0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Tuncay Okyar

  • * Gezgin Korsan
  • 20
    • Yaşadığı Şehir
  • muğla
    • Tekne Adı
  • kordelya,datça
güneş paneli ve aküler
« : Mayıs 21, 2018, 11:37:56 »
selam arkadaşlar.algomar karia 31 teknem var.üzerinde 90 amperlik bir servis aküsü var.ben 120 amperlik bir akü daha ilave etmek istiyorum.toplamda210 amperlik bir enerjim olacak.çalıştırmak istediklerim:buzdolabı (hiç durmayacak),radyo,geceleri de, iç aydınlatma (hepsi led) ,seyir fenerleri,seyir esnasında otopilot,derinlik,hız ve rüzgar göstergesi.kaç watt lık güneş paneli gerekir? 210 amperlik enerjim bütün bunlara yetermi?şimdiden teşekkürler.NOT:BUZ DOLABI KAÇ WATT ÇEKİYOR BİLMİYORUM BAKTIM GÖREMEDİM.AMA BURADA BUNU TAHMİN EDECEK ARKADAŞLAR VARDIR DİYE DÜŞÜNÜYORUM.AYRICA KULLANACAĞIM REGÜLATÖR NASIL BİR ŞEY OLMALI?MONTAJINI KENDİM YAPACAM,BURASI DATÇA HERKES KENDİ İŞİNİ KENDİ GÖRMEYE ÇALIŞIYOR.yardımlarınızı bekliyorum korsan arkadaşlarım.
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.414
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #1 : Mayıs 21, 2018, 11:51:18 »
5 A buzdolabı için hesaplamalısınız. 5 x 24 saat = 120 A eder. 210 A akünün yarısına kadar deşarj edebilirsiniz. Bu da 105 A eder. Yani akü boyutu yetersi kalıyor. Güneş panellerinin kapasitesinden bahsetmemişsiniz. Günde kapasitesinin yaklaşık yarısı kadar akım depolayabilirsiniz. Panellerin kapasitesinin uygun olması halinde gündüz yükün bir kısmı yani buzdolabı kısmen  güneş panelleri üzerinden çalışır. Regülatör panellere göre hesaplanmış MPPT regülatör olmalıdır. Esik bir akü ile yeni  bir aküyü paralel kullanmak doğru değildir. Sağlam olan sürekli eski aküyü beslemek zorunda kalır ve aküleriniz daha çabuk biter.

Her ne kadar buzdolabı için 5A öngörüyorsam da bir teknenin kullandığınız donanımla yaklaşık 100-110A kullanımı olacaktır. Aküler her ne kadar kapasitelerinin  yarısına kadar deşarj edilebilse de özellikle eskiler üstündeki değerlere nadiren ulaşırlar.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 863
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #2 : Mayıs 21, 2018, 12:43:32 »
Normal bir buzdolabı günde 600Watt harcama yapar. Bunun dışında diğer kullanımlarla sizin teknenizde minimum 1.4kw lık bir kullanımınız var demektir. Bunları karşılamak içinde toplamda minimum 350Wattlık bir solar panel grubuna ihtiyacınız var. 30A lik MPPT solar regülatör işinizi görecektir.

Akü kısmına gelirsek kapalı sulu akülerde güvenli kullanım alanı %70, AGM ve Deepcycle jellerde %60dır.  Hiç bi aküde %50 lik sarfiyatı akülerin sağlığı açısından önermiyoruz. Bunun dışında da farklı iki kapasitede ve kullannılmış akü ile yeni aküyü bir arada kullanmak yeni alacağınız akününde ömrünü kısaltmak anlamına geliyor. Yukarıdaki kullanıma göre sizin zaten ihtiyacınız olan akü grubu toplamı 380- 400A olmalıdır.
IN BOOST WE TRUST
*

    Çevrimdışı Ümit Özdoğan

  • * Gezgin Korsan
  • 787
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Tekne Adı
  • YANKI 2, İZMİR
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #3 : Mayıs 21, 2018, 14:04:03 »
Dolabınız 60Watt olup 5 Amper çekebilir çalıştığı sürece. Ancak buzdolabınız 24 saat boyunda hiç durmadan çalışıyorsa zaten bir sıkıntı var demektir.

Ben hesabın buzdolabının kaç watt, kaç amper olduğundan çok şu detayların ne kadar enerji harcayacağınızı belirleyeceğini söylemek isterim:

-Dolaba koyduğunuz yeni malzemeleri hazır soğuk koyarsanız, enerji tasarruf edersiniz. (marketten içecek alırken soğutulmuşları tercih etmek gibi)
-Dolabı her açtığınızda doğal olarak kayıp olacak ve enerji ihtiyacınız artacak, sık açmamak tasarruf demek.
-Dolabın kapağı üstten olursa önden kapaklı dolaplara göre tasarruf çok fark eder.
-Dolabın iyi bir izolasyonu olması, kapak contalarının sağlam olması önemlidir.
-Ayarladığınız sıcaklık ne kadar soğuksa çekilecek toplam enerji artar. Bu sadece fark dereceye soğutma enerjisi anlamında değildir. Yukarıda bahsettiğim her tür ısı kaybı olayı iç-dış sıcaklık farkından etkilenir.
-Buzdolabını yeni yüklediğinizde sıcak malzemelerle, çok uzun çalışır ya, bu sırada karaya elektrik bağlıysa, aküler bu zorluktan kurtulur.

Kaç watt olduğunu bildiğimiz bir ampul gibi fix bir tüketim değeri yoktur, çünkü çalışma-durma süreleri tüketimi belirler. Birebir aynı buzdolabına sahip iki teknenin biri günde 30Ah tüketirken diğeri 60Ah tüketebilir.

Özen gösterirseniz Alper Korsan'ın 600Wh/gün olarak verdiği pratik kabule göre 50Ah/gün değerini tutturmak zor değil.

İlk başta buzdolabı tüketimi korkutucu gelse de 1000watt bir vincin yarım dakikada 40-50Ah tüketeceğini düşününce önemi azalıyor. Otopilot tüketimi de önemli bir faktör.






« Son Düzenleme: Mayıs 21, 2018, 14:05:16 Gönderen: Ümit Özdoğan »
YANKI 2 - Dufour 412 gl - Gökova Ören Marina

*

    Çevrimdışı Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 863
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #4 : Mayıs 21, 2018, 14:32:35 »
Otopilot servoları maalesef tüketimi fazla olan ünitler. O nedenle zaten 1.4kW olarak öngördüm günlük tüketimi.
Buzdolabı içinde biz günlük 600Watt olarak ortalama veriyoruz buzdolabının normal koşullarda çekeceği olarak. Buzdolabından buzdolabına da fark var. Swing kompresörlü üniteler günde 350-400 Watt civarında tüketiyor -18 derin dondurucu olarak çalıştığında.
IN BOOST WE TRUST
*

    Çevrimdışı Ahmet Ilgaz

  • * Gezgin Korsan
  • 447
    • Yaşadığı Şehir
  • Bakırköy, İstanbul
    • Tekne Adı
  • s/y sanda
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #5 : Mayıs 24, 2018, 01:20:31 »
Alargada kalırken "Acaba aküler ne durumda? Gece buzdolabını kapatsam mı?" gibi tasalar olmadan rahat etmek için ben de çok araştırmıştım bu güneş paneli mevzuunu.  (Bakınız aşağıdaki link) 

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

   Uzuuun araştırmaların, okuyup öğrenmelerin neticesinde kurduğum akü bankı ve solar panel konfigürasyonu sayesinde yaz - kış karadan hiç elektrik almadığım gibi geçen sezon buzdolabını 31 gün boyunca gece-gündüz hiç kapatmadığım halde elektriksel hiç bir sorun da yaşamadım.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap   

    Reçeteyi veriyorum:

         2 adet 150 watt paralel bağlı güneş paneli, 1 adet uygun kapasitede MPPT solar şarj regülatörü ve en az 6mm kesitinde yeterli boyda solar panel bağlantı kablosunu pembeleşinceye kadar çevirip toplam 300 amperlik servis akü bankına ilave edin. Afiyet olsun Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
It does not matter how slowly you go so long as you do not stop!
*

    Çevrimdışı Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 863
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #6 : Mayıs 24, 2018, 11:08:15 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Alargada kalırken "Acaba aküler ne durumda? Gece buzdolabını kapatsam mı?" gibi tasalar olmadan rahat etmek için ben de çok araştırmıştım bu güneş paneli mevzuunu.  (Bakınız aşağıdaki link) 

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

   Uzuuun araştırmaların, okuyup öğrenmelerin neticesinde kurduğum akü bankı ve solar panel konfigürasyonu sayesinde yaz - kış karadan hiç elektrik almadığım gibi geçen sezon buzdolabını 31 gün boyunca gece-gündüz hiç kapatmadığım halde elektriksel hiç bir sorun da yaşamadım.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap   

    Reçeteyi veriyorum:

         2 adet 150 watt paralel bağlı güneş paneli, 1 adet uygun kapasitede MPPT solar şarj regülatörü ve en az 6mm kesitinde yeterli boyda solar panel bağlantı kablosunu pembeleşinceye kadar çevirip toplam 300 amperlik servis akü bankına ilave edin. Afiyet olsun Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Reçete doğru yazılmış ellerinize sağlık.
IN BOOST WE TRUST
*

    Çevrimdışı Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 863
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #7 : Mayıs 24, 2018, 11:25:24 »
Açtığınız konudaki ikinci çözümü kim sunduysa ağzına kürekle vurasım geldi. Aynı akü grubuna değil iki istersen yirmiiki tane redresör charger regülatör bilimum şarj ünitesi bağlarsan bağla sadece bir tanesi şarj eder. Üstün olan akım diğerlerinin hepsini bastıracağı için diğerleri otomatik olarak kesecektir. Bu nedenle biz solar regülatör maksimum voltajını 14.2 olarak ayarlarız ki sahile bağlanıldığı zaman sadece redresör şarj etsin solar devre dışı kalsın isteriz. İki tane regülatör de bağlasanız zaten 65Wattların voltajı düşük olacağı için direk devre dışı kalacaklar yani teknede tonozdan başka işe yaramayacaklar.
Gerçekten bu şekilde hiçbir elektrik bilgisi olmayan adamların bu şekilde bilgilendirme ile bu piyasada iş yapabilmesine anlam veremiyorum. Okulunu okumak şart değil bende tekstil mühendisiyim ama okunabilecek ve karşılığında öğrenebilinecek dünya kadar kaynak var sürekli okuyorum hala da bilmediğim dünya kadar şey var.
IN BOOST WE TRUST
*
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #8 : Mayıs 24, 2018, 12:46:28 »
Sanırım ikinci mesaj bana ait. Küreğinizle birlikte bekliyorum.

Şunu okuduktan sonra küreği ne yapacağınıza karar verirsiniz...

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Güneş paneli regülatörü ile AC charger (redresör) 'ın aynı anda çalışması/devrede olması hakkında bilgisi olan var mı?
....
Acaba gerçekte ne olur, nasıl olur?

Bugün denemesini yaptım, baktım ne oluyor diye...

Gece yoğun bir bilgisayar kullanımı sonucu aküler 12.2 V'a kadar düşmüştü. Sabah kahvaltı sonrası baktığımda güneş paneli 12.9 volt'da 14-15 amper basabiliyordu.

Redresörü bağlayınca 13.2 volta çıktı. Güneş paneli hala 14 amper, redresör 25 amper basıyordu.  Bu redresörün tam kapasitesi.

(Sadece 0.3 voltun şarj hızına etkisine dikkat! Neredeyse 3 katına çıktı.)

Alışveriş vs.. sonrasinda baktığımda 13.8 volta çıkmıştı bile. Redresör susmuştu. Akım ölçtüm sıfır. Solar ise 13-14 amper basıyor, 5'i tekneye gidiyor aküler 9 amper alabiliyor. (Artık şarjı verebildiğim değil, alabildiği sınırlıyor)

Soları ayırdım. Redresör devreye girdi. Soları tekrar taktım. 13.9 volt'da birlikte devam ettiler. Bir süre sonra baktığımda bu sefer solar kapanmıştı. Redresör 6-7 amper devam ediyor.

Sonuç: düşük şarj seviyesinde, akü açken, hepsi tüm gücünü veriyor, doldukça biri devreden çıkıyor. (İlk aşamada aşırı bir kapasiteniz varsa, akülere zarar verebilirsiniz, ama kimde öyle bir kapasite?)
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.414
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #9 : Mayıs 24, 2018, 12:56:11 »
Aküler, şarj cihazları açısından "yüktür". Paralel bağlı akülerden yüklere nasıl akım alıyorsak, regülatörlerden de akülere aynı şekilde akım alırız. Bir regülatörün ayarlanmış voltajı yüksekse ve akünün kabul edebildiği kadar akım veriyorsa düşük çıkışlı olan diğer regülatörler tabbi ki devre dışı kalır. Regülatörün voltajı yüksek olsa bile yeterli akım veremiyorsa zaten voltaj düşmesi olacağından diğer regülatörler de devreye girecek veaynen paralel akülerde olduğu gibi aküleri şarj edecektir.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Semih Sener

  • * Gezgin Korsan
  • 4.154
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #10 : Mayıs 24, 2018, 14:48:05 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Açtığınız konudaki ikinci çözümü kim sunduysa ağzına kürekle vurasım geldi. Aynı akü grubuna değil iki istersen yirmiiki tane redresör charger regülatör bilimum şarj ünitesi bağlarsan bağla sadece bir tanesi şarj eder. Üstün olan akım diğerlerinin hepsini bastıracağı için diğerleri otomatik olarak kesecektir. Bu nedenle biz solar regülatör maksimum voltajını 14.2 olarak ayarlarız ki sahile bağlanıldığı zaman sadece redresör şarj etsin solar devre dışı kalsın isteriz. İki tane regülatör de bağlasanız zaten 65Wattların voltajı düşük olacağı için direk devre dışı kalacaklar yani teknede tonozdan başka işe yaramayacaklar.
Gerçekten bu şekilde hiçbir elektrik bilgisi olmayan adamların bu şekilde bilgilendirme ile bu piyasada iş yapabilmesine anlam veremiyorum. Okulunu okumak şart değil bende tekstil mühendisiyim ama okunabilecek ve karşılığında öğrenebilinecek dünya kadar kaynak var sürekli okuyorum hala da bilmediğim dünya kadar şey var.

büyük paralel bir aku bankı kurdunuz diyelim ,chargerınız da kucuk bir sey  ,  yükün ucları bir turlu set deger 14V' a ulasmadıgı  sure boyunca , atıyorum 13,8 V 'a ayarlı yine  aynı uclara baglı charger da basar .
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 863
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #11 : Mayıs 24, 2018, 17:49:05 »
Sıcaklık sensörü olmayan absorption değeri falan tanımayan 20 tane charger ı bağlarsanız evet akülere akımı yollar kaynatır bozarsınız. Ya da aküleriniz dibine kadar kullanmışşsınızdır artık fastcharge durumunda akım almak istiyordur ve redresörlerin veya regülatörün kapasitesi düşüktür o zaman basabilirsiniz. Aynı voltajda oldukları sürece. Ama 65Wattlık solar ile 150Wattlık solar aynı Voltajı veremez. 150Watt ile 14.4V görürken 65Wattlık soların zaten verebileceği 9Volt civarındadır. Bunlar dediğim gibi istisnai durumlar. Aküleri zaten fastcharge seviyesine düşecek kadar kullanıyorsanız zaten elde ettiğinizden fazla tüketiminiz var demektir.
IN BOOST WE TRUST
*

    Çevrimdışı Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 863
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #12 : Mayıs 24, 2018, 18:12:59 »
kendimle celisiyorum sanmayin ben ayni tekneye 6 adet solar panel ve 2 regulator taktigimda oluyor. hepside ayni aku grubunu besliyor ancak cikan voltaj ayni ve teknedeki tuketim yuksek oldugu icin akulere cok az bir miktari giriyor.
IN BOOST WE TRUST
*
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #13 : Mayıs 25, 2018, 07:44:18 »
Bu yaşa geldim şu tekne elektriği kadar karışık ,içinden çıkılmaz ,uzlaşılmaz bir konu görmedim.

Sanırsın Nasa uzay aracı yapmış , marsta kalmış geri dönemiyor
Akü , Güneş Paneli , redresör , şarj ünitesindeki ilişki karışıklığı Brezilya dizisindeki ilişkilere taş çıkartır. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ya arkadaş Elektrik mühendisliği temel bilim , bunun yokmu kanunu kitabı birisi a diyor birisi b diyor.

Geçen gün teknenin bu ıvır zıvırının olduğu yeri açtım .
Bir tek Aküyü tanıdım , dünya kadar alet edavat var ney in ne olduğu belli değil.

Hemen kapattım kapağı ....
« Son Düzenleme: Mayıs 25, 2018, 07:47:14 Gönderen: Oktay Eryılmaz »
*

    Çevrimdışı Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 863
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: güneş paneli ve aküler
« Yanıtla #14 : Mayıs 25, 2018, 12:31:27 »
Oktay korsanım esasında çok basit bir olay. Biz havuz problemi diyoruz. Bir tane ana havuz var, akü cinsine göre %40 ya da %30 lık kısmını kullanabileceğiniz, akü grubunuz tarafından oluşturulan bir de yanında su birikintileri var biri baş pervane diğeride start aküsü. . Yukarıda 3 tane musluk var. Biri redresör, biri güneş paneli, diğeride alternatör. Birde aşağıda su gideri var o da sizin harcamanız. Burada önemli nokta aşağıdaki giderin ne kadar büyük olduğu ve yukarıdaki muslukların ne kadar su basabildiği. Yukarıdaki redresör musluğunun kaç çıkışı olduğu alternatörün ağzında checkvalveli T bağlantı yani izolatör olup olmadığı önemli.
IN BOOST WE TRUST