0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Ahmet Semiz

  • * Gezgin Korsan
  • 1.530
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
Irgat ın elektrik kaçırması
« : Eylül 20, 2010, 17:50:59 »
Dün demiri çekerken bir elim ırgatın üstünde ,bu arada diğer elim puntele değdi ,sanki puntellin çelik halatları açılmış da kopmuş gibi bir batma duydum,inceledim bir şey yok tekrar ırgatı tutunca ayni şey oldu,
ırgat çalışıken elektrik kaçağı oluşuyor.
Irgatı kullanmadığım zaman hemen sigortadan kapatıyorum,herhangi bir kaçak yok
acaba sorun benim elektrik sisteminde mi ?
iskele  kaptanı
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.610
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #1 : Eylül 20, 2010, 17:56:45 »
Irgat elektrik kaçağı kolay kolay adam çarpmaz. 12 V ve düz akım çarpılmak için uygun değildir. Irgat çalışırken mıknatılslanmaya bağlı elektrik oluşabilir ve bu elektrik çarpabilir. Bu tür bir elektrik oluşumu için şartlar çok uygun değil ama statik elektrik en akla yakını gözüküyor. Bu kaçaktan çok çalışmaya bağlı elektrik üretimi gibi görünüyor.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Ahmet Semiz

  • * Gezgin Korsan
  • 1.530
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #2 : Eylül 20, 2010, 20:03:57 »
Ahmet korsanım
Irgatım 24 volt
iskele  kaptanı
*

    Çevrimiçi Orhan Barut

  • * Gezgin Korsan
  • 4.227
    • Yaşadığı Şehir
  • Ankara
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #3 : Eylül 21, 2010, 13:20:10 »
Irgat çalışırken 30-50 amper arası akım çeker ve bu akım vücutta hissedilir. Burada sorun  voltaj değil akım miktarı. Kaçak olduğu kesin. Kablo bağlantılarını kontrol edin ve izolasyonlarını yenileyin.

*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.610
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #4 : Eylül 21, 2010, 13:47:50 »
Akım bir direnç üzerinden geçen miktardır. Hissedilen akım değil Voltadır. 24 Volt da tehliklei olmasa gerek ama kaçakların kontrol edilmesiinde yarar var. Öncelikle rgata giden kabloların bağlantı noktalarını (somunları) kontrol edin.  Slomunlar yeteri kadar sıkı olmalı, ayrıca üzerinde pas veya tuz olmamalı, pas ve tuz elektriği gövdeye kaçırabilir. Bu bağlantıların kutu içinde veya motorda da izolasyon eksikliği veya tuz - pas gibi nedenlerle gövdeye kaçak yapmadığını da kontrol etmek gerekir. İzolasyondaki bozulmalar gövdeye elektrik kaçağı yapabilir. Motor sargıları genellikle metal gövdeye geçirilmeden altına izolasyon koyulur. Kağıt şeklindeki bu izolasyon rotor veya statorda keskin köşelerde bozulabilir ve sargı üzetrindeki verniği de çizebilir. Böylece kaçak oluşur. Önce bağlantıları kontrol etmekte yarar var. Kaçak önlenemzse ırgatı söküp içinide kontrol etmek gerekir. 

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimiçi Orhan Barut

  • * Gezgin Korsan
  • 4.227
    • Yaşadığı Şehir
  • Ankara
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #5 : Eylül 21, 2010, 13:57:14 »
Üzerinde gerllim olan ucu açık iki kabloyu bir yalıtım malzemesi ile tutarsanız bir şey hissetmezsiniz. Halbuki tellerde voltaj vardır. Çıplak elle tutarsanız çarpılırsınız. Çünkü var olan voltaj sonucu vücudunuzdan akım geçer. Voltaj her zaman vardır ama bunun akıma dönüşmesi iki ucun bir birine bağlanması ile olur.
Sonuç olarak eğer elektrik çarptı diyorsanız üzerinizden akım geçmiştir.
*

    Çevrimdışı Erhan Topçu

  • * Gezgin Korsan
  • 31
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #6 : Eylül 21, 2010, 14:41:47 »
Nacizane paylaşmak isterim düşük voltajlarla yüksek akımlara ulaşmak mümkündür. Bu nedenle ırgat kablo kesiti 6-10-16 mm gibi seçilmesi muhtemeldir. Aşağıda voltaj ne olursa olsun akım değerlerine göre duyulan his yansımaları yaşanabilir.

1-5   mA Titreşim Hissi
5-10 mA Ağrılı Uyarı
10-20 mA Kas uyarması eli çekememe
30-90 mA Diyafram,Kas ve Solunum rahatsızlığı
2-5 A Cilt Yanıkları
Daha üstü kömür Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bazı durumlarda manyetik alanın da çarpma hissi vermesi normaldir genelde elde yara kesik varsa iğne batması şeklinde daha şiddetli hissedilir.
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.610
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #7 : Eylül 21, 2010, 14:46:00 »
Elektrik çarpması için bir gerlimin (Voltaj) olması gerekir. İki kutbu tuttuğunuzda bir kutuptan diğerine akım geçer, bu da çarpılmadır. Geçen akım sizin vücut direncinize ve gerilim miktarına (voltaja) bağlıdır. Yani bir kablodan veya cihazdan 50 amper geçiyor olması veya kablonun ucundaki anahtarın kapalı olması sizin çarpılmanıza etki etmez. Çarpılma için gerilim bulunan iki uçla temas etmeniz gerekir. Temas olmadan veya tek uçla temasla çarpılma olmaz (Kuşlar yüksek gerilim hatlarındaki kablolara rahatlıkla konarlar). Arada bir izolatörün bulunması temasın gerçekleşmediği anlamını taşır.  

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.610
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #8 : Eylül 21, 2010, 14:54:34 »
Akımı gerilim ve direnç belirler. Bildiğim kadarı ile insanın vücut direnci 70 volt veya üstü gerilim olmadan 1-5 mA üstünde akım geçmesine izin vermeyecek kadar yüksek(14-20K). Bu nedenle 12 - 24 V gerlimler insan için emniyetli sayılıyor.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Ateş Erim

  • * Gezgin Korsan
  • 1.972
    • Yaşadığı Şehir
  • Bozburun/Muğla
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #9 : Eylül 22, 2010, 13:59:05 »
ohooo herkes biraz haklı Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Şİmdi arkadaşlar, çarpılma hissi oluşması için vicudumuzdan bir miktar akım geçmesi gereklidir (ki Erhan korsan bu akımın miktarlarına göre neler hissedileceğini yazmış). Peki o zaman niye kafamız karışıyor ?
Çünkü meslekten olmayan insanların en çok bildikleri elektrik büyüklükleri gerilimdir de ondan (bir de güç var ama şimdilik o konu dışı)

Gerilimi fizik derslerinden de hatırlarsınız, iki uç arasındaki potansiyel farkıdır, birimi volt'tur. Ama bu potansiyel farkı durduğu yerde hiç bir işe yaramaz. Şöyle düşünelim. Deniz seviyesinde bir gölümüz var. Bir de bundan (atıyorum) 2  metre yüksekte bir gölümüz daha var ama aralarında bir bağlantı yok. İki göl arasında bir potansiyel farkı var mı? Var. Peki bu potansiyel farkı bi işe yarıyor mu? Yaramıyor. İşe yaratmak (daha doğrusu bundan bir iş elde etmek için) ne yapabiliriz? Mesela ikisini bir kanalla birleştirip araya bir değirmen kurarsak yukarıdaki gölün suyu aşağıya doğru akar yani bir "akım" oluşur, bu akım da üzerine kurduğumuz değirmeni döndürür vs vs.

Yukarıdaki örnekte iki göl arasındaki seviye farkı (potansiyel farkı) 2 metre iken bunları bir kanalla birleştirdiğimizde su belli bir hızla akar dimi?. Peki iki göl arasındaki seviye farkını 200 metreye çıkartırsak ve aynı genişlikte bir kanalla bunları birbirine bağlasak ne olur? Su çooook daha hızlı akmaya başlar öyle değilmi?

Pekii bu kadar laf salatasından sonra gelelim sadede.
İsterseniz önce terminolojide anlaşalım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
1- İki uç arasındaki potansiyel farkına gerilim diyoruz. Birimi de Volt.
2- Elektrikten bir iş elde etmek üzere bu iki uç arasına bağladığımız (motor, elektrik sobası, lamba vs) gibi şeylere "alıcı" veya "yük" diyoruz.
3- Uçlarında potansiyel farkı bulunun iki tele bağlanmış bir alıcının içinden geçen şeye "akım" diyoruz. Birimine de Amper.
4- Alıcının elektriğe karşı oluşturduğu zorluğa da "direnç" diyoruz. Birimine de Ohm.
 bir de en basitinden şöyle birkaç formülü bilmekte fayda var:
U=I*R  Burada:
U: Potansiyel farkı (Volt)
I: Akım şiddeti (Amper)
R: Direnç (Ohm)

Hemen Erhan korsanın yazdıklarından bir insanın çarpılması için gerekli akım şiddetine bakalım. 1-5 mA (0.001-0.005A) Titreşim hissi olarak verilmiş. Ok. bu bilgi elde var 1.
Şöyle bir senaryo yazalım: Bir insanın bir eli potansiyel farkı yaratan tellerden birinde, diğer eli de diğer telde olsun.  Yani alıcı olarak soba, lamba vs yerine bir insan olmuş olacak.
Ahmet korsan da insanın direncini 14-20Kohm (14000-20000Ohm) olarak vermiş. Bu değer insanın neresinden ölçüldüğüne ve ölçüm noktalarının birbirine olan uzaklığına, ayrıca insandan insana değiştiği gibi, aynı insanın ıslak-terli-kuru olmasına göre de değişir aslında. Kuru bir insanın iki eli arasındaki direnci ben genellikle 50-100KOhm civarı olarak ölçtüğümü hatırlıyorum. Hadi bunu da 50KOhm (50000 Ohm) olarak alalım. Bu da elimizdeki ikinci veri olsun.

Formülümüz nasıldı? U=I*R. Elimizde neler var? Akım şiddetini biliyoruz. Çarpılıyor olarak hissedebilmemiz için 0.001 ila 0.005 A akım geçmesi lazım. Vücut direncimizi de biliyoruz (50000 Ohm).  Peki formüle göre 50000Ohm'luk direnci olan vücudumuzdan (hadi en azını hesaplayalım) 0.001 A akım geçebilmesi için iki elimiz arasındaki potansiyel farkı ne olmalıdır? U= 0.001*50000=50 V! Peki çarpılmayı biraz daha fazla hissetmemiz için mesele ne olmalı derseniz:U=0.005*50000=250V !.

Bu sebepledir ki, elektrikte 42 V'tan yukarısı insan için tehlikeli olarak tanımlanır. Fakat bu genel bir tanımlamadır ve unutulmamalıdır ki, özellikle yazın terli vücudun direnci, terin tuzlu ve iletken olması sebebiyle çok aşağılara düşer.
Bir keresinde yazın 50 derece sıcakta su gibi terlemişken 12V aküden çarpılmışlığım vardır mesela. Hadi bu durumu da tersten hesaplayalım. Kutup başlarını iki elimle tuttuğumda çok hafif bir çarpılma hissi yaşamıştım. Demek ki 1mA filan geçmiş üzerimden. Akü gerilimini de 12V olarak alırsak, vücut direncim: R=U/I formülünden R=12/0.001= 12000 yani 12KOhm'a kadar düşmüş. Demek ki iki elimle değil de bir elim ve vücudumun o elime yakın bir yeri arasından çarpılsam, mesafe daha kısa olduğu için vücut direncim daha da düşük olacak ve çarpılmayı biraz daha fazla hiddedecektim.

Üff çenem düştü

Haa tüm bu yazdıklarıma karşın, ırgattan dolayı ortaya çıkan çarpılmanın Akü geriliminden kaynaklandığını zannetmiyorum. Bi sigara içeyim onu da anlatmaya çalışırım.
*

    Çevrimdışı Ateş Erim

  • * Gezgin Korsan
  • 1.972
    • Yaşadığı Şehir
  • Bozburun/Muğla
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #10 : Eylül 22, 2010, 14:23:45 »
Oooo bi sürü laf yazmıştım ama birden sizin ırgatın 24V olduğu geldi aklima. Ve sildim yazdıklarımı. Yazın sıklıkla terli olduğumuzu var sayarsak, bence siz önce ırgatın çarpıldığınız noktasıyla vardevela arasındaki potansiyel farkını (tabi ırgat çalışırken) bir ölçün. Eğer 20-24V arası birşeyler görüyorsanız ırgatınızda normal bir kaçak arayın. Yok değilse ben uydururum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap gene bişeyler Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.610
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #11 : Eylül 22, 2010, 14:25:49 »
Vücudun terli olmasının çarpılmayı nasıl etkilediğin tam olarak bilemiyoruz. Ter olduğuna göre direnç düşmüş gibi görünse de slında akım vücuttan değil terden geçiyor demektir. Altındaki dokulardan da elektrik geçeceğini biliyoruz ama bunun çarpma üzerindeki etkiyi bilmiyoruz. Acaba kuru bir vücuttan geçen akım mı iç organları örneğin kalbi daha fazla etkiler yoksa ıslak mı daha tehlikelidir, ıslakken akım ıslaklıktan geçerken vücüdün içine daha mı fazla girer yoksa kuru olunca mı?  

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimiçi Eyüp Oğan

  • * Gezgin Korsan
  • 2.877
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Rossinante
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #12 : Eylül 22, 2010, 14:28:42 »
Ateş Hocam çok basit, anlaşılır bir açıklama yapmışsınız. Lise yıllarımdan beri tam anlayamadığım bir konuydu... Teşekkürler...
Print alıp, evde oğluma okutacağım... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Diğer bir topikte de Orhan Hocamız güzel bir konu açıklıyor...
Ne güzel, sonbahar geldi, okullar açıldı, Geko okulu da ders başı yapıyor...Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Kerim Dişbudak

  • * Gezgin Korsan
  • 1.239
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul & Girne
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #13 : Eylül 22, 2010, 14:49:58 »
Ateş abi , gayet bilimsel ve anlaşılır anlatmış bir kaç ekleme de ben yapayım,aslında telefon hattı bu isin en iyi anahtarı eski Analogbtrlefonlarda da bir elektrik var boşta iken çarpmaz ama bu yaklaşık 40 ile 60 voltlar arasındadır, yaklasikligi hatta çağrı sinyali gelmesi yada eski adı ile "kofraya" olan uzakligi vb. Ile değişir AMA amacı insana önemli bir hasar vermesin ozellike kalp durmasın ancak bu gerilimin nereden temas Ettigi de önemlidir mesela deride derin yara, tuzlu su gibi iletkenliği artıran etkenler yada ağız gibi deri direncinin az olduğu yerler ,bu sebeple his etmek ile , zarar görmek farklıdır , bu farkliligi belirleyen yaklaşık 48 v ile 60 arasındaki gelirimdir bu işaretin frekansına bağlı olara değişir , bunu alçak gerilim direktifi diyor ben demiyorum .Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Özetle 12 v ile bile his edebilirsiniz,  liselerdeki kurbağa bacağına gerilim  verilmesi  sonucu bacağın hareket etmesi gibi , çünkü akımı  akitan ağırlıklı olarak sınır sistemiz. Ayrıca bir , söyle de bir durum oluşabilir , o sura motor çalışıyor ve alternatorunuz de çalışıyor ve eski adıyla konjektorunuz de arıza ise ve alternatorunuz de 24 v ise bu gerilim 24 değil belki 30 v dahi olabilir Buda sizin "his"sınızı artirabilir.
S/Y Dogi TUR 3644
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.610
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Irgat ın elektrik kaçırması
« Yanıtla #14 : Eylül 22, 2010, 14:58:26 »
Aküler şarjda iken eğer alternatör alternatif akım kaçırıyorsa daha kolay çarpılabilirsiniz mi demek istiyorsunuz?

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.