0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. K.

Pupa Palangası mı.?
« : Aralık 21, 2018, 21:37:07 »

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Merhaba değerli Gezginkorsan ailesi lütfen cahilliğime verin ama esas soruma geçmeden önce bizim bumbadan diğer adıyla maça dan güvertedeki ana yelken arabasına bağlanan ve bumbanın sağa sola hareketini sağlayan halatın adı pupa palangası mı ana yelken iskotası mı yoksa balançina mı .??
Çevremdeki mektepli ve de alaylı denizcilerimizden hep farklı şeyler duyunca insanın kafası karışıyor ister istemez.
Neyse gelelim esas soruya ya da konuya geçen hafta sonu Bodrum da Tırhandilcup yarışlarının ilk etabı yapıldı. Bizde son dakika katılma kararı verip çıktık yola, ne hazırlık ne antreman tam cahil cesareti.
Yaz sezonu boyunca her denememizde babamla ikimiz çok rahat yelken açıp seyir yapabildiğimiz için yine böyle olacak zannettik, üstelik bu defa yanımızde üç tane tecrübeli denizci vardı. Start alanına yaklaşınca motor stop edip yelkenleri açtık ancak hiç hesap etmediğimiz bir şey oldu. Sezon sonu güneş panellerini de üzerine koyabilmek için havuzluğun üzerine yaptırdığımız platform bumba dan daha uzun olduğu için adı artık her neyse ben pupa palangası diyorum  platforma dayandı ve halata aşırı yük bindiği için de platform kırılma noktasına geldi. Yani ana yelkene hiç bir şekilde kumanda edemedik, ana yelkene kumanda edemeyince tramola atamadık, her ne kadar cenovanın yönünü değiştirsekte tekne bir türlü başını çevirmedi. En sonunda cenovanın halatı da tırlayıp makaraya sıkışınca pes edip yarıştan çekildik ve limana döndük.
Şimdi önümüzdeki ay ikinci etap yarışları var ve benim bu sorunu çözmem gerekiyor sizce bumbanın ucundaki krom parçaya bi 10 cm lik ek yaptırsam yapılan bu ek o kadar rüzgar kuvvetini taşır mı.? Ya da sizlerin başka önerileri var mı.?


*

    A. Ç.

Ynt: Pupa Palangası mı.?
« Yanıtla #1 : Aralık 21, 2018, 21:58:44 »
Resimden çok iyi anlaşılmıyor ama gördüğüm kadarı ile bumba panellerinize dokunmasın diye balançinayı biraz fazla kasmışsınız. Balançina bumbanın ucundan direk tepesine çıkan halatın adırır, yelken basılı değilken bumbanın aşağı düşmesini engeller. Bumbadan güverteye inen makaralı (mavi) halat iskotadır. Öncelikle bumbanın panellere doknmasını engellemelisiniz. bunun doğrusu bumbayı direk bağlantgısından söküp biraz daha yukarı bağlamaktır, buna göre yelken de  küçülmek ister. İkinci bir yöntem, yelkenin alt yakasını iskota köşesine doğru kesmektir. Bu koşullarda bumbanın iskota köşesi biraz yukarı kalkar ve özellikle teknede yelken basılı iken bordadan bakıldığında çirkin durur.

İskota da panellere sürtüyormuş gibi görünüyor, güvertede ana yelken rayını biraz daha kıça yaklaştırmak sorunu çözebili, olmazsa bumba boyunun biraz uzaması gerekir. Sağlam yapılmış paslanmaz çelik uzatma sorunu çözebilir ama bumba üzerine oldukça uzun bir parçanın geçmesi önerilir.


*

    M. K.

Ynt: Pupa Palangası mı.?
« Yanıtla #2 : Aralık 21, 2018, 22:13:44 »
Teşekkürler Ahmet Bey
Aslinda bu resim eski hali yani böyleyken iyi kötü yine yelken yapabiliyorduk. Şimdiki hali çok daha vahim Bu resmi koyma amacım cevremdeki herkesin farklı isim koyduğu mavi halatı yani iskotayı gösterebilmekti.
Rayı geriye almayı bizde düşündük fakat malum tırhandillerin kıç üstü çok dar yetmezmiş gibi bizimkinde arkaya tek bir vinç koymuşlar onu da tam ortalayarak  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    M. K.

Ynt: Pupa Palangası mı.?
« Yanıtla #3 : Aralık 21, 2018, 22:18:43 »

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu da yeni hali, güzelim teknenin içine etmişsiniz dediğinizi duyar gibiyim fakat güneş panellerini koyacak yer bulamadık malesef. Fotoğrafta bumba fazla yukarıya basık çıkmış sonradan farkedip düzelttim


*

    A. Ç.

Ynt: Pupa Palangası mı.?
« Yanıtla #4 : Aralık 21, 2018, 23:54:58 »
Bumbayı yelken basılı iken sadece yelken taşımalıdır, balançina ile bumba düzeltilmez. Mesafeleri tam kestiremiyorum ama, iskotayı bumbanın ortalarına doğru taşıyıp, kamara üstüne iskele sancaklı iki mapa koyup veya ray monte edip çözmeyi de düşünebilirsiniz. Sadece mapa koyacaksanız iyi trim için iskele ve sancağa bağlı iki ayrı iskota kullanmanız deha doğru olur. Gerektiğinde bumbayı mümkün olduğu kadar aşağı basma şansınız artar.

*

    M. Ç.

Ynt: Pupa Palangası mı.?
« Yanıtla #5 : Aralık 22, 2018, 09:01:31 »
Bumbayı cundasından, yani kıça bakan ucundan tutan ve omurga hattı ile açısını kontrol eden ıskotadır.
Direk dibine doğru giden, bumbanın geniş açılı seyirlerde yukarı hareketinin nerede duracağını ayarlayan pupa palangası.
Direk başından bumbanın cundasına giden ve aşağı hareketinin nerede duracağını ayarlayan ise balançina.
Pupa palangası ile balançina kontra çalışır.