0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    K. U.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #15 : Ağustos 20, 2014, 22:41:26 »
Murat Korsan,

 Tam boy 5.65 m Kabin yüksekliği 1.1 m Hurley teknede eşimle birlikte Marmara-Ege turladım...Sorularınıza yanıtlarım....


1- Küçük teknlerin seyir hızı teknelerle ne kadar farklıdır?
..........Seyir hızı değil hedefe varış hizı önemlidir (tramola-kavança vb) 3.5 mil idealdir ve olurda..

2- Küçük tekneler kaç rüzgara kadar güvenli yelken seyri yapabilirler?
............Camadan,fırtına yelkeni vb,tetbirle her havada...(4 havadan sonra korkmak serbest..)

3- küçük teknelerde devrilme-yatma riski büyüklerden çok mu fazladır?
...........Her tekne yatar ve düzelir.Sahile yakın veya sığılık alanlarda dalga kırılmaları olur ki,
      Arşimet yasaları geçersiz olur.Tekne büyük küçük fark etmez.Sahil den 2-5 mil uzak dur....

4- küçük teknelerde limit sınırlarında hatta fazlaca personel ya da yük (ağırlık) kaç rüzgarla birlikte ya da kaç cm dalga ile handikapa dönüşür..
     Soru anlaşılmadı...

5- Küçük tekneler ortalama bir rüzgarda kaç mil yapabilirler saatte?

...... Teknenin hızı tasarımı ile ilgilidir....ama....Şartlar ne olursa olsun  5mil /saati aşma..aşamazsında....




*

    C. D.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #16 : Ağustos 20, 2014, 23:00:09 »
Kotra omurgayı ilk defa duyuyorum.Biraz tarif edermisiniz...çizim örneği falan var mı?


*

    E. Y.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #17 : Ağustos 20, 2014, 23:10:08 »
Rota Prenses 2004 yılına kadar salmasızdı. Karinası motoryatlar ya da sandallar gibi idi. Sanırım o kastediliyor.
Ama benim bildiğim kontraomurga; omurganın altına çakılan ve baş bodoslamadan kıç bodoslamaya kadar olan ağaç. Uygulama amacı da oturma-çarpma-sürtme durumlarında omurganın zarar görmesini engellemek
« Son Düzenleme: Ağustos 20, 2014, 23:10:45 Gönderen: Erol Yapıcı »


*

    M. E.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #18 : Ağustos 21, 2014, 08:20:02 »

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Kotra omurgayı ilk defa duyuyorum.Biraz tarif edermisiniz...çizim örneği falan var mı?

Aynen Erol Yapıcı Korsanın dediği gibi. Rota 575'te bu fiber devam ediyordu. Yaklaşık 30 cm yükseklikte baştan kıça.


*

    M. E.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #19 : Ağustos 21, 2014, 08:24:15 »
Sarma ana yelkende camadanın asıl sorunu şu: yelken bumbaya doğru değil, direğe doğru küçülüyor. Sonuç olarak küçülse de yelkenin kuvvet merkezi teknenin ağırlık merkezine yaklaşmıyor, yelkenin ürettiği kuvvet küçülse de, ağırlık merkezine olan moment kolu mesafesi klasik yelken kadar azalmıyor

*

    A. Ç.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #20 : Ağustos 21, 2014, 08:55:45 »
Burada bir düşünce yanlışı var gibi geliyor. Yelkeni tam bir üçgen gibi kabul etsek bile kenarlarından herhangi birine çizilecek  paralel çizgi aynı üçgenin şekli değişmeden küçültülmüş hali olur. Yani bu çizgiyi suya paralel alt yakadan da çizseniz, direğe paralel orsa yakasından da çizseniz sonuç değişmez, üçgen aynı şekilde küçülür ve bu küçülmüş üçgenin yeri de direk veya bombaya göre aynı kalır. Bu nedenle yelkenin etki merkezi aynı yere gider.

Sarma ana yelkenler tam bir üçgene daha yakındır (balensiz olanları), balenli yelkenlerin ise güngörmez yakaları üçgende dışarı taşıktır ve bu özellikle yelken başlığında daha belirgindir. bu nedenle camadan vurduğunuzda sarma ana yelkende hemen hemen aynı şekli muhafaza edersiniz, klasik balenli yelkende ise etki merkezi az da olsa sarma ana yelkene göre biraz daha geriye kayar.

Görüldüğü gibi camadan vurmada herhangi bir değişim söz konusu değildir.
*

    H. Ü.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #21 : Ağustos 21, 2014, 12:02:38 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sarma ana yelkende camadanın asıl sorunu şu: yelken bumbaya doğru değil, direğe doğru küçülüyor. Sonuç olarak küçülse de yelkenin kuvvet merkezi teknenin ağırlık merkezine yaklaşmıyor, yelkenin ürettiği kuvvet küçülse de, ağırlık merkezine olan moment kolu mesafesi klasik yelken kadar azalmıyor
Murat korsanım bu durumda direkten sarma sistemli yelkenlerde yelkeni yarım açmak tam olarak camadan olmuyormu.
*

    M. E.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #22 : Ağustos 21, 2014, 12:26:23 »
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap oluyor Harun Korsanım, olmaz mı. Mesele şöyle: belki biraz detay olacak. Yelkeni küçültmekteki amaç, yelkenin ürettiği toplam kuvveti azaltmak. Bu kuvvet, yelken alanı ile birebir orantılı (rüzgar hızı ile de karesi ile orantılı). Yani direğe sarma da olsa, klasik de olsa yelken alanını diyelim %30 azaltırsak, diğer şartlar değişmedikçe yelkenden ürettiğimiz kuvvet de %30 azalır (yelkeni küçültürken tor vs değişmediğini varsayalım). Ama iş burada bitmiyor. Bu ürettiğimiz kuvveti teknenin ağırlık merkezine taşımak lazım. İşte iki camadan arasında fark şu ki, her iki aynı kuvveti ağırlık merkezine taşırken farklı moment kolları ortaya çıkıyor. Çünkü üçgen bir yelkenin ürettiği kuvvetin etki noktası diye farz ettiğimiz aerodinamik merkezi o üçgenin şekline de bağlı. Benim tecrübem odur ki, direğe sarma yelkenlerde, aynı miktar alan küçültsek bile bu aerodinamik merkez biraz daha yukarıda ve özellikle önde kalıyor ve moment etkisi biraz daha fazla oluyor.

Tabii bunlar işin laf tarafı. Pratikte camadan vurmaya neden olan şartlarla başedebilmek için yelkenin torunu da azaltarak Kuvvet çarpanını da azaltmaya bakıyoruz. Artık eski durumla karşılaştırılabilir olmaktan çıkıyor.

Selametle
*

    A. Ç.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #23 : Ağustos 21, 2014, 12:51:16 »
 Bumba üstüne indirseniz de direğe sarsanız da üçgen şekli değişmez bu nedenle etki merkezinin yeri camadan şekline göre değişmez.
*

    İ. O.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #24 : Ağustos 22, 2014, 12:19:44 »
Capsize Ratio 2,2 çıkıyorsa
bu ne demek?
*

    A. Ç.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #25 : Ağustos 22, 2014, 12:22:52 »
2 ve altı iyidir, üstü kötüdür.
*

    K. Ö.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #26 : Ağustos 22, 2014, 12:32:45 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
2 ve altı iyidir, üstü kötüdür.

Biraz araştırınca 2 üstü kötü'dür demek doğru değil sanki. İç denizlere uygundur demek daha doğru olacak.
Örneğin

 Capsize Ratio=2.11 Beneteau 285, Capsize Ratio=2.13 Beneteau 305, Capsize Ratio=2.14 Beneteau 311, Capsize Ratio=2.14 beneteau 321, Capsize Ratio=2.03 Benetteau 323, Capsize Ratio=2.1 beneteau 331, Capsize Ratio=2.03 Beneteau 343, Capsize Ratio=2 Beneteau 352, Capsize Ratio=2.18 Beneteau 361, Capsize Ratio=2.16 Beneteau 36s7, Capsize Ratio=2.2 Beneteau 393, Capsize Ratio=2.01 Beneteau 411, Capsize Ratio=2.01 beneteau 42s 7, Capsize Ratio=2.07 Beneteau 47.7, Capsize Ratio=2.01 beneteau first class 12, Capsize Ratio=2.35 Beneteau First 210, Capsize Ratio=2.51 Beneteau First 26, Capsize Ratio=2.25 Beneteau First 265, Capsize Ratio=2.23 Beneteau First 30e, Capsize Ratio=3.64 Beneteau First 32, Capsize Ratio=2.18 Beneteau First 337, Capsize Ratio=2.03 Beneteau First 38, Capsize Ratio=2.04 Beneteau First 41S5, Capsize Ratio=2.03 Beneteau first 42, Capsize Ratio=1.99 Beneteau First 235, Capsize Ratio=2.47 Beneteau First 260 Spirit, Capsize Ratio=2.11 Beneteau First 32s5, Capsize Ratio=2.06 Beneteau First 35s5, Capsize Ratio=2.1 Beneteau First 42s7 (std rig), Capsize Ratio=2.05 Beneteau Oceanis 281, Capsize Ratio=2.1 Beneteau Oceanis 300, Capsize Ratio=2.21 Beneteau Oceanis 323, Capsize Ratio=2.04 Beneteau Oceanis 350, Capsize Ratio=2.05 Beneteau Oceanis 351, Capsize Ratio=2.18 Beneteau Oceanis 352, Capsize Ratio=2.18 Beneteau Oceanis 36 CC, Capsize Ratio=2.11 Beneteau Oceanis 361, Capsize Ratio=2.14 Beneteau Oceanis 370, Capsize Ratio=2.22 Beneteau Oceanis 381, Capsize Ratio=2.14 Beneteau Oceanis 390, Capsize Ratio=2.11 Beneteau Oceanis 393, Capsize Ratio=2.03 Beneteau Oceanis 400, Capsize Ratio=2.04 Beneteau Oceanis 44 CC, Capsize Ratio=2.03 Beneteau Oceanis 440, Capsize Ratio=2.05 Beneteau Oceanis 510

yada

Capsize Ratio=2.15 Jeanneau Attalia 30, Capsize Ratio=2.12 Jeanneau Rush 31, Capsize Ratio=2.17 Jeanneau Sunlight, Capsize Ratio=2.19 Jeanneau SunRise 34, Capsize Ratio=2.11 jeanneau 36i, Capsize Ratio=2.05 jeanneau Sun odyssey 29.2, Capsize Ratio=2.15 Jeanneau Sun Odyssey 32, Capsize Ratio=2.02 Jeanneau Sun Odyssey 33, Capsize Ratio=2.11 jeanneau sun odyssey 35, Capsize Ratio=2.01 Jeanneau Sun Fast 35, Capsize Ratio=2 Jeanneau Sun Odyssey 37, Capsize Ratio=2.14 Jeanneau SF37, Capsize Ratio=2.02 Jeanneau Sun Fast 37, Capsize Ratio=2.02 Jeanneau Sun Fast 39, Capsize Ratio=2.12 Jeanneau Sun Odyssey 36.2, Capsize Ratio=2.16 Jeanneau Sun Odyssey 37.2, Capsize Ratio=2.16 Jeanneau Regate 39, Capsize Ratio=2.22 Jeanneau Sun Odyssey 43, Capsize Ratio=2 Jeanneau Sun Odyssey 43DS, Capsize Ratio=2.02 Jeanneau Sun Odyssey 45.2

Standart seri üretim ve bilinen markalar olduğu için seçilen 2 örnektir.
*

    İ. O.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #27 : Ağustos 22, 2014, 12:34:35 »
Kötü den ne anlamam lazım? Batarmı?
*

    A. Ç.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #28 : Ağustos 22, 2014, 13:00:20 »
Bu değer aslında bir fikir verse de çok iyi bir yöntem değildir. Yine de açık deniz için kabul edilen değer 1,8- 1,9 dur. Daha büyük değerler için iç sularda dolaşmaya uygundur diyebiliriz. Bir teknenin tumba olabilmesi için bordasında tekne eni kadar kırılan bir dalga patlaması gerekir. Ben Marmara'da bu büyüklükte kırılan dalgayı sadece çocukluğumda bir lodos fırtınasında gördüm. Daha sonra Marmara'da bu kadar büyük dalga görmedim.  Dalga Moda burnundaki betona çarptığında o kadar yükseliyordu ki yol kenarındaki tüm sakız ağaçlarının yaprakları soldu ve döküldü. Yani böyle bir dalga görme ihtimalimiz denizlerimizde oldukça düşük, neredeyse olanaksız. Böyle bir havada denize çıkmak için deli olmak gerekir ve böyle bir havaya yakalanılmaz.

Gelelim değerin neden çok önemli olmadığına: Sadece ağırlığı esas alıyor,ağırlığın nerede olduğuna bakmıyor.  Örneğin 1 ton ağırlığın salmada olması ile güverte üstünde olması arasında tumba olmak açısından önemli fark vardır. Tek gövdeli yelkenli tekneler yüzdürme merkezleri ağırlık merkezlerinin üstünde olacak şekilde tasarlanırlar ve direkleri su içine 30-45 derece girse bile düzelirler. Eski teknelerde bu rakam 180 dereceye kadar çıkabiliyordu. Bazı dünya seyyahları birden çok defa 360 derece döndüklerinden bahseder.

Okyanus geçmeye niyetlenmiyorsanız bu değer hiç bir önem taşımaz. Okyanus geçmeye niyetleniyorsanız ve bu değer 2 veya daha büyükse teknenin kontrolunu kaybetmediğiniz müddetçe yine sorun olmaz, dalgayı tam apazdan almamaya dikkat etmek gerekir. Her şeyi kaybetseniz bile teknedeki malzeme ile yapacağınız deniz demiri bile tekneyi rüzgara ve dalgaya tam yan olmaktan  korur. Ünlü yazarlrdan birinin sözünü yine de unutmamak lazım: İyi bir tekne siz artık onu kontrol edemeyecek hale geldiğinizde sizi korumaya devam etmelidir.

Katamaranların dengesi ise kararsızdır. Yüzey geniş olduğu için kolay devrilmezler ama devrilince de de düzelmezler.
*

    A. B.

Ynt: Küçük tekne seyri için sorular..
« Yanıtla #29 : Ağustos 22, 2014, 23:55:13 »
Bildiğim kadarıyla salma çoğu katamaran markalarında yok. Ancak Catana marka katamaranlarda çekilebilir salma var. Bu salma katamarana ne ölçüde stabilite sağlıyor. Tıpkı tek gövdelilerde olduğu gibi alabora olmaktan büyük ölçüde koruyor mu?