0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. B.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #30 : Eylül 16, 2021, 15:55:02 »
Gövde hızı ile motor gücü ilişkisinde tek faktör teknenin ulaşacağı maksimum hız değildir.
Lise fizik bilgileri ile açıklayalım.
Diyelimki gövde hızı 10 knot. Suyun sürtünme kuvveti, dalga etkisi ve rüzgar etkisi aynı olsun. Tekne ağırlığının 5 ton olması ile 10 ton olması arasında ne fark olur?
Her iki tonaj için de gövde hızı aynı olduğuna göre karşı kuvvetleri yenecek kadar bir güçte motor takarsak tekne gövde hızına çıkar.
Ama ne kadar sürede?
İşte motor gücünün belirlediği faktör,  maksimum hıza çıkma süresidir.
Tekne dururken kinetik enerjisi sıfırdır. Maksimum hızda ise maksimum yani 0.5xmxV2. Teknenin bu hıza çıkması için gereken güç motor gücüdür.  "m " teknenin kütlesidir yani ağırlık olarak alabiliriz. Bu durumda 5 tonluk bir tekneyi 10 tonluk bir tekne ile aynı sürede maksimum hıza çıkarmak için gereken güç aynı değidir. Ancak her iki tekneyi de maksimum hızda tutmak için gereken güç aynıdır.


*

    E. B.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #31 : Eylül 18, 2021, 17:13:14 »
Orhan Kaptan,
Teoride tabii ki dogru. Fizik kurallari boyle. Diger taraftan , planing bir tekneyi ani hizlandirmak onemli, ihtiyac duyulan bir sey ama bir deplasman tekneyi zaten ani hizlandirmak, gaza yuklenmek pek yapilan seyler degil. Marina icinde yada koyda yapilmaz, zaten koydan cikana kadarda yavas yavas hizlanip makul bir hiza gelip yine yavas yavas hizlaniyorsunuz. 5 knottan 10 knotta aniden hizlansaniz ne farkeder, onunuzdeki yolu dusununce. Aniden verilen gaz beygirleri besleyecek, o ekstra beygirlerde egoyu besleyecek.  Riblerdeki 2x300 ler cok baska, fizik biliminin degil, psikoloji biliminin ilgi alanina giriyor daha cok.


*

    O. B.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #32 : Eylül 20, 2021, 09:44:27 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Orhan Kaptan,
Teoride tabii ki dogru. Fizik kurallari boyle. Diger taraftan , planing bir tekneyi ani hizlandirmak onemli, ihtiyac duyulan bir sey ama bir deplasman tekneyi zaten ani hizlandirmak, gaza yuklenmek pek yapilan seyler degil. Marina icinde yada koyda yapilmaz, zaten koydan cikana kadarda yavas yavas hizlanip makul bir hiza gelip yine yavas yavas hizlaniyorsunuz. 5 knottan 10 knotta aniden hizlansaniz ne farkeder, onunuzdeki yolu dusununce. Aniden verilen gaz beygirleri besleyecek, o ekstra beygirlerde egoyu besleyecek.  Riblerdeki 2x300 ler cok baska, fizik biliminin degil, psikoloji biliminin ilgi alanina giriyor daha cok.
Dünya üzerinde enerjinin sakınımı yasası ile Newton'un ikinci kanunu her cisim ve her koşul (quantum hariç) için geçerlidir.


*

    E. B.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #33 : Eylül 20, 2021, 10:17:35 »

[/quote]
Dünya üzerinde enerjinin sakınımı yasası ile Newton'un ikinci kanunu her cisim ve her koşul (quantum hariç) için geçerlidir.
[/quote]
Orhan Korsan,
Sizi anliyorum, fizik kurallari ayni ancak fiziksel ihtiyaclar farkli. Bir planing tekne ile deplasman tekneyi ayni kurallarla degerlendiremeyiz ki. Deplasman teknede kosullar ve ihtiyaclar sureklilik gosteriyor ancak planing tekne zaman icerisinde degiskenlik gosteriyor, duragan konumdan kayma konumuna gecene kadar farkli dinamikler var, planingden sonra farkli kosullar gecerli.  Yazdiklarimin amator bir denizcilik sitesinde anlasilir olmasina calistim, muhendislik detaylarindan uzak durdum.


*

    A. Ç.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #34 : Eylül 20, 2021, 11:12:59 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Gövde hızı ile motor gücü ilişkisinde tek faktör teknenin ulaşacağı maksimum hız değildir.
Lise fizik bilgileri ile açıklayalım.
Diyelimki gövde hızı 10 knot. Suyun sürtünme kuvveti, dalga etkisi ve rüzgar etkisi aynı olsun. Tekne ağırlığının 5 ton olması ile 10 ton olması arasında ne fark olur?
Her iki tonaj için de gövde hızı aynı olduğuna göre karşı kuvvetleri yenecek kadar bir güçte motor takarsak tekne gövde hızına çıkar.
Ama ne kadar sürede?
İşte motor gücünün belirlediği faktör,  maksimum hıza çıkma süresidir.
Tekne dururken kinetik enerjisi sıfırdır. Maksimum hızda ise maksimum yani 0.5xmxV2. Teknenin bu hıza çıkması için gereken güç motor gücüdür.  "m " teknenin kütlesidir yani ağırlık olarak alabiliriz. Bu durumda 5 tonluk bir tekneyi 10 tonluk bir tekne ile aynı sürede maksimum hıza çıkarmak için gereken güç aynı değidir. Ancak her iki tekneyi de maksimum hızda tutmak için gereken güç aynıdır.

Büyük motor küçük motor farkı deplasman tekneleri için sadece manevra sırasında yararlıdır. İleri yoldan tornistana geçtiğinizde veya tam tersi durumda ve ilk hareketi verdiğinizde büyük motorda tekne daha kısa zamanda cevap verir. Manevra yaparken, ileri yoldan tornistana geçer yol verirseniz büyük motorla küçüğüne oranla tekne daha çabuk duracak  ve geri geri gitmeye başlayacaktır. Seyir sırasında ise bu hızlanma çok anlamlı değildir.

*

    O. B.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #35 : Eylül 20, 2021, 11:23:36 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Gövde hızı ile motor gücü ilişkisinde tek faktör teknenin ulaşacağı maksimum hız değildir.
Lise fizik bilgileri ile açıklayalım.
Diyelimki gövde hızı 10 knot. Suyun sürtünme kuvveti, dalga etkisi ve rüzgar etkisi aynı olsun. Tekne ağırlığının 5 ton olması ile 10 ton olması arasında ne fark olur?
Her iki tonaj için de gövde hızı aynı olduğuna göre karşı kuvvetleri yenecek kadar bir güçte motor takarsak tekne gövde hızına çıkar.
Ama ne kadar sürede?
İşte motor gücünün belirlediği faktör,  maksimum hıza çıkma süresidir.
Tekne dururken kinetik enerjisi sıfırdır. Maksimum hızda ise maksimum yani 0.5xmxV2. Teknenin bu hıza çıkması için gereken güç motor gücüdür.  "m " teknenin kütlesidir yani ağırlık olarak alabiliriz. Bu durumda 5 tonluk bir tekneyi 10 tonluk bir tekne ile aynı sürede maksimum hıza çıkarmak için gereken güç aynı değidir. Ancak her iki tekneyi de maksimum hızda tutmak için gereken güç aynıdır.

Büyük motor küçük motor farkı deplasman tekneleri için sadece manevra sırasında yararlıdır. İleri yoldan tornistana geçtiğinizde veya tam tersi durumda ve ilk hareketi verdiğinizde büyük motorda tekne daha kısa zamanda cevap verir. Manevra yaparken, ileri yoldan tornistana geçer yol verirseniz büyük motorla küçüğüne oranla tekne daha çabuk duracak  ve geri geri gitmeye başlayacaktır. Seyir sırasında ise bu hızlanma çok anlamlı değildir.
Benim söylediğimi teyit ediyorsunuz. Sıfır hızdan belli bir hıza çıkmak ile belli bir hızdan sıfıra düşmek arasında Newton ikinci yasasına göre fark yoktur.
Tartıştığımız konu seyir esnasında neyin anlamlı olduğu değil belli bir teknede büyük motor ile küçük motorun farkının ne olduğudur. Bunu belirlerken yaptığımız kabulleri unutmayalım. Motor hariç "ceteris paribus" ilkesini uyguladık.
"F= ma" eşitliği tornistan, ileri yol, deplasman teknesi, planning tekne, motoryat vs. hepsi için aynıdır.
Yani belli bir kütlesi olan cisimi(m)  belli bir miktar ivmelendirmek için (a)  gereken kuvvet F dir. F kuvveti teknelerde F= Motorun verdiği itki kuvveti-Sürtünme-rüzgar-dalga etkisi.
İvme ise sabit V1  hızından yine sabit  V2 hızına geçiyorsanız (V2-V1)/t dir. Burada t geçiş süresidir. Aslında hızlar sabit değilse F=m(dV/dt) dir. Yani ivme hızın türevidir.
« Son Düzenleme: Eylül 20, 2021, 11:30:19 Gönderen: Orhan Barut »
*

    E. B.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #36 : Eylül 20, 2021, 13:33:05 »
Planing teknedeki hiza bagli degiskenliklerden dolayi planing ve deplasman tekneyi ayni sekilde degerlendiremeyiz. Ve hatta ileri manevrada hiz kesmek ile tornistanda hiz kesmeyide, su yaris seklindeki farklilik daha buyuk etki yaratiyor. Hiza bagli belirli bir yukseklige ulasarak su kesiti ve surtunmeleri de degisiyor. Eger formul detaylarina giriliyorsa baska degiskenlikler de formullerde yerini almali. Bunu size bilginiz eksik demek icin yazmiyorum, bilginiz ortada ancak konuyla ilgili ama bu islere merak sarmis amator arkadaslara bazi farkliliklari anlatmis olayim istiyordum , amatorce, amatorlerin anliyacagi dille, fizik formullerine bogmadan.


Acikcasi ne tartisildigini unutmaya basladim. Sanirim asiri , gereksiz ve zaman icinde artan motor gucleri gibi birseydi. Klasik formullerle aciklanmayan, manasiz kalan motor secimleriydi. Bir planing teknedeki motor secimi ile deplasman teknenin motor gucleri secimlerini nelerin etkiledigini yazmis olduk. Tartisma diyemiyecegim cunku aslinda hepimiz ayni seyleri soyluyoruz. Bazi noktalari atliyoruz yada onem vermiyoruz ama kullandigimiz formuller ayni. Hepimiz icin F=ma ama tek basina yeterli degil tabii ki. Tekne dizayni icin sonucta muhendislik bolumu var. Bes mesajda konuyu toparlayabilecek olsaydik tuhaf olacakti.
*

    A. Y.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #37 : Şubat 15, 2023, 11:38:48 »
Teknenin güç gereksinimini net olarak ortaya koyan formül hangisi? Kaynaklarda deplasman tekneleri için agırlıgı 3 le çarpın ( 10 ton tekne x3 = 30 hp) çikan sonuç sizin ihtiyaciniz olan beygirdir diyor.başka formülde 225 kilo başına 1 hp olayı, ikisinin sonuçlarinın arasında yüzde 50 fark var , dogrusu nedir bunun

Teşekkürler
*

    A. K.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #38 : Şubat 15, 2023, 13:11:53 »
O kadar formulu zaten bizler uygulayamayız ancak genel temayüller , usta görüşleri  sizin 6 tonluk tekneye 100 hp degil 18-20 HP motorun yeteceğini gösterir. Belki gemi insa mühendisleri o kadar senelik  bilimsel hesaplar yaparak 16,32 Hp gösterecektir ama siz yine 20 hp takın  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Şubat 15, 2023, 13:14:46 Gönderen: Atilla Kaplan »
*

    S. T.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #39 : Şubat 15, 2023, 13:43:48 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
O kadar formulu zaten bizler uygulayamayız ancak genel temayüller , usta görüşleri  sizin 6 tonluk tekneye 100 hp degil 18-20 HP motorun yeteceğini gösterir. Belki gemi insa mühendisleri o kadar senelik  bilimsel hesaplar yaparak 16,32 Hp gösterecektir ama siz yine 20 hp takın  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

21 hp yanmar fiyatına baktım şimdi 158 fen190.000 kadar gidiyor...motorboatlara pedal filan takılır herhalde bundan sonra🙂..hele kayıcı teknesi olanlar iyice yandı..ne motora ne yakıta para yetişir..
*

    A. Y.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #40 : Şubat 17, 2023, 00:38:32 »
O zaman şunu diyebilirmiyiz , teknemiz hangi gövde tipine sahip olursa olsun deep v , deplasman vs.  , govde hızina çıkartmak için uçuk güçlere ihtiyaç yok?
*

    A. Ç.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #41 : Şubat 17, 2023, 09:44:36 »
Deplasman teknelerinin uçuk motor güçleri ile gövde hızının çok az üstüne çıkabileceğini söyleyebiliriz, yaktığınız yakıta değmeyecek hız artışı söz konusudur. Kayar gövdeli tekneler büyük motorlara ihtiyaç duyarlar, yarı kayar gövdeli teknelerin hızları gövde hızının iki misline kadar çıkabilir.
 
*

    O. B.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #42 : Şubat 17, 2023, 10:49:02 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
O zaman şunu diyebilirmiyiz , teknemiz hangi gövde tipine sahip olursa olsun deep v , deplasman vs.  , govde hızina çıkartmak için uçuk güçlere ihtiyaç yok?
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. K.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #43 : Şubat 17, 2023, 12:58:38 »
Orhan kaptan  olayı müthiş komprime vermişsin . Hocaların anlattıgını anlayamayan öğrenciler bunu okusalar 100 alıp geçerler .  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap 
*

    G. Y.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #44 : Şubat 18, 2023, 15:34:21 »
12 metre su hattı olan 12 ton ağırlığındaki teknem için motor seçimi yaparken bu hesapları çok yapmıştım. Forumda da eder bir istişare yapmıştık.
Orhan kaptanımın formüllerinden yola çıkarak hesaplamalarımı tekrar gözden geçirdim.

Gövde hızım 8.40 knot
Buna göre bana gereken 55 HP
% 20 fazlasıyla 66 hp
Benim seçimin 135 HP

Bu durumda gövde hızına çıkmak için gayet yeterli bir seçim yapmışım.

En son bana motor satmak için gelen, motor firmasının yetkilisinin bana önerdiği 2 X 400 hp motorlardı.

Ben gezi teknesi yapıyorum kendime, koydan koya gezecem neden bu motorları almam gerekiyor diye sordum.

Bu tekneye 2 tane 400 beygir motor YAKIŞIR,
Bu teknenin hakkı bu motorlar diye cevap vermişti.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap