0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Orhan Kaptan,Teoride tabii ki dogru. Fizik kurallari boyle. Diger taraftan , planing bir tekneyi ani hizlandirmak onemli, ihtiyac duyulan bir sey ama bir deplasman tekneyi zaten ani hizlandirmak, gaza yuklenmek pek yapilan seyler degil. Marina icinde yada koyda yapilmaz, zaten koydan cikana kadarda yavas yavas hizlanip makul bir hiza gelip yine yavas yavas hizlaniyorsunuz. 5 knottan 10 knotta aniden hizlansaniz ne farkeder, onunuzdeki yolu dusununce. Aniden verilen gaz beygirleri besleyecek, o ekstra beygirlerde egoyu besleyecek. Riblerdeki 2x300 ler cok baska, fizik biliminin degil, psikoloji biliminin ilgi alanina giriyor daha cok.
Gövde hızı ile motor gücü ilişkisinde tek faktör teknenin ulaşacağı maksimum hız değildir. Lise fizik bilgileri ile açıklayalım.Diyelimki gövde hızı 10 knot. Suyun sürtünme kuvveti, dalga etkisi ve rüzgar etkisi aynı olsun. Tekne ağırlığının 5 ton olması ile 10 ton olması arasında ne fark olur? Her iki tonaj için de gövde hızı aynı olduğuna göre karşı kuvvetleri yenecek kadar bir güçte motor takarsak tekne gövde hızına çıkar. Ama ne kadar sürede? İşte motor gücünün belirlediği faktör, maksimum hıza çıkma süresidir.Tekne dururken kinetik enerjisi sıfırdır. Maksimum hızda ise maksimum yani 0.5xmxV2. Teknenin bu hıza çıkması için gereken güç motor gücüdür. "m " teknenin kütlesidir yani ağırlık olarak alabiliriz. Bu durumda 5 tonluk bir tekneyi 10 tonluk bir tekne ile aynı sürede maksimum hıza çıkarmak için gereken güç aynı değidir. Ancak her iki tekneyi de maksimum hızda tutmak için gereken güç aynıdır.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapGövde hızı ile motor gücü ilişkisinde tek faktör teknenin ulaşacağı maksimum hız değildir. Lise fizik bilgileri ile açıklayalım.Diyelimki gövde hızı 10 knot. Suyun sürtünme kuvveti, dalga etkisi ve rüzgar etkisi aynı olsun. Tekne ağırlığının 5 ton olması ile 10 ton olması arasında ne fark olur? Her iki tonaj için de gövde hızı aynı olduğuna göre karşı kuvvetleri yenecek kadar bir güçte motor takarsak tekne gövde hızına çıkar. Ama ne kadar sürede? İşte motor gücünün belirlediği faktör, maksimum hıza çıkma süresidir.Tekne dururken kinetik enerjisi sıfırdır. Maksimum hızda ise maksimum yani 0.5xmxV2. Teknenin bu hıza çıkması için gereken güç motor gücüdür. "m " teknenin kütlesidir yani ağırlık olarak alabiliriz. Bu durumda 5 tonluk bir tekneyi 10 tonluk bir tekne ile aynı sürede maksimum hıza çıkarmak için gereken güç aynı değidir. Ancak her iki tekneyi de maksimum hızda tutmak için gereken güç aynıdır.Büyük motor küçük motor farkı deplasman tekneleri için sadece manevra sırasında yararlıdır. İleri yoldan tornistana geçtiğinizde veya tam tersi durumda ve ilk hareketi verdiğinizde büyük motorda tekne daha kısa zamanda cevap verir. Manevra yaparken, ileri yoldan tornistana geçer yol verirseniz büyük motorla küçüğüne oranla tekne daha çabuk duracak ve geri geri gitmeye başlayacaktır. Seyir sırasında ise bu hızlanma çok anlamlı değildir.
O kadar formulu zaten bizler uygulayamayız ancak genel temayüller , usta görüşleri sizin 6 tonluk tekneye 100 hp degil 18-20 HP motorun yeteceğini gösterir. Belki gemi insa mühendisleri o kadar senelik bilimsel hesaplar yaparak 16,32 Hp gösterecektir ama siz yine 20 hp takın Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
O zaman şunu diyebilirmiyiz , teknemiz hangi gövde tipine sahip olursa olsun deep v , deplasman vs. , govde hızina çıkartmak için uçuk güçlere ihtiyaç yok?