0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    C. A.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #15 : Temmuz 21, 2018, 22:20:33 »

Ben faydasını gördüğüm 2 türlü durumda yelken+motor seyri yapıyorum. Yelkenlerimin 2'side sarma ve açması kapaması 5 dakikamı bile almıyor.

Eğer rüzgar burundan 10 derecenin üstünden geliyor ise tekne sağa sola daha az yalpa yapsın (tek tarafa yatsın) diye motorun yanına sadece ana yelkeni açıyorum. Yelkeni açmamım hıza hava şatlarına göre %2 ile %5 arasında pozitif etkiside oluyor.

2. durum ise gideceğim varış noktama erken varmam fayda sağlıyor ise ve rüzgar 60 derece ile 140 derece arasında ise yelken+motor seyri yapıyorum. Bu arada Motor devrini de 1,5 ile 2,2 arasında istediğim hıza ulaşana kadar ayarlıyorum. Yelkene motor eklediğimde hızı %20 lere kadar arttırdığına şahit oldum. Kendi teknenizde test etmeniz lazım. Son seyahatimden dönüşde apaz seyrinde 100 mili 12 saatde geldim (Dufour412 - 55HP)



Yakıta etkiside şöyle
Gidişde de yelken+motor gitmişdim ve toplam 26 saatde 102lt dizel yakmışım.   


Yelken+Motoru veya motor+yelkeni şahsi fikrim olarak işin doğasına ters bulsamda sık sık kullanıyorum. Yanlızsam acelem yoksa motor sesi dinleyeceğime 4-5 knotlarla yelken seyri yapmayı 7-8 knot ile motor seyri yapmaya tercih ediyorum.


*

    Ü. Ö.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #16 : Temmuz 22, 2018, 08:34:38 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ben faydasını gördüğüm 2 türlü durumda yelken+motor seyri yapıyorum. Yelkenlerimin 2'side sarma ve açması kapaması 5 dakikamı bile almıyor.

Eğer rüzgar burundan 10 derecenin üstünden geliyor ise tekne sağa sola daha az yalpa yapsın (tek tarafa yatsın) diye motorun yanına sadece ana yelkeni açıyorum. Yelkeni açmamım hıza hava şatlarına göre %2 ile %5 arasında pozitif etkiside oluyor.

2. durum ise gideceğim varış noktama erken varmam fayda sağlıyor ise ve rüzgar 60 derece ile 140 derece arasında ise yelken+motor seyri yapıyorum. Bu arada Motor devrini de 1,5 ile 2,2 arasında istediğim hıza ulaşana kadar ayarlıyorum. Yelkene motor eklediğimde hızı %20 lere kadar arttırdığına şahit oldum. Kendi teknenizde test etmeniz lazım. Son seyahatimden dönüşde apaz seyrinde 100 mili 12 saatde geldim (Dufour412 - 55HP)



Yakıta etkiside şöyle
Gidişde de yelken+motor gitmişdim ve toplam 26 saatde 102lt dizel yakmışım.   


Yelken+Motoru veya motor+yelkeni şahsi fikrim olarak işin doğasına ters bulsamda sık sık kullanıyorum. Yanlızsam acelem yoksa motor sesi dinleyeceğime 4-5 knotlarla yelken seyri yapmayı 7-8 knot ile motor seyri yapmaya tercih ediyorum.

Süper bilgi. Tekne de ayni olunca daha da süper oldu... Test edilmiş, onaylanmış.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    D. E.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #17 : Temmuz 23, 2018, 09:21:00 »
Sayın Ağabeyim Ali Gündüz Beyefendiden alıntılanmıştır..

YELKENLİ YATLARDA MOTOR NASIL ÖLDÜRÜLÜR!

Tam hedefinize yaklaşmışken bunu anlayan hınzır rüzgâr gitmek istediğiniz yönden esmeye başlar. Demir yerine aydınlıkta yetişmek için motorunuzu çalıştırıp, motor-yelken hızlı bir seyre başlarsınız. Acaba bu yaptığımız iş motorumuz için uygunmudur? Yazımızda bu soruya cevap arayacağız.
Governör
Yelkenli teknelerimizde bulunan dizel motorun gaz kolu, makinanın yüküne bakmaksızın devri ayarlamaktadır. Bu işi yapmak için gaz kolu governör adı verilen bir santrifüj regülatörü ayarlar. (Şekil 1)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Bu governörü eski buhar makinalarında-mesela buharlı lokomotiflerde- görmek mümkün idi. Ancak dizel motorlarda governör mazot enjektörünün içine yerleştirilmiş olup göze görünmez.
Hava girişi
Motorun hava girişini kontrol eden bir cihaz bulunmamaktadır. Herhangi bir devirde motorun emdiği hava yükten bağımsız olarak hep aynıdır. Dolayısı ile, örnek olarak, 3000 devirde emilen hava miktarı 1500 devirde emilen hava miktarının iki misli olmaktadır. (Şekil 2)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Böylece belli bir motor devrinde motor tarafından emilen havanın sabit, ancak enjekte edilen yakıtın yüke bağlı olarak değişmekte olduğunu anlamış oluruz. Yük ise uskurun, teknenin su ve havaya karşı gösterdiği direnci yenmek için ihtiyacı olan güç demektir. Bu ise denizin durumu, rüzgârın şiddeti ve hatta karinanın temizliği ile değişir.
Yakıt hava oranı
Marin dizellerde yakıt hava oranı değişken olmaktadır. Yanmakta olan bir yakıt hava karışımında yakıt göreceli olarak hava miktarından fazla ise alev sıcaklığı düşük olmaktadır. Buna karşılık yakıt miktarı havaya göre az ise alev sıcaklığı yüksek olmaktadır. Bu olay Bunsen beki analojisi ile gözlemlenebilir. (Şekil 3)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Yüksüz-sıcak!
Buradan çıkacak sonuç ise bir motor az yüklü veya hiç yüksüz çalışıyorsa karışımının zayıf ve alev sıcaklığının yüksek olacağıdır. (Şekil 4)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Yüklü-soğuk!
Motor yüklüyken ise tersine alev sıcaklığı düşük olmaktadır.  (Şekil 5)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Bu ise sizin beklediğinizin tersi olabilir. Motorlarında imkanı olup da egsoz gazı sıcaklığını ölçebilenler göstergedeki sıcaklığın genellikle yük ile birlikte arttığını gözlemlediklerinden bu ne iştir diyebilirler. Bu dedikleri de doğrudur ancak ölçtükleri alevin ortalama sıcaklığı olup bizi ilgilendiren alevin en sıcak yerinin hararetidir.
Dizel ateşlemesi
Şimdi ise dizel motor prensibine bakmalıyız. Hava ve yakıt karışımını ateşleyecek bir kıvılcım yoktur. Ateşleme havanın hızlı bir şekilde basınç altına alınması ile sıcaklığının yakıt ateşlenme noktasının (yaklaşık 320 derece santigrad) üstüne çıkması ile sağlanır. Yakıt silindire enjekte edilir ve ateşleme gerçekleşir. Pistondan geçen herhangi bir hava kaçağı sıcaklık artışını engelleyecektir. Dizel motorlarda bu kaçak silindir gömleğinin ince spiral oyuklar ile çizilmesi (honlama) ile elde edilen pürtüklü yüzey (yiv) ile önlenir.
(Şekil 6)
 
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu yivler piston altından gelen motor yağını tutarak yalnızca sürtünmeyi azaltmakla kalmaz, havanın piston segmanlarından kaçmasını da önlerler.
Ve şimdi acı noktaya geliyoruz.
Motoru yüksüz çalıştırdığımızda alev sıcaklığının yüksek olduğunu hatırlıyormuyuz? İşte bu yüksek sıcaklık pürtüklü silindir iç yüzeyindeki motor yağını yakmakta ve yivlerin zaman içinde yanık yağ ile dolmasına ve silindir gömleğinin cilalı bir görünüm almasına neden olmaktadır.
Yüzey parlaklığı
Bu ise silindir gömleği parlaklığı olarak adlandırılır ve motorun devamlı olarak yüksüz çalışmasından kaynaklanır. Pistonlardan kaçan hava artar ve bu kompresyon ile elde edilen sıcaklığın azalması ile birlikte motorun soğukta zorlukla start etmesine sebep olur. İşin devamı motorun hiç start etmemesine kadar gider. (Şekil7)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Genellikle silindir gömleği parlaklığının motorun çok soğuk çalıştırılmasından kaynaklandığı söylenir. Eğer motor soğutma sistemindeki termostatı açacak kadar çalışmış ve ısınmışsa yüksüz bile olsa soğuk çalışmıyor demektir. Aslında soğuk çalıştırma silindir gömleği parlaklığından farklı problem yaratır ama bu yeteri kadar ısınmadan stop edilen motorlar için söz konusudur. Hayır, silindir gömleği parlaklığından korunma ancak motorumuzu ısıtma ve soğutma süreleri haricinde yüksüz çalıştırmamak ile mümkün olur.
Nasıl engelliyebiliriz?
Öncelikle motoru yüksüz olarak boşta olduğu kadar tam devirde de kolayca çalıştırabileceğimizi anlayalım. Uskur durmakta, suyu hareket ettirmemekte motor yüksüz çalışmaktadır. Motor ancak kendi iç direncini yenecek kadar güç sarfetmektedir. Motor devri yükün bir göstergesi değildir.
Çayı demle?
Oldukça sık olarak mürettebatın teknenin motorunu çalıştırıp ısıttıklarına rastlamışızdır. Yelken kılıfları çıkartılır, bağlama halatları hazırlanır. Sonra “ Kim çay içiyor?” soruları gelir… Yirmi dakika sonra motor hala boşta çalışmaktadır. Pek de yabancı olmadığımız bir durum değil mi? Motorun yüke geçmek için yeteri kadar ısınması ancak birkaç dakika alır.
Aküleri şarj etmek
Aküleri şarj etmek yelkenli bir teknenin önemli sorunlarından birisidir ve bu maksatla motorun çalıştırıldığına sıkça rastlanır. Bu işi ya tekne motorla yol alırken ya da bağlı iken viteste uskur suyu hareket ettirirken (bu iş için 1800 devir uygun olabilir) yapmak gerekir. Halatlarınızın iyi bağlı olduğunu ve uskur suyunuzun problem yaratmadığından emin olmalısınız. 50 amperlik bir alternatörün normalde 1 beygir gücüne kayıplarla ancak 2 veya 3 beygir gücüne ihtiyacı vardır.
Bu ise motor için yetersiz bir yüktür. Büyükçe tekneleler bir dizel jeneratör kullanmalıdırlar. Bu durumda motorun gücü jeneratörün ihtiyacı olan güce uydurulur..
Motor ölçüsü
Teknenin motoru doğru ölçüde olmalıdır. Bu açık gibi görünebilir ancak bazen aynı teknenin çeşitli motor büyüklük alternatifleri ile satışa çıktığını reklamlarından görebiliyoruz. Doğru bir motor ölçüsüne bir örnek olarak teknenin motorunun, tekne seyir süratini yaptırırken, gücünün %70 ile 75’ini kullanıyor olmasını söyliyebiliriz.Bu şekilde ağır hava şartlarında kullanılacak yeteri kadar yedek güç kalacak, bununla birlikte seyirde  motorun normal şartlarda çalışmasına yeterli yükü olacaktır.
Hatırlıyalım ki burada motor gücünden bahsediyoruz, devrinden değil. Herhangi bir devirde yakıt kontrol sistemi yükü karşılıyacak gücü elde edecek şekilde yakıt enjekte etmektedir. Ne gaz kolu, ne de devir sayısı motor tarafından üretilen gücün göstergeleri değillerdir.
Motor-yelken
Şimdi en başa dönüyoruz. Hafif havada orsasına motor-yelken gitmek. (Şekil Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Verilen örnekte pruvadan 45 derece açıyla gelen 4 knot’luk bir rüzgar esmekte. Bu şartlarda 2 knot hızla gittiğimizi varsayarsak zahiri rüzgar 5.5 knot olur. Bu durumda motoru çalıştırıp tekne hızını 6 knot’a çıkartısak zahiri rüzgar 9.2 knot’a yükselir. Yalnız yelkenle gidiyor olsak bu zahiri rüzgar şiddetinde 5 knot hız yaparız. Gayet tabi bu rakkamlar tamamen tekne özelliklerine bağlıdırlar ancak makul performansı olan modern bir yelkenli için kabul edilebilir rakkamlardır.
Motor katkısı
Evet, şimdi neler oluyor? Yelkenlimiz 6 knot hızla ilerliyor. Yeni zahiri rüzgar bu hızın 5 knot’unu sağlıyor. Dolayısı ile motorun katkısı ancak 1 knot oluyor ve bu şartlar altında motor nerdeyse yüksüz olarak çalışıyor.
Eminiz ki bu son cümleye birçoğunuz itiraz edeceksiniz, ancak hafif havada yelkenle giden ve bir sağnak alan bir yelkenliye bakın. Yelkenleriniz iyi trim edilmiş ve dümenin kontrolunu kaçırmamışsanız, sağnak sayesinde hızlanan tekne sağnak geçse bile  yeni zahiri rüzgarın verdiği güç ile aynı hızda gitmeye devam eder. Centerboard yarışlarında tecrübesi olan okurlar ne anlatmak istediğimizi çok iyi bilirler.
Sonuç

Hafif havalarda motor-yelken giderken ön yelkenden kurtulun, ana yelkeninizi kasın ve motorunuza yol verin. Uzunca bir süre silindir gömleği parlamasını engellemiş olursunuz.

Derleyen : Ali Gündüz


*

    Ü. Ö.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #18 : Temmuz 24, 2018, 21:39:52 »
Şimdi kullandiğimiz common rail denen sistemde artik bu tip mekanik regülatörler yok.

Artik mazot pompasi sabit bir hatti, sabit bir mazot basincinda tutuyor. Devir ayri ölçülüyor, püskürtülecek mazot miktari ve zamanlamasi hesaplanip, her silindir için tek tek valflerle elektronik olarak kumanda ediliyor.

Motoru yüksüz çalıştırmak zararsızdır demiyorum, ancak yukarıdaki gibi güzel ve detayli bir incelemeyi common rail motorlar için tekrar yapmak lazim. Günümüz motorlari için güncel değil.


*

    A. E.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #19 : Temmuz 25, 2018, 10:06:18 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sayın Ağabeyim Ali Gündüz Beyefendiden alıntılanmıştır..

YELKENLİ YATLARDA MOTOR NASIL ÖLDÜRÜLÜR!

Tam hedefinize yaklaşmışken bunu anlayan hınzır rüzgâr gitmek istediğiniz yönden esmeye başlar. Demir yerine aydınlıkta yetişmek için motorunuzu çalıştırıp, motor-yelken hızlı bir seyre başlarsınız. Acaba bu yaptığımız iş motorumuz için uygunmudur? Yazımızda bu soruya cevap arayacağız.
Governör
Yelkenli teknelerimizde bulunan dizel motorun gaz kolu, makinanın yüküne bakmaksızın devri ayarlamaktadır. Bu işi yapmak için gaz kolu governör adı verilen bir santrifüj regülatörü ayarlar. (Şekil 1)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Bu governörü eski buhar makinalarında-mesela buharlı lokomotiflerde- görmek mümkün idi. Ancak dizel motorlarda governör mazot enjektörünün içine yerleştirilmiş olup göze görünmez.
Hava girişi
Motorun hava girişini kontrol eden bir cihaz bulunmamaktadır. Herhangi bir devirde motorun emdiği hava yükten bağımsız olarak hep aynıdır. Dolayısı ile, örnek olarak, 3000 devirde emilen hava miktarı 1500 devirde emilen hava miktarının iki misli olmaktadır. (Şekil 2)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Böylece belli bir motor devrinde motor tarafından emilen havanın sabit, ancak enjekte edilen yakıtın yüke bağlı olarak değişmekte olduğunu anlamış oluruz. Yük ise uskurun, teknenin su ve havaya karşı gösterdiği direnci yenmek için ihtiyacı olan güç demektir. Bu ise denizin durumu, rüzgârın şiddeti ve hatta karinanın temizliği ile değişir.
Yakıt hava oranı
Marin dizellerde yakıt hava oranı değişken olmaktadır. Yanmakta olan bir yakıt hava karışımında yakıt göreceli olarak hava miktarından fazla ise alev sıcaklığı düşük olmaktadır. Buna karşılık yakıt miktarı havaya göre az ise alev sıcaklığı yüksek olmaktadır. Bu olay Bunsen beki analojisi ile gözlemlenebilir. (Şekil 3)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Yüksüz-sıcak!
Buradan çıkacak sonuç ise bir motor az yüklü veya hiç yüksüz çalışıyorsa karışımının zayıf ve alev sıcaklığının yüksek olacağıdır. (Şekil 4)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Yüklü-soğuk!
Motor yüklüyken ise tersine alev sıcaklığı düşük olmaktadır.  (Şekil 5)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Bu ise sizin beklediğinizin tersi olabilir. Motorlarında imkanı olup da egsoz gazı sıcaklığını ölçebilenler göstergedeki sıcaklığın genellikle yük ile birlikte arttığını gözlemlediklerinden bu ne iştir diyebilirler. Bu dedikleri de doğrudur ancak ölçtükleri alevin ortalama sıcaklığı olup bizi ilgilendiren alevin en sıcak yerinin hararetidir.
Dizel ateşlemesi
Şimdi ise dizel motor prensibine bakmalıyız. Hava ve yakıt karışımını ateşleyecek bir kıvılcım yoktur. Ateşleme havanın hızlı bir şekilde basınç altına alınması ile sıcaklığının yakıt ateşlenme noktasının (yaklaşık 320 derece santigrad) üstüne çıkması ile sağlanır. Yakıt silindire enjekte edilir ve ateşleme gerçekleşir. Pistondan geçen herhangi bir hava kaçağı sıcaklık artışını engelleyecektir. Dizel motorlarda bu kaçak silindir gömleğinin ince spiral oyuklar ile çizilmesi (honlama) ile elde edilen pürtüklü yüzey (yiv) ile önlenir.
(Şekil 6)
 
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu yivler piston altından gelen motor yağını tutarak yalnızca sürtünmeyi azaltmakla kalmaz, havanın piston segmanlarından kaçmasını da önlerler.
Ve şimdi acı noktaya geliyoruz.
Motoru yüksüz çalıştırdığımızda alev sıcaklığının yüksek olduğunu hatırlıyormuyuz? İşte bu yüksek sıcaklık pürtüklü silindir iç yüzeyindeki motor yağını yakmakta ve yivlerin zaman içinde yanık yağ ile dolmasına ve silindir gömleğinin cilalı bir görünüm almasına neden olmaktadır.
Yüzey parlaklığı
Bu ise silindir gömleği parlaklığı olarak adlandırılır ve motorun devamlı olarak yüksüz çalışmasından kaynaklanır. Pistonlardan kaçan hava artar ve bu kompresyon ile elde edilen sıcaklığın azalması ile birlikte motorun soğukta zorlukla start etmesine sebep olur. İşin devamı motorun hiç start etmemesine kadar gider. (Şekil7)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Genellikle silindir gömleği parlaklığının motorun çok soğuk çalıştırılmasından kaynaklandığı söylenir. Eğer motor soğutma sistemindeki termostatı açacak kadar çalışmış ve ısınmışsa yüksüz bile olsa soğuk çalışmıyor demektir. Aslında soğuk çalıştırma silindir gömleği parlaklığından farklı problem yaratır ama bu yeteri kadar ısınmadan stop edilen motorlar için söz konusudur. Hayır, silindir gömleği parlaklığından korunma ancak motorumuzu ısıtma ve soğutma süreleri haricinde yüksüz çalıştırmamak ile mümkün olur.
Nasıl engelliyebiliriz?
Öncelikle motoru yüksüz olarak boşta olduğu kadar tam devirde de kolayca çalıştırabileceğimizi anlayalım. Uskur durmakta, suyu hareket ettirmemekte motor yüksüz çalışmaktadır. Motor ancak kendi iç direncini yenecek kadar güç sarfetmektedir. Motor devri yükün bir göstergesi değildir.
Çayı demle?
Oldukça sık olarak mürettebatın teknenin motorunu çalıştırıp ısıttıklarına rastlamışızdır. Yelken kılıfları çıkartılır, bağlama halatları hazırlanır. Sonra “ Kim çay içiyor?” soruları gelir… Yirmi dakika sonra motor hala boşta çalışmaktadır. Pek de yabancı olmadığımız bir durum değil mi? Motorun yüke geçmek için yeteri kadar ısınması ancak birkaç dakika alır.
Aküleri şarj etmek
Aküleri şarj etmek yelkenli bir teknenin önemli sorunlarından birisidir ve bu maksatla motorun çalıştırıldığına sıkça rastlanır. Bu işi ya tekne motorla yol alırken ya da bağlı iken viteste uskur suyu hareket ettirirken (bu iş için 1800 devir uygun olabilir) yapmak gerekir. Halatlarınızın iyi bağlı olduğunu ve uskur suyunuzun problem yaratmadığından emin olmalısınız. 50 amperlik bir alternatörün normalde 1 beygir gücüne kayıplarla ancak 2 veya 3 beygir gücüne ihtiyacı vardır.
Bu ise motor için yetersiz bir yüktür. Büyükçe tekneleler bir dizel jeneratör kullanmalıdırlar. Bu durumda motorun gücü jeneratörün ihtiyacı olan güce uydurulur..
Motor ölçüsü
Teknenin motoru doğru ölçüde olmalıdır. Bu açık gibi görünebilir ancak bazen aynı teknenin çeşitli motor büyüklük alternatifleri ile satışa çıktığını reklamlarından görebiliyoruz. Doğru bir motor ölçüsüne bir örnek olarak teknenin motorunun, tekne seyir süratini yaptırırken, gücünün %70 ile 75’ini kullanıyor olmasını söyliyebiliriz.Bu şekilde ağır hava şartlarında kullanılacak yeteri kadar yedek güç kalacak, bununla birlikte seyirde  motorun normal şartlarda çalışmasına yeterli yükü olacaktır.
Hatırlıyalım ki burada motor gücünden bahsediyoruz, devrinden değil. Herhangi bir devirde yakıt kontrol sistemi yükü karşılıyacak gücü elde edecek şekilde yakıt enjekte etmektedir. Ne gaz kolu, ne de devir sayısı motor tarafından üretilen gücün göstergeleri değillerdir.
Motor-yelken
Şimdi en başa dönüyoruz. Hafif havada orsasına motor-yelken gitmek. (Şekil Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
Verilen örnekte pruvadan 45 derece açıyla gelen 4 knot’luk bir rüzgar esmekte. Bu şartlarda 2 knot hızla gittiğimizi varsayarsak zahiri rüzgar 5.5 knot olur. Bu durumda motoru çalıştırıp tekne hızını 6 knot’a çıkartısak zahiri rüzgar 9.2 knot’a yükselir. Yalnız yelkenle gidiyor olsak bu zahiri rüzgar şiddetinde 5 knot hız yaparız. Gayet tabi bu rakkamlar tamamen tekne özelliklerine bağlıdırlar ancak makul performansı olan modern bir yelkenli için kabul edilebilir rakkamlardır.
Motor katkısı
Evet, şimdi neler oluyor? Yelkenlimiz 6 knot hızla ilerliyor. Yeni zahiri rüzgar bu hızın 5 knot’unu sağlıyor. Dolayısı ile motorun katkısı ancak 1 knot oluyor ve bu şartlar altında motor nerdeyse yüksüz olarak çalışıyor.
Eminiz ki bu son cümleye birçoğunuz itiraz edeceksiniz, ancak hafif havada yelkenle giden ve bir sağnak alan bir yelkenliye bakın. Yelkenleriniz iyi trim edilmiş ve dümenin kontrolunu kaçırmamışsanız, sağnak sayesinde hızlanan tekne sağnak geçse bile  yeni zahiri rüzgarın verdiği güç ile aynı hızda gitmeye devam eder. Centerboard yarışlarında tecrübesi olan okurlar ne anlatmak istediğimizi çok iyi bilirler.
Sonuç

Hafif havalarda motor-yelken giderken ön yelkenden kurtulun, ana yelkeninizi kasın ve motorunuza yol verin. Uzunca bir süre silindir gömleği parlamasını engellemiş olursunuz.

Derleyen : Ali Gündüz

[/qu

Çok yararalandım. Teşekkürler.

Ümit korsan ın söyledikleri çok yeni motorlar için geçerli sanırım. Son 5-6 Yıl mı ?


*

    D. E.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #20 : Temmuz 25, 2018, 10:49:40 »
Sonuç motor ne olursa olsun:

5 knot hız ile yelken ile gidiyorsak, motor açınca 7 knot hız oluşuyor ise bu motora 2 knot hız mukabili yük biniyor demektir. 2 knot ile motorunuzun yeterin ısınıp doğru yağlama yaptığını düşünüyorsanız uygulamaya devam edin. Ya da konu ile ilgili olarak kaç knot hızda kaç derece ısıya ulaşırsa motorunuz doğru yağlama yapar onu ilgili ustaya, aldığınız firmaya sorun.

Regülatörmüş, mazot pompasıymış ben pek anlamam yeni motorları. (Thornycroft 35Hp)

Konu "Ne kadarlık mazot yaktığın" değil zira biz "Yelkenli tekne"lerden bahsediyoruz.

Konu "MOTOR DOĞRU YAĞLAMAYI KAÇ DERECE SICAKLIKTA YAPAR VE BU DERECEYE KAÇ KNOT HIZDA/YÜKTE GELİR" Eminim ki sisteme göre değişkenlik gösteren bir cevabı yok bu sorunun ( ya da sistemin duruma etkisi eser miktarda değişikliktir ki zaten sayısal olarak etkisi olmaz) Bu sorunun cevabını kendi motorunuz/sisteminiz için biliyorsanız; ne güzel.

Sevgi ve Saygılarımla,
Dilek Ergül
« Son Düzenleme: Temmuz 25, 2018, 10:53:39 Gönderen: Dilek Ergül »
*

    Ü. Ö.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #21 : Temmuz 25, 2018, 14:44:05 »
Ben zaten motor yelkenden bir fayda ciddi fayda elde edemedim hiç.

Yazdığim common rail motor sistemi şimdiki tüm motorlar için geçerli. Ama deniz motorlarinda başlangıç yilini bilmiyorum.

Şu anki sistemler tüm doneleri toplayip, hesaplayip, programlanan zamanda ve miktarda, hatta tek bir püskürtmede bile vananin açiklik miktariyla milisaniyeler içinde oynayarak (mapping) yakit püskürtüyor.

Tüm bunlarin amaci mükemmel yanma şartlarini sağlamak, her şart altinda, yüksüzken dahil. Ufak bir sisten değişikliği değil aradaki fark.

Ben zaten bir sıkıntı olmaz ve ya olur demiyorum. Çok geniş ve güzel bir çalışma olan yazinin bugünün dizel motorlariyla bir ilgisi olmadiğini söylüyorum. Keşke mühendis olarak konuya iyi Ali Gündüz beyefendi kadar hakim olsaydik da, biz de güncel versiyonunu yazabilseydik.

Saygilar,
*

    O. E.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #22 : Temmuz 25, 2018, 15:00:42 »
Ümit Korsan siz daha iyi bilirsiniz
Motor teknolojisi çok ama çok gelişti. Dediğiniz gibi mikro saniyeler ile ölçülüp biçiliyor .
Tüm çalışma prensipleri yazılım ile kontrol ediliyor.
Sadece yazılım değiştirilerek 50 BG kazanımlar söz konusu
Teknolojiyi had safhada kullanmak Marine motorlarda daha fazla söz konusu.

Benim kayığımda 57 BG Yanmar var.
Manuelinde de yelken ile birlikte kullanılmasının hiç bir sakıncası olmadığı belirtilmiş.
Motor çalışmazken yelken yaparsanız Mors kolunun ileride veya geride olmaması gerektiği vurgulanmış.
*

    D. E.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #23 : Temmuz 25, 2018, 16:08:37 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ümit Korsan siz daha iyi bilirsiniz
Motor teknolojisi çok ama çok gelişti. Dediğiniz gibi mikro saniyeler ile ölçülüp biçiliyor .
Tüm çalışma prensipleri yazılım ile kontrol ediliyor.
Sadece yazılım değiştirilerek 50 BG kazanımlar söz konusu
Teknolojiyi had safhada kullanmak Marine motorlarda daha fazla söz konusu.

Benim kayığımda 57 BG Yanmar var.
Manuelinde de yelken ile birlikte kullanılmasının hiç bir sakıncası olmadığı belirtilmiş.
Motor çalışmazken yelken yaparsanız Mors kolunun ileride veya geride olmaması gerektiği vurgulanmış.

Ahanda dediğim tam olarak bu.. Alınganlık yapılmasın lütfen.. Ben uyarıyorum bakın kontrol edin diye. kalbim temiz be abim..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. E.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #24 : Temmuz 25, 2018, 16:12:14 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ümit Korsan siz daha iyi bilirsiniz
Motor teknolojisi çok ama çok gelişti. Dediğiniz gibi mikro saniyeler ile ölçülüp biçiliyor .
Tüm çalışma prensipleri yazılım ile kontrol ediliyor.
Sadece yazılım değiştirilerek 50 BG kazanımlar söz konusu
Teknolojiyi had safhada kullanmak Marine motorlarda daha fazla söz konusu.

Benim kayığımda 57 BG Yanmar var.
Manuelinde de yelken ile birlikte kullanılmasının hiç bir sakıncası olmadığı belirtilmiş.
Motor çalışmazken yelken yaparsanız Mors kolunun ileride veya geride olmaması gerektiği vurgulanmış.

Ahanda dediğim tam olarak bu.. Alınganlık yapılmasın lütfen.. Ben uyarıyorum bakın kontrol edin diye. kalbim temiz be abim..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bilirim duyarım
kimden Ümit ten  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Selamlar
« Son Düzenleme: Temmuz 25, 2018, 16:25:25 Gönderen: Oktay Eryılmaz »
*

    C. A.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #25 : Temmuz 25, 2018, 17:35:44 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ümit Korsan siz daha iyi bilirsiniz
Motor teknolojisi çok ama çok gelişti. Dediğiniz gibi mikro saniyeler ile ölçülüp biçiliyor .
Tüm çalışma prensipleri yazılım ile kontrol ediliyor.
Sadece yazılım değiştirilerek 50 BG kazanımlar söz konusu
Teknolojiyi had safhada kullanmak Marine motorlarda daha fazla söz konusu.

Benim kayığımda 57 BG Yanmar var.
Manuelinde de yelken ile birlikte kullanılmasının hiç bir sakıncası olmadığı belirtilmiş.
Motor çalışmazken yelken yaparsanız Mors kolunun ileride veya geride olmaması gerektiği vurgulanmış.

Sanırım istemeden de olsa başka bir dilemmaya parmak bastınız. Aslında yeni konu bile açılabilir.

2 veya 3 bıçaklı katlanan pervaneli sail drive teknelerin Yelken seyrinde, mors kolu boşta mı olmalı yoksa geride mi olmalı?
*

    O. E.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #26 : Temmuz 25, 2018, 17:40:54 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ümit Korsan siz daha iyi bilirsiniz
Motor teknolojisi çok ama çok gelişti. Dediğiniz gibi mikro saniyeler ile ölçülüp biçiliyor .
Tüm çalışma prensipleri yazılım ile kontrol ediliyor.
Sadece yazılım değiştirilerek 50 BG kazanımlar söz konusu
Teknolojiyi had safhada kullanmak Marine motorlarda daha fazla söz konusu.

Benim kayığımda 57 BG Yanmar var.
Manuelinde de yelken ile birlikte kullanılmasının hiç bir sakıncası olmadığı belirtilmiş.
Motor çalışmazken yelken yaparsanız Mors kolunun ileride veya geride olmaması gerektiği vurgulanmış.

Sanırım istemeden de olsa başka bir dilemmaya parmak bastınız. Aslında yeni konu bile açılabilir.

2 veya 3 bıçaklı katlanan pervaneli sail drive teknelerin Yelken seyrinde, mors kolu boşta mı olmalı yoksa geride mi olmalı?


Suyun kuvveti ile geriye doğru katlanmıyormu zaten  O yüzden bence Mors kolu boşta olmalı.
Bildiğimden değil BENCE ön eki ile söylüyorum.
*

    A. Ç.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #27 : Temmuz 25, 2018, 17:53:24 »
Katlanır pervaneler için önerilen, yelkenle yol yapılırken, önce vitesi geriye takıp, pervanenin katlanmasını sağlamak ve hemen ertesinde boşa almaktır.
*

    C. A.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #28 : Temmuz 25, 2018, 17:58:16 »
Su kuvveti ile katlanmıyor ancak boşta bırakırsanız az az dönmeye devam ediyor buda az da olsa negatif yönde bir sürtünme etkisi oluşturuyor. Mors kolu geriye alındığında pervane geriye katlanmış bir vaziyetde dönmeden duruyor. Ben pervaneye birşey dolanma riskini azaltmak amacı ile kolu geride tutuyorum bazı uzmanlar kolun geride durmasını hıza 0.1, 0,2 knot yardımcı oldugunuda söylüyorlar
*

    T. A.

Ynt: Motor+yelken seyri ne zaman lazim
« Yanıtla #29 : Temmuz 25, 2018, 18:38:06 »
Benim teknede flexofold pervane kendi katlanıyor. Kolu geriye almak gerekmiyor. (Zaten elektrikli kol olduğundan motor çalışmazken kolun bir fonksiyonu da yok) Markadan markaya değişiyor sanırım.