0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. Ç.

Verilen grafikte en az 20 amper üretim görülüyor.


*

    A. B.

mecbur olmadıkça starter akülerinizi motor çalıştırmak dışında farklı amaçlarla kullanılmaması önerilir. motorun çalıştırılmasının önerilmesi de bununla alakalıdır.

bahsi geçen 1000W lık bir ırgatı, iyi durumda olan 12v 100Ah lık bir akü ile durmadan yaklaşık 30dk(sürekli) çalıştırabilirsiniz.
(fikir verme amaçlı paylaşılan yaklaşık bir hesaplama)


*

    S. Ş.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Alternatör , motorun sıradan boştaki devrinde hiç bir sey üretmezzzzzzzzzzz.

Ne kadar devir o kadar akım...

gazı gereken akım kadar kökle starterı yeme  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap








Alternator rpm ile motor rpm arasındaki oran 1:2  gibi ise 850 de motorun boşta devri ise 1600 devirde çalışan alternatör kadar akım verir.

Hiç lafını geri alıyorum


*

    E. O.

Eğer ırgat motor çalışmazken çalışmıyorsa bundan motor aküsüne bağlı olduğu sonucunu çıkarabilirmiyiz ?

Bende motor aküsü tek ve 105A, servis aküleri 4 adet jel, toplamı 480A. Motor çalışmazken ırgatta çalışmıyor. Motor 1000-1200 devir boşta çalışırken  Irgat 2-3 dk çalışırsa akü zayıf sinyali alıyorum. Deviri 1500 ve üstüne yükselttiğimde sinyal kesiliyor. Bu ırgatın motor aküsüne bağlı olduğunu gösterir mi ?

Ayrıca başka bir sorum daha var. Baş kamara da yeni 2x 50A AGM 800cca baş pervane aküm var. Baş pervaneyi çok az kullanıyorum. Almayı düşündüğüm elektrikli furler'i (500W motorlu) bunlara bağlarsam sıkıntı olur mu ? Aksi taktirde servis aküleri kıça yakın olduğundan uzun ve kalın bir kabloyu baş tarafa götürmem gerekecek.


*

    A. Ç.

Irgat 2-3 dakika çalıştığında akü zayıf uyarısı geliyorsa akünüzün ömrünün dolmuş olabileceği veya sona yaklaştığı kanısına varıyorum. Alternatör özellikle düşük devirlerde ırgatı besleyebilecek kadar güç üretmez bu eksik aküden karşılanır.

1oo Ah bir akünün furler ve baş pervanesi için yeterli gücü sağlaması gerekir ama o akülerin de durumlarını kontrol etmenizi öneririm.

*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Eğer ırgat motor çalışmazken çalışmıyorsa bundan motor aküsüne bağlı olduğu sonucunu çıkarabilirmiyiz ?
Yok, bu durum onu göstermez.

Çoğu modern teknede ırgat rölesinin motor çalıştığında devreye girmesini sağlayan küçük bir kontrol rölesi vardır.

Ayrıca ayrı bir röle de motor çalıştığında marş ve servis akü gruplarını birleştirir. Böylece sadece marş aküsüne bağlı alternatör bu röle üzerinden servis akülerini de şarj eder.

Motor devrini yükselttiğinizde şarj akımı her iki akü grubuna da yönlenmiş olur.

Irgat çalışırken motoru 2000rpm ve üstü çalıştırmanız yeterli ve sağlıklısı.

öZgür (tapatalk)

*

    E. O.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Irgat 2-3 dakika çalıştığında akü zayıf uyarısı geliyorsa akünüzün ömrünün dolmuş olabileceği veya sona yaklaştığı kanısına varıyorum. Alternatör özellikle düşük devirlerde ırgatı besleyebilecek kadar güç üretmez bu eksik aküden karşılanır.

1oo Ah bir akünün furler ve baş pervanesi için yeterli gücü sağlaması gerekir ama o akülerin de durumlarını kontrol etmenizi öneririm.

AHmet korsan, servis akülerim geçen sen başı değişmişti, yanlış hatırlamıyorsam yeni iken de ırgatın uzun çalıştığı durumlarda sinyal(alarm) gelebiliyordu, sonrasında bir takım talihsiz olaylar sonucu aküler 2 defa sıfıra kadar boşaldı. Sezon sonunda epeyce toparlandılar. Ölçtüğümüzde önemli problem görünmüyordu.

Marş aküm 3-4 senelik bir akü. Problem yaşamasamda bu aralar değiştirmeyi düşünüyorum. Bu yazışmaları okurken acaba ırgat marş aküsüne mi bağlı diye düşündüm.

Baş pervane aküleri yeni değişti. Eğer hem başpervane hemde furling akımını karşılayabilirlerse kolaylık olacaktır.

En dorusu sanırım ırgat çalışırken akü guruplarından çekilen akımları ayrı ayrı ölçmek olacak.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
[
Eğer ırgat motor çalışmazken çalışmıyorsa bundan motor aküsüne bağlı olduğu sonucunu çıkarabilirmiyiz ?
Yok, bu durum onu göstermez.

Irgat çalışırken motoru 2000rpm ve üstü çalıştırmanız yeterli ve sağlıklısı.

öZgür (tapatalk)


[/quote]

Özgür korsan, bende detayını bilmemekle beraber ırgat-akü bağlamında sizin söylediğiniz şekilde bir düzenek olduğunu düşünüyordum.

Genelde denizcilik bilgisi zayıf arkadaşlarla seyirde olduğumdan demir atma işini tek başıma yapmak zorunda kalıyorum. Öne arkaya koşturup, milleti huylandırmamak için ırgatı kokpitteki kumandadan çalıştırıyorum. Kavaletayı gevşetip demiri bıraksam hem bu zayıf akü sinyalleri olmayacak, hem de iş daha hızlı ve kontrollü olacak. Ama bir türlü şu 1500 devir ve üzeri tornistan gelmeye alışamadım. Sanki hızlı gittiğim için demir tutmazsa peşimden sürükleyeceğim ve kıyıya kontrolsüz yaklaşacağım gibi geliyor, genelde 1200 devir civarı demir salarak tornistan yapıyorum. İlk fırsatta 1500 devir üstünü deneyeceğim.
*

    H. E.

Start aküsüne bağlanabilir yeterki bir röle ile alternatör çalışmadan devreye girmesin,Metin beyin teknesindeki sistem sağlıklı olanı bence,

Ahmet beyin hesabı ve Semih beyin yaklaşık grafiğine de katılıyorum.
 
Selam ve sevgiler,
*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Genelde denizcilik bilgisi zayıf arkadaşlarla seyirde olduğumdan demir atma işini tek başıma yapmak zorunda kalıyorum. Öne arkaya koşturup, milleti huylandırmamak için ırgatı kokpitteki kumandadan çalıştırıyorum. Kavaletayı gevşetip demiri bıraksam hem bu zayıf akü sinyalleri olmayacak, hem de iş daha hızlı ve kontrollü olacak. Ama bir türlü şu 1500 devir ve üzeri tornistan gelmeye alışamadım. Sanki hızlı gittiğim için demir tutmazsa peşimden sürükleyeceğim ve kıyıya kontrolsüz yaklaşacağım gibi geliyor, genelde 1200 devir civarı demir salarak tornistan yapıyorum. İlk fırsatta 1500 devir üstünü deneyeceğim.
Yok, AMAN BİR YANLIŞ ANLAŞILMA OLMASIN! :O

Ben 2000rpm ve üstü derken SADECE ve SADECE demiri VİRA EDERKEN, motor BOŞTA iken demek istedim.
Fundo sırasında, tekne tornistan yolda kaloma verirken 2bin devir yapmak kesinlikle TEHLİKELİ bir sonuç verir, DENEMEYİN! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Fundo sırasında BİLE akü/voltaj alarmı alıyorsanız Ahmet hocamın söylediği gibi aküleriniz sorunlu olabilir.

Zira fundo sırasında ırgat motoru çok yüksek bir akım (vira yaparken ki kadar) çekmez. Zira demir ve zincirin ağırlığı zaten motoru döndürüyordur, ırgat mekanik olarak fren yapıyor GİBİ bir durumdadır. Irgat en çok boşta yüksüz dönüyor kadar akım çeker. (Araba ile viteste yokuş aşağı inerken ki gibi. Motor çok az benzin harcar.)

Eğer herhangi bir tekne hareket halindeyken motor/şarj akımı desteği ihtiyacınız olursa şu yöntemi deneyebilirsiniz;
Kısa bir süre motora tercih ettiğiniz hıza uygun devirde yol verin, tekne hareket etmeye başlayınca mors kolunu boşa alın, ortasındaki düğmeye basarak boşta (şanzıman vitese geçmeden) 2bin rpm devire kadar gaz verin ve enerji ihtiyacı duyduğunuz ağır işi (ırgat, bowthuster vb.) yapın, hava/deniz/tekne şartlarına göre çok değişken olmakla beraber tahminen 8-10 saniye kadar tekneniz ilk verdiğiniz hareketin ataleti ile hareketine devam edecektir. Ne zaman ki yavaşlamaya başladı, duracak gibi oldu mors kolunu yeniden boşa alıp yeniden ileri (veya tornistan) yönde tekneyi hareket ettirecek şekilde yol verin. Sonra yine boşa alıp 8-10 saniyeliğine boşta yüksek gaz verin, sonra yeniden vitese .... şeklinde devam edebilirsiniz.

Okuyunca zor gibi gelebilir (yazarken bana zor geldi!) ama alışık olduğunuz teknede bir süre sonra kolayca/otomatikman yapabileceğiniz, yaptıkça alışacağınız bir yöntemdir.

Biz charter camiasında ve tekne transferlerinde bolca aküsü sorunlu tekneler kullanmak zorunda kaldığımız için ister istemez duruma uygun çözümler yaratmak zorunda kalıyoruz. Doğrusu akünüzü iyileştirmektir. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. E.

Özgür bey, doğru yanıtlar arasında adınızı yazmamışım özür lütfen-:
*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Özgür bey, doğru yanıtlar arasında adınızı yazmamışım özür lütfen-:
aman hocam, aşkolsun! sınav mı yapıyoruz, ismin ne önemi var. doğru bilgi paylaşılsın yeter.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    E. O.

Özgür korsan, uyarına teşekkürler  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bazı arkadaşlar demir zemine değdikten sonra 1500 devirde tornistan yap, sağlamlığını kontrol et dedikleriyle bağlantılı 2000 devir denemeyi anladım. Alternatörle şarj etmem gerektiğinde bazen kısa süreli yüksek devirde ve boşta kaldığım oluyor.

Sinyal genelde demiri toplarken rölantide kalırsam çalıyor. 
*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sinyal genelde demiri toplarken rölantide kalırsam çalıyor.
Hah! İdeal olmasa da bu (biraz yorgun aküler için) normal sayılabilir. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Alışkanlık edinin, vira ederken mutlaka boşta devri yükseltin, demir aldıktan sonra hemen yelken seyrine geçseniz bile motoru hemen kapatmayın.


öZgür (tapatalk)

*

    O. B.

Demir alırken ırgata yüklenmek doğru değildir. Irgat çalışırken demir zinciri daima boşta olacak şekilde tekne demir üstüne yönlendirilmelidir. En son zeminden demir koparma işlemi de teknenin ataleti ile yapılmalı aküyle değil. Bu şekilde yapılırsa hiç bir sorun yaşanmaz.
*

    Ö. Ö.

Ek bilgi olarak bir örnek vereyim;

Irgat modeli: Quick 1000W
Voltaj: 12V
Max sürekli çekme yükü: 120kg
Max yükte çalışma hızı: 20m/dk
Max yükte çektiği akım: 85A

Zincir: 10mm kalibre galvaniz
Birim ağırlık: 2,35kg/metre

Ucunda da 20kg demirimiz olduğunu var sayarsak;
120kg - 20kg = 100kg / 2,35kg = 42m

Yani bu ırgat en çok ~40m derinlikten salpa durumundaki demiri vira edebilir.

öZgür (tapatalk)