0 Üye ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ö. Y.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #15 : Şubat 25, 2019, 13:40:15 »
Planinge kalkabilen motoryatlarla ilgili yorumlarınız neler?

Örneğin 30ft bir motoryat 11ft  en 6 ton ağırlık için...

su hattı boyu 28 ft. su hattı en 9 ft.

gövde tipi deep V

fabrika çıkışı 2 adet 250 hp motor maks hız 32 knot.

Bu yata örneğin bir adet 200 hp motor koysak nasıl davranış sergiler. planinge kalkamayacağı kesin lakin 14-15 knot hızlara çıkabileceğini düşünüyorum. Ümit Korsan deplasman tekne gibi davranır ve 7.5 knot sürati geçemezsin diye bir yorumda bulundu.
Diğer Ustaların yorumlarını almak isterim..


*

    A. Ç.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #16 : Şubat 25, 2019, 15:02:52 »
Gövde hızı aşılmaz değildir. Bu hızı aşabilmek için motor gücünün, gövde hzına çıkarabilen gücün kat kat üstüne çıkarılması gerekir. Sudan kesilen bir tekneyi sudan kesmek için de belirli bir motor gücü gerekir, güç bu değerin altında kalırsa tekne sudan kesilmez ama gövde hızının üstünde seyredebilir. 


*

    A. H. D.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #17 : Mart 06, 2019, 10:59:18 »
Gezgin korsanlara merhaba,
yeni katıldığım gurubunuzda merak ettiğim bir çok konuya cevaplar buluyorum.Bilgilerini paylaşan bütün korsanlara teşekkürler.
Yeni aldığım ancak uzun bir geçmişi olan Kurucaşile yapımı sonra Bodrumda omurgaya boydan boya salma ve direk takılmış
9.5 m boy ve 3 metre eninde kamaralı yelkenli teknemin motorunu değiştirmeyi düşünüyorum.
Teknenin motoru volvo penta TAMD 40a 6 silindirli,3600 devirde 138 beygir ve benden önceki sahibi bu makina ile 1800 devirde
7,5 knot hız yapabildiğini söylemişti.Zaten bu teknenin gövde hızı da bu kadar.
TAMD 40a kullanım kılavuzunda 1800 devirde verdiği güç 60 HP .yani bize 1800-2000 devirde 60 HP verecek Max devri 2500 devir olan bir motor yeterli olur diye düşünüyorum.
Bu konuda düşüncelerinizi paylaşırsanız sevinirim.


*

    Ü. Ö.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #18 : Mart 06, 2019, 11:08:40 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Gezgin korsanlara merhaba,
yeni katıldığım gurubunuzda merak ettiğim bir çok konuya cevaplar buluyorum.Bilgilerini paylaşan bütün korsanlara teşekkürler.
Yeni aldığım ancak uzun bir geçmişi olan Kurucaşile yapımı sonra Bodrumda omurgaya boydan boya salma ve direk takılmış
9.5 m boy ve 3 metre eninde kamaralı yelkenli teknemin motorunu değiştirmeyi düşünüyorum.
Teknenin motoru volvo penta TAMD 40a 6 silindirli,3600 devirde 138 beygir ve benden önceki sahibi bu makina ile 1800 devirde
7,5 knot hız yapabildiğini söylemişti.Zaten bu teknenin gövde hızı da bu kadar.
TAMD 40a kullanım kılavuzunda 1800 devirde verdiği güç 60 HP .yani bize 1800-2000 devirde 60 HP verecek Max devri 2500 devir olan bir motor yeterli olur diye düşünüyorum.
Bu konuda düşüncelerinizi paylaşırsanız sevinirim.


Sizinle aynı fikirdeyim.


*

    R. E.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #19 : Mart 06, 2019, 14:21:28 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Gezgin korsanlara merhaba,
yeni katıldığım gurubunuzda merak ettiğim bir çok konuya cevaplar buluyorum.Bilgilerini paylaşan bütün korsanlara teşekkürler.
Yeni aldığım ancak uzun bir geçmişi olan Kurucaşile yapımı sonra Bodrumda omurgaya boydan boya salma ve direk takılmış
9.5 m boy ve 3 metre eninde kamaralı yelkenli teknemin motorunu değiştirmeyi düşünüyorum.
Teknenin motoru volvo penta TAMD 40a 6 silindirli,3600 devirde 138 beygir ve benden önceki sahibi bu makina ile 1800 devirde
7,5 knot hız yapabildiğini söylemişti.Zaten bu teknenin gövde hızı da bu kadar.
TAMD 40a kullanım kılavuzunda 1800 devirde verdiği güç 60 HP .yani bize 1800-2000 devirde 60 HP verecek Max devri 2500 devir olan bir motor yeterli olur diye düşünüyorum.
Bu konuda düşüncelerinizi paylaşırsanız sevinirim.


Hoş geldiniz.

Motor seçimi konusunda çeşitli hesaplamalar olduğunu forumdan öğrendim.
Aklımda kalan 225 kg için 1 hp hesabı (formülü forumda bir yerlerde var. Aslı 226.5 kg gibi)

Yine forumda bir yerlerde "1 metre tekneye 3 hp motor" gibi bir şeyler de okumuştum. Yani 10 metre tekne için 30 HP gibi..

Burada da şöyle bir hesap var.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

İlk yazdığım 225 kg için 1 hp ile bu linkteki hesap tekne ağırlığını ölçü alıyor.

Fakat linkteki 7 metre ve 3 ton tekneye "10 hp yeter" gibi bir hesap çıkmış, bizim 225 kg için bir hp hesabında ise 13.33 hp çıkıyor.

Hangisi seçilmesi gerekir diye bir Türk'e sorduğunuzda 13.33 hp der. Bir İngilz'e sorsanız herhalde 10 hp der.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap diye düşünüyorum.

Siz tekne ağırlığından hiç söz etmemişsiniz. Göz kararı çıkarımınız bana da makul geldi. Teknenin ağırlığını biliyorsanız bir de ona göre hesaplayın.

Kafanız rahat olur..

Selametle..

*

    A. H. D.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #20 : Mart 06, 2019, 15:42:29 »

Yanıtlar için teşekkürler,
bugün iki Marin dizelin özelliklerine baktım.
Yanmar 4JH110-CR: 2000 d/d da 75 HP
Kubota: V3800T : 2000 d/d da 86 HP
Genede acaba yanmar'ın bir küçük motoru bana yetermi diye düşünüyorum.Mevcut motorumla nasıl bir deneme ve ölçüm yapabilirim ?
*

    R. E.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #21 : Mart 06, 2019, 21:10:28 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yanıtlar için teşekkürler,
bugün iki Marin dizelin özelliklerine baktım.
Yanmar 4JH110-CR: 2000 d/d da 75 HP
Kubota: V3800T : 2000 d/d da 86 HP
Genede acaba yanmar'ın bir küçük motoru bana yetermi diye düşünüyorum.Mevcut motorumla nasıl bir deneme ve ölçüm yapabilirim ?


Sizin yukarıda paylaştıklarınızdan hareketle baktığımızda her iki motor da büyük.
Ayrıca "Türkler için bile" büyük  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    Ü. Ö.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #22 : Mart 06, 2019, 22:06:28 »
Gereksiz yere büyük motor aldım, bana 50hp lazım olan 2000rpm de 75hp uretip çok yakacak tarzinda endişeniz olmasın. 75hplik yük yoksa ona göre daha az yakar.

Ama o ekstra güç zor zamanda, mesela kafadan gelen sert havada size rahatlik sağlar.  138 hp koyan fazla koyduysa da, yarısından aşağiya da inmeyin bence

Bir de sadece motor değil, motor/şanziman/pervane olarak bakın değisikliğe.
*

    A. Y.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #23 : Eylül 14, 2021, 16:16:10 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tekne gövde hızını maksimum hız olarak kabul edersek. Değişik HP ve RPM kombinasyonları yalnızca bu hıza ulaşma süresini değiştirir. HP ve RPM aslında Torku belirler yani her HP ve devir kombinasyonu belirli bir Torka tekabül eder. Tork miktarını arttırarak gövde hızına ulaşma süresini kısaltabiliriz.
225 kg başına bir beygir motor diye bir kabul yapınca zaten bu süreyi belirlemiş oluyorsunuz. Çünkü gövde hızı ağırlığa bağlı değil. Ağırlık sabit bir güç altında gövde hızına ulaşma süresini etkiler.
post eski ama sormak istedim , internette baktığım ve genelde gördüğüm kadarıyla hep bu 225 oranından bahsediliyor yada ,ağırlığı 5 ile çarpmamız söyleniyor gövdeyi ulaşabileceği hıza çıkartmak için , fakat 50 ton trawlera bakıyorum adam 1800 hp motor koymuş , bu oranlara ve formüllere göre 250 hp güç yeterken adam neden 1xxx hp li motor koyuyor bunu anlayamıyorum , evet gövde hızı için belli bir güç var ve dalga akıntı vs. için ekstra 50 fazlamızda var diyelim etti 300 -350 hp , peki bu adamlar neden 1500 hp , 900 hp gibi motor koyuyorlar ilginç
*

    E. B.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #24 : Eylül 14, 2021, 17:48:47 »
Merhaba,
Bazi trawler serileri, genellikle yeni tasarimlar semi planing. Dalga hizinin uzerine cikabiliyorlar yeterli kuvvete sahip olurlarsa. Ornegin Swift Trawler serisi.
Tekne buyudukce kotu hava sartlarinda karsilamaniz gereken baska faktorlerde var, karsidan gelen ruzgar gibi. Flybridge ve tenteler acik bir teknenin aldigi ruzgari da karsilamasi lazim (tabii gucu bu kadar abartmadan).  Rezerv motor gucu de lazim, motor arizalarindaki guc kayiplarina, hava ve deniz kosullarina karsi (akinti, gelgit vb).   Tabii bunlar bir kac yuz ek beygiri aciklar, geri kalan bin beygir biraz ego destegi icin sanirim.  Hem teknik hem psikolojik bir konu bana kalirsa.

*

    A. Y.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #25 : Eylül 14, 2021, 21:35:02 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Merhaba,
Bazi trawler serileri, genellikle yeni tasarimlar semi planing. Dalga hizinin uzerine cikabiliyorlar yeterli kuvvete sahip olurlarsa. Ornegin Swift Trawler serisi.
Tekne buyudukce kotu hava sartlarinda karsilamaniz gereken baska faktorlerde var, karsidan gelen ruzgar gibi. Flybridge ve tenteler acik bir teknenin aldigi ruzgari da karsilamasi lazim (tabii gucu bu kadar abartmadan).  Rezerv motor gucu de lazim, motor arizalarindaki guc kayiplarina, hava ve deniz kosullarina karsi (akinti, gelgit vb).   Tabii bunlar bir kac yuz ek beygiri aciklar, geri kalan bin beygir biraz ego destegi icin sanirim.  Hem teknik hem psikolojik bir konu bana kalirsa.

Erdal abi eski trawlerlardan bahsetmistim plaining govdeye sahip olanlar degil, 40 ton ama 850 beygir motor koymuslar cok ilginc demin gördüm baska birtane Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    E. B.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #26 : Eylül 16, 2021, 12:40:40 »
Merhaba,
Dikkatimi ceken birsey var. Ayni marka bir trawlerin farkli senelerdeki motor guclerine baktigimda, zaman icinde motor gucunun buyudugunu goruyorum. 1975 yilimdaki Grandbanks 2x120 lerden 2000lere gelindiginde 2x 300 leri gecmis. Tekne ayni tekne.
Diger taraftan , yelkenli teknelerin motor gucleri zaman icinde kuculmekte iken motor yatlarinki buyuyor. Ayni boy ve hatta ayni modellerden bahsediyorum.
Genelleme olacak ama sanki cevreye saygi bir yandan artarken bir yandan da cevreye saygisizlik artiyor. Yada teknoloji gelisiyorken guven azalmakta (yelkenli teknede motor guvenilirligi biraz ikinci planda). Marketing de olabilir, motorlar daha cok hp degeri ile satiliyor, eski motorlarin tork degerlerine de bakmali belki ters bir iliski var. Hp artiyor ama tork dusuyor. Tork degerlerini turbolarla arttiriyorlar ama daha komplike ve daha nazik motorlar ortaya cikiyor. Tek motor yerine cift motor talebi, ya turboyu kaybedersem, guc kaybederim gibi dusuncelere daha guclu (hp olarak) motorlar talep ediliyor olabilir. Tabi isin icinde yeni pervane ve sanziman dizaynlarinin da etkisi vardir, torka yonelik yapi ile devire yonelik yapinin maliyetinin karsilastirilmasi gerekir.
Uzun lafin kisasi, gordugum, tekne degismesede zaman icinde motor yatlarin motor guclerinde artis yasanirken, yelkenlilerde tersi gerceklesiyor.
*

    M. Ç.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #27 : Eylül 16, 2021, 12:57:48 »
Yelkenlilerde vakum infuzyon gibi yapı teknolojileri gelişip tonaj düştü, motor gücü gereksinimi de buna paralel azaldı.

Yelkensiz (!) teknelere ben karışmam  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. Y.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #28 : Eylül 16, 2021, 13:34:33 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Merhaba,
Dikkatimi ceken birsey var. Ayni marka bir trawlerin farkli senelerdeki motor guclerine baktigimda, zaman icinde motor gucunun buyudugunu goruyorum. 1975 yilimdaki Grandbanks 2x120 lerden 2000lere gelindiginde 2x 300 leri gecmis. Tekne ayni tekne.
Diger taraftan , yelkenli teknelerin motor gucleri zaman icinde kuculmekte iken motor yatlarinki buyuyor. Ayni boy ve hatta ayni modellerden bahsediyorum.
Genelleme olacak ama sanki cevreye saygi bir yandan artarken bir yandan da cevreye saygisizlik artiyor. Yada teknoloji gelisiyorken guven azalmakta (yelkenli teknede motor guvenilirligi biraz ikinci planda). Marketing de olabilir, motorlar daha cok hp degeri ile satiliyor, eski motorlarin tork degerlerine de bakmali belki ters bir iliski var. Hp artiyor ama tork dusuyor. Tork degerlerini turbolarla arttiriyorlar ama daha komplike ve daha nazik motorlar ortaya cikiyor. Tek motor yerine cift motor talebi, ya turboyu kaybedersem, guc kaybederim gibi dusuncelere daha guclu (hp olarak) motorlar talep ediliyor olabilir. Tabi isin icinde yeni pervane ve sanziman dizaynlarinin da etkisi vardir, torka yonelik yapi ile devire yonelik yapinin maliyetinin karsilastirilmasi gerekir.
Uzun lafin kisasi, gordugum, tekne degismesede zaman icinde motor yatlarin motor guclerinde artis yasanirken, yelkenlilerde tersi gerceklesiyor.

abi buna bende dikkat etmiştim , yıllar ilerledikçe tonajlar düşmeye başladı ( nisbeten ) alt tasarımlar değişmeye başladı , fakat istenen güçte artmaya başladı enteresan olarak , sürat çok abartı biçimde değişmeyeceği için bende çok yüksek beygirlerin gereksiz olduğunu düşünmeye başladım trawler tipleri için
*

    Ö. Ö.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #29 : Eylül 16, 2021, 14:32:15 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...fakat istenen güçte artmaya başladı enteresan olarak , sürat çok abartı biçimde değişmeyeceği için bende çok yüksek beygirlerin gereksiz olduğunu düşünmeye başladım trawler tipleri için
Bu tip şeyler pek mantık ile teknik ile açıklanmıyor..
Birinin sadece parası yetiyor diye, mantıklı ihtiyacı dışı lüks bir araba/telefon/tekne/beygir gibi şeyler alması psikolojinin konusu sanırım.

Birkaç gün önce 50HP motorlu bir şişme botla 25kt hızla uça uça tekneye servis vermeye giderken az ötemde 900HP motorlu bir RIB uçarak geçti gitti.. Neden diye düşünüp öyle baktım arkasından.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap