0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Bu konuda cok farkli yorumlar var , sorunun kesin bir cevabi yok.Motor akusune baglanmali diyerek baska sebepler de soylenebiliyor. Ornegin;Servis akunuz zayifsa irgat calisirken tum diger elektrikli arac ve elektronikleriniz voltaj dusumunden dolayi zarar gorebilir veya devre disi kalabilir.Olmaz ise olmazi bu isin, motor calisrken irgat calistirilir. Bu durumda alternator zaten gerekli destegi saglamaya baslamistir. Tabii sizinde irgat toplarken demir uzerine yol vermeniz gerekir, irgat tekneyi demire dogru cekmemelidir. Bu esnada ve sanziman bosta iken biraz yuksek devir vermek zaten alternator destegini arttiracaktir.Bir sabah kalktiginizda servis akusunu bos bulabilirsiniz, dolaplar yada acik kalmis bir ekipman servis akulerini bitirmis olabilir. Ama motor akusu salteri motor kapatildiginda kapatilir ve irgat disinda bir ekipman baglanmadigi icin hep sarjli kalir. Aku gruplarini acil durumlarda paralelleyecek bir gecis salteri olmasi durumda ise bircok riske karsi onlem almis olursunuz.Gorusler ikiye bolunmus durumda. Teknenin sartlarina gore karar vermek gerekir. Servis aku kapasiteniz cok buyukse , irgatin yaratacagi voltaj dusumu elektroniklere zarar vermez ama zayif bir servis grubu ile bircok ariza yasarsiniz. Buzdolabi motoru yanabilir, kisa sureli elektrik soku baska cihazlara zararlar verebilir. Irgat butonuna her bastiginizda iceride buzdolabi acilip kapanacaktir, yada motoru dusuk voltaj yuzunden asiri akim cekecektir. Servis aku voltaj dusmus ise zaten irgati devreye soktugunuzda voltaj iyice dusecek ve akim artacaktir. Kabloda biraz ince ise isin icine kayiplarin karesel etkisi girecek...zincirleme bir olumsuzluk yasanacaktir.Alternator eger bir voltaj kontrollu role ile (VCR) onceligi motor akusune veriyorsa ve motor akusu de zayifsa alternator destegi servis akulerine bagli bir irgata gitmez. Paralelleme salteri yoksa demiri cekemez duruma dusersiniz motor akusu sarj edene kadar.Isin icinde baska bir parametre aku gruplarinin irgata uzakligi konusuda var.Demek istedigim kesin bir cevap yok bu konuda ama bir elektrik muhendisi olarak her iki secenegin arti ve eksilerini kendi teknemin devresi ve imkanlari cercevesinde degerlendirerek irgat tesisatini yenilerken irgati motor akusune bagladim. Cok ikilemde kalirsaniz, aku gruplari arasina bir paralelleme salteri takin eger yoksa ( 300-400amperlik bir secici salter).Motoru calistirip, demir uzerine tatli tatli, irgat zincir toplarken ilerleyin. Demir dipten kalktiginda yada irgatin sesi degistiginde bosa alip sanzimani devir arttirin (2000rpm vb uygun dizellerde). Eger irgat servis akusune bagliysa demir alirken hassas elektrikli cihazlari kapatin. Bu dolap durduk yere niye bozuldu, radarim az once calisiyordu dememek icin. Her cihazda dusuk voltaj korumasi yok malesef.Farkli bir riski dile getirmeye calistim, umarim anlasilir olmustur.Kolay gelsin, iyi seyirler.
Konuyla ilgili bir sorum olacak, yukarıda konuşulan senaryolardan biri gerçekleşti ve bir şekilde start aküsü kullanılamaz hale geldi. Both şalteri servis aküsüne geçirip, servis aküsünden marş basmanın bir dezavantajı olur mu?