0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. B.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #15 : Mayıs 25, 2017, 14:20:24 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Orhan kaptan ,

Ruzgar altı tarafım gurcataya kadar esnek , gurcatadan dırek tepesine olan ikinci bolum cok gevsek olmamakla beraber boşluyor
,ama direk yatmıyor desem ...

cık biraz sık mı dersiniz? her iki tarafta da aynı ayar yapılmış  bu arada...
İyi bir ayarda Rüzgaraltı gevşek olmalı ve  direk yatmamalı zaten. Sadece seyir esnasında gevşek olan tarafı el ile çok fazla sallanmayacak kadar sıkmakta fayda var.

seyirde  üst  tarafı  elle sıkıcak baba yigitle daha tanışmadım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

ama anladım  tşk ederim


Eğer tel gevşekse el ile sıkılır. Ben yapabiliyorum. Tel gevşek değilse zaten ellemek gereksiz. Tabii bir tarafı ayarladıktan sonra tramola atıp diğer tarafa da bakmak lazım.
« Son Düzenleme: Mayıs 25, 2017, 14:26:51 Gönderen: Orhan Barut »


*

    M. B. A.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #16 : Haziran 05, 2017, 16:03:23 »
Mahir korsanım, konuyu tesadüf gördüm, belki geç oldu...

İstanbul'da Can bey (Can Karay) halen bu işi yapıyor mu bilmiyorum ama bizim teknede çok iyi iş çıkartmıştı... Foruma üye idi...


*

    M. E.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #17 : Haziran 06, 2017, 00:16:45 »
Seyir esnasında rüzgaraltı taraf eğer gevşiyorsa, gevşek olan taraf sıkılmaz.
Sanırım bir yanlış anlaşılma var.
Sıkılacaksa, her iki taraf eşit olarak, armada yük yok iken, tekne limanda iken yapılır.


*

    H. E.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #18 : Haziran 06, 2017, 08:02:58 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Seyir esnasında rüzgaraltı taraf eğer gevşiyorsa, gevşek olan taraf sıkılmaz.
Sanırım bir yanlış anlaşılma var.
Sıkılacaksa, her iki taraf eşit olarak, armada yük yok iken, tekne limanda iken yapılır.

Diyelim ki gevşek olan rüzgaraltı alt çapraz gevşek, 2 tur sıkınca gerginleşiyor.

Şimdi gevşek olanı 2 tur mu sıkmak gerekir, karşı tarafı 1 tur, gevşek tarafı 1 tur mu?

Bir de gevşek olanın yan ıstralya veya çaprazlar olmasına göre bu durum değişir mi?

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    S. Ş.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #19 : Haziran 06, 2017, 08:07:43 »
bendeki durum diregin orta caprazı sadece ,ıntermadiate shrouds her ruzgar altı gevsıyor ,sallanıyor...

Direkt yukarı cıkanlarda sıkıntı yok...

Acaba hafif egilmesi mi gerekiyor diye dusunmeye basladım
« Son Düzenleme: Haziran 06, 2017, 08:09:45 Gönderen: Semih Sener »

*

    A. Ç.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #20 : Haziran 06, 2017, 09:44:02 »
İki turda rüzgaraltı gerginleşiyorsa, bir tur sıkıp, tramola atıp, diğer tarafı da 1 tur sıkarsanız direk ayarını bozmadan sıkmış olursunuz.

Tüm çarmıhlar için bu ayar geçerlidir. Sadece tur sayıları değişir. Rüzgar altını sıkıp tur sayın, yarısı kadar gevşetin, tramola atıp diğer liftini de aynı turda sıkın.

Tellerin gerginliği  aslında sadece yaptığınız ayarın rüzgarda bozulmaması içindir. Direğin belli oranda kıça doğru yatık durması ve belirli oranda iç bükey olması gerekir. Asıl ayar budur, daha sonra bu ayarı korumak için liftinler tellerde boşluk olmayacak şekilde sıkılır. Direğin kıça yatık olması standart oranlarla belirtilse  de aslında teknenin özellikle orsada aşırı rüzgar üstüne dönmesi veya rüzgar altına kaçması ile değişir. Çarmıhlar ise direğin iskele ve sancağa doğru hiç eğimsiz yani tekneye göre 90 derece olacağı şekilde ayarlanır. Burada dikkat edilmesi gereken direğin tekneye dik olmasıdır, suya değil. Tekne bir şekilde yatık duruyorsa direk de aynı şekilde yatık olmalıdır. tekneyi düzeltmek için yük dağılımını tekrar düzenlemek gerekir.

İç bükey olması ise yelkenin torunu azaltır ve orsa performansını arttırır.
« Son Düzenleme: Haziran 06, 2017, 09:45:39 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »
*

    u.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #21 : Temmuz 01, 2017, 03:51:38 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İki turda rüzgaraltı gerginleşiyorsa, bir tur sıkıp, tramola atıp, diğer tarafı da 1 tur sıkarsanız direk ayarını bozmadan sıkmış olursunuz.

Tüm çarmıhlar için bu ayar geçerlidir. Sadece tur sayıları değişir. Rüzgar altını sıkıp tur sayın, yarısı kadar gevşetin, tramola atıp diğer liftini de aynı turda sıkın.

Tellerin gerginliği  aslında sadece yaptığınız ayarın rüzgarda bozulmaması içindir. Direğin belli oranda kıça doğru yatık durması ve belirli oranda iç bükey olması gerekir. Asıl ayar budur, daha sonra bu ayarı korumak için liftinler tellerde boşluk olmayacak şekilde sıkılır. Direğin kıça yatık olması standart oranlarla belirtilse  de aslında teknenin özellikle orsada aşırı rüzgar üstüne dönmesi veya rüzgar altına kaçması ile değişir. Çarmıhlar ise direğin iskele ve sancağa doğru hiç eğimsiz yani tekneye göre 90 derece olacağı şekilde ayarlanır. Burada dikkat edilmesi gereken direğin tekneye dik olmasıdır, suya değil. Tekne bir şekilde yatık duruyorsa direk de aynı şekilde yatık olmalıdır. tekneyi düzeltmek için yük dağılımını tekrar düzenlemek gerekir.

İç bükey olması ise yelkenin torunu azaltır ve orsa performansını arttırır.
Ahmet bey benim teknede sola yatık duruyor bakıyorum bir büyük tüp onun durduğu livar çok dolu değil,motor ortada, bir fark mutfağım solda hadi birazda onun Mobilyası dicem sağına bakıyorum ortada direk hizasında 60 - 70 litrelik bir tuvalet pis su tankı ama içi boş dolu değil gerçi bodrumda 30 ardan 60 litre mazotu bidonla sağ arkaya bağlamıştım dengelesin diye yinede yatıktı.Normal mi adam pis su tankını dolu hesapladığı için o taraf havada kalıyor olabilirmi?
*

    A. Ç.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #22 : Temmuz 01, 2017, 06:52:20 »
Direğin dikey olup olmadığı tekneye göre ayarlanmalıdır.direk tepeseinden inen bir halat veya el incesi, tekne küpeştesinde iskele veya sancağa anı miktarda olacak şekilde üst çarmıhlar vasıtas ile ayarlanır. diğer ayarlar da yaıldıktan sonra direk bu şekilde sabitlenir. Eğer tekne bu koşullarda düz durmuyorsa, yük dağılımı bozuk demektir. Tekneyi düzeltmek için direğin iskele veya sancağa yatırılması yelken performansını bozar.

Teknenin bir tarafa doğru neden yatık olduğunu bulup, yük dengesini ona göre tekrar düzenlemek en doğrusudur.
*

    H. D.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #23 : Temmuz 01, 2017, 08:35:58 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


 Direğin belli oranda kıça doğru yatık durması ve belirli oranda iç bükey olması gerekir. Asıl ayar budur,




Direğin kıça doğru yatık olma durumunu hemen anlayıp kafamda canlandırabiliyorum da aynı anda direğin iç bükey diye başka bir şeklin olmasını bir türlü anlayıp kafamda canlandıramıyorum.Lütfen iç bükeyliğin nasıl bir şey olduğunu Diregin hem kıça yatıklığı hemde  içbükey şeklinde olmasının tarifini basitçe yaparmısınız. ( iç bükey denince ne taraf iç oluyor mesela)
*

    A. Ç.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #24 : Temmuz 01, 2017, 10:57:23 »
Direk tepesinden sallandırılacak ucuna ağırlık asılmış bir halat direkte bumba hizasında belirli bir mesafede kıça doğru olmalıdır. 10 m bir direkte  halatın bumba hizasında yaklaşık 30 cm direkten geride olmasıdır. Büküm ise direk tepesinden direk dibine bir halat bağlandığında direğin boy olarak orta bölümünün yine ana yelken tarafında gerilen halattan bir miktar uzak olmasıdır. Bu değer yarış teknelerinde çok yüksek olabilirse de gezi teknelerinde direğin baş kıç kalınlığının yaklaşık yarısı kadardır. 
*

    H. D.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #25 : Temmuz 06, 2017, 08:44:41 »
Ahmet korsanım açıklamanız için teşekkür ederim.
Yelken direği  tekne gövdesine girdiği yerden  zaten sabit olarak bağlandığı için direği yukarıdan en ucundan halat ile kıça doğru çekip  şekil verdiğimizde zaten kıça yatıklık ve  içbükeylik aynı anda olacak ki.Başka türlüsüne zaten direğin yapısı gereği imkan yok.Yani İç bükeylik için yapılması gereken ayrı veya özel bir işlem yok diye düşünüyorum.
Saygılar
*

    M. E.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #26 : Temmuz 06, 2017, 11:26:49 »
İç bükeylik daha çok gurcataları geriye eğimli direkler için konuşulur, neredeyse olmazsa olmazdır. Oranlar direğin kalınlığına, gurcataların eğimine, bağlantıların küpeşteye yakın olmasına göre değişir. Bunlar klasik ana yelken tekneler için geçerlidir. Eğer ana yelken sarma ise, çok bükümlü direklerde sarma problemleri daha çok görülür sebebiyle mümkün mertebe iç bükeylikten uzaklaşmak istenir.
*

    A. Ç.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #27 : Temmuz 06, 2017, 12:59:40 »
Direk bükümü kıç istralya gerilip boşlanarak ayarlanabilir, ancak direğin bükülmesi istralyalar ve üst çarmıhlar ayarlandıktan sonra alt çarmıh ayarları ile yapılır. Yani direk tepesini, özellikle kıç istralyası seyirde ayarlanamayan gezi teknelerinde, direğe geriye yatık bir pozisyon verecek şekilde sabitledikten sonra alt çarmıhların ayarı ile direk ortasının başa doğru çekilmesi ile büküm verillir. Gezi teknelerinde bu büküm, direk baş kıç kalınlığının yarısını geçmeyecek kadardır.

Direk güverte üstü de olsa, omurgaya da bassa kıç istralyayı gererek direği bükemezsiniz, çünkü direk bükülmek yerine kıça doğru yatar, büküm için mutlaka alt çarmıhların gerili olması gerek ki kıç istralyayı gerdiğinizde direk ortası sabit kalsın ve direk tepesi geriye doğru giderek bükülsün.
*

    H. D.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #28 : Temmuz 06, 2017, 13:50:15 »
Açıklamalar için teşekkür ederim.
*

    A. Ş.

Ynt: İstanbul'da Armacı
« Yanıtla #29 : Eylül 19, 2023, 13:10:00 »
Arkadaşlar selamlar... İstanbulda armacı olarak öneriniz var mıdır?