0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Zafer Türkmen

  • 3.531
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • S/Y Petunia
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...

Anlayamadıklarım ;

1. Eğer tekne elektrik tesisatı (12 veya 24 volt) ile kıyıdan aldığımız elektrik arasında sadece akü şarj redresörü varsa ve bu redresör zaten bir izalasyon trafosu içeriyorsa bu kaçak akımlar hangi yolla denize boşalır ?

2. Teknede kullandığımız ve 220v ile beslenen ısıtıcı, saç kurutucu gibi elektrikli aletler ile teknenin deniz suyuyla temas eden metal yüzeylerle nasıl bir ilişkisi olabilir ?

3. Bu kaçak akımlar çinkodan yapılan tutyalar üzerinden denize boşalır da neden diğer metal yüzeylerden boşalmaz. Yani bu çinkoyu sihirli yapan şey nedir ?

4. Sözkonusu korozyon her zaman olan yada hatalı bir elektrik donanımı sonucunda ortaya çıkan bir sorunmudur ?


Araya girip bir saplama yapıvereyim  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap :

1.si için: Petunia da kıyı elektriğine bağlandığımızda 220 V, çeviriciyi atlayarak ilgili prizlere doğrudan geliyor. Sanırım Petunia ya almalıyız bu aygıttan bir tane. Bir araştırayım.

4.sü için verdiğim bağlantılardan birinde şöyle deniyor( Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap ):

"Çinko doğadaki en aktif metallerden biridir ve bulunduğu ortamda anot görevini üstlenir. Temas ettiği metallerin, etraftaki galvanik potansiyeli daha güçlü (daha az aktif) metallerden etkilenip korozyona uğrayıp çürümesini engeller, korozyona uğramasını engellediği metaller yerine kendi korozyona uğrar ve çürüyüp gider. Çinko anotlara tutya denmesinin sebebi eski heykellerin çinkodan olması ve bunlara tutya denmesidir."

Zn nun bu özelliğini biliyordum da,  "Tutya" kelimesinin nereden geldiğini daha önce bilmiyordum  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap






 
*
Bende konu ile ilgili aşağıdaki bilgileri bulmuştum ancak anlamadığım bir konu vardı Katod! malum motorlar genellikle alüminyum va alaşımlarından pervaneler genellikle prinç yada bronz gibi alaşımlardan ve şaft, dişliler v.b. gibi elemanlarda çelik ve türevlerinden oluşuyor.
- Tüm bu elemanlar birbirine fiziksel olarak " yüzey temas veya kablo ile" bağlandığında Anod karşısında tek bir katod gibimi davranıyorlar?
- Yoksa tüm bu bağlantılara rağmen aralarında farklı korozyona uğrama eğilimi veya ihtimalleri varmıdır?

************************************************************************************************
    Best Anode

    Tutya nedir? Nerelerde kullanılır?

    Tutya; Deniz suyu içerisindeki metalleri korumak için kullanılan, zaman içerisinde yıpranarak kendisi eriyen bir metalik anottur.
    Çoğunlukla yeraltı borularında, petrol platformlarında, gemilerin şaft, pervane, dümen gibi unsurlarını korozyondan korumak için kullanılır.

    Tutya ve Çinko anot aynı şeyler midir?

    Eski heykeller çinkodan yapılırdı ve bunlara tutya denilmekteydi. Bu yüzden deniz sektöründe hala çinko anoda tutya denmektedir. Çinko, var olan en aktif metallerden biridir ve deniz suyunda kullanılan en ideal anottur.

    Korozyon nedir?

    Korozyon, metallerin içinde bulundukları ortam ile kimyasal veya elektrokimyasal reaksiyonlara girerek metalik özelliklerini kaybederek çürümeleridir.

    Deniz suyu içinde metallerin galvanik potansiyel serileri nasıldır?

    Aşağıdaki tabloda galvanik potansiyel değerleri verilmiştir. Eğer bu listeden bir metal çiftti deniz suyu içinde bulunursa, tablonun üst kısmında olan metal, anot olur ve korozyona uğrar.

Aktivite                       Metal                                                                Voltaj    
----------------------       ------------------------------------------------------------   ------------
                              Magnezyum                                                        -1,48 V
                               Çinko                                                                -1,03 V
                               Aluminyum                                                        -0,79 V
                               Dövme Demir ve Karbon Çeliği                                -0,61 V
                               Dövme Demir                                                         -0,60 V
                               Paslanmaz Çelik Tip 430 AISI (%17Cr)                     -0,57 V
Daha Aktif                       Paslanmaz Çelik Tip 304 AISI (%18Cr, %18Ni)        -0,53 V
----------------------       -----------------------------------------------------------    ------------
Daha Az Aktif                     Sarı Pirinç                                                           -0,40 V
                           Kızıl Pirinç                                                        -0,38 V
                      Bakır                                                           -0,36 V
                      Aluminyum Bronzu                                                    -0,32 V
                      Nikel                                                                -0,20 V
                      Titanyum                                                                -0,15 V
                      Monel                                                                -0,08 V

      Çinko tutyanın standardı nedir?

      1950`li yıllardan öncesinde karina ve su altı metal aksamları korumada kullanılan tutya tiplerinin pek de güvenilir olduğu söylenemezdi. Bu tür tutyaları kullanırken bazı gemilerin karinalarında çok az problem yaşanırken, aynı özellikteki çinko tutyayı kullanan benzer başka geminin ağır korozyona uğraması açıklanamıyordu. Çalışmalar gösterdi ki, bazı çinko tutyalar, zaman içinde üzerlerinde oluşan ince film tabakası nedeniyle göreceli olarak pasif duruma geçmekte ve elektrokimyasal olarak aktif kalamamaktaydı. Bu pasifleştirirci film tabakasının ana unsurları demir oksitlerdi ve bu demirin kaynağı ise element olarak imalat aşamasında çinkonun içinde bulunan demirdi.

      Bu çalışmalar sonucunda güvenilir bir çinko tutyanın azami müsaade edilebilir demir oranı yüzde 0,0014 olmalıdır. Bilim adamları tarafından 50 yılı aşkın süreden beri devam eden çalışma ve deneyler sonucu Amerikan askeri standardı olan Mil-Spec Zinc Alloy  A - 18001 K elde edilmiştir.
      Bu standart bakır ve silikon gibi birkaç bozucu elemente de müsaade etti. Fakat tutya alışımın da ki pasifleşmenin ana sebebi demir fazlalığı idi. Tutya üreticilerinin bu standardı karşılayabilmeleri için dökümhanelerde en saf çinko ile çalışmaları gerekiyor ve bunu kirletmemeleri gerekiyordu. Bu o zamanda ve hala da oldukça zor bir işlemdir.

      Uzun yıllar boyunca metalürji uzmanları süper yüksek kalite çinkodan daha güvenilir ve işlemesi kolay bir alışım arayışı içinde oldular ve çinkonun küçük miktarlarda alüminyum ve kadmiyum elementleri ile alışım haline getirilmesi , oluşan alışımdaki artabilecek demir oranını tolore ettiği keşfedildi. Böylece, tutya standardı içindeki demir oranı yüzde 0.005`e kadar arttıracak şekilde değiştirildi.

      Best tutya, üretimini yapmış olduğu tutyaları; dünyada üretilen en yüksek kalitedeki çinko külçelerinden, uluslar arası standartlara uygun olarak imal etmekte ve her dökümün kimyasal analizleri yapıldıktan sonra satışa sunmaktadır. Müşteriye aldığı tutyaların kimyasal analiz raporları tutyalarla birlikte verilmektedir. Ayrıca müşteri aldığı tutyaların istediği yerde kimyasal analizini yaptırabilir. Bu yüzden Best tutyanın işlevini görmemesi diye bir şey söz konusu değildir.

**********************************************************************************************
Tabloyu hizalıyorum ama kaydedince yine bozuluyor nedenini alayamadım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Nisan 01, 2013, 13:59:21 Gönderen: Mehmet Köstekçi »
---bu son fasıldır ey ömrüm, artık denizde geç---
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Can Deniz

  • * Gezgin Korsan
  • 2.207
    • Yaşadığı Şehir
  • ТЕОS
    • KUTUP YILDIZI
Sahilden besleme anında oluşması muhtemel Galvanik korozyon problemlerinin,
% 100 engelleyen tek seçeneğin  ( SAHİL BESLEMEDEN KAYNAKLI OLDUĞU DURUM )
İzolasyon trafosu olduğunu söylemiştim trafo konusu diğer konu başlığında devam edecek.

Biz burada oluşması muhtemel diğer galvanik korozyon problemlerini ve çözümlerine devam edelim.

Mehmet korsanın katkı yaptığı bilgiler için teşekkürler,

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yukarıda daha önce vermiş olduğum cetvel görülüyor.

Mehmet  korsanımın yüklemeye çalıştığı tablo ise şöyle;

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Aktif pasif olma durumu,
atomik yapılarında ki son yörüngededeki elektron sayıları ile ilintili bir durum diyelim kabaca.

İki şemada da görüldüğü gibi listenin üzeri Anodik ,
alt taraf ise katodik.

Biliyorsunuz tutya bir anlamda kurbanlık anot diyede adlandırılır.

Yani tekne alt gövdesinde ki tüm metallerden daha salak,
daha korunmasız bir metal kütle aynen vahşi hayvan avcılarının avı çekmek adına,
bir ağaca küçük bir oğlak bağlayıp,
kurbanlık oğlağın cezbediciliği ile onu  avlamaya gelen avcı hayvanı avlama dürtüsü
ve ya da kurban ettiği hayvanın heybetine bakıp,
bunca okka et yanında günahlarım çoktan affolmuştur mantığıyla
bekler konumda olan kulun sakin umarsız bekler hali.
Teknelerimizdeki kurbanlık anot  yöntemi oluyor.

Başka bir yöntem daha var,
tekne sahibi dostların uygulamaya korktuğu.
Tutya satıcılarının ise hadi canım öyle şey mi olur gazıyla yanan bir fitil aslında.

Denemek ne kaybettirir.

V drive denen sanzımandan düz çıkışlı şaft ve pervaneye sahip küçük boylu bir teknede bir yıl boyunca denense,
Başarısız olduğunda pervane şaft, şaft yataklarının rakamlarını bilmiyorum ama,
ortalama hepsi beraber erime içinde olsa,
tümden yenileme 7-8 metrelik bir teknenin bahsettiğim alt yapısı (pervane şaft gövdedeki yatak takımı)  sanırım 4-5 bin lirayı bulmaz.

Denemeye hevesli korsan varsa,
bu bedeli baştan defaten ben ödemeye hazırım.
Sonrasında benim kuracağım sistemle bir yıl boyunca aynı etkinliklerde bulunacak.

Deneme benim tezim doğrultusunda sonuçlanırsa,
verdiğim depozite gibi olan tamirat parasını geri alırım başkada bir şey istemem.

Yok bozulma olursa vereceğim para ile tamiratı yaptırtırız,
vereceğim depozite yetersiz kalırsa çıkacak masrafın tamamını karşılarım.
ve buradan adam gibi yanılmışım beni affedin derim.

Bunu içten söylüyorum.
Denemeye talipli 7-8 metre boyunda teknesi olan korsana açık çağrı.

Şu anda hiç bir ödeme yapmadan sitemimi teknesine kurarım.
ve söylediğim gibi oluşacak zararın masrafını şimdiden defaten eline veririm.

Haksız çıkarsam yeni bir şaftı, yeni bir pervanesi ve yeni bir yatak takımı olmuş olur.
Haklı çıktığımda hiç bir bedel istemiyorum,
sadece tamirat için şimdi yapacağım ödemeyi geri alırım.

Açık davet..



Www.drokya.blogspot.com
*
Bunun tam tersine hemen talibim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap yani siz o 7-8 metrelik tekneyi verin Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap ben sistemi alayım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Can korsan bu arada sorumu yineliyeyim;
- Teknedeki anod dışındaki tüm diğer elemanlar birbirine fiziksel olarak " yüzey temas veya kablo ile" bağlandığında Anod karşısında tek bir katod gibimi davranıyorlar?
- Yoksa tüm bu bağlantılara rağmen aralarında farklı korozyona uğrama eğilimi veya ihtimalleri varmıdır?


kendiniçokakıllıveaçıkgözsanangayserilikorsan Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Nisan 03, 2013, 19:12:23 Gönderen: Mehmet Köstekçi »
---bu son fasıldır ey ömrüm, artık denizde geç---
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    Çevrimdışı Öcal Turan

  • * Gezgin Korsan
  • 2.123
    • Yaşadığı Şehir
  • Burgas-İstanbul
    • Tekne Adı
  • S.Y SERENITY
Bu konuda forumda sorular oluşmaya başladı gene ,anladığım kadarı ile sahil elektriğinden oluşacak galvanik korozyonu önleyici tedbirler konuşulmuş , bir karara varılmış ancak teknenin kendinden kaynaklı korozyon kısmına gelince yarım kalmış. Konu çok uzamış tartışmalarla hem.
Bende okuyor okuyor tam konsantre iken bir tartışmayla konu ve kafam dağılıyor tam anlayamıyorum.
Can Deniz hocam ,gereksiz kısımları ayıklayarak bize şöyle el kitabçığıı gibi özet bir şekle getirebilirmisin konuyu acaba ?
Teşekkürler,