0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    L.

Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« : Şubat 12, 2019, 08:58:36 »
Herkese merhabalar.

Uzun zamandır aklımda olan bir konu var. Motoru olmayan bir yelkenli tekneyle seyir yapmanın çok ayrı bir keyfi olur diye düşünüyorum. Mesela 20 ft bir Scorcher veya 5.75 m Rota'nın bile mutlaka motoru mu olması gerekir? Sanıyorum Boğazları çıkamazsınız, fakat mesela İzmir'den Kaş'a gidip dönülemez mi motorsuz? Olumsuz durumlar, tehlikeler neler olabilir?

Yorumlara şimdiden teşekkürler.


*

    H. E.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #1 : Şubat 12, 2019, 09:08:17 »
Elbette gidilir ve dönülür. "Eskiden motor mu vardı yaaa" deyişi bu nedenle söylenmiştir.

Zaman kısıtlamanız yoksa, havayı iyi kontrol ederek ve gerekirse aynı noktada 1-3-5 gün, bir hafta bekleyerek o boyutta bir yelkenli tekne ile kıyı seyriyle her yere gidebilirsiniz.

Bu şekilde tüm dünyayı dolaşan ne Rus denizciler, Fransızlar, İngilizler var.


*

    L.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #2 : Şubat 12, 2019, 09:12:00 »
Teşekkürler. Zorluklar, tehlikeler neler olabilir? Mesela limana girip çıkarken, demir atarken? Demir attıktan sonra tornistanla demiri zemine gömmek lazım diye biliyorum, bunu motorsuz nasıl yapacağız mesela?


*

    B. B.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #3 : Şubat 12, 2019, 09:12:50 »
Bal gibi gezilir. Hatta limana sadece yelkenle giren bir sürü denizci var lakin ben giremem. Dediginiz tekneler 500kg + tekneler.
Gidip donmekte problem yok ama rüzgarlı bir günde bir limana yanaşmak için motor lazim. Bu tekneleri acil bir durumda kumsala cekemezsiniz. Ben olsam birkaç beygirlik elektrik motor bile olsa yanımda bulundururum.


*

    E. S.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #4 : Şubat 12, 2019, 09:58:25 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teşekkürler. Zorluklar, tehlikeler neler olabilir? Mesela limana girip çıkarken, demir atarken? Demir attıktan sonra tornistanla demiri zemine gömmek lazım diye biliyorum, bunu motorsuz nasıl yapacağız mesela?

Bahsettiğiniz tipte bir tekne sahibi olarak ben bu işin pek mümkün olamayacağını düşünüyorum. Hareketli salmalı bir kayığınız olursa hafif havalarda çıkar koyun içinde gezinip dönüşte tekrar kumsala çekersiniz. Daha da öteye gitmez. Ne gibi zorlukları olur demişsiniz, en basitinden demir tutturmak veya tutup tutmadığını kontrol etmek için tornistanda yol verip bakmak gerekiyor. Hafif tekneyle, motor olmasına rağmen, rüzgarlı havada limanda 2 tekne arasına girmek bile ciddi iş. Manevra yeteneği olmayan(motorsuz) bir tekne ile bunun yapılması bence mümkün değil. Kaldı ki rüzgarın kolayınıza olmadığı ve bir an önce güvenli bir koya-limana girmeniz gereken durumlarda motor sizi ve teknenizi kurtaracak en önemli enstrumandır.Evet bu şekilde dünya seyahati yapan denizciler var ama vardıkları noktada alragada kalıp, kürekli bir dingi ile kara bağlantısını sağlıyorlar.
Günhan Korsanım bu soruyu neden sorduğunuzu tam olarak açıklayabilir misiniz? Gerçekten böyle bir niyetiniz mi var(varsa sizi elbirliği ile vazgeçirelim:) ), yoksa motorsuz dünya seyahati yapan denizcileri mi merak ediyorsunuz?

*

    L.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #5 : Şubat 12, 2019, 10:05:37 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
bu soruyu neden sorduğunuzu tam olarak açıklayabilir misiniz?

Merakımdan. Sanki motorsuz bir yelkenli, çok daha fazla özgürlük-bağımsızlık duygusu verecekmiş hissim var.

Fakat anlıyorum ki, motorsuz yelkenli için çok tecrübeli ve çok iyi denizci olmak lazım sanırım. (Yanlış anlaşılmasın, kendimi kastediyorum.)
« Son Düzenleme: Şubat 12, 2019, 10:08:35 Gönderen: Günhan Domaç »
*

    O. B.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #6 : Şubat 12, 2019, 10:09:00 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teşekkürler. Zorluklar, tehlikeler neler olabilir? Mesela limana girip çıkarken, demir atarken? Demir attıktan sonra tornistanla demiri zemine gömmek lazım diye biliyorum, bunu motorsuz nasıl yapacağız mesela?
Limana girerken ne yapmak gerektiği limanın cinsine bağlı. Girmeden önce rüzgarı da dikkate alarak çok iyi planlama yapmak lazım.
Demir atmak kolay. Yelkenle demir bırakacağınız noktaya kadar orsa gelip aniden rüzgarı tam karşınıza alıp tekneyi durduracaksınız ve yelkenleri boşlayıp demiri bırakacaksınız.  Rüzgar tekneyi sürüklerken yeterli kaloma verdikten sonra ara sıra zinciri(veya halatı) gerdirip demirin tutmasını sağlayacaksınız. Zemin uygunsa demir tutar ve rüzgar arttıkça demir daha da dibe gömülür. Tekneniz motorlu da olsa bu alıştırmaları yapıp herhangi bir motor arızasına karşı hazırlıklı olmak gerekir.
*

    R. E.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #7 : Şubat 12, 2019, 10:11:33 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Motoru olmayan bir yelkenli tekneyle seyir yapmanın çok ayrı bir keyfi olur diye düşünüyorum.
İzmir'den Kaş'a gidip dönülemez mi motorsuz? Olumsuz durumlar, tehlikeler neler olabilir?


Motor olmayabilir ama kürek gereklidir. Schorcher veya Rota Prenses'e nasıl kürek takılır düşünmek lazım. Motor esas olarak yanaşma-ayrılma manevralarında, liman giriş çıkışlarında gerekir. Ben Rota Prenses'in motorunu yelkenleri açar açmaz yukarı kaldırıyordum. Demirleyeceğim zaman veya boğaza gireceğim zaman indiriyordum. 5 HP bir motor olursa hem kolay sökülüp taşınabilir. Çalınmaya karşı tedbir olur. Hem de istediğin zaman takıp kullanabilirsin..

Bir de hava sertlemeye başladığında yanaşma ve ayrılma kürekle başedilemez hale geldiğinde motor kolaylık sağlar.

Demirleme için de sert havalarda motor olursa sıkıntı yaşanmaz. Tek başına ve motorsuz ciddi sıkıntı olur.

Yine kumsala çekmek için Schorcher (1.5 ton gibi) da Rota Prenses (800 kg +) de çok uygun tekneler değil.

*

    E. S.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #8 : Şubat 12, 2019, 10:15:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teşekkürler. Zorluklar, tehlikeler neler olabilir? Mesela limana girip çıkarken, demir atarken? Demir attıktan sonra tornistanla demiri zemine gömmek lazım diye biliyorum, bunu motorsuz nasıl yapacağız mesela?
Limana girerken ne yapmak gerektiği limanın cinsine bağlı. Girmeden önce rüzgarı da dikkate alarak çok iyi planlama yapmak lazım.
Demir atmak kolay. Yelkenle demir bırakacağınız noktaya kadar orsa gelip aniden rüzgarı tam karşınıza alıp tekneyi durduracaksınız ve yelkenleri boşlayıp demiri bırakacaksınız.  Rüzgar tekneyi sürüklerken yeterli kaloma verdikten sonra ara sıra zinciri(veya halatı) gerdirip demirin tutmasını sağlayacaksınız. Zemin uygunsa demir tutar ve rüzgar arttıkça demir daha da dibe gömülür. Tekneniz motorlu da olsa bu alıştırmaları yapıp herhangi bir motor arızasına karşı hazırlıklı olmak gerekir.

Orhan Korsanım ne kadar planlama yapılsa da öngörülemeyen çapariz çıkaracak şeyler olacaktır. Mesela manevra yapmayı planladığınız alanda o anda limanda ayrılmak isteyen başka bir tekne ile karşılaşırsınız ve o manevrayı yapmak mümkün olmaz.
*

    L.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #9 : Şubat 12, 2019, 10:27:37 »
Herkese yorumları için teşekkür ederim.

Videolar da varmış, seyredeyim...  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    D. E.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #10 : Şubat 12, 2019, 12:54:36 »
İstanbul Yelken Kulübü'nde bize yelken dersi veren genç bir arkadaş vardı. İsmi Sinan'dı yanlış hatırlamıyorsam. Eğitim aldığımız tekne 8 metrenin altında değildi ve motoru yoktu. Ana yelken açık vaziyette eli ile bumbanın ucunu tutarak ve bırakarak tekneye tornistan da dahil olduğu yerde küçük manevralar yaptırabiliyordu Sinan. Hayran kalmıştım bu yeteneğine. Hatta kaçırdığımız tonozu o şekilde yakalamıştık.

Ben de mümkün olduğu kadar az çalıştırmayı seviyorum. 10 metrelik tekneyle yelkenle motorsuz demir atmışlığım da var, iyice yol kesince funda ettikten sonra yelken iskotaları boşta zincir kavaletasını gevşek bırakıyorsunuz. Tekne arkaya kayarken seriyor zaten zinciri istediğiniz kadar uzun. İyice uzun bıraktıktan sonra asılmak filan çok elzem değil, rüzgar hallediyor zaten o işi. Ön yelken terslenip geri kuvvet de sağlanabilir illa istenirse, yani teknik işi birazcık, küçük kayıklarla antreman yapıca alışılmayacak bir durum yok bence.
*

    H. E.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #11 : Şubat 12, 2019, 13:07:00 »
Uçarı ile demir de attım, demir de aldım. Fenerbahçe F6 pontondan yelkenle ayrılıp, yelkenle girdim. Zaten gelip kıçınız iki tekne arasına girecek şekilde dönüyorsunuz. Döndüğünüz anda o küçük floğu boşlayıp yan tekneyi veya tonoz halatını tutup, Uçarı'yı içeri çekiveriyordum.

Böyle küçük tekneleri zaten attığınız demir ve zincir tutuyor. Demir de pek güzel saplanıyor. Nasıl olsa rüzgarı baştan alarak demir atıyorsunuz. Bumbayı biraz ileri itince tekne çatır çatır tornistanda gidiyor.
*

    S. Ç.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #12 : Şubat 12, 2019, 13:15:40 »
Bir yerde daha bahsi geçmişti..
Kumsalları az kayalık kıyılarımız ve düzensiz rüzgar ve dalgası olan denizimiz ile çapraşık marina düzeni olan bizde  zor diye..
« Son Düzenleme: Şubat 12, 2019, 13:17:14 Gönderen: Serdar Çırak »
*

    A. Ç.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #13 : Şubat 12, 2019, 13:32:38 »
Eski bir arkadaşım pala 8 ile İstanbul'dan Akdeniz'e kadar hiç motor kullanmadan gitti ve geldi. Ek bir donanım da kullanmadığını biliyorum. Pasifik'te katamaranla yalnız başına dolaşan bir kişinin de katamaranın orta hattına bisiklet pedalı ile çalışan bir itme sistemi kullandığını hatırlıyorum. Tüm Pasifik'te dolaşıyordu.

Motor arızası nedeni ile Türkiye ve Akdeniz'în bir çok limanına değişik teknelerle, yelkenle yanaştım, tonoz aldım ve demirledim. Motor kolaylıktır ama olmadan da oluyor.
*

    R. E.

Ynt: Küçük yelkenliye mutlaka motor gerekir mi?
« Yanıtla #14 : Şubat 13, 2019, 15:04:21 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Pasifik'te katamaranla yalnız başına dolaşan bir kişinin de katamaranın orta hattına bisiklet pedalı ile çalışan bir itme sistemi kullandığını hatırlıyorum. Tüm Pasifik'te dolaşıyordu.

Motor arızası nedeni ile Türkiye ve Akdeniz'în bir çok limanına değişik teknelerle, yelkenle yanaştım, tonoz aldım ve demirledim. Motor kolaylıktır ama olmadan da oluyor.

Günhan soruyu "küçük yelkenli" için sormuş, küçüğü büyüğü ayırt etmeksizin verilecek cevap yelken dışında bir güç mekanizmasının gerekip gerekmediği ile alakalı.

Ben "gerekli" diyenlerdenim. Ama motor, ama kürek, ama pedal vs.. Öbür türlü rüzgar esmediğinde seyir yapmanız mümkün değil. Yelken dışında bir güç gereği en baştan beri kürek olmuş. İnsan enerjisi ile tekneyi itmek. Son 200 seneye kadar da böyle. Ancak motor kullanımı sonrasında mekanik biliminin gelişimine bağlı pedal gibi araçlar geliştirilebilmiş.

Hareketli bir pedallı pervane mekanizması küçük bir tekneyi rahatlıkla itebilir. Sıfır rüzgar koşullarında bu kolaylıkla mümkün. Pedal mekanizmasının döndürdüğü pervane işi bittiğinde sudan çıkarılır. Yine birden çok kişinin Pedal bastığı mekanizma tasarlamak da mekanikçiler için zor olmayan bir şey.

Hem tekne küçük hem de pedal mekanizması teknede bir kişi olunduğunda muhtemelen zor olur. Çünkü iki işi aynı anda yapamazsınız. Kürek sanki işi daha kolaylaştıran bir şey. Videodaki boyna küreği tekneyi ileri itmek için kolaylıkla prenseslere ve schorcher'lara monte edilebilir. Zaten Rota Prenses'in tekne aynasındaki palası bu şekilde kullanılabiliyor. Duran tekneyi yekeyi sağa-sola hareket ettirerek ilerletmek mümkün. Ama uzun zaman kullanıma çok uygun değil.

O bakımdan tekne küçük de olsa, büyük de olsa yelken dışında bir güç sağlayıcıya daha ihtiyaç var. Motor bunun en kolay yolu. Denemediğim için bilemeyeceğim, belki elektrikli motor daha masrafsız ve kolay olanı.

Bir de mevcut markalara göre düşünmek yerine sadece bu şekilde kullanılacak (pedallı pervane, boyna küreği, klasik kürek, elektrik motoru vs) bir tekne tasarımı düşünmek sanki bu işin, (motorsuz seyrin) daha iyi ve kolay yapımına uygun gibi.

Yani yapmayı planladığımız işe göre araç tasarlayarak başlamak...