0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    R. E.

Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« : Mayıs 17, 2019, 14:26:18 »


Sipariş ettiğim esnek panel henüz geelmedi. Bu arada oyalanırken elimdeki 60 wattlık paneli değerlendireyim istedim.

Aküler both şalter ile birbirine bağlı. Tekne üstünde 100 watt panel var. Başka bir regülatörle 60 wattlık paneli geçici olarak diğer aküye bağladım.

Bildiğim kadarıyla bir sorun olmaz.

Ama emin değilim.
Olur mu?



*

    A. Ç.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #1 : Mayıs 17, 2019, 14:49:39 »
Both şalter varsa hangi aküye bağladığınız farketmez, both şalter both konumunda iken ikisini de şarj eder, 1 veya 2 konumuna alırsanız sadece bağlı olduğu aküyü şarj eder .


*

    S. E.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #2 : Mayıs 17, 2019, 17:03:53 »
Aklıma gelen tek sorun iki farklı akünün şalter ile kombin edilmesi. Zararsız bir işlem gibi gözükmesine rağmen zararlı olabilir.

Şarj altında "aynı tip" iki akünün paralellenmesinde hiç bir sıkıntı yoktur. Sorun şarj kesildiği anda başlar. Teknelerdeki Servis aküsü ile Marş/Start aküsü genelde aynı anda değiştirilmezler. Aynı anda değiştirilseler bile aynı kullanım döngülerine sahip olmadıkları için aynı anda alınan aküler belli bir süre sonra aynı kondüsyonda olmazlar. Bundan dolayı eski/yaşlı bir akü ile paralellenen daha yeni bir akü grubu eski akü akım kaybettikçe kendi depoladığı akımıda kaybedecektir. Kısaca eski akü yeni aküyü daima yoracaktır ve eskitecektir. Kısaca şarj etmediğiniz gece saatlerinde şalterin 1+2 pozisyonunda olmaması aküler için daha sağlıklı olacaktır.

Benim bildiğim salterdeki 1+2 pozisyonu sadece acil durumlar için kullanılır, bunun dışında iki ayrı akü grubunu tek kaynaktan şarj etmek için İsolator kullanırsınız.

Bir isolator kullanmadığınız durumda güneş Panellerinin Servis aküsüne bağlanması ve sadece onları şarj etmesi, Starter Akünün sisteme katılmaması daha yerinde olur diye düşünüyorum. Zira Starter akü üzerinde bir kullanım olmadığı için çok bir eskime ve boşalma olmayacaktır. Ama arada bir destek olmak isterseniz şarj işlemi aktif durumdayken ve Servis grubu tam dolu iken,  şalteri 1+2 konumuna getirip 1-2 saat güneşten sarj edip tazeleyip sonra şalteri kapatabilirsiniz.

Ek olarak 1+2 pozisyonu büyük akü gruplarında dikkatli kullanılması gerekir. Tam boş yada çok eski büyük bir servis akü grubu ile birleştirilecek tam dolu starter aküyü 1-2 dk. gibi kısa bir sürede bitirip elde iki boş akü grubu ile ortada kalma şansıda vardır.

Kolay Gelsin


*

    A. Ç.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #3 : Mayıs 17, 2019, 17:21:44 »
Elektronik devrelerin henüz yeterli olmadığı zamanlarda both şalter kullanılıyordu. İki ayrı akü grubu her  türlü amaç için kullanıabiliyordu. Both şalterin amacı teknenin tünm elektrik ihtiyacının motor çalışmazken bir aküden karşılanması, akü biteceği için diğer aküye alınarak marş basılması, both konumuna alınarak iki akünü de aynı anda şarj edilmesi, bağlandığınızda ve motoru kapattığınızda ise both şalterin kapatılması idi. Teknede elektrik kullanımı çok kısıtlı olduğundan bu sistem yeteri kadar iş görüyodu, yeter ki şalter anlatılan konumlara gerekli zamanlarda alınsın.

Yeni teknelerde ise elektrik tüketimi eskiye göre aşırı arttı. Bu nedenle yüksek kapasiteli bir akü grubu sadece genel kullanım için kullanılıyor ve marş için de genelde çok daha küçük kapasiteli ayrı bir akü oluyor. Böyle olunca akülerin birbirini şarj edilmezken etkilememesi için izolatör kullanılıyor. İyi yanı sizin hiç bir şey yapmanıza gerek kalmaması. Sadece tekneyi ve elektriği kullanıyorsunuz. Devreye güneş şarjı, rüzgar şarjı, sahil elektriği girince işler daha da karmaşık hale geldi, yetmezmiş gibi başa ırgat ve manevra pervanesi için üçüncü bir akü bağlandı, acil durumda sıkıntı olmasın diye sadece telsiz için kullanılan ek bir akü de olabiliyor. Bu kadar çok şarj kaynağı ve akü olunca işler both şalterle kontrol edilebilecek seviyeyi aştı. Bu konuda ayırıcı birleştirici birden çok devre olabiliyor.


*

    S. E.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #4 : Mayıs 17, 2019, 17:28:41 »
Recep Bey,

Tekrar dönüp sorunuzu okuyunca cevabımın direkt bir cevap olmadığı fikrine kapıldım.  Demek istediğiniz iki Şarj Kontrol, iki panel (100W+60W) ve ikiside farklı akü grubuna bağlı durumu yanlış anlamadıysam.

Hayır bir sıkıntı olmaz, aynı akü grubunada bağlasanızda bir sorun çıkmaz. İki şarj kontrol birbirleri ile yükü paylaşırlar.

Fakat şalteri 1+2 konumuna getirdiğinizde yukarda bahsettiğim durumlar yine geçerli olacaktır.

*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #5 : Mayıs 18, 2019, 14:23:26 »
tek 60W lık panelin çıkış voltajı önemli şu anda. Neden derseniz yukarıda güneş azaldığı ve panelin verebildiği voltaj akülerin voltajından düşük olursa bu sefer aküleri otomatik olarak şarjsız paralellemiş oluyorsunuz. Yani akşamları ve yukarıda güneş azaldığı zaman akülerin canına okuyorsunuz paralelleyerek. Yapmayın. Araya bir tane izolatör koyun şu ucuz yollu both şalter çözümlerinden kurtulun. Çözümde değil esasında teknelerdeki elektriksel problemlerin ana kaynağı both şalter.
*

    S. E.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #6 : Mayıs 19, 2019, 09:44:40 »
Alper bey,

Benmi yanlış anlıyorum yoksa genel olarak her durumda paralellemek yanlışmıdır diyorsunuz ?
*

    R. E.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #7 : Mayıs 19, 2019, 12:34:40 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
tek 60W lık panelin çıkış voltajı önemli şu anda. Neden derseniz yukarıda güneş azaldığı ve panelin verebildiği voltaj akülerin voltajından düşük olursa bu sefer aküleri otomatik olarak şarjsız paralellemiş oluyorsunuz. Yani akşamları ve yukarıda güneş azaldığı zaman akülerin canına okuyorsunuz paralelleyerek. Yapmayın. Araya bir tane izolatör koyun şu ucuz yollu both şalter çözümlerinden kurtulun. Çözümde değil esasında teknelerdeki elektriksel problemlerin ana kaynağı both şalter.

Şimdi benim kafam iyice karıştı.
Both şalter hangi nedenle elektrik sorunlarına kaynaklık ediyor?
Doğrusu motor aküsünü motor şarjına, servis aküsünü güneş-rüzgar-şehir elektriği+redresöre bağlı olarak mı kullanmak?

Bunların hiç birbirine değmemesi mi?


*

    A. Ç.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #8 : Mayıs 19, 2019, 13:03:38 »
Both şalter doğru kullanıldığında hiç bir soruna neden olmaz ama sonuçta insan elinin sürekli üzerinde olması gerekir. Akülerin ne zaman ayrılması gerektiğini, ne zaman birlikte kullanacağınızı ve ne zaman tamamen kapatacağınızı seçip doğru zamanda doğru konuma getirirseniz sorun yaratmaz yani sürekli elinizin üstünde olması gerekir. Paralel kullanılan aküler özellikle şarjda değilse değişik gerilimleri nedeni ile birbirlerine zarar verirler. Özellikle güneş paneli gibi sürekli güç üretmeyen şarj kaynakları bir izolasyon olmadan iki aküye aynı anda bağlanırsa gündüz şarj olacak ve güneş battığında aküler biribirine zarar verecektir. Eğer güneş batmadan both şalterinizi aküleri ayıracak konuma getirmezseniz gece birbirlerini etkileyeceklerdir. 
*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #9 : Mayıs 20, 2019, 10:32:07 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Alper bey,

Benmi yanlış anlıyorum yoksa genel olarak her durumda paralellemek yanlışmıdır diyorsunuz ?

Farklı aküleri ve aynı kapasite ama farklı yaşlardaki aküleri parallemek her zaman için yanlıştır.  Neden derseniz diyelim bir akü grubunuz 100A ve 12.2V da diğer akü grubu 150A ve 12.7Vda yani kapasite yüzdesel oranları da farklı ve dışarıdan 12.5V da bir akım geliyor. Bu durumda 12.7V olan akülerde kendi voltajları 12.5 olana kadar gelecek şarjı engelleyecektir ve kendileri diğer aküyü şarj edecektir yani boşalacaktır. Unutmayın düşük akım yüksek akımı her zaman yener. Eğer gelecek voltaj 12.7V dan yüksek olursa o zaman problem yok. Bunu engellemenin en iyi yolu o nedenle izolatördür. Bu durumda 12.7V olan akülerin kapasiteleri oynamayacak 12.2V da duran aküler 12.5V ile şarj olacaktır. Both şalter bu nedenle sakıncalıdır.
Both şalterin tek ama tek avantajı makine start aküsü boşalıp makine marş basmadığı zaman en kolay yoldan servis ile makine start akülerini paralelleyip servis akülerinden destek alarak makineyi çalıştırmaya yarar. Yani sizi zahmetten kurtarır. Başka hiçbir avantajı yoktur zararı daha fazladır. Kimse sürekli olarak both şalteri çevirip durmaz. Genelde de unutulur ve sürekli olarak akülerin canına okur.
« Son Düzenleme: Mayıs 20, 2019, 10:39:01 Gönderen: Alper Dora »
*

    N. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #10 : Mayıs 20, 2019, 11:26:53 »
Alper korsanim, tesekkürler bilgiler icin  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

1-Sayet kara elektrik bagli ise both şalteri acik veya kapali olmasi önemli degil anladigim kadariylan cünkü yeterince akim gelecek devamli.

2- diyelimki kara elekrik bahli degil günes panallerinden yararlanilmasi icin motor aküsüde paralel baglanmis, o zamanda izolatör kullanilmasi gerekli, yani Servis aküleri ve
motor aküsü arasina izolatör koyarsak farkli akü grubunu paralel olarak günes panellerinden doldurabiliriz (aksamlarida birbirlerine zarar vermezler)

Dogrumu anlamisim?

izolatör denen alet elektrikci trafindanmi takilmali,
akü grubuna akimina göre mi ayarlanmasimi gerek izolatörün?




*

    A. Ç.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #11 : Mayıs 20, 2019, 11:40:29 »
Güneş panellerinin çıkışları akü grubuna göre ayarlıdır, izolatörler ise genellikle diyot devreleridir ve belirli bir voltaj düşüşüne neden olurlar, Güneş paneli regülatörünün iki değişik çıkışı varsa bu çıkışlar iki değişik aküye bağlanabilir, tek çıkış varsa bir elektrikçinin uğraşması gerekecek.
*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #12 : Mayıs 20, 2019, 12:08:52 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Güneş panellerinin çıkışları akü grubuna göre ayarlıdır, izolatörler ise genellikle diyot devreleridir ve belirli bir voltaj düşüşüne neden olurlar, Güneş paneli regülatörünün iki değişik çıkışı varsa bu çıkışlar iki değişik aküye bağlanabilir, tek çıkış varsa bir elektrikçinin uğraşması gerekecek.
Ahmet abi artık akıllı izolatörler var kayıpsız. Diot izolatör hala satılıyor ucuz olduğu için ama kullanmak saçmalık. 
*

    A. Ç.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #13 : Mayıs 20, 2019, 13:20:34 »
Şimdiye kadar both şalterden bahsediyorduk, ondan sonra diyot izolatörler gelir, kayıpsız izolatörler var ama bence bu seçimi bir elektrikçiye bırakmak lazım. Sonnuçta sanal ortamda bir takım bilgileri aktarmaya çalışıyoruz, anlamayan da olabilir.
*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #14 : Mayıs 20, 2019, 14:50:33 »
Ahmet abi yapma allah aşkına etrafta marin elektrikçiyim diye dolaşan bir sürü hiçbir şeyden anlamadan tekneye girip çıkan adam var.