0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    R. E.

Motor devri ve tekne gövde hızı
« : Şubat 24, 2019, 22:50:51 »


Forumu kurcalıyorum ama teknik konular önüme geldiğinde açıkça çuvallıyorum.
Tamam dizel motorun havasını alabilirim. Yağını, filtresini değiştirebilirim ama pervane hesabına aklım ermiyor. Yine daha birçok hesaba..

Fakat merak da etmiyor değilim. Misal tekne gövde hızı filan gibi konuları yelkenli tekneye kaçlık motor lazım geldiği gibi konuları forumdan öğrendim. Emeği geçenlere, paylaşanlara çok teşekkürler..

Bu akşam bir konuyu anlamaya çalışıyorum. Ve içinden çıkamadım. Yani bilmek lazım işi.. Bu yaşta öğrenilebilir mi bilmiyorum. Ama basit bir formül varsa o formülün nasıl oluştuğunu düşünmeden pratik olarak kullanılabilir diye düşünüyorum.

Kafama takılan konu şu, genelde yelkenli teknelerde dizel motor kullanıldığına göre teknenin gövde hızına (yani metre cinsinden LWL'nin karekökü çarpı 2.43'den çıkan sonuca) dizel motorun hangi devirde ulaşması doğru bir motor-pervane-tekne kombinasyonudur?

Daha basitçe sorayım, teknemizin gövde hızı süratine ulaştığında motorun hangi devirde olması iyidir?

Sorum saçma ise onu da yazın lütfen..

Teşekkürler şimdiden katkı yapacak korsanlara..



*

    A. Ç.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #1 : Şubat 24, 2019, 23:02:45 »
Bu tamamen motor gücü ile ilgilidir. bir tekneyi gövde hızına çıkaracak şaft beygir gücü hesaplanabilir, bu şaft beygir gücüne göre motor gücü hesaplanır ve motor ona göre seçilir. Bu hıza ulaşabilmek için gereken motor gücünün %20 kadar fazlası asıl motor gücü olarak alınır. Kısacası iyi hesaplanmış bir motorla tekne gövde hızına ulaşmak için motor gücünün %75-80 kadarını kullarsınız.  Bu beygir gücüne motorun hangi devirde ulaşacağı ise motorun bu değerleri gösteren grafiklerinden çıkarılır.


*

    C. K.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #2 : Şubat 24, 2019, 23:08:40 »
Recep bey aslında en güzelini yapıyorsunuz. Araştırmanın öğrenmenin bugüne kadar bir zararını görmedim.insanoğlu bazısı teknik işleri kafayı takmaz sadece keyfini sürer.bazıları hem teknik olarak öğrenmekten ve uygulamaktan da keyif sürer.

Sorunuza gelince, teknenin gövde hızında gitmesi teknenin üzerindeki motor gücüylede ilgili.

Gösterge panelinde knoht göstergesi varsa ,devir saati ile knoht göstergesini karşılaştırdığımızda gövde hızınız kaç devirde olduğunuzu bilirsiniz.


*

    R. E.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #3 : Şubat 25, 2019, 00:34:07 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu tamamen motor gücü ile ilgilidir. bir tekneyi gövde hızına çıkaracak şaft beygir gücü hesaplanabilir, bu şaft beygir gücüne göre motor gücü hesaplanır ve motor ona göre seçilir. Bu hıza ulaşabilmek için gereken motor gücünün %20 kadar fazlası asıl motor gücü olarak alınır. Kısacası iyi hesaplanmış bir motorla tekne gövde hızına ulaşmak için motor gücünün %75-80 kadarını kullarsınız.  Bu beygir gücüne motorun hangi devirde ulaşacağı ise motorun bu değerleri gösteren grafiklerinden çıkarılır.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Recep bey aslında en güzelini yapıyorsunuz. Araştırmanın öğrenmenin bugüne kadar bir zararını görmedim.insanoğlu bazısı teknik işleri kafayı takmaz sadece keyfini sürer.bazıları hem teknik olarak öğrenmekten ve uygulamaktan da keyif sürer.

Sorunuza gelince, teknenin gövde hızında gitmesi teknenin üzerindeki motor gücüylede ilgili.

Gösterge panelinde knoht göstergesi varsa ,devir saati ile knoht göstergesini karşılaştırdığımızda gövde hızınız kaç devirde olduğunuzu bilirsiniz.

Ihhhhhhh

Meramımı çok anlatamamış gibiyim.
Daha doğrusu tam anlatamamış..

Şimdi efendim,
Misal, 30 ft tekne var elimizde. Sailboatdata'ya baktığımızda 3.000 kg'dan 5000 kg'a kadar ağrılıkları var. Ama tekne boyo 30 ft. Yani 9 küsur metre. Su hattı (LWL) de diyelim 8 metre.

Bir şeyi daha biliyoruz 225 kg başına bir beygir motor.

Kayığımızın gövde hızı da belli. 8 metre LWL formülü söylüyor.

Bu kayığın bu gövde hızında gitmesi için misal teknede 18 hp motor varsa veya 30  veya 35 hp motor varsa farklı devirlerde o hıza ulaşacaktır.

Soru şu, (misal 18 hp ise 2800 rpm'de o hıza ulaşır. 30 hp ise 1900 rpm'de diyelim) bu teknenin en doğru seyir hızına tekabül eden motor ve motor devri nedir?

Sorumu umuyorum doğru anlatabildim.

Öğrenmeye, anlamaya çalışıyorum. Çabam bu..

Teşekkürler, saygılar



« Son Düzenleme: Şubat 25, 2019, 00:36:06 Gönderen: Recep Ertürk »


*

    H. E.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #4 : Şubat 25, 2019, 01:04:07 »
Siz, konuyu çalışmışsınız! Çok emin olmamakla birlikte tonaj, şaft boyu ve uskur çapı konusunda bir orantı var! Pervanenizin 3-4-5kanatlı olması ya da sağa veya sola dönüşlü olması çok fazla birşey ifade etmiyor! Tork ile floating arasındaki farkı sanıyorum Barut hoca yazmıştı
Selamlar,,,

*

    A. D.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #5 : Şubat 25, 2019, 07:47:49 »
burada motor gücü dışında dikkat edilmesi gereken pervane unsuruda var. Yani sadece motor gücü belirleyici etken değil. Ama en ideal devri soruyorsanız en düşük yakıt tüketiminin olduğu devir olursa iyi olur ama onun içinde büyük bir motora ihtiyaç gerekir.
*

    H. E.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #6 : Şubat 25, 2019, 09:17:53 »
Önce bir kabul yapmanız gerek: "Motorun en düzgün (optimum) devir sayısında tekne gövde hızına ulaşsın!" gibi.

Ondan sonrası kolay. Diyelim 55 Hp bir Volvo-Penta dizel motorunuz var. 2200 en düzgün devirinde diğer gereklilikleri (beygir başına ağırlık vb.) karşılıyorsa, tekneye uygundur.

Düşük devirde gövde hızına ulaşması iyi bir şey midir? Her zaman değildir. Fazladan ilk alım maliyeti, yakıt tüketimi, kurum bağlama vb. sakıncalar doğurabilir.
*

    O. B.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #7 : Şubat 25, 2019, 09:25:34 »
Tekne gövde hızını maksimum hız olarak kabul edersek. Değişik HP ve RPM kombinasyonları yalnızca bu hıza ulaşma süresini değiştirir. HP ve RPM aslında Torku belirler yani her HP ve devir kombinasyonu belirli bir Torka tekabül eder. Tork miktarını arttırarak gövde hızına ulaşma süresini kısaltabiliriz.
225 kg başına bir beygir motor diye bir kabul yapınca zaten bu süreyi belirlemiş oluyorsunuz. Çünkü gövde hızı ağırlığa bağlı değil. Ağırlık sabit bir güç altında gövde hızına ulaşma süresini etkiler.
*

    B. E.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #8 : Şubat 25, 2019, 09:37:44 »
Her motorun tork eğrisi, yani bükme gücü, beygir gücünden farklı olarak sıkıştırma oranı ve strok (pistonun en tepe nokta ile en dip nokta arasındaki mesafe) ile ilişkilidir.Yani aynı hacimde ama farklı strok veya sıkıştırma oranlı motorlar farklı tork eğrilerine sahiptir.
Teknenin gövde hizi hesaplandığında, bu hıza ulaşacak optimum motor gücü bulunur.Bu motor gücü farklı devirlerde elde edilebilir ki bu sadece tüketimi etkiler.
Geri kalanını Ahmet Korsan yazmış zaten
*

    M. Ç.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #9 : Şubat 25, 2019, 09:59:53 »
Motorla uzun seyirler yapıyorsanız yakıt ekonomisi için maksimum devrin yüzde 50'si iyidir, burada sarfiyat çoğu marin dizelde beygir başına saatte 60g civarı olur (doğru şanzıman ve pervane, sakin deniz vs...)

Ton başı hesabı tam deplasman tekneleri için sanırım. Benim Catalina 250 için minimum 6HP diyor üretici, boş ağırlık 2250kg ama ıslak yüzey ve salma hariç su çekimi çok az.

Tork pervaneli 8HP 4 zamanlı karbüratörlü Yamaha var, %60 devirde 5 kont / saatte 1 litre benzin, %80 devirde 6,5 knot / saatte 1,6 litre gibi bir sarfiyat durumu var. Jenerik gövde hızı hesabı ise 6,7 knot çıkıyor.
*

    O. B.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #10 : Şubat 25, 2019, 10:07:36 »
Gövde hızını V kabul edelim. Suda sabit hızla(V) hareket eden teknenin kinetik enerjisi 1/2(m*V2) dir.
Burada "m" yani kütle ağırlık ile ilişkilidir. Dolayısıyla duran bir tekneyi bu hıza(V) çıkarmak için gerekecek enerji ağırlık arttıkça artacaktır.
Motorun tekneye verdiği enerji pervanede oluşan itme gücü (thrust) ile ilişkilidir. Bu itme gücü ise pervane özellikleri ve pervanedeki Tork ile doğrudan ilişkilidir. Pervane özelliklerini sabit kabul edersek tork arttıkça aynı ağırlığa sahip bir teknenin V hızına çıkma süresi kısalır. Gövde hızına ulaştıktan sonra artık torkun veya motor gücünün pek önemi kalmıyor.
Diyelim ki gövde hızına ulaştığında pervanede T=1000 kg-cm kadar bir tork var.
HP= TxRPM/71620 olduğundan bu torku:
20 HP bir makinada RPM= 20x71620/T=1432 devirde elde edebiliriz. Veya 2000 devirde  aynı torku HP=Tx2000/71620=27.9 HP  gücündeki bir makinada da elde edebiliriz.
*

    Ü. Ö.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #11 : Şubat 25, 2019, 10:19:24 »
Arabada maksimum güç ilk kalkışta (özellikle yokuş yukarı), ivmelenme/hızlanmalarda, rüzgar direncinin arabanın önüne hızın karesiyle orantılı direnç oluşturması sebebiyle maksimum süratte, lazım olur. Bunun dışında belli bir sabit ara hızda giderken kullandığımız güç maksimum güçten çok daha azdır.

Tekne motor seçiminde gövde hızına ulaşabilmek için gereken motor gücü, hali hazırda seçilen motor güçlerinden çok daha azdır. Orhan korsanın dediği gibi güç o hıza ulaşma sürenizi değiştirir ama her motor o hıza makul bir devirde erişir.

Bir de, karşıdan gelen dalga, akıntı gibi zorlayıcı etkenlerle mücadele etme durumlarında güç ihtiyacı artar ki, işte güçlü motorun arandığı zamanlar böyle özel durumlardır.

Motor seçimi bir yana bu işin en KIL detayı uygun pervaneyi seçebilmek. Dizel deplasman teknelerinde az çok tutturulabilen bir hesaplama olsa da, özellikle takma motor ve sürat teknelerinde deneme yanılma hala en efektif çözüm görünüyor. Yurt dışında test pervanesiyle kullanılıp bir fikir edinilerek, son pervane seçimi göreceli olarak hesaplanarak yapılıyor. Türkiye'de bu imkanın pek sunulmaması sıkıntı olabiliyor.
*

    O. B.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #12 : Şubat 25, 2019, 10:20:15 »
Bu konuları derinlemesine incelemiştik:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Z. G.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #13 : Şubat 25, 2019, 10:52:35 »
İdeal kombinasyon aranıyorsa (yakıt ekonomisi ).

Motorun maksimum tork vermiş olduğu devirde

tekneyi gövde hızına çıkaracak pervane seçmek .



*

    Ö. Y.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #14 : Şubat 25, 2019, 13:33:34 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap teknenin bütün bilgilerini girerek pervane çap ve pitch değerlerini çıkartabilirsiniz. Bence gayet başarılı. Calculators kısmından tekne tipini seçerek başlanıyor...