0 Üye ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    E. O.

Elektrik sigortasının önemi
« : Temmuz 26, 2019, 10:19:02 »
Dün akşam bir dostumla sohbet ediyorduk. Yıllar önce yelkenlisinde başına gelenleri anlattı.

2000 lerin başında yeni bir yelkenli alıyor. Tüm ek donanımları da fabrikada takılıyor.

2-3 sene kadar problemsiz kullanıyor. Bir gün marinaya bağlıyken kendisi yakın bir mekanda maç seyrederken haber geliyor, ''Teknende yangın çıktı !!!''

Marinaya geldiğinde tekneden duman çıktığını görüyor. O sırada birileri tekneye atlamış içeri girmeye çalışıyor. Giriş kapısı açıldığında içeri taze hava dolması ile beraber duman aleve dönüşüyor. Yükselen alevlerle ana yelken yanmaya başlıyor. Tekneyi yanarken botla boş bir beton pontona çekiyorlar. Yelken yanıp bittikten sonra alevler kesiliyor.  İtfaiye de gelip duman tüten tekneye suyu sıkınca tekne kullanılmaz hale geliyor.

İçine girip incelemeler yapılıyor. Yangının elektrik kontağından çıktığı tahmin ediliyor.

Üretici firma ile yazışmalar başlıyor. Firma hatalı imalat olasılığını kabul etmiyor önce. Bilirkişi yolluyor, elektrik kontağı sebebi olarak hatalı ekipman montajı olarak belirtiliyor. Arkadaşım bunun imkansız olduğunu, aldıktan sonra en ufak bir ekleme yapmadığını söylüyor. Ayrıca tekneyi her terk edişimde tüm şalterleri ve gazı kapatırdım diyor.

İş mahkemelik oluyor. İmalatçının ülkesinde ayrı bir dava açılıyor. İş büyüyünce firma tekrar bilirkişi yolluyor. Gelen kişi yakınlardaki aynı model sağlam bir tekne ile de karşılaştırarak incelemeye başlıyor. Hiç bir fark bulamayınca tekneyi tamamen dağıtarak arızayı bulmak üzere izin istiyor.
Montajda kablo bağları ile demetlenmiş kabloları kesitine kesmeye başlıyor ve sebep olan kabloyu buluyor. Tüm kablolar sağlam iken, sebep kablo okside olmuş, kararmış. Takip edince bunun akülerin şarj göstergesine giden kablo olduğunu görüyorlar.
İlk montaj sırasında kablo bağının sıkıştırması ile sıyrılmış ve zaman içinde okside olarak yangına sebep olmuş. Elektrik şemasında üzerine bağlı olması gereken 5A sigorta ise montajda hiç takılmamış.

Firma hatasını kabul edip arkadaşıma yeni bir tekne vermeyi kabul ediyor. Aynı seride olan tüm teknelere de recall yapıp elektrik sistemlerini incelemeye alıyor.

Bu niye anlattım;

Standart donanımlı teknelerde bile hata çıkma olasılığı varken, sonradan monte ettirdiğimiz ekipmanların bağlantıları her türlü hataya açık.  En azından bağlayacağımız uygun ve kaliteli sigorta ile emniyete almamız gerekiyor.


Selamlar



*

    O. B.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #1 : Temmuz 26, 2019, 10:45:36 »
Emre korsanım kesinlikle bu çok önemli bir konu. Her bir tekne sahibi akım gerilim ve kablo kesit hesaplarını az çok bilmeli bence. Bazen yanlış kablo kesiti bile kullanılmış olabilir. Çekilen akım doğru kablo kesiti ve uygun amperaj gözetilmeden desteklenmezse bu gibi durumlar seyirde de başa gelebilir. Ben şahsen yeni tesis ettiğim bir elektrik tesisatım varsa, yeni bir yük eklemişsem tekneme termal kamera ile kablo ve anahtarlama elemanlarının ısısına bakıyorum. En son Irgatın kontaktörlerinden birisi arızalandı. Tekneyi aldığımdan beri aynı kontaktörle çalışıyordu ne olduysa çalışmaz oldu, dedim herhalde miyadı doldu.  Bu arada ırgat ile aküler arasında da hiçbir güvenlik önlemi (sigorta) olmadığını fark ettim. Büyük ihtimalle ırgat bir an sıkıştı ve yüksek akım çekti arada koruma sigortası olmadığından kontaktörü bozdu. Bende ırgatı diğer yöne çalıştırıp kaç amper çektiğini ampermetre ile kontrol ettim, anlık 120 devamlı 72A. çekiyor. Devresine 80A. Sigorta bağladım. Geçenlerde çapayı toplarken zincir bir an sıkıştı ve sigorta attı. Heee dedim tamam olay böyle oldu. Velhasıl herhangi bir elektrik devresinde sigorta çok önemli bir elemandır. Hem can hemde mal güvenliği için...


*

    S. Ş.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #2 : Temmuz 26, 2019, 12:10:06 »
Emre korsan konuyu iyi özetlemiş ,bir ilave de benden

Piyasa elektrikçisine yaptırdığınız yerler varsa,

12veya 24 DC de AKIM koruması için 230VAC yani evlerde kullandığımız  sigortalar var mı dıye kontrol edin.

Alakaya cay demle farklı ürünlerdir.

Sadece teknenin girişinde ac sig ve kaçak akım olmalı
« Son Düzenleme: Temmuz 26, 2019, 12:11:52 Gönderen: Semih Sener »


*

    T. A.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #3 : Temmuz 26, 2019, 23:18:43 »
kesici olarak kullanılan sigortada 220 AC veya 24 volt DC olması önemli değildir . 220 volt maximum akım değerini gösterir . altındaki gerilimlerde kullanabilirsiniz . önemli olan amper değeridir . 6 amper bir sigortaya 50 amper bağlarsanız olmaz .
şunu belirtmek isterim  teknede/gemilerde  her iki hatta da (+ /- )sigorta bağlanır


*

    A. K.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #4 : Temmuz 26, 2019, 23:21:31 »
Arkadaslar o kadar güzel, o kadar güzel bir topik açmışsınız ki .

Konu ne kadar zor olabilir ki. İşte bildiğimiz sigorta . Üstelik danışacağın kişi de bizim köşedeki elektrikçi.

Yaptığımız en büyük hata DC ile AC elektrik sisteminin aynı olduğunu düşünmemiz.

*

    S. Ş.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #5 : Temmuz 26, 2019, 23:55:04 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
kesici olarak kullanılan sigortada 220 AC veya 24 volt DC olması önemli değildir . 220 volt maximum akım değerini gösterir . altındaki gerilimlerde kullanabilirsiniz . önemli olan amper değeridir . 6 amper bir sigortaya 50 amper bağlarsanız olmaz .
şunu belirtmek isterim  teknede/gemilerde  her iki hatta da (+ /- )sigorta bağlanır

Tam anlayamadım, sigorta akım degeri önemli ac veya dc olması farketmez kullanılır mı demek istediniz?
*

    T. A.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #6 : Temmuz 27, 2019, 00:46:44 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
kesici olarak kullanılan sigortada 220 AC veya 24 volt DC olması önemli değildir . 220 volt maximum akım değerini gösterir . altındaki gerilimlerde kullanabilirsiniz . önemli olan amper değeridir . 6 amper bir sigortaya 50 amper bağlarsanız olmaz .
şunu belirtmek isterim  teknede/gemilerde  her iki hatta da (+ /- )sigorta bağlanır

Tam anlayamadım, sigorta akım degeri önemli ac veya dc olması farketmez kullanılır mı demek istediniz?
dogrudur
*

    T. A.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #7 : Temmuz 27, 2019, 00:48:40 »
bahsettligim sadece kesici otomat veya cam sigortalar icin gecerli
role ve kontaktor icin voltaj degeri ve dc veya ac olmasi onemlidir
*

    S. Ş.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #8 : Temmuz 27, 2019, 01:00:37 »
Tunç kaptan,

Bilgilerinizde hata var malesef.

Otomatik sigortalar için AC ve DC  kesinlikle birbiri yerine kullanılamaz,

Akım aynı voltaj farklı konusuna hıc girmiyorum, sigortalar içindeki trip mekanizmaları genelde bir bobin ,belirli  voltta ve o akım şiddetiyle açıyor.yani uygulama ne ise 220Vac ,220Vdc ,12VDC ye uygun otomatik sigorta , yüke uygun akımda seçilmeli, başka hiç bir alternatifi yok, trip setleri bobinin set degerine göre değişiyor

Bildiğimiz evdeki 220Vac otomatı ,dc de kullanırsanız gemide muhtemel yangın çıkar.

Cam yada taş sigortalar içinde  dogru gerilim ve akımda olmalı.

Her iki tip içinde yükün tipine göre açtırma eğrisi var o da ayrı bir detay



« Son Düzenleme: Temmuz 27, 2019, 01:07:38 Gönderen: Semih Sener »
*

    S. Ş.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #9 : Temmuz 27, 2019, 01:16:03 »
Evde çok kullandıgımız B eğrisi 6A otomatik sigortayı test amaçlı önce 220 VAC de 2600W yükle test ediyor 19 saniyede aşırı akımdan açıyor

Sonra aynı sigortayı DC 220V da deniyor

Sonucu izleyin

*

    T. A.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #10 : Temmuz 27, 2019, 12:15:58 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Evde çok kullandıgımız B eğrisi 6A otomatik sigortayı test amaçlı önce 220 VAC de 2600W yükle test ediyor 19 saniyede aşırı akımdan açıyor

Sonra aynı sigortayı DC 220V da deniyor

Sonucu izleyin

Semih Korsanım
220 volt ac ile 220 volt DC arasındaki güç farkı elbette vardır . benim bahsettiğim limitler içinde kullanılabileceğidir .



*

    T. A.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #11 : Temmuz 27, 2019, 12:25:09 »
yaklaşık 25 yıldır elektronik teknikeriyim bunun 10 yılı gemilerde geçti ve halen tersanede elektronik elektrik donatım sorumlusuyum
hiçbir gemimizde DC dağıtım panomuzda AC/DC farklı sigorta kullanmadık .Amper değerlerine elbette dikkat ediyoruz .
ve bu sistemlerimzi BV,ABS,TL gibi klas kurumları onaylıyor. gerçekten şaşırdım .
doublepole breaker diye yazarsanız görebilirsiniz . genelde schnieder ve ABB marka tercih ederiz .
*

    K. E.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #12 : Temmuz 27, 2019, 13:22:27 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Dün akşam bir dostumla sohbet ediyorduk. Yıllar önce yelkenlisinde başına gelenleri anlattı.

2000 lerin başında yeni bir yelkenli alıyor. Tüm ek donanımları da fabrikada takılıyor.

2-3 sene kadar problemsiz kullanıyor. Bir gün marinaya bağlıyken kendisi yakın bir mekanda maç seyrederken haber geliyor, ''Teknende yangın çıktı !!!''

Marinaya geldiğinde tekneden duman çıktığını görüyor. O sırada birileri tekneye atlamış içeri girmeye çalışıyor. Giriş kapısı açıldığında içeri taze hava dolması ile beraber duman aleve dönüşüyor. Yükselen alevlerle ana yelken yanmaya başlıyor. Tekneyi yanarken botla boş bir beton pontona çekiyorlar. Yelken yanıp bittikten sonra alevler kesiliyor.  İtfaiye de gelip duman tüten tekneye suyu sıkınca tekne kullanılmaz hale geliyor.

İçine girip incelemeler yapılıyor. Yangının elektrik kontağından çıktığı tahmin ediliyor.

Üretici firma ile yazışmalar başlıyor. Firma hatalı imalat olasılığını kabul etmiyor önce. Bilirkişi yolluyor, elektrik kontağı sebebi olarak hatalı ekipman montajı olarak belirtiliyor. Arkadaşım bunun imkansız olduğunu, aldıktan sonra en ufak bir ekleme yapmadığını söylüyor. Ayrıca tekneyi her terk edişimde tüm şalterleri ve gazı kapatırdım diyor.

İş mahkemelik oluyor. İmalatçının ülkesinde ayrı bir dava açılıyor. İş büyüyünce firma tekrar bilirkişi yolluyor. Gelen kişi yakınlardaki aynı model sağlam bir tekne ile de karşılaştırarak incelemeye başlıyor. Hiç bir fark bulamayınca tekneyi tamamen dağıtarak arızayı bulmak üzere izin istiyor.
Montajda kablo bağları ile demetlenmiş kabloları kesitine kesmeye başlıyor ve sebep olan kabloyu buluyor. Tüm kablolar sağlam iken, sebep kablo okside olmuş, kararmış. Takip edince bunun akülerin şarj göstergesine giden kablo olduğunu görüyorlar.
İlk montaj sırasında kablo bağının sıkıştırması ile sıyrılmış ve zaman içinde okside olarak yangına sebep olmuş. Elektrik şemasında üzerine bağlı olması gereken 5A sigorta ise montajda hiç takılmamış.

Firma hatasını kabul edip arkadaşıma yeni bir tekne vermeyi kabul ediyor. Aynı seride olan tüm teknelere de recall yapıp elektrik sistemlerini incelemeye alıyor.

Bu niye anlattım;

Standart donanımlı teknelerde bile hata çıkma olasılığı varken, sonradan monte ettirdiğimiz ekipmanların bağlantıları her türlü hataya açık.  En azından bağlayacağımız uygun ve kaliteli sigorta ile emniyete almamız gerekiyor.


Selamlar


Emre bey merhaba.
Bu teknenin marka ve modelini verebilir misiniz? Selamlar
*

    K. E.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #13 : Temmuz 27, 2019, 13:26:17 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
yaklaşık 25 yıldır elektronik teknikeriyim bunun 10 yılı gemilerde geçti ve halen tersanede elektronik elektrik donatım sorumlusuyum
hiçbir gemimizde DC dağıtım panomuzda AC/DC farklı sigorta kullanmadık .Amper değerlerine elbette dikkat ediyoruz .
ve bu sistemlerimzi BV,ABS,TL gibi klas kurumları onaylıyor. gerçekten şaşırdım .
doublepole breaker diye yazarsanız görebilirsiniz . genelde schnieder ve ABB marka tercih ederiz .

ırgat montajında ben de kullandım. Sorun olmadı. Aşırı akım görünce devreyi kesiyor. Bilinen iyi bir marka olmalı. "Thermal" ve "magnetic" özelliği olmalı.
*

    S. Ş.

Ynt: Elektrik sigortasının önemi
« Yanıtla #14 : Temmuz 27, 2019, 13:54:42 »
AC sigortalar compact şalterler  sinus alternansları arasında gezinirken gayet kolay kesme yapar .

Birde piyasa da gazozuna  AC/DC şalter ve otomatlar üretilir. Üzerinde kac volt DC de kaç amper kesebileceğini yazar , o akım genelde yarısı kadar olur yada der ki ,  bu sigortayı salteri kullanıcaksan artı iletkeni iki kutubumdan geçir ki ancak o akımı bölerek kesebilirim.Fakat kesmeyi basarsa da dc de ac deki gibi doğru zamanda açmayı yine başaramaz yani gazoz çözümler bunlar...

 DC akım kesmek için gercekten efektifi o akımı gercek manada kesmek zorunda, voltaj da hakeza sürekli geriyor yükü gibi tam degerinde.

Ama en doğrusu sadece DC kesiciyi kullanmak ve cift kutuplu + ve - şeklinde üzerinde yazar ve evet daha pahalıdır, ama tam zamanında aşırı akımda açma yapar ve kabloyu dolandır falan demez  ve içindeki mekanizma AC VEYA AC/DC gazosuna kesicilerden farklıdır.

Aklıma hibrit araba geldi aynı ac/dc kesici gibi ne benzinli ne elektriklinin performansını tam yakalayabilir, benzetmeye çalıştım ...
« Son Düzenleme: Temmuz 27, 2019, 13:59:00 Gönderen: Semih Sener »