıp az biraz da gaz vererek bu işi de çözeriz gibi geliyor.

Yanılıyor muyum?



*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #33 : Mayıs 23, 2019, 09:38:10 »
Recep abim motor aküsüne ayrı servis akülerine ayrı panel bağlamana gerek yok. Motor aküsü için ayrıca solar panel bağlamaya gerek yok. Haldur huldur marş basmıyorsanız motor aküsü boşalmaz zaten. Boşu boşuna kablo kalabalığından ve elektrik regülatör karışıklığına gerek yok. Tek solar sistem ve tek regülatörün ucuna bir adet izolatör ile bu iş çözülür. Eksi uçlar bir baraya bağlanır oradan dağıtılır artı uçlar akülere gider. Yoksa tekne içerisinde kablo kalabalığından içeride hareket edemezsin ki doğrusuda o dur. Solar kapasiteye gelirsekte ne kadar tüketim yaptığınız önemli bu konuda. Haa yok izolatör pahalı dersenizde o zaman 1 ya da 3A lik battery maintainer alırsınız. Servis aküsü ile start aküsü arasına koyarsınız. Servis aküsü şarj olmaya başlayınca gıdım gıdım start aküsünüde doldurur.


*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #34 : Mayıs 23, 2019, 09:38:50 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ben Alper Korsanın paylaşımları sayesinde çinden aldığım bir VSR role ile sorunu çözdüm, kendisine çok teşekkür ediy
orum.
Rica ederim katkım olduysa ne mutlu bana.

*

    Ö. T.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #35 : Mayıs 23, 2019, 10:13:36 »
izolatör bağladığımızda, servis akülerine ve motor aküsüne bağlanacak şeyleri de iki gruba ayırmalıyız sanıyorum. bu gruplamayı nasıl yapacağız, bir standardı var mı ?
*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #36 : Mayıs 23, 2019, 15:14:00 »
Aynı izolatör üzerine iki farklı şarj noktasından giriş yapabilirsiniz. Sadece motor çalışıyorken soları kapatmak doğru olacaktır. İzolatörün kapasitesine bağlı olarak izolatörü bozabilrisiniz.
*

    Ö. T.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #37 : Mayıs 23, 2019, 17:50:43 »
Alper korsanım

akülere bağlanacak cihazlarla ilgili sormuştum, yani motor aküsüne sadece motor, servis aküsüne aydınlatma vs gibi ayırım yapmamız gerekiyor mu
*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #38 : Mayıs 24, 2019, 15:05:37 »
makine aküsü üzerine sadece makine start bağlanmalıdır. Başka hiçbirşey bağlanmamalıdır. Diğer giderlerin hepsi servis aküsünden sağlanmalıdır.
*

    E. S.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #39 : Mayıs 24, 2019, 23:46:29 »
Alper Korsan,
Vsr role takarak izolatörden kurtulduktan sonra ırgat beslemesini start aküsüne aldım, her zaman motor çalışırken ırgat kullandığım dikkate alınırsa yanlışmı yaptım? Şöyle ki aslında eskiden demiri toplarken motor çalıştırmama rağmen izolatör üzerinden olan besleme hikaye imiş. Keşke start aküsüne bağlı olsa imiş diye de düşünüyorum.
*

    O. B.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #40 : Mayıs 25, 2019, 00:28:39 »
Bende bu both şalteri aç kapat sinir oldum. Amaç olarak marş aküsü sadece marş bastığında lazımdı ama motor çalışırken şarj etmekte gerekiyordu. Marş için bakımsız 90Amper bir sulu akü var. Servis aküleride 200A. diğer aksamları besliyor tabi bu akü grubunuda motor çalıştığında şarj etmeliydim ayrıca güneş panellerinden de şarj etmeliydim. Tabi bazen marş aküsü soğuk havalarda marş basmada sıkıntı yaşattığı için şalteri both konumuna alıyordum. Velhasıl aldın both a bastın marşı açıldın alargadasın alıyorsun servis aküsüne bazen öyle kalıyor bazen both konumunda unutuyorsun vs. Bende şöyle bir çare buldum. Eski ırgatımın 200A. lik bir rölesi vardı güç kontak uçlarını iki akü gurubuna bağladım. Rölenin bobin uçlarında birini  eksi kutupa bağladım. devir saatinin çıkışına 5V -12 volt çevirici takıp çıkışını rölenin diğer bobin ucuna bağladım. Both şalteri hep servis aküsü konumunda bırakıyorum. (Bende 2 konumunda bağlılar) Motora start verdikten sonra devir saati çalışıyor ve iki akü grubu paralelleniyor. Sonra dedim madem yaptım bunu soğuk havalarda da both konumuna almayayım şalteri. Rölenin bobin ucuna kontak anahtarının gösterge ve marş çıkış artı ucu arasına küçük bir liht buton bağladım. Diyelim ki start aküsü ile marş basmıyor bu buton basılı tutuyorum. aküleri paralelliyor röle marş bastıktan sonra çekiyorum elimi butondan motor çalıştığı için röle yine çekili kalıyor ve tüm akülerde şarj devam ediyor. Motoru durdurunca röle devreden çıkıyor. Güneş panelleri sadece servis akülerini şarj ediyor kullanımıda servis akülerinden sağlıyor. Ben en son bu yöntemi buldum şimdilik sistem güzel çalışıyor.
*

    A. Ç.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #41 : Mayıs 25, 2019, 08:38:42 »
Start akülerinin sadece motor çalıştırmaya ayrılması en doğrusudur. Akülerin belirli bir şarj edilebilme sayısı vardır, yani kullandıkça akünüzü kelime anlamı ile eskitirsiniz. Marş basmak çok akım çekiyormuş gibi görünse de aslından çok kısa süreli olduğundan aküye aşırı zarar vermez, diğer taraftan ırgat çok daha uzun süre yüsek yük altında çalışır. Irgat çalıştırmadan önce motroun çalıştırılması ırgatın akım talebini karşılamaktan daha çok aküden çekilen enerjiyi tekrar yerine koyasbilmektir, yani ırgat çalışrken önewmli bir kıısm akımı aküden çekersiniz. Motorunuzun çalıştırılabilmesi birinci öncelik olduğuna göre sadece motora ayrılmış bir akünün daha iyi bir fikir olduğunu düşünüyorum.

Irgat diğer akülere uzak olduğu için yüksek akım da gerektirdiğinden oldukça kalın kablonun kıçtan başa gitmesi gerekir.  Belik de en iyi seçim başa sadece ırgat için ayrı bir akü koyup ırgatı oradan beslemektir. Çok daha ince bir şarj kablosu ile bu aküyü beslemek daha kolay olur. Önerim marş aküsünü sadece marş için bağımsız tutmanız, ırgat için başa ek bir akü koymanız veya servis akülerinden beslemeniz yönünde olur.
*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #42 : Mayıs 25, 2019, 09:16:05 »
Irgat için start aküsü en kötü aküdür. Neden derseniz makine start akülerinin kapasitesi düşüktür ve sadece makine start için kullanılmalıdır. Anlık olarak yüksek akımda sorun yaşamazlar ama ırgat/baş pervane gibi üniteler için AGM ya da daha yüksek kapasiteli akü grubu olması gerekir. O nedenle genelde AGM olan baş pervane aküleri ırgat için bağlanılması gereken ilk adrestir. Daha sonra da servis aküleridir. Yok illa makina starta bağlayacağım diyorsanız o zamanda makine start aküsünü AGM ile değiştirin ve araya yüksek akım rölesi koyun. Bununda nedeni aküyü her zaman korumak. Çapa takıldı haldur huldur ırgata abandığınız zaman akünün canına okursunuz yüksek akım rölesi devreye girdiği zaman akünüzü korumuş olursunuz.
*

    Ö. O.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #43 : Temmuz 30, 2019, 16:12:23 »
Alper Korsan,
Victron Argofet için yabancı forumlarda söyle bir şey okumuştum.Doğru mudur?

"Solar şarj kontrol cihazları çıkışlarında akü voltajını görmek isterler. FET izolatörlerin INPUT ucunda akü voltajını göremediğiniz için çalışmaz.Alternatörlerde bu sorun olmaz."