0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Gezgin korsanlara merhaba,yeni katıldığım gurubunuzda merak ettiğim bir çok konuya cevaplar buluyorum.Bilgilerini paylaşan bütün korsanlara teşekkürler.Yeni aldığım ancak uzun bir geçmişi olan Kurucaşile yapımı sonra Bodrumda omurgaya boydan boya salma ve direk takılmış9.5 m boy ve 3 metre eninde kamaralı yelkenli teknemin motorunu değiştirmeyi düşünüyorum.Teknenin motoru volvo penta TAMD 40a 6 silindirli,3600 devirde 138 beygir ve benden önceki sahibi bu makina ile 1800 devirde7,5 knot hız yapabildiğini söylemişti.Zaten bu teknenin gövde hızı da bu kadar.TAMD 40a kullanım kılavuzunda 1800 devirde verdiği güç 60 HP .yani bize 1800-2000 devirde 60 HP verecek Max devri 2500 devir olan bir motor yeterli olur diye düşünüyorum.Bu konuda düşüncelerinizi paylaşırsanız sevinirim.
Yanıtlar için teşekkürler,bugün iki Marin dizelin özelliklerine baktım.Yanmar 4JH110-CR: 2000 d/d da 75 HPKubota: V3800T : 2000 d/d da 86 HPGenede acaba yanmar'ın bir küçük motoru bana yetermi diye düşünüyorum.Mevcut motorumla nasıl bir deneme ve ölçüm yapabilirim ?
Tekne gövde hızını maksimum hız olarak kabul edersek. Değişik HP ve RPM kombinasyonları yalnızca bu hıza ulaşma süresini değiştirir. HP ve RPM aslında Torku belirler yani her HP ve devir kombinasyonu belirli bir Torka tekabül eder. Tork miktarını arttırarak gövde hızına ulaşma süresini kısaltabiliriz.225 kg başına bir beygir motor diye bir kabul yapınca zaten bu süreyi belirlemiş oluyorsunuz. Çünkü gövde hızı ağırlığa bağlı değil. Ağırlık sabit bir güç altında gövde hızına ulaşma süresini etkiler.
Merhaba,Bazi trawler serileri, genellikle yeni tasarimlar semi planing. Dalga hizinin uzerine cikabiliyorlar yeterli kuvvete sahip olurlarsa. Ornegin Swift Trawler serisi. Tekne buyudukce kotu hava sartlarinda karsilamaniz gereken baska faktorlerde var, karsidan gelen ruzgar gibi. Flybridge ve tenteler acik bir teknenin aldigi ruzgari da karsilamasi lazim (tabii gucu bu kadar abartmadan). Rezerv motor gucu de lazim, motor arizalarindaki guc kayiplarina, hava ve deniz kosullarina karsi (akinti, gelgit vb). Tabii bunlar bir kac yuz ek beygiri aciklar, geri kalan bin beygir biraz ego destegi icin sanirim. Hem teknik hem psikolojik bir konu bana kalirsa.
Merhaba,Dikkatimi ceken birsey var. Ayni marka bir trawlerin farkli senelerdeki motor guclerine baktigimda, zaman icinde motor gucunun buyudugunu goruyorum. 1975 yilimdaki Grandbanks 2x120 lerden 2000lere gelindiginde 2x 300 leri gecmis. Tekne ayni tekne.Diger taraftan , yelkenli teknelerin motor gucleri zaman icinde kuculmekte iken motor yatlarinki buyuyor. Ayni boy ve hatta ayni modellerden bahsediyorum.Genelleme olacak ama sanki cevreye saygi bir yandan artarken bir yandan da cevreye saygisizlik artiyor. Yada teknoloji gelisiyorken guven azalmakta (yelkenli teknede motor guvenilirligi biraz ikinci planda). Marketing de olabilir, motorlar daha cok hp degeri ile satiliyor, eski motorlarin tork degerlerine de bakmali belki ters bir iliski var. Hp artiyor ama tork dusuyor. Tork degerlerini turbolarla arttiriyorlar ama daha komplike ve daha nazik motorlar ortaya cikiyor. Tek motor yerine cift motor talebi, ya turboyu kaybedersem, guc kaybederim gibi dusuncelere daha guclu (hp olarak) motorlar talep ediliyor olabilir. Tabi isin icinde yeni pervane ve sanziman dizaynlarinin da etkisi vardir, torka yonelik yapi ile devire yonelik yapinin maliyetinin karsilastirilmasi gerekir. Uzun lafin kisasi, gordugum, tekne degismesede zaman icinde motor yatlarin motor guclerinde artis yasanirken, yelkenlilerde tersi gerceklesiyor.
...fakat istenen güçte artmaya başladı enteresan olarak , sürat çok abartı biçimde değişmeyeceği için bende çok yüksek beygirlerin gereksiz olduğunu düşünmeye başladım trawler tipleri için