0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    K. K.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #15 : Haziran 29, 2010, 13:28:14 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yelken seyri sırasında da rüzgar altı çarmıkları gözle, iki tarafta da boşluklar olmamalı, varsa rüzgar üstünün gerilmesi gerekir.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bende orsa ve dar apazda rüzgaraltı çarmıhları herzaman laçka durumunda. Bunun normal olduğu söylenir hep...

Acaba rüzgar altı çarmıhlarının da gerginmi olması gerekiyor?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #16 : Haziran 29, 2010, 13:37:49 »
Teknedeki ağırlığın bir şekilde rüzgar üstüne kaydırılması ile teknenin hızının artacağı kesin. Ancak arma ayarları da önemli.

Orsa ve dar apazda rüzgaraltı çarmıhlar biraz gevşeyebilir, ama hiç bir zaman laçka olmamalı.
« Son Düzenleme: Haziran 29, 2010, 13:39:21 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »


*

    M. Ç.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #17 : Haziran 29, 2010, 13:55:04 »
Teknenin 20 derece yattığı dar seyirde ve doğru yelken triminde, ne üst ne de alt çarmıkların boşlamaması lazım. Daha sert sağanaklarda boşlayabilir.


*

    G. K.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #18 : Haziran 29, 2010, 13:58:44 »

SOG ve Tridata 'daki hızların ne olduğunu açıklamaya ben fırsat bulamadan , sağolsun yazmış Mehmet .  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ahmet Abi ,
Teknedeki ağırlığın rüzgarüstüne kaydırılması ile hızın artacağı her zaman geçerli bir şey mi ?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Rüzgaraltına kaydırılması ile hızın artacağı durumlar da olabilir mi , ne dersin ?   Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    G. K.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #19 : Haziran 29, 2010, 14:06:06 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yelken seyri sırasında da rüzgar altı çarmıkları gözle, iki tarafta da boşluklar olmamalı, varsa rüzgar üstünün gerilmesi gerekir.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bende orsa ve dar apazda rüzgaraltı çarmıhları herzaman laçka durumunda. Bunun normal olduğu söylenir hep...

Acaba rüzgar altı çarmıhlarının da gerginmi olması gerekiyor?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Çarmıhların gerginliğinden öte sen gergin olma Kadir . . .  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Onun çözümü daha zor . . .
Biraz gevşek olmak iyidir de , tam laçka da olmamalı tabii . . .   Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap    Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    A. Ç.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #20 : Haziran 29, 2010, 14:15:02 »
Asıl olan tekneyi her türlü rüzgarda dik olarak( hiç yatmamış) halde tutabilmektir. Burada rüzgarın hızı önem kazanıyor. Eğer rüzgar hızı yelkenlerin şekillerini almaya yetecek kadarsa tekneyi dik olarak tutmakta yarar var. Buna göre yükler teknenin rüzgar üstüne veya altına doğru tekneyi düz tutmak amacı ile kaydırılabilir. Eğer rüzgar çok azsa ve yelkenler dolmuyorsa yani şekilleri zaman zaman da olsa bozuluyorsa, rüzgaraltına doğru yükleri kaydırıp, yelkenlerin şekillerinin rüzgar yerine kendi ağırlıkları ile (yerçekimi ile) şekillenmesi sağlanmaya çalışılabilir. Özellikle orsa ve dar apazda yelkenlerin uçak kanadı gibi çalıştığını biliyoruz. Bu nedenle uçak kanadı gibi çalışması için yelkenleri uçak kanadı şekline benzer şekilde tutmamız gerekir.  Teknenin rüzgar altına oturtulan personel ile bu sağlanabilir.

Eğer rüzgar yelkenleri dolduruyorsa ve tekne düz duruyorsa personelin yerinin değiştirilmemesi önerilir. Rüzgar varsa tekne rüzgar altına yatacağından personelin rüzgar üstünde ve teknenin bordasında ortaya yakın bir yerde olması tekneyi düzeltmeye yöneliktir.

Gezi teknelerinde orsa gitmeyi çok sevmediğimiz gibi, rüzgarın bu kadar az olduğu durumlarda yelken bile açmayız. Aslında motorla seyirde bile teknenin az sallanması için en azından ana yelkenin açılması ve rüzgar tutacak kadar rüzgara açılarak gidilmesi önerilir.
  
*

    G. K.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #21 : Haziran 29, 2010, 14:33:45 »

Çanak soruya beklediğim yanıt geldi Ahmet Abi'den . . .  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sadece eklemek istediğim bir konu var . Eğer teknede rahat seyri amaçlıyorsak dik tutmak doğru .
Ama eğer maximum yelken performansını amaçlıyorsak dik tutmak doğru değil bence .
Tekneyi 15-20 derece civarı yatırmak suretiyle elde edebiliriz maksimum performansı .
Bunun gereği olarak ta , kuvvetli rüzgar tekneyi daha fazla yatırıyorsa ekip rüzgarüstünde ağırlık yapıp yatış açısını azaltmalı , rüzgar yetersiz olup tekneyi yatıramıyorsa ekip rüzgaraltında ağırlık yapıp teknenin hafifçe yatmasını sağlamalı .
   
 
 
*

    C. E.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #22 : Haziran 29, 2010, 17:03:29 »
Yelken teknelerinde arma ayarları esaslı ve kapsamlı bir konudur. Çarmıklar ve ıstralyalar, kendilerini tekneye bağlayan liftinlerden ayarlanırlar, kıç ıstralyaların ayarı için başka yöntemlerde vardır çünki kıç istralya seyir sırasında, hava şiddeti, tekne yönü gibi nedenlerle de ayar değiştirmeyi gerektirir performans teknelerinde. Konumuz dışında tutalım bunu.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Çarmık ayarları ise genelde iki türlü yapılır. Yelkenci dilinde tansiyon aleti diye bilinen, tellerin gerginliğini ölçen aletler vardır ve teller karşılıklı olarak eşit gerginliğe getirilir. Bunu profesyonel olarak yapan Armacı lar var ve çok para alırlar. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Biz korsanlar ise bu işleri tansiyon aletine falan gerek duymadan kendimiz yapmaya çalışırız deneme yanılma ve yardımlaşma yöntemiyle. Temel prensip karşılıklı çarmıkların eşit gerilmesidir. Neyi ne kadar gereceğimiz ise seyir sırasında, yük altında kavga dövüş kararlaştırılır, genelde her kafadan bir ses çıkar ama sonunda Reis in dediği olur. Tabii çift kurçatalı bir direkte karşılıklı üçer tel olduğu ve herbirinin direğin bir bölgesini kontrol ettiği düşünülürse bu işin hemen şu telleri biraz sıkalım olmadığı anlaşılacaktır. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu iş zaman içinde kazanılacak deneyimlerle kotarılır. Mesela ben 30 senedir telleri bi sıkar bi gevşetirim, hala ayarını bulamadım. Bide bunun yazı var kışı var. Bak Kaadirim Korsanım da tutturamamış bir türlü.

Güleryüzüm Korsanım, bu konunun teorisini anlatan bir kitap var, Denizler Kitap evinde yada West Marin lerde vardır. Hatırımda yanlış kalmadıysa İvar Dedekam yazarı, malum biz artık Demans Spor ön liberosuyuz ya o bakıma şeyettirdimdi. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Sana kolay gelsin

*

    G. K.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #23 : Haziran 29, 2010, 18:30:48 »

Caner Abi , Sevgili Bodrum Yarışları Kaptanım , 
Bu arada , bizde o bahsettiğin Tansiyon aletinden var da . Biraz daha el yordamı dışında yapabiliyoruz artık .   Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Hani gerekli olursa bir gün diye söyleyeyim dedim .  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Gönder de , göndereyim hemen .
Getir de , getireyim hemen . . .     Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Tüm korsanlar için de geçerlidir tabii . . .  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. B.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #24 : Haziran 29, 2010, 20:48:15 »
"Arma Ayarlari Yaz Kis Degisir mi?" ve "Arma Ayarlarini Kolay Yoldan Yapalim" basliklari altinda bazi konular islenmisti.
*

    C. T.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #25 : Haziran 29, 2010, 21:54:34 »
Başlıktaki sorunuzu elektronik rüzgar göstergesinden aldığınız verilere göre soruyorsanız, cevabı bence rüzgar göstergeniz yanlış gösteriyordur. Yani siz sancak kontra ve iskele kontrada aynı açıda gittiğinizi sanmanıza rağmen göstergede kaçıklık varsa sancak yada iskele kontrada farklı hızlar görebilirsiniz. Cihazınızın kullanım kitapçığında offset ayarlarını nasıl yapacağınızı anlatır.
*

    C. T.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #26 : Haziran 29, 2010, 22:14:23 »
Çarmık ayarları konusunda bilgi sahibi olanlar kısaca bilgi verebilir mi?
*

    T. G.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #27 : Haziran 30, 2010, 10:23:20 »
Değerli korsanlar,
Dün, derinlik göstergem, habire yanıp sönmeye, sığa gittikçe göstermeye, derine açıldıkça göstermemeye başlayınca Yüksel Yatçılık'tan teknisyen Ahmet beyi aradım. Orhaniye'ye gitmemi, Raymarin ekibinin orada olduğunu söyledi. Bencik'ten hiç hesapta yokken Orhaniye'ye gidip, alargada beklerken boat ile  teknisyeni alıp sensörü değiştirmek zorunda kaldık. Dirsek Bükü'ne biraz ağır hava koşullarında bir taraftaki orsada uçarak, diğer taraftakinde motor yelken ile giderek 3 saatte ulaşıp 19.00 gibi karaya bağlandık.
bu son seyir esnasında elektronik rüzgar gülünün doğru göstermeyebileceğinden ben de şüphelendim. Laptopun pili bitiyor. Bugün Bozukkale'de olacağım inşallah.
Hepinize teşekkürler.
*

    A. Ç.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #28 : Haziran 30, 2010, 10:52:19 »
Çarmıh ayarları sabit donanım ayaralarının bir parçasıdır. Çarmıh sayısına göre değişmekle birlikte temel prensip yukarıdan aşağı doğru ayarlamaktır. Çarmıhlar gevşetilir ve üst çarmıhlar direğin iskele ve sancağa yatık olmadığı test edilerek ayarlanır. ana yelken mandarını iskele bordadan denize doğru sarkıtın. Küpeşteye değdiği yeri işaretleyin. Sonra aynı mandarı sancaktan sarkıtın, işaretlediğiniz yer küpeştenin aynı noktasına değmelidir. eğer fark arsa iskele veya sancak üst çarmıhı gererek direğin dik durmasını sağlayın. Direk tekneye göre dik durmalıdır. Denizde ise tekne tam ydik durmayabilir, Onun için uzaktan bakarak direğin dik olup olmadığnın kontrol etmeyin. Direk dik olarak sabitelendikten sonra alt çarmıhları durumuna ve armanın yapısına göre ayarlamanız gerekir. Tam arma bir teknede genellikle öndeki çarmıhlar biraz daha gerilerek direğin bükülmesi sağlanır. Bu büküm, direğin yan kalınlığının yarısından fazla olmamalıdır. Üst çarmıhlar tel kopma geriliminin %15 i civarında olacak şekilde gerilir. Bu konu başka bir başlıkta tartışılmıştı. Gerginlik ölçmek için alet kullanmak en doğrusudur. Yoksa tel uzaması dikkate alınarak da yapılabilir. Bu işilem tekne denizdeyken yapılmalıdır. arma ayarının tamamı denizde yapılmalıdır. Karada arma ayarı yapılmamalıdır.

Teller gerektiği kadar gerildikten sonra yaklaşık 4 havada denize çıkılır ve orsa seyre girilir. rüzgar altı çarmıhlar hafifçe boşlamalı ancak hiç bir zaman laçka olmamalıdır. Eğer boşluk çok oluşuyorsa rüzgar altı çarmıhlar biraz daha gerilir. Tramola atıldıktan sonra yeni rüzgar altı çarmıhlar da aynı oranda gerilir. Bu işlem liftinlerde tur sayılarak yapılır. Çarmıh ayarlarında en önemli konu alt çarmıhların karşılıklarıdır. İskele ön çarmıhın karşılığı, sancak arka çarmıhtır.

Direğin baştan veya kıçtan bakıldığında tekneye dik durması gerekir. Yandan bakıldığında ise direk 5 dereceye kadar kıça yatık olmalıdır. Tam arma teknelerde bu yatıklık daha az olmalıdır. Ayrıca direk kıça doğru iç bükey olmalıdır. Bu ayarlar tekne dururken de yelkenle seyir halinde iken de aşırı değişmeden sabit kalabilmelidir.

Tüm bu ayarlar genel önerilerdir. Eğer tekne imalatçısının veya direk imalatçısının belirttiği özel değerler varsa ona uyulmalıdır. Her ne kadar arma ayarları kullanıcı tarafından yapılabilirse de bu işi profestyonellere bırakmak daha doğrudur. Özellikle direğin arkaya yatıklığı baş istralya ayarını gerektirir.  Sarma sistemi olan teknelerde ise liftin altta kaldığnıdan bu işlem zordur. Arma ayarları yapıldıktan sonra liftinler mutlaka kopilyaları ile sabitlenmelidir.

 
*

    A. Ç.

Ynt: İSKELE KONTRADA ORSA HIZIM NEDEN DÜŞÜK OLDU?
« Yanıtla #29 : Haziran 30, 2010, 10:57:06 »
Elektronik rüzgar göstergeleri mutlaka ayarlanmalıdır. Bu göstergeleri ayarlamadan kullnmak doğru değildir. En doğru gösterge ana direğin tepesine takılmış göstergedir. Temel olarak bu göstergenin gösterdiği açılar doğrudur.  Elektronik gösterge de bu göstergeye göre ayarlanmalıdır.

ana direk tepesi dışındaki tüm rüzgar göstergeleri rüzgarı yanlış gösterirler. Yelkenlerin rüzgar açısını değiştirmesi bu tür göstergelerin doğru yönü göstermesini engeller. En doğrusu ana direk tepesindeki manuel göstergeyi kullanmaktır. Bu göstergelerin iki ynındaki orsa açısını gösteren işaretlerin iyi ayarlanması gerekir teknenin rüzgara göre orsaya girme açısı biliniyorsa bu açı kanatlara yansıtlımalıdır. Kimi tekneler 30 derecenin altında orsaya girebilirken /gezi teknelerinde nadirdir.) kim teknelerin orsa açısı 35 - 40 derecelerde olabilir. Bu açı göstergede ayarlandıktan sonra direk tepesi montajında da azami dikkat göstermek gerekir. Göstergenin iskele veya sancağa doğru dönük olarak monte edilmesi yanıltıcı olacaktır.

Orsa seyrinde ikinci değer ise teknenin gerçek rüzgarda ne kadar orsaya girebildiğidir. Her ne kadar zahiri rüzgarda 30 derece civarında orsaya girdiğimizi görsek de aslında tekne gerçek rüzgara göre yaklaşık 45 derece orsaya girebilir. Gezi teknelerinde bu 100 - 110 dereceyi bulabilir. Bodrumda kullandığım bir teknede bu açı 130 derece idi. Bu nedenle tramola attığımızda yaklaşık olarak 90 - 100 derece ile gidebiliriz. Tramola attığımızda hangi yöne gidebileceğimizi kestirmenin en kolay yolu orsa seyirde tam bordamız hizasına bakmaktır. Tramola attığımızda teknemizin en iyi olasılıkla gidebileceği yön burası olacaktır. Hatta biraz daha geriye düşebilir.   
« Son Düzenleme: Haziran 30, 2010, 11:10:38 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »