0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. Ç.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #15 : Mayıs 20, 2019, 14:51:55 »
Marin elektrikçi böyle ise bir de tekne sahibinin bilgisini düşünmek lazım.


*

    S. E.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #16 : Mayıs 20, 2019, 14:53:02 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Alper korsanim, tesekkürler bilgiler icin  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

1-Sayet kara elektrik bagli ise both şalteri acik veya kapali olmasi önemli degil anladigim kadariylan cünkü yeterince akim gelecek devamli.

2- diyelimki kara elekrik bahli degil günes panallerinden yararlanilmasi icin motor aküsüde paralel baglanmis, o zamanda izolatör kullanilmasi gerekli, yani Servis aküleri ve
motor aküsü arasina izolatör koyarsak farkli akü grubunu paralel olarak günes panellerinden doldurabiliriz (aksamlarida birbirlerine zarar vermezler)

Dogrumu anlamisim?

izolatör denen alet elektrikci trafindanmi takilmali,
akü grubuna akimina göre mi ayarlanmasimi gerek izolatörün?


Evet Doğru anlamışsınız.

Sıradan bir elektirikçi yerine konusunda bilgili bir fimanın takması daha uygun olur.  Zor bir şey olmamakla birlikte hem sisteminize bakar hemde önerilerde bulunur. Sıradan birisi sadece takar yorum yapamaz.


*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #17 : Mayıs 20, 2019, 15:26:06 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Alper korsanim, tesekkürler bilgiler icin  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

1-Sayet kara elektrik bagli ise both şalteri acik veya kapali olmasi önemli degil anladigim kadariylan cünkü yeterince akim gelecek devamli.

2- diyelimki kara elekrik bahli degil günes panallerinden yararlanilmasi icin motor aküsüde paralel baglanmis, o zamanda izolatör kullanilmasi gerekli, yani Servis aküleri ve
motor aküsü arasina izolatör koyarsak farkli akü grubunu paralel olarak günes panellerinden doldurabiliriz (aksamlarida birbirlerine zarar vermezler)

Dogrumu anlamisim?

izolatör denen alet elektrikci trafindanmi takilmali,
akü grubuna akimina göre mi ayarlanmasimi gerek izolatörün?

Nedim abim evet aynen doğru anlamışsın. İzolatör alırkende 0 kayıplı olanını yani diot izolatör olmayanını kullanman gerek. Yoksa 1V kadar kaybın olur izolatöre girenle çıkan arasında.  Victronda Argo Fetler var Sterling de de battery maintainer var bu iş için. İkisi tamamen farklı mantıkla çalışıyor biri tam anlamıyla izolatör diğeri ise bir akü grubu şarj olurken devreye giriyor ve diğer akü grubuna saatte 3A e kadar akım yolluyor. Beslenen akü grubuna şarj kesildiği zaman da devreden çıkıyor.
Battery maintainer daha ucuz yollu bir ürün ama kapasiteside düşük.


*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #18 : Mayıs 20, 2019, 15:30:53 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Marin elektrikçi böyle ise bir de tekne sahibinin bilgisini düşünmek lazım.
Ahmet abi al sana başımdan geçen hikaye bir tekneye keşfe gittim projelendirdim adama da söyledim benden satın alırsan ve montajı ben yaparsam keşif ücretini düşerim dedim. ık mık yaptı. Ben ne yapılması gerektiğini anlattım. Ne kullanılacağını söyledim. Benden almadı gidip kimden aldı bilmiyorum muadil diye bir sürü şey vermişler bağlarkende yanlış bağlamışlar aküler iki günde patates olmuş. Adam beni arayıp bana fırça kaymaya kalkıştı. Bu tip adamlar yüzünden bu tip elektrik ustaları yüzünden bıraktım sektörü.


*

    R. E.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #19 : Mayıs 21, 2019, 07:52:45 »

Sevgili Alper uyduruk bir tabletten gönderdiğim için alıntı yapamadım.
Argo fet dediğinde "diot izolatör" yazıyor.

Satıcı bilgisizliği mi bu ilandaki açıklamalar, farklı bir ürün mü olmalı? Umarım reklam sayılmaz.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



*

    Ö. T.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #20 : Mayıs 21, 2019, 11:26:10 »
güneş paneli, alternatör veya redresör gibi şarj kaynaklarının aynı anda çalışması halinde ne oluyor? bunları ayıran yada düzenleyen bir şey var mı?
*

    N. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #21 : Mayıs 21, 2019, 11:57:57 »
Tesekkürler bilgi icin.

Simdi ben deki duruma gerekli oldugunu düsünüyorum ama cokta emin degilim.

Benim istedigim Günes panellerinin motor aküsününüde doldurmasi,
cünkü tekne duruken kara elektrik bahli degilse motor aküsü üzerine takili,
bazi elektrikli aletler yüzünden 2 haftada bitiyor.

Gecen sene bunun icin (Marin elektriciye cözüm dedim, both şalteri) takti.

Besleme sadece günes pannelerinden aküler both şalteri ilen paralel bagli, sadece tekne terk ettigimde aciyorum salteri.
servis 4x115am  deep
Motor 1x100am  normal akü

Yazin geldigimde 1 yasinda olmayan motor aküsü bitmisti, tekrar yeniledik (nedeni bahsetiginiz gece birbirlerini yeme konusu olabilir herhalde)

Benim yapmam gereken:
Günes pannellerine 560w bunlar Victron mmpt 75/50am ye bagli ordan akülere gidiyor.

Bu durumda su sekilde baglanmasi gerekiyor degilmi?
1- Günes paneli
2- Victron MMPT 75/50
3- Batterie Isolatoren Argofet 100-2 2 batteries 100A    (2 akü grubu icin olacagi icin bu yeterli gibi duruyor dogrumudur?)
4- Aküler

Bu sekilde baglamam gerekiyor degilmi?

Burda modelleri var
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


@Recep korsanim senin linkteki Victron Argofet Fet Akü İzolatörü 200-3 3 Akü Çıkışıli ve 200am,
benim anladigim kadariylan günespanellerinden gelecek amper rakkami idare edecek kadar gerekli, yani bu sana cok büyük ve pahali
benim likteki baktigim Batterie Isolatoren Argofet 100-2 2 batteries 100A 

Yani benim 560w günes paneli 46am üretiyor herhalde bana 100am Victron Argofet Fet Akü İzolatörü yetecektir?

Ama yinede sen,ben bilenlerin cevabini bekleyelim,  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

« Son Düzenleme: Mayıs 21, 2019, 12:13:17 Gönderen: Nedim Delen »
*

    N. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #22 : Mayıs 21, 2019, 12:15:29 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
güneş paneli, alternatör veya redresör gibi şarj kaynaklarının aynı anda çalışması halinde ne oluyor? bunları ayıran yada düzenleyen bir şey var mı?

Özcan korsanim, bu konuyu bende düsünmüstüm, MMPT olunca sorun kalmiyor MMPT ihtiyac varsa aküleri dolduruyor yoksa akimi kesiyor zaten.
*

    S. E.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #23 : Mayıs 21, 2019, 14:50:53 »
Gel aküler üreticiden üreticiye değişmekle birlikte şarj voltajları  14.8 V civarındadır.
Normal sulu bir akü ise yine üreticiden üreticiye değişir genelde 13.8 ile 14.4 V dur.

Bundan dolayı Alternatör ile şarj edilince Gel Akü ye zarar veremessiniz ama Gel ayarında bir MPPT ile sulu aküyü şarj ederseniz bu akü için zararlı olur.

Alper bey'in devamlı şikayet ettiği marine elektirikçilerden birine denk gelmişsiniz akülere bakmadan yada bilmeden bunları paralel bağlamayı uygun gördüğü için yada sizi both şalter kullanımı hakkında uyarmadığı için büyük ihtimalle normal aküyü aşırı şarj yapıp kısık ateşte kaynata kaynata ömrünü yemişsiniz.

Burdaki benim en büyük gördüğüm sorun iki farklı akü "tipini" aynı kaynaktan şarj etmeniz. Eğer starter akünüz ile servis akünüz aynı tip olsaydı hiç bir sorununuz olmayacaktı. Akü isolatoru kullanmadım ama kullansaydınızda şarj esnasında yine starter aküye zarar verecektiniz diye tahmin ediyorum ama bu bu kadar sürede gerçekleşmeyecekti daha uzun sürerdi. Çünkü Solar şarj cihazının 14.8 verecek ve starter akünüz yine kaynayacaktı. (Kısaca Gel akü için ayarlanmış Solar MPPT ile normal akünüzü şarj etmemeniz gerekir arada isolator olsada mantıksal bir karar verip şarjı kesecek olan MPPT dir Isolator değil. Isolator sadece iki aynı tip akuyu birbirlerine akım geçişi yapmadan tek kaynaktan şarj etmenize yarar. Aynı zamanda bir akünüz boşalır ise öbürünü etkilememiş/boşaltmamış olur.)

Eğer her halikarda isolator alacaksanız, Marine elektirikçi mantığı çözüm MPPT yi Normal AKü şarj etmeye ayarlayıp Gel aküleri tam şarj etmemek geçici ve kötü bir çözüm olabilir. Starter Akünüzü değiştirirken GEL alıp sonrasında MPPT yi yine GEL ayarına getirebilirsiniz.

Bence, doğru en kolay çözüm masraflı olmakla birlikte Normal AKü yü satıp yerine gel akü alıp birde isolator almak.

Daha az masraflı çözüm ise DC->DC bir şarj cihazı almak yada teknede 220 yi devamlı açık tutuyorsanız çok daha ucuz 220V ile çalışan bir araba akü şarjı alıp onunla Starter Akü yü  220 den şarj etmek. Hatta timerli bir fiş konup gündüzleri sadece 2-3 saat açık kalacak gibi ayarlanabilir. Bu şekilde Servis Akülerinden starter aküyü şarj edebilirsiniz. Bu durumda Servis akülerinizin devamlı şarj olacağını ve güneş tarafından doldurulacağını varsayıyoruz. Starter akünün ömrü bittiğinde yerine Gel akü ve sisteme İsolator alırsınız. Şarj cihazı boşa çıkar satarsınız.

Başka bir yöntemde çirkin bir çözüm olmakla birlikte Starter akünüz ömrünü tamamlayana kadar bir panelinizi Starter aküye bağlayabilirsiniz. Eğer elinizde yedek bir şarj kontrol var ise hiç masrafsız çözüm olabilir.  Tabi bu durumda mevcut kablo düzeni önemli, çok iş çıkartacak ise uğraşmaya değmez.

Başka bir çözüm ise İsolator u alırsınız, bir tanede Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap alırsınız. İsolator ile Sulu akü arasına Battery Protect i bağlarsınız. Sulu akü dolduğunda Smart Protect otomatik olarak İsolator  ile Sulu akü bağlantısını kesecek şekilde ayarlanabilir ve aşırı şarja engel olur.

Başka bir çözümde Starter akünüz üzerindeki yükleri Servis aküsüne kaydırmayı değerlendirmek olabilir.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Nedim bey, bunlar benim kısıtlı bilgim dahilinde yorumlarım. Sistemi bilmeden, anlattığınız kadari ile. Zira Inventor neyiniz var, kıyı elektiriği tekneye nasıl bağlanıyor, ayrı bir redresor varmı gibi detaylarda birer etken olabilir.

Kolay Gelsin.

*

    N. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #24 : Mayıs 21, 2019, 16:46:56 »
Selcuk korsanim cok tesekkür ederim zahmet edip yazmissiniz.


Elektrik konusu karisik, dediginiz gibi sistemi inceleyen ve bilen birinden cözüm icin yardim almam gerekebilir.

Bende redresör ve invertör görevini "Victron Manual-MultiPlus-Compact-2000-230V" yapiyor, 12v ve 220v ayarlarida ona bagli.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #25 : Mayıs 21, 2019, 17:20:04 »
start aküsü olarak gel akü kullanmak son derece yanlış bir seçimdir. Ayrıca evet akü üreticileri çabuk dolsun diye 14.8 de de şarj edebilirsiniz derler ancak mantıklı olanı 14.4V neden derseniz 14.4V un üzerinde aküler daha fazla ısınıyor ve gel aküler sıcaklığı sevmeyen aküler. O nedenle gel akü şarj ediyorsanız 14.4V u geçmeyin. İki farklı aküyü 0 kayıplı izolatör ile şarj edecekseniz şarj çıkışını voltaj değeri en düşük olana ayarlarsanız sorun olmaz. AGM evet daha yavaş şarj olur ama yinede şarj olur. Alternatörden direk olarak aküleri şarj etmek bence ayrı bir hata. Konjektör arızası sonucu çok fazla bozulan akü oluyor. Alternatör sağolsun konjektör sayesinde aküye dayıyor yüksek voltajı. Sen sağ ben selamet. En azından araya akıllı bir izolatör koyarsanız yüksek voltajı engellemiş olursunuz.
*

    Ö. T.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #26 : Mayıs 21, 2019, 23:57:27 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
güneş paneli, alternatör veya redresör gibi şarj kaynaklarının aynı anda çalışması halinde ne oluyor? bunları ayıran yada düzenleyen bir şey var mı?

Özcan korsanim, bu konuyu bende düsünmüstüm, MMPT olunca sorun kalmiyor MMPT ihtiyac varsa aküleri dolduruyor yoksa akimi kesiyor zaten.

Nedim korsanım, güneş paneli aküyü şarj ederken, motoru çalıştırdığımızda alternatör de şarj etmeye başlıyor, bu aşamada iki şarj kaynağı beraber mi şarj ediyor, yada ne oluyor? onu merak etmiştim

*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #27 : Mayıs 22, 2019, 10:14:02 »
iki yerden de akım geldiği zaman yüksek olan akım düşük akımı her zaman yener. O şarj eder. Sorun teşkil etmez.
*

    H. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #28 : Mayıs 22, 2019, 11:03:42 »
Acaba Yüksek voltaj  alçak voltaj olmasın? Ayrıca akım gelmez  tüketici tarafından yanı burada aküler tarafından çekilir.
*

    A. D.

Ynt: Panelleri ayrı ayrı birer aküye bağlamak..
« Yanıtla #29 : Mayıs 22, 2019, 11:20:30 »
Doğrudur Hüseyin bey.