0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    G. S.

Jeneratör ve Güneş panelleri
« : Ocak 07, 2017, 12:36:37 »
Merhabalar,
Teknesinde jeneratör kullanan vardır sanırım.Birkaç sorum var. Deneyimlerinizi paylaşırsanız memnun olurum.

1- Güneş panelimi-Jeneratörmü? yada her ikisidemi? (gündüz güneş paneli , gece jen. şeklinde)
2- Jeneratör gücü minimum ne olmalıdır? (min. kaç kva/kw?)
3- Tavsiye edilecek bir marka-model varmı? (fiyatının uygun olması önemli elbette)
4-Jeneratör sesinden ve egzosundan rahatsız olmamak yada çevreyi rahatsız etmemek için jen. teknede nerede çalıştırılmalıdır?öneriler nedir?


*

    M. C.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #1 : Ocak 07, 2017, 12:51:45 »
Ben güneş paneli kullanıyorum, uzun seyirlerde de yanıma 1 kw lık jenaretör alıyorum.
Şu ana kadar hiç jenaratöre ihtiyaç duymadım.

Karadan da hiç elektrik almıyorum.


*

    S. K.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #2 : Ocak 07, 2017, 13:52:04 »
2x250  vatlık toplamda 500 vatlık güneş panelim var ve teknenın ilave derin dondurucusu ile birlikte bütün ihtiyaçlarına yetiyor .buna ilaveten  honda 2.0 invertör jeneratörüm var  ve sadece gerekirse su yapıcı için kulanıyorum. 65 litre saat bir su yapıcım var sadece ona  220 volt gerekiyor. 500 vat güneş enerji paneli  ile  4 adet 160 amper  akü bankım sürekli dolu .


*

    M. C.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #3 : Ocak 07, 2017, 17:30:59 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Merhabalar,
Teknesinde jeneratör kullanan vardır sanırım.Birkaç sorum var. Deneyimlerinizi paylaşırsanız memnun olurum.

1- Güneş panelimi-Jeneratörmü? yada her ikisidemi? (gündüz güneş paneli , gece jen. şeklinde) öncelik enerji ihtiyacınıza göre güneş paneli olmalı.ancak bir iskeleden elektrik almada 3 günden fazla kalmıyorsanız ikisine de gerek yok. jenaratör ile akülerini tamamen şarj etmek mantıklı olmaz bir süre sonra aküde volt yükseldiğinden şarj Amper i düşer böylece saatlerce efektif olmıyan bir şekilde çalıştırmak zorunda kalırsın.
2- Jeneratör gücü minimum ne olmalıdır? (min. kaç kva/kw?)jenaratör gücü mevcut ihtiyacınız hesaplanır yanında klma su yapıcı kahve makinesi bulaşık vb. gibi ilaveler gelecekse ona göre seçilmeli fazlada abartmamak gerek her çalışmada fazla yakıt tüketitir bir noktadan sonra dönüşümlü kullanma uygulanır yelkenli için klima yoksa 4 kw-6 kw yeterli olur.
3- Tavsiye edilecek bir marka-model varmı? (fiyatının uygun olması önemli elbette)ficher panda kullanıyorum memnunum.
4-Jeneratör sesinden ve egzosundan rahatsız olmamak yada çevreyi rahatsız etmemek için jen. teknede nerede çalıştırılmalıdır?öneriler nedir?
teknede projede düşünülen bir yer vardır zaten çok seçenek çıkmaz ,muhtemel kıç altı havuzluk altında bir yer.ses için bazı modellerde suyun içine kadar inen eksoz  sistemi sesi azaltıyor elbette sulu marine jenaratörler daha sessiz,



*

    M. E.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #4 : Ocak 07, 2017, 20:44:43 »
Bizim teknelerde kullanılan jeneratörler iki tip, Mehmet Cömert korsanın bahsettiği gibi marin standartta, tekne içine monte, deniz suyu soğutmalı pahalı ancak çok efektif ürünler. Diğer sistem Selahattin Korsan'ın bahsettiği gibi çanta tipi tabir edilen invertörlü makineler. Hafif, nispeten ucuz ve portatifler. 1, 2 ve bildiğim en büyüğü 3 kw var. Oldukça sesli çalışıyorlar. Biz kullanıyoruz ancak fors majör durumlarda, 2 kw ısı tabancası hariç her tür 220V ürünü çalışıtırıyor.

Eğer güneş ve/veya rüzgar şarj sistemleri varsa sadece yedek sistem olarak kullanılabilir. Genelde bizim kaldığımız sessiz koylarda gece herkes yattıktan sonra jeneratörü ne kadar sessiz de olsa devamlı çalıştırmak uygun değildir, isteseniz de çalıştıramazsınız.

Eğer su yapıcı gibi, klima gibi veya özellikli bir mutfak aleti için şart değilse, teknecilkte mümkünse herşeyin 12V olanını kullanmak, elektriği minimalize etmek, gerekirse güneş paneli ve varsa rüzgar jeneratörü ile desteklemek genel yaklaşım.

Özetle aküleri doldurmak için jeneratör almayınız. Gerek yok...

*

    E. Ç.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #5 : Ocak 08, 2017, 00:54:17 »
Merem Reis'e katılıyorum. Klima çalışmayacaksa (ya da su yapıcı), jeneratöre ihtiyaç yok. Klima da zaten karaya bağlıyken ihtiyaç, koylarda sıcaktan "çok" rahatsız olduğumu hatırlamıyorum.

2 yıldır güneş panel kullanıyorum (Jen 40 DS, 2*150 w) ve son derece memnunum. Teknemden sonra aldığım en iyi şey. "Sana güneş paneli veya jeneratör ile birlikte baş pervane vereceğiz, hangisini tercih edersin" diye saçma soru sorsalar, düşünmeden "paneller" derim.

Hele ki benzinli jeneratör yerine daha büyük alternatör takar, ana makinayı çalıştırırım, yine de benzin kullanma riski almam, duman, gürültü, yer bulma vs derdini çekmem.

Yazdıktan sonra düşündüm de, bir iki yıl sonra panelleri söküp benzinli jeneratör alırsam, nasıl kıvırırım acaba  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    G. S.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #6 : Ocak 08, 2017, 09:35:13 »
Güneş panelleri ile gündüz enerji ihtiyacını çözmüş oluyoruz ama ya akşamları? akşamlar/geceler uzun. buzdolabı çalışır,lambalar çalışır(gerektiğinde) varsa tv çalışır yada başka şeyler bilemiyorum.... servis aküleri birkaç saat gider ama ya sonra ne yapıyorsunuz tekne motoru bir süre çalıştırılabilir ama bunun yerine sessiz bir çanta jen. daha kullanışlı olmazmı? ayrıca buzdolabı sabaha kadar çalışacak termostatını kıssak bile..
*

    A. Ç.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #7 : Ocak 08, 2017, 10:46:05 »
Servis aküleri kullanımınıza uygun güçte olmalıdır. Şarj rejiminiz de bu kullanıma uygun olmalıdır. Genelde bir teknede günde 100Ah kadar elektrik harcarsınız.  Sadece güneş paneli ile bu enerjiyi gündüz yerine koyabilmelisiniz. eterli büyüklükte bir akü grubu ve bu aküleri şarj edebilecek bir güneş paneli yeterli olur. Nadiren aşırı kullanımınız olursa motorla takvye edebilirsiniz.

Teknelede evdekinin aksine üretilen elektriğ değil depoladığımız elektriği kullanırız.
*

    C. E.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #8 : Ocak 08, 2017, 11:38:37 »
Jeneratörle şar için bir de şöyle bir detay var:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Alıntı
Akü şarjı için akla gelen seçeneklerden biri de jeneratör. Özellikle çanta tipi küçük jeneratörlerin hem maliyeti hem de ses seviyesi bir çok denizciye cazip geliyor. Jeneratör yatırımı yapmadan önce hesaplanması gereken bir detay, redrösörün kapasitesi.

En küçük jeneratör bile akülerimizin ihtiyacı olanın çok üzerinde bir enerji üretiyor. Ama 220 VAC olarak. Bunu kara elektriği için de kullandığımız redresörden geçirmemiz gerekiyor. Çoğu standart teknede redresör kapasiteleri nispeten düşük oluyor. Rakam vermek gerekirse, alternatörlerimiz tipik olarak 70-80 Amper iken, redresörler 20-30 Amper aralığında.

Yani, daha güçlü bir redresör satınalmazsanız, jeneratörü çok uzun süreler çalıştırmanız gerekecek. Redresörler de ucuz şeyler değil.

(Bu tip jeneratörlerin bir 12 VDC çıkışı oluyor, ama bu çıkışın kapasitesi çok düşük oluyor. 8-10 amper civarında. Çok işimize yaramıyor.)
*

    C. E.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #9 : Ocak 08, 2017, 12:40:22 »
Bir de şöyle bir yorumum olmuştu başka bir konuda:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Herkesin tekne kullanım tarzı farklı. Sizinkini bilmeden genel bir öneride bulunmak yanlış olur.

Günübirlik kullanıcılar: Teknenizi her akşam elektriğe bağlıyorsanız, güneş paneli filan uğraşmayın. Akü kapasitenizi biraz arttırın. (Motoru az çalıştırdığınız günlerde gözünüz voltmetrede olsun. 12V altına inerse buzdolabını kapayın, akünüzü koruyun.)  İki-üç gün çıkıyorsanız bile evden getireceğiniz litrelik dondurulmuş şişeler iş görür.

Yol yapan kullanıcılar: Sınırlı tatilleri olup da, hergün haldır haldır yol yapıp onlarca değişik koy görmeye çalışanlar. Ağırlıkla yelken bile yapsalar, sadece liman/koy giriş-çıkışlarında çalıştırdıkları motor bile günü kurtarır. Hele bir de arada kara elektriği şansı yakalarlarsa tadından yenmez. Güneş paneliyle uğraşmaz, büyük akülere yüklenirdim. (150 Ah x 2)

Yatan kullanıcılar (Ben!): Vakti bol olup, girdiği koyda üç gün kımıldamadan yatanlar. Güneş paneli özellikle bu grup için önemli. Benim kullanımıma göre (Buzdolabı 3A, Lambalar Led, fan-klima filan yok.) En az 2x 100 W, tercihan 2x130 W güneş paneli ve ~400 Ah toplam akü kapasitesi gerekiyor. Bu durumda bile bilgisayar filan kullandığımda, üçüncü gün aküleri tam dolduramadığım zamanlar oldu.

Eminim bundan farklı tarzlar ve ihtiyaçlar da vardır. Genel kural şu: akününüz düzenli olarak 12 Voltun altına indiriyosanız ömrü çok azalıyor. Yılda birkaç kere 11,8 V'lere inmesi kabul edilebilir. Ve en azından haftada bir TAM şarja ulaşmasını sağlamalısınız. Akü kapasitenizi ve güneş paneli ihtiyacını buna göre belirlemek gerekir.

Ek not: yukarıdaki tarzlar, bu forumdakilerin genellemesidir. Okyanus aşırı çok uzun yol yapan, günlerce durmayan yelkencilerin elektrik hesapları çok farklı (ve ben bilmiyorum!)

*

    C. E.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #10 : Ocak 08, 2017, 12:54:32 »
Gökhan Bey,

Diğer konulara yazdıklarınıza da baktım. Benim dört seneki halime çok benziyor. Genel tavsiyem:

Bi soluklanın.

Tekneniz hayırlı olsun, umarım üzerinde çok güzel günler geçireceksiniz.

Tüm tadilatları ilk sezon öncesinde bitireceğim diye kasmayın. Bazı şeyleri yaşayarak, eksikliklerini farkettikçe detaylandırmak daha akıllıca. Kendiniz yaşamadan, teorik bilgilerle, veya daha kötüsü başkalarının tarzlarıyla yapacağınız işlerden pişmanlık duyacaksınız. Ya gereksiz olacak, ya eksik olacak, ya hatalı olacak...

Teknenizde biraz vakit geçirin. Nelerin gerçekten ihtiyaç olduğunu belirleyin. Gerçekten susuz kalıyor musunuz? Su yapıcıyı o zaman düşünün. Ama önce mutfak lavabosuna deniz suyu tesisatı yapın. Tekrar deneyin. (Su arıtma düşündüğünüzden değil, bir örnek.)

İkinci el tekne aldığınıza göre, aküleriniz muhtemelen eskidir ve 1-2 sezona değiştirmek isteyeceksiniz. Bu sezon biraz hor kulllanıp, ne kadar elektrik ihtiyacınız olduğunu görün. Klima ve su yapıcı olmadığı sürece jeneratör aramadığınızı göreceksiniz. Issız koylarda 3-4 gün yatmıyorsanız güneş panel bile aramazsınız.

Marinalardaki diğer tekneleri inceleyin. Özellikle uzun yolcuları, teknelerinde yaşayanları. En iyi fikirler ve uygulamalar onlarda.


*

    M. C.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #11 : Ocak 08, 2017, 13:05:31 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Güneş panelleri ile gündüz enerji ihtiyacını çözmüş oluyoruz ama ya akşamları? akşamlar/geceler uzun. buzdolabı çalışır,lambalar çalışır(gerektiğinde) varsa tv çalışır yada başka şeyler bilemiyorum.... servis aküleri birkaç saat gider ama ya sonra ne yapıyorsunuz tekne motoru bir süre çalıştırılabilir ama bunun yerine sessiz bir çanta jen. daha kullanışlı olmazmı? ayrıca buzdolabı sabaha kadar çalışacak termostatını kıssak bile..

Gunes panelleri elektrik üretmediği zamanı yazın 12 saat gibi düşünürseniz ,

BuzdolabI için 5 A *12/2sa      =30 A
Demir feneri   1.5 A*10 sa       =15 A (Hava kararınca )led değil
hidrofor         10 A*0.30sa      = 5 A
aydınlatma       3 A*5 sa          =15 A
 TOPLAM                                =65 A
Bunu için yaklaşık 300 wp güneş paneliniz, minumum 65/0.30=216 A yaklaşık verimli akü ömrü için
tenvirat 220 A Akü kapasiteniz olması çözüm olur .Akü çeşitlerine göre değişir sulu asit akü için dir.
Bu bilgiler şahsi tecrübem ve uzmanların verdiği bilgilerdir .Sadece mertebe için yazdım siz kendi tekneniz için
bir çalışma yaparak uygulatırsanız doğru sonuca ulaşırsınız..
« Son Düzenleme: Ocak 08, 2017, 13:09:40 Gönderen: Mehmet Cömert »
*

    C. E.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #12 : Ocak 08, 2017, 13:33:12 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...servis aküleri birkaç saat gider ama ya sonra ne yapıyorsunuz

Bunu kaçırmışım.

Öyle servis aküsü olmaz. Ya kapasitesi çok düşük, ya da ömrünü tamamlamış.

Servis aküleri dolu başladıkları bir gecenin sabahını çıkartmakla kalmamalı;
- Normal bir tüketimle en azından %50 dolulukda olmalı
- Kitaplar ideal olarak %70 doluluk öneriyorlar. Azami ömür/fiyat oranı yakalamak için
- Özel gecelerede 11,8 Volta kadar inse de, bu yılda 3-4 kereyi aşmamalı.

Mehmet Bey 12 saat için 65 Ah hesaplamış, Ahmet Bey günlük 100 Ah tüketim vermiş. Benim okuduklarım da bunlara yakın ve sonuçta önerilen akü asgari 200 Ah, ideali 300-400 Ah.

Aküler ve Elektrik tesisatı üzerine adım atmadan Nigel Calder'in kitanbını edinip, ilk 2-3 bölümünü okumanızı öneririm. "Tekneye ne hediye getirelim" diye soranlar için iyi seçenek.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. D.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #13 : Ocak 08, 2017, 14:09:41 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Güneş panelleri ile gündüz enerji ihtiyacını çözmüş oluyoruz ama ya akşamları? akşamlar/geceler uzun. buzdolabı çalışır,lambalar çalışır(gerektiğinde) varsa tv çalışır yada başka şeyler bilemiyorum.... servis aküleri birkaç saat gider ama ya sonra ne yapıyorsunuz tekne motoru bir süre çalıştırılabilir ama bunun yerine sessiz bir çanta jen. daha kullanışlı olmazmı? ayrıca buzdolabı sabaha kadar çalışacak termostatını kıssak bile..

Gunes panelleri elektrik üretmediği zamanı yazın 12 saat gibi düşünürseniz ,

BuzdolabI için 5 A *12/2sa      =30 A
Demir feneri   1.5 A*10 sa       =15 A (Hava kararınca )led değil
hidrofor         10 A*0.30sa      = 5 A
aydınlatma       3 A*5 sa          =15 A
 TOPLAM                                =65 A
Bunu için yaklaşık 300 wp güneş paneliniz, minumum 65/0.30=216 A yaklaşık verimli akü ömrü için
tenvirat 220 A Akü kapasiteniz olması çözüm olur .Akü çeşitlerine göre değişir sulu asit akü için dir.
Bu bilgiler şahsi tecrübem ve uzmanların verdiği bilgilerdir .Sadece mertebe için yazdım siz kendi tekneniz için
bir çalışma yaparak uygulatırsanız doğru sonuca ulaşırsınız..
BuzdolabI için 5 A *12/2sa      =30 A
işaretlediğim 12/2 nin anlamını bulamadım.Bir şeyimi kaçırdım?
*

    M. C.

Ynt: Jeneratör ve Güneş panelleri
« Yanıtla #14 : Ocak 08, 2017, 14:45:15 »
Buzdolabı için 5 A *12/2sa      =30 A
işaretlediğim 12/2 nin anlamını bulamadım.Bir şeyimi kaçırdım?

Hüseyin korsanım;
12 saate ampirik olarak termostat stop süresi düştüm .
Yazın 12 saat içinde toplam; 6  saat çalışma, 6 saat bekleme .
Elbette belirttiğim gibi sadece yöntem örnekleme içindi ,

Yeni nesil cihazlarda farklılık gösterebilir ,