Gezgin Korsan

Makine Dairesi => Teknik Bilgi ve Fikir Alışverişi => Konuyu başlatan: Emre Odabaşı - Temmuz 26, 2019, 10:19:02

Başlık: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Emre Odabaşı - Temmuz 26, 2019, 10:19:02
Dün akşam bir dostumla sohbet ediyorduk. Yıllar önce yelkenlisinde başına gelenleri anlattı.

2000 lerin başında yeni bir yelkenli alıyor. Tüm ek donanımları da fabrikada takılıyor.

2-3 sene kadar problemsiz kullanıyor. Bir gün marinaya bağlıyken kendisi yakın bir mekanda maç seyrederken haber geliyor, ''Teknende yangın çıktı !!!''

Marinaya geldiğinde tekneden duman çıktığını görüyor. O sırada birileri tekneye atlamış içeri girmeye çalışıyor. Giriş kapısı açıldığında içeri taze hava dolması ile beraber duman aleve dönüşüyor. Yükselen alevlerle ana yelken yanmaya başlıyor. Tekneyi yanarken botla boş bir beton pontona çekiyorlar. Yelken yanıp bittikten sonra alevler kesiliyor.  İtfaiye de gelip duman tüten tekneye suyu sıkınca tekne kullanılmaz hale geliyor.

İçine girip incelemeler yapılıyor. Yangının elektrik kontağından çıktığı tahmin ediliyor.

Üretici firma ile yazışmalar başlıyor. Firma hatalı imalat olasılığını kabul etmiyor önce. Bilirkişi yolluyor, elektrik kontağı sebebi olarak hatalı ekipman montajı olarak belirtiliyor. Arkadaşım bunun imkansız olduğunu, aldıktan sonra en ufak bir ekleme yapmadığını söylüyor. Ayrıca tekneyi her terk edişimde tüm şalterleri ve gazı kapatırdım diyor.

İş mahkemelik oluyor. İmalatçının ülkesinde ayrı bir dava açılıyor. İş büyüyünce firma tekrar bilirkişi yolluyor. Gelen kişi yakınlardaki aynı model sağlam bir tekne ile de karşılaştırarak incelemeye başlıyor. Hiç bir fark bulamayınca tekneyi tamamen dağıtarak arızayı bulmak üzere izin istiyor.
Montajda kablo bağları ile demetlenmiş kabloları kesitine kesmeye başlıyor ve sebep olan kabloyu buluyor. Tüm kablolar sağlam iken, sebep kablo okside olmuş, kararmış. Takip edince bunun akülerin şarj göstergesine giden kablo olduğunu görüyorlar.
İlk montaj sırasında kablo bağının sıkıştırması ile sıyrılmış ve zaman içinde okside olarak yangına sebep olmuş. Elektrik şemasında üzerine bağlı olması gereken 5A sigorta ise montajda hiç takılmamış.

Firma hatasını kabul edip arkadaşıma yeni bir tekne vermeyi kabul ediyor. Aynı seride olan tüm teknelere de recall yapıp elektrik sistemlerini incelemeye alıyor.

Bu niye anlattım;

Standart donanımlı teknelerde bile hata çıkma olasılığı varken, sonradan monte ettirdiğimiz ekipmanların bağlantıları her türlü hataya açık.  En azından bağlayacağımız uygun ve kaliteli sigorta ile emniyete almamız gerekiyor.


Selamlar

Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Oktay Bozkurt - Temmuz 26, 2019, 10:45:36
Emre korsanım kesinlikle bu çok önemli bir konu. Her bir tekne sahibi akım gerilim ve kablo kesit hesaplarını az çok bilmeli bence. Bazen yanlış kablo kesiti bile kullanılmış olabilir. Çekilen akım doğru kablo kesiti ve uygun amperaj gözetilmeden desteklenmezse bu gibi durumlar seyirde de başa gelebilir. Ben şahsen yeni tesis ettiğim bir elektrik tesisatım varsa, yeni bir yük eklemişsem tekneme termal kamera ile kablo ve anahtarlama elemanlarının ısısına bakıyorum. En son Irgatın kontaktörlerinden birisi arızalandı. Tekneyi aldığımdan beri aynı kontaktörle çalışıyordu ne olduysa çalışmaz oldu, dedim herhalde miyadı doldu.  Bu arada ırgat ile aküler arasında da hiçbir güvenlik önlemi (sigorta) olmadığını fark ettim. Büyük ihtimalle ırgat bir an sıkıştı ve yüksek akım çekti arada koruma sigortası olmadığından kontaktörü bozdu. Bende ırgatı diğer yöne çalıştırıp kaç amper çektiğini ampermetre ile kontrol ettim, anlık 120 devamlı 72A. çekiyor. Devresine 80A. Sigorta bağladım. Geçenlerde çapayı toplarken zincir bir an sıkıştı ve sigorta attı. Heee dedim tamam olay böyle oldu. Velhasıl herhangi bir elektrik devresinde sigorta çok önemli bir elemandır. Hem can hemde mal güvenliği için...
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 26, 2019, 12:10:06
Emre korsan konuyu iyi özetlemiş ,bir ilave de benden

Piyasa elektrikçisine yaptırdığınız yerler varsa,

12veya 24 DC de AKIM koruması için 230VAC yani evlerde kullandığımız  sigortalar var mı dıye kontrol edin.

Alakaya cay demle farklı ürünlerdir.

Sadece teknenin girişinde ac sig ve kaçak akım olmalı
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Tunç Aş - Temmuz 26, 2019, 23:18:43
kesici olarak kullanılan sigortada 220 AC veya 24 volt DC olması önemli değildir . 220 volt maximum akım değerini gösterir . altındaki gerilimlerde kullanabilirsiniz . önemli olan amper değeridir . 6 amper bir sigortaya 50 amper bağlarsanız olmaz .
şunu belirtmek isterim  teknede/gemilerde  her iki hatta da (+ /- )sigorta bağlanır
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Atilla Kaplan - Temmuz 26, 2019, 23:21:31
Arkadaslar o kadar güzel, o kadar güzel bir topik açmışsınız ki .

Konu ne kadar zor olabilir ki. İşte bildiğimiz sigorta . Üstelik danışacağın kişi de bizim köşedeki elektrikçi.

Yaptığımız en büyük hata DC ile AC elektrik sisteminin aynı olduğunu düşünmemiz.
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 26, 2019, 23:55:04
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
kesici olarak kullanılan sigortada 220 AC veya 24 volt DC olması önemli değildir . 220 volt maximum akım değerini gösterir . altındaki gerilimlerde kullanabilirsiniz . önemli olan amper değeridir . 6 amper bir sigortaya 50 amper bağlarsanız olmaz .
şunu belirtmek isterim  teknede/gemilerde  her iki hatta da (+ /- )sigorta bağlanır

Tam anlayamadım, sigorta akım degeri önemli ac veya dc olması farketmez kullanılır mı demek istediniz?
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Tunç Aş - Temmuz 27, 2019, 00:46:44
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
kesici olarak kullanılan sigortada 220 AC veya 24 volt DC olması önemli değildir . 220 volt maximum akım değerini gösterir . altındaki gerilimlerde kullanabilirsiniz . önemli olan amper değeridir . 6 amper bir sigortaya 50 amper bağlarsanız olmaz .
şunu belirtmek isterim  teknede/gemilerde  her iki hatta da (+ /- )sigorta bağlanır

Tam anlayamadım, sigorta akım degeri önemli ac veya dc olması farketmez kullanılır mı demek istediniz?
dogrudur
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Tunç Aş - Temmuz 27, 2019, 00:48:40
bahsettligim sadece kesici otomat veya cam sigortalar icin gecerli
role ve kontaktor icin voltaj degeri ve dc veya ac olmasi onemlidir
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 27, 2019, 01:00:37
Tunç kaptan,

Bilgilerinizde hata var malesef.

Otomatik sigortalar için AC ve DC  kesinlikle birbiri yerine kullanılamaz,

Akım aynı voltaj farklı konusuna hıc girmiyorum, sigortalar içindeki trip mekanizmaları genelde bir bobin ,belirli  voltta ve o akım şiddetiyle açıyor.yani uygulama ne ise 220Vac ,220Vdc ,12VDC ye uygun otomatik sigorta , yüke uygun akımda seçilmeli, başka hiç bir alternatifi yok, trip setleri bobinin set degerine göre değişiyor

Bildiğimiz evdeki 220Vac otomatı ,dc de kullanırsanız gemide muhtemel yangın çıkar.

Cam yada taş sigortalar içinde  dogru gerilim ve akımda olmalı.

Her iki tip içinde yükün tipine göre açtırma eğrisi var o da ayrı bir detay



Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 27, 2019, 01:16:03
Evde çok kullandıgımız B eğrisi 6A otomatik sigortayı test amaçlı önce 220 VAC de 2600W yükle test ediyor 19 saniyede aşırı akımdan açıyor

Sonra aynı sigortayı DC 220V da deniyor

Sonucu izleyin

https://www.youtube.com/embed/csMQ9A-4Pws
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Tunç Aş - Temmuz 27, 2019, 12:15:58
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Evde çok kullandıgımız B eğrisi 6A otomatik sigortayı test amaçlı önce 220 VAC de 2600W yükle test ediyor 19 saniyede aşırı akımdan açıyor

Sonra aynı sigortayı DC 220V da deniyor

Sonucu izleyin

Semih Korsanım
220 volt ac ile 220 volt DC arasındaki güç farkı elbette vardır . benim bahsettiğim limitler içinde kullanılabileceğidir .


https://www.youtube.com/embed/csMQ9A-4Pws
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Tunç Aş - Temmuz 27, 2019, 12:25:09
yaklaşık 25 yıldır elektronik teknikeriyim bunun 10 yılı gemilerde geçti ve halen tersanede elektronik elektrik donatım sorumlusuyum
hiçbir gemimizde DC dağıtım panomuzda AC/DC farklı sigorta kullanmadık .Amper değerlerine elbette dikkat ediyoruz .
ve bu sistemlerimzi BV,ABS,TL gibi klas kurumları onaylıyor. gerçekten şaşırdım .
doublepole breaker diye yazarsanız görebilirsiniz . genelde schnieder ve ABB marka tercih ederiz .
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Kahraman Emiroğlu - Temmuz 27, 2019, 13:22:27
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Dün akşam bir dostumla sohbet ediyorduk. Yıllar önce yelkenlisinde başına gelenleri anlattı.

2000 lerin başında yeni bir yelkenli alıyor. Tüm ek donanımları da fabrikada takılıyor.

2-3 sene kadar problemsiz kullanıyor. Bir gün marinaya bağlıyken kendisi yakın bir mekanda maç seyrederken haber geliyor, ''Teknende yangın çıktı !!!''

Marinaya geldiğinde tekneden duman çıktığını görüyor. O sırada birileri tekneye atlamış içeri girmeye çalışıyor. Giriş kapısı açıldığında içeri taze hava dolması ile beraber duman aleve dönüşüyor. Yükselen alevlerle ana yelken yanmaya başlıyor. Tekneyi yanarken botla boş bir beton pontona çekiyorlar. Yelken yanıp bittikten sonra alevler kesiliyor.  İtfaiye de gelip duman tüten tekneye suyu sıkınca tekne kullanılmaz hale geliyor.

İçine girip incelemeler yapılıyor. Yangının elektrik kontağından çıktığı tahmin ediliyor.

Üretici firma ile yazışmalar başlıyor. Firma hatalı imalat olasılığını kabul etmiyor önce. Bilirkişi yolluyor, elektrik kontağı sebebi olarak hatalı ekipman montajı olarak belirtiliyor. Arkadaşım bunun imkansız olduğunu, aldıktan sonra en ufak bir ekleme yapmadığını söylüyor. Ayrıca tekneyi her terk edişimde tüm şalterleri ve gazı kapatırdım diyor.

İş mahkemelik oluyor. İmalatçının ülkesinde ayrı bir dava açılıyor. İş büyüyünce firma tekrar bilirkişi yolluyor. Gelen kişi yakınlardaki aynı model sağlam bir tekne ile de karşılaştırarak incelemeye başlıyor. Hiç bir fark bulamayınca tekneyi tamamen dağıtarak arızayı bulmak üzere izin istiyor.
Montajda kablo bağları ile demetlenmiş kabloları kesitine kesmeye başlıyor ve sebep olan kabloyu buluyor. Tüm kablolar sağlam iken, sebep kablo okside olmuş, kararmış. Takip edince bunun akülerin şarj göstergesine giden kablo olduğunu görüyorlar.
İlk montaj sırasında kablo bağının sıkıştırması ile sıyrılmış ve zaman içinde okside olarak yangına sebep olmuş. Elektrik şemasında üzerine bağlı olması gereken 5A sigorta ise montajda hiç takılmamış.

Firma hatasını kabul edip arkadaşıma yeni bir tekne vermeyi kabul ediyor. Aynı seride olan tüm teknelere de recall yapıp elektrik sistemlerini incelemeye alıyor.

Bu niye anlattım;

Standart donanımlı teknelerde bile hata çıkma olasılığı varken, sonradan monte ettirdiğimiz ekipmanların bağlantıları her türlü hataya açık.  En azından bağlayacağımız uygun ve kaliteli sigorta ile emniyete almamız gerekiyor.


Selamlar


Emre bey merhaba.
Bu teknenin marka ve modelini verebilir misiniz? Selamlar
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Kahraman Emiroğlu - Temmuz 27, 2019, 13:26:17
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
yaklaşık 25 yıldır elektronik teknikeriyim bunun 10 yılı gemilerde geçti ve halen tersanede elektronik elektrik donatım sorumlusuyum
hiçbir gemimizde DC dağıtım panomuzda AC/DC farklı sigorta kullanmadık .Amper değerlerine elbette dikkat ediyoruz .
ve bu sistemlerimzi BV,ABS,TL gibi klas kurumları onaylıyor. gerçekten şaşırdım .
doublepole breaker diye yazarsanız görebilirsiniz . genelde schnieder ve ABB marka tercih ederiz .

ırgat montajında ben de kullandım. Sorun olmadı. Aşırı akım görünce devreyi kesiyor. Bilinen iyi bir marka olmalı. "Thermal" ve "magnetic" özelliği olmalı.
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 27, 2019, 13:54:42
AC sigortalar compact şalterler  sinus alternansları arasında gezinirken gayet kolay kesme yapar .

Birde piyasa da gazozuna  AC/DC şalter ve otomatlar üretilir. Üzerinde kac volt DC de kaç amper kesebileceğini yazar , o akım genelde yarısı kadar olur yada der ki ,  bu sigortayı salteri kullanıcaksan artı iletkeni iki kutubumdan geçir ki ancak o akımı bölerek kesebilirim.Fakat kesmeyi basarsa da dc de ac deki gibi doğru zamanda açmayı yine başaramaz yani gazoz çözümler bunlar...

 DC akım kesmek için gercekten efektifi o akımı gercek manada kesmek zorunda, voltaj da hakeza sürekli geriyor yükü gibi tam degerinde.

Ama en doğrusu sadece DC kesiciyi kullanmak ve cift kutuplu + ve - şeklinde üzerinde yazar ve evet daha pahalıdır, ama tam zamanında aşırı akımda açma yapar ve kabloyu dolandır falan demez  ve içindeki mekanizma AC VEYA AC/DC gazosuna kesicilerden farklıdır.

Aklıma hibrit araba geldi aynı ac/dc kesici gibi ne benzinli ne elektriklinin performansını tam yakalayabilir, benzetmeye çalıştım ...
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Nevzat Doğru - Temmuz 27, 2019, 14:20:35
Dc akıma ,hele de biraz yüksekse kumanda etmek hiç de kolay değil . Aslını ararsanız Ac akım kontrolü de kolay değil . Kat kat ayrı projelerden aldığım şema ve bir ingilizin dizayn ettiği kontrol pcb lerini satın alarak yaptığım 2500W lık Linear Amplifier ( telsiz çıkış gücünü arttırmak için kullanılır ) her şey bitti , işin uzamanı arkadaşlar şalteri yakarsın dediler . Tut bir daha Amerikadan özel roleler getir ... En az 200 -300 dolar sadece soft start modülü mal olmuştur bana ...
Öyle ac sigortayı dc de kullanırım bişey olmaz demekle olmuyor .
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Emre Odabaşı - Temmuz 27, 2019, 15:03:09
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Dün akşam bir dostumla sohbet ediyorduk. Yıllar önce yelkenlisinde başına gelenleri anlattı.

2000 lerin başında yeni bir yelkenli alıyor. Tüm ek donanımları da fabrikada takılıyor.

2-3 sene kadar problemsiz kullanıyor. Bir gün marinaya bağlıyken kendisi yakın bir mekanda maç seyrederken haber geliyor, ''Teknende yangın çıktı !!!''

Marinaya geldiğinde tekneden duman çıktığını görüyor. O sırada birileri tekneye atlamış içeri girmeye çalışıyor. Giriş kapısı açıldığında içeri taze hava dolması ile beraber duman aleve dönüşüyor. Yükselen alevlerle ana yelken yanmaya başlıyor. Tekneyi yanarken botla boş bir beton pontona çekiyorlar. Yelken yanıp bittikten sonra alevler kesiliyor.  İtfaiye de gelip duman tüten tekneye suyu sıkınca tekne kullanılmaz hale geliyor.

İçine girip incelemeler yapılıyor. Yangının elektrik kontağından çıktığı tahmin ediliyor.

Üretici firma ile yazışmalar başlıyor. Firma hatalı imalat olasılığını kabul etmiyor önce. Bilirkişi yolluyor, elektrik kontağı sebebi olarak hatalı ekipman montajı olarak belirtiliyor. Arkadaşım bunun imkansız olduğunu, aldıktan sonra en ufak bir ekleme yapmadığını söylüyor. Ayrıca tekneyi her terk edişimde tüm şalterleri ve gazı kapatırdım diyor.

İş mahkemelik oluyor. İmalatçının ülkesinde ayrı bir dava açılıyor. İş büyüyünce firma tekrar bilirkişi yolluyor. Gelen kişi yakınlardaki aynı model sağlam bir tekne ile de karşılaştırarak incelemeye başlıyor. Hiç bir fark bulamayınca tekneyi tamamen dağıtarak arızayı bulmak üzere izin istiyor.
Montajda kablo bağları ile demetlenmiş kabloları kesitine kesmeye başlıyor ve sebep olan kabloyu buluyor. Tüm kablolar sağlam iken, sebep kablo okside olmuş, kararmış. Takip edince bunun akülerin şarj göstergesine giden kablo olduğunu görüyorlar.
İlk montaj sırasında kablo bağının sıkıştırması ile sıyrılmış ve zaman içinde okside olarak yangına sebep olmuş. Elektrik şemasında üzerine bağlı olması gereken 5A sigorta ise montajda hiç takılmamış.

Firma hatasını kabul edip arkadaşıma yeni bir tekne vermeyi kabul ediyor. Aynı seride olan tüm teknelere de recall yapıp elektrik sistemlerini incelemeye alıyor.

Bu niye anlattım;

Standart donanımlı teknelerde bile hata çıkma olasılığı varken, sonradan monte ettirdiğimiz ekipmanların bağlantıları her türlü hataya açık.  En azından bağlayacağımız uygun ve kaliteli sigorta ile emniyete almamız gerekiyor.


Selamlar


Emre bey merhaba.
Bu teknenin marka ve modelini verebilir misiniz? Selamlar

Biraz polisiye film gibi cevap olacak ama üretici firma yeni tekneyi verirken bu konunun duyulmaması için yazılı evrak almış, yüz yüze gelirsek konuşuruz. :D

Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Kahraman Emiroğlu - Temmuz 27, 2019, 17:12:38
Firmanın tutumu çok saçma. Discovery CH. De uçak kaza raporları yayınlanıyor. İzliyorum ve çok şey öğreniyorum. Çok saçma. ;??^+%%
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Tunç Aş - Temmuz 27, 2019, 22:33:57
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Dc akıma ,hele de biraz yüksekse kumanda etmek hiç de kolay değil . Aslını ararsanız Ac akım kontrolü de kolay değil . Kat kat ayrı projelerden aldığım şema ve bir ingilizin dizayn ettiği kontrol pcb lerini satın alarak yaptığım 2500W lık Linear Amplifier ( telsiz çıkış gücünü arttırmak için kullanılır ) her şey bitti , işin uzamanı arkadaşlar şalteri yakarsın dediler . Tut bir daha Amerikadan özel roleler getir ... En az 200 -300 dolar sadece soft start modülü mal olmuştur bana ...
Öyle ac sigortayı dc de kullanırım bişey olmaz demekle olmuyor .
Nevzat Korsanım
dikkatinizi çekerim ''röle '' diyorsunuz röle ve veya bobin olayı başkadır ...ac gerilim olan şebekede dc röle bobini veya selenoid bobini kullanamzsasınız ama sigorta kullanabilirsiniz .
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Nevzat Doğru - Temmuz 28, 2019, 04:24:45
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Dc akıma ,hele de biraz yüksekse kumanda etmek hiç de kolay değil . Aslını ararsanız Ac akım kontrolü de kolay değil . Kat kat ayrı projelerden aldığım şema ve bir ingilizin dizayn ettiği kontrol pcb lerini satın alarak yaptığım 2500W lık Linear Amplifier ( telsiz çıkış gücünü arttırmak için kullanılır ) her şey bitti , işin uzamanı arkadaşlar şalteri yakarsın dediler . Tut bir daha Amerikadan özel roleler getir ... En az 200 -300 dolar sadece soft start modülü mal olmuştur bana ...
Öyle ac sigortayı dc de kullanırım bişey olmaz demekle olmuyor .
Nevzat Korsanım
dikkatinizi çekerim ''röle '' diyorsunuz röle ve veya bobin olayı başkadır ...ac gerilim olan şebekede dc röle bobini veya selenoid bobini kullanamzsasınız ama sigorta kullanabilirsiniz .
Tunc korsan , burda asıl konu dc akımda ac sigorta kullanmanın sakıncalı olduğu idi , Ac sigortadan asıl kast edilen şeyin aynı zamanda bir nevi şalter olan bildiğimiz elemanlar ... Konunun ac de dc role kullanmak olmadığı halde çektiğiniz dikkatim sizi doğrulamıyor maalesef ...
Ac akım kontrolünde dc role kullanılır. Bu rolelerin beslemesini DC kaynaktan yapar ana kontaktalarından Ac akımı kontrol edersiniz. (uygun akım aralığında) ...
Benim de yaptığım , üstelik o tarihte şemasını bulamadan sadece prensip bilgilerini alarak devresini kendim dizayn ettiğim ve başarılı bir şekilde çalıştırdığım soft start devresinin benzeri bir şeması ... Burda on off anahtarlarını ve cihazdaki bazı başka elemanları korumak için ac akım kademe kademe ve zaman gecikmeli olarak devreye uygulanıyor .

(https://i.postimg.cc/zVncSS6y/softstarts.gif) (https://postimg.cc/zVncSS6y)
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Tunç Aş - Temmuz 28, 2019, 16:28:56
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Dc akıma ,hele de biraz yüksekse kumanda etmek hiç de kolay değil . Aslını ararsanız Ac akım kontrolü de kolay değil . Kat kat ayrı projelerden aldığım şema ve bir ingilizin dizayn ettiği kontrol pcb lerini satın alarak yaptığım 2500W lık Linear Amplifier ( telsiz çıkış gücünü arttırmak için kullanılır ) her şey bitti , işin uzamanı arkadaşlar şalteri yakarsın dediler . Tut bir daha Amerikadan özel roleler getir ... En az 200 -300 dolar sadece soft start modülü mal olmuştur bana ...
Öyle ac sigortayı dc de kullanırım bişey olmaz demekle olmuyor .
Nevzat Korsanım
dikkatinizi çekerim ''röle '' diyorsunuz röle ve veya bobin olayı başkadır ...ac gerilim olan şebekede dc röle bobini veya selenoid bobini kullanamzsasınız ama sigorta kullanabilirsiniz .
Tunc korsan , burda asıl konu dc akımda ac sigorta kullanmanın sakıncalı olduğu idi , Ac sigortadan asıl kast edilen şeyin aynı zamanda bir nevi şalter olan bildiğimiz elemanlar ... Konunun ac de dc role kullanmak olmadığı halde çektiğiniz dikkatim sizi doğrulamıyor maalesef ...
Ac akım kontrolünde dc role kullanılır. Bu rolelerin beslemesini DC kaynaktan yapar ana kontaktalarından Ac akımı kontrol edersiniz. (uygun akım aralığında) ...
Benim de yaptığım , üstelik o tarihte şemasını bulamadan sadece prensip bilgilerini alarak devresini kendim dizayn ettiğim ve başarılı bir şekilde çalıştırdığım soft start devresinin benzeri bir şeması ... Burda on off anahtarlarını ve cihazdaki bazı başka elemanları korumak için ac akım kademe kademe ve zaman gecikmeli olarak devreye uygulanıyor .

(https://i.postimg.cc/zVncSS6y/softstarts.gif) (https://postimg.cc/zVncSS6y)


Nevzat Korsanım
dc veya ac bobinli röle veya kontaktörün kontak ucundan elbette istediğiniz cins ve gücte voltajı geçirebilirsiniz . bazı sistemlerde 12 volt dc ile 380 volt ac güçleri kontaklarız biz . ama ac  bobine dc güç veremezsiniz . konu dağılmnasın toprlıyorum
otomat sigorta veya cam sigorta seçerken AC /DC   ayırımı yapmanıza gerek yok . ben 25 yıldır  inşa ettiğim hiç bir gemide ,yatta ac /dc sigorta ayırmadım
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 29, 2019, 10:06:58
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Dc akıma ,hele de biraz yüksekse kumanda etmek hiç de kolay değil . Aslını ararsanız Ac akım kontrolü de kolay değil . Kat kat ayrı projelerden aldığım şema ve bir ingilizin dizayn ettiği kontrol pcb lerini satın alarak yaptığım 2500W lık Linear Amplifier ( telsiz çıkış gücünü arttırmak için kullanılır ) her şey bitti , işin uzamanı arkadaşlar şalteri yakarsın dediler . Tut bir daha Amerikadan özel roleler getir ... En az 200 -300 dolar sadece soft start modülü mal olmuştur bana ...
Öyle ac sigortayı dc de kullanırım bişey olmaz demekle olmuyor .
Nevzat Korsanım
dikkatinizi çekerim ''röle '' diyorsunuz röle ve veya bobin olayı başkadır ...ac gerilim olan şebekede dc röle bobini veya selenoid bobini kullanamzsasınız ama sigorta kullanabilirsiniz .
Tunc korsan , burda asıl konu dc akımda ac sigorta kullanmanın sakıncalı olduğu idi , Ac sigortadan asıl kast edilen şeyin aynı zamanda bir nevi şalter olan bildiğimiz elemanlar ... Konunun ac de dc role kullanmak olmadığı halde çektiğiniz dikkatim sizi doğrulamıyor maalesef ...
Ac akım kontrolünde dc role kullanılır. Bu rolelerin beslemesini DC kaynaktan yapar ana kontaktalarından Ac akımı kontrol edersiniz. (uygun akım aralığında) ...
Benim de yaptığım , üstelik o tarihte şemasını bulamadan sadece prensip bilgilerini alarak devresini kendim dizayn ettiğim ve başarılı bir şekilde çalıştırdığım soft start devresinin benzeri bir şeması ... Burda on off anahtarlarını ve cihazdaki bazı başka elemanları korumak için ac akım kademe kademe ve zaman gecikmeli olarak devreye uygulanıyor .

(https://i.postimg.cc/zVncSS6y/softstarts.gif) (https://postimg.cc/zVncSS6y)


Nevzat Korsanım
dc veya ac bobinli röle veya kontaktörün kontak ucundan elbette istediğiniz cins ve gücte voltajı geçirebilirsiniz . bazı sistemlerde 12 volt dc ile 380 volt ac güçleri kontaklarız biz . ama ac  bobine dc güç veremezsiniz . konu dağılmnasın toprlıyorum
otomat sigorta veya cam sigorta seçerken AC /DC   ayırımı yapmanıza gerek yok . ben 25 yıldır  inşa ettiğim hiç bir gemide ,yatta ac /dc sigorta ayırmadım

Tunc kaptanım ,

yoklukta anlıyorum ama ac bobin  dc bobin farklı mantıkla sarılır, onlarında birbiri yerine kullanılması hatalı, yangın sebebi , ark sebebi...

Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Tunç Aş - Temmuz 29, 2019, 20:32:53
Semih Korsanım
aksini idda etmiyorum ki ..elbette AC akım göre sarılmış bir bobine DC gerilim uygulayamazsınız ,yoklukta bile olmaz yakarsınız . ben konu başlığına döneyim yine 
'' sigorta'' ac veya dc diye seçmez amper gücüne göre tepki verir 
220 volt ac ile 220 volt dc bu konuda mukayese edilemez
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Oktay Bozkurt - Temmuz 29, 2019, 22:03:16
Tunç korsana katılıyorum. Konunun başında bahsettiğim ırgat için taktığım sigorta Schneider 1X80Amper 10kA otomatik sigorta.

Aslında teknemin tüm sigortaları aynı marka ve devredeki yüküne ve kablo kesitine uygun amperajdaki otomatik sigortalar. Bir kısa devre olduğunda tak diye devreyi kesiyor defalarca test ettim.

Cam sigortayla uğraşmaya gerek yok bence.
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 29, 2019, 23:15:13
 x(): tunç kaptana voltaj begendıremedık , bir de oktay kaptanımız  çıktı şimdi   8)

Oyle kalsın bir gün allah korusun teknen yanarsa beni bul

Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 29, 2019, 23:51:58
Bir test daha koyalım o zaman , amper amperdir uygunu koyarım ile olmuyor

Sigorta AC , C eğrisi yani 5-10 katı olan 30A de AC de şak diye açması lazım

Peki DC de ne oluyor hem geç,  hem dumanlı alevli açıyor...



https://www.youtube.com/embed/S6BRo5fjtVk
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Nevzat Doğru - Temmuz 30, 2019, 00:14:42
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bir test daha koyalım o zaman , amper amperdir uygunu koyarım ile olmuyor

Sigorta AC , C eğrisi yani 5-10 katı olan 30A de AC de şak diye açması lazım

Peki DC de ne oluyor hem geç,  hem dumanlı alevli açıyor...



https://www.youtube.com/embed/S6BRo5fjtVk
Walla ister korsan ister kaptan , ister gemi yapsın ister denizaltı . Cam sigortaya itiraz edemem incelemeden ama Ac V otomat DC hatta bağlamazdım kesinlikle . Bir defa sinus eğrisi voltaj ile doğru akımın akım değerleri aynı değil birinde tepeden tepeye akım şiddeti diğeri sürekli akım ... 20 Amperlik AC V otomat belki 10 Amper DC için kullanılabilir , belki !
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Tunç Aş - Temmuz 30, 2019, 01:18:48
peki
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Tunç Aş - Temmuz 30, 2019, 16:42:21
Şimdi
Gemiydi denizaltıydı diyerek haddini aşan cümlelere cevaben bir kaç fotoğraf paylaşacağım .Bu fotoğrafları az önce ünlü DAMEN firmasının peynir ekmek gibi üretip tüm dünyaya sattığı 33 metrelik devriye botundan çektim .Şu an Nijeryada elektronik elektrik ve mekanik konularında  teknik danışman olarak teknenin  üzerindeyim . Bakın bakalım koskoca DAMEN firması  AC panosu ile DC panosunu donatırken sizin inatla savunduğunuz AC DC olayını kaale almış mı?
 
(https://i.postimg.cc/0MwHtp6m/20190730-132035.jpg) (https://postimg.cc/0MwHtp6m)

(https://i.postimg.cc/TKN7fkgg/20190730-131705.jpg) (https://postimg.cc/TKN7fkgg)

(https://i.postimg.cc/LYKrFCFv/20190730-123524.jpg) (https://postimg.cc/LYKrFCFv)
Son fotoğraf aynı teknenin ana panosu içindeki 230 ve 380 sigortalarını gösteriyor
Sigorta AC / DC seçmez
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 30, 2019, 19:37:10
benden iyi mi biliyor   x():


 marka firma konusmayalim  yanlis  yone gidebilir
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 30, 2019, 19:49:39
Bir video da sen cek Tunc kaptan  x():

Koy bir ampermetre yukle bakalim 5 kati C egrisi otomati ,  sak diye atiyor mu bu arada atmiyorsa   saniyeleri de saymayi unutma x():

Yangin sondurucun  de hazir olsun  , ne olur ne olmaz poflar falan :----)
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Hulki Erdem - Temmuz 30, 2019, 21:31:10
Gerek varm?
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 30, 2019, 21:46:43
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Gerek varm?

Ne desem inanmıyor Tunç kaptan, denesin en iyisi
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Hulki Erdem - Temmuz 30, 2019, 21:52:32
Ben sizin safınızdayım ama Tunç bey gördüğü doğruları yazıyor.
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Nevzat Doğru - Temmuz 31, 2019, 03:32:18
Teknik bir tartışmanın haddi aşma noktasına getirimesi , bu tartışmaya iştiraki seviyeme yaraşmaz bulduğumdan ! bu tartışmadan çekiliyorum. Tarafımdan yazılan "ister gemi yapsın ister denizaltı " ifadesi ,ülkemiz imalat sektöründe kullanılan pek çok çözümün güvenilir ve doğru çözüm olmadığı , örnek teşkil edemeyeceği şeklindeki düşüncemin kısa ifadesidir . Gemi veya denizaltı yapan insanları şahıs olarak hedef almak gibi bir anlam taşımamaktadır.
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Tunç Aş - Temmuz 31, 2019, 11:56:18
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ben sizin safınızdayım ama Tunç bey gördüğü doğruları yazıyor.
Bu sadece benim doğrum değil
İnşa edilen gemilere denize elverişlilik belgesi veren uluslarasi American Bureau of Shipping gibi Bureau Veritas  gibi llyod firmalarının da titizlikle test ettiği ve onayladığı sistemlerdir.  bir geminin ana panosunda kullanılan  şalter ve sigortaların kısa devre ve anma değerlerini ibraz etmek zorundasınız .Fabrika testlerinde sonrasında Liman testlerinde yani yerine monte edildikten sonra ve denizde seyir testlerinde ayrı ayrı test edilirler   
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 31, 2019, 13:19:31
Tunç kaptan ,

Sertifika veren firmalar  ,üreticilerde  olan 12,48,110,220,500V DC breaker serilerinden habersiz mi yani x():

Haberleri varsa neden kullandırmıyorlar sizce ?

Danışman olarak size soruyorum  gemilerde kullanılan kabloların DC gerilime uygunluğunu kontrol ediyor musunuz ? Sertiifkalarına bakıyor musunuz ?

Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Tunç Aş - Temmuz 31, 2019, 15:44:11
Semih Korsanım
Kullanmak isteyen kullansın ne diyeyim
Kabloların sertifikalarına gelince sadece ''gemi tipi ''dediğimiz kablo kullanılır
Türkiyenin ''gemi tipi '' kablo üreticileri 2 tanedir . Llyod  gemiye geldiğinde kablo dönüş radüslerinden kabloların çaplarına , taşıyıcı braketlerin kaç cm de bir olduğuna kadar bakar . Ayrıca her bir kablonun sertifikasını tek tek inceler. Sadece bu değil alır eline elektrik şemasını geçer panonun başına rastgele sigortaları seçer ve şemadan şemada belirtildiği değerler ile örtüşüyor mu kontrol eder. Ve bunu geminin tüm panolarında  genelde rastgele içlerinden seçerek ama isterse tümünde uygular . Ana kesici şaşterletin üretici değerleriyle uygunluğunu  yine içlerinden rastgele seçerek test eder .
Burada bir soru sorayim .Siz AC/DC sigortaya takıp yangın endişesi yaşıyorsunuz ya. Mesela  akülerinizin oldupu mahallerde kablolarınız yekpare olarak mi geçmekte yoksa bir yerlere veya bir ekipmana bağlı mi.  Akülerle aynı mahalde bulunan cihazlarınız exproof olmak zorunda ...koblo ekleriniz de exproof buat içinde olmalı . Bu şartlara haiz misiniz . Yakıt deponuzun hava firar çıkışı nerede ....onun 3 metre çapında exproof olmayan hiç bir ekipman kullanamazsınız . Bu şartlara uyuyor mu tekneniz.  Geminin sevk ve idaresinde  hayatı öneme sahip tüm sistem kabloları  fire resist kablo ile çekilir. Mesela teknenizde kullandığınız VHF besleme kablosu alev geciktirici olmalı ...sizinki öyle mi ?
Bana bir tekne demiyorum bakın gemi verin size sıfırdan donatayım  ..
Bir de şu marine kablo olayına gireyim.  Gemi tipi ya da marine tip kablo dediğinizde size üzeri bakır veya nikel tel örgülü  kablo verilir . Kablonun  akım taşıyan kısmı yine bakirdir . Kablo üzerindeki zırh kablonuzu gemide oluşacak manyetik etkiden korur . Bu özelllikle mili volt veya mili amper cinsinde akım taşıyan veya birbirleriyle haberleşen sistemler için çok önemlidir .radar echosounder autopilot güneş panelleri AIS vb gibi navigasyon cihazları için çok önemlidir bu tür sinyal kablolarının akü kablosu gibi veya 220 ve sonrası güç taşıyan kablolardan en az 15 cm uzaktan çekilmesi gerekir .ayrıca üzerlerindeki zırh özel bir yöntemle sökülüp toprak barasına bağlanır ... ve Llyod bunları da kontrol eder 
Saygılarımla
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Temmuz 31, 2019, 18:11:35
Bi laf vardır ya alan razı satan razı , bize ne , ne takarlarsa taksınlar , bana takmasınlar yeter x():
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Oktay Bozkurt - Ağustos 06, 2019, 09:08:48
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
x(): tunç kaptana voltaj begendıremedık , bir de oktay kaptanımız  çıktı şimdi   8)

Oyle kalsın bir gün allah korusun teknen yanarsa beni bul



Semih korsanım :https://library.e.abb.com/public/ae9f689f7fde49f5b6fc457a2bbe3da2/ABB_Elektrifikasyon%20Urunleri_2019%20Fiyat%20Listesi_.pdf

Bu linkte Abb markasının fiyat listesi ve kataloğu var indirip incelerseniz. AC/DC uyumlu otomatik sigortalar görebilirsiniz. Bende Elektrik dağıtım panoları imal ediyorum. Dc sistemlerde hatta fotovoltaik sistemlerde bu sigortalar kullanılıyor. Kullanılan alana göre sigortaların karakterleri vardı. ''B,C,G'' diye, mesela B karakteristikli sigortalar kısa deve anınında ani açma yapar. C bekler. Ben ırgat için C, aydınlatma vs. için B karakteristikli sigorta kullandım. Her defasında da çalıştığını test ettim.Paylaştığınız videodaki merlin gerin marka sigortlalar artık piyasada yok. Schneider markası satın aldı o firmayı. Belki o sigorta Dc gerilime uygun değildir.

Tunç korsanım bu arada panoları kime yaptırıyorusunuz?  :) t*"y+
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Semih Şener - Ağustos 06, 2019, 10:36:45
Marka konusmasak daha iyi , konu anlasildi zaten

Her markada var artik ...
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Oktay Bozkurt - Ağustos 06, 2019, 17:09:02
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Marka konusmasak daha iyi , konu anlasildi zaten

Her markada var artik ...

Hepsinde yok o yüzden yazdım. Bu markaların reklam ihtiyacı yok benimde öyle bir amacım yok Semih korsanım.
Başlık: Ynt: Elektrik sigortasının önemi
Gönderen: Yusuf Eryavuz - Aralık 21, 2019, 15:28:23
Hayat tecrübem şunu söyler bana teknelerde motor yatlarda en iyi sigorta yönetimi DC için oto tipi iki bacaklı sigortadir.veya buna cam sigorta dir.biliyorsunuz bu iki bacaklı oto tipi sigortaların basmalı olanlarida var yeni seri yelkenliler de kullanıyorlar.bundada sorun yok.veya pahalı olan w otomat benzeyen sigortalarda var marin olanlardan burada da sıkıntı yok
Problem nem olan teknelerde veya o bölgeye su alan teknelerde başlıyor.
Neme dayalı olarak oksidasyon ve mekanik parçaların kilitlenmesinde sonra sigortanın atmaması nedeni ile ortaya çıkıyor.basimiza gelen sorunlar en önemlisi bu oluyor.