Erol abi sorunu, şema ile gösterecek olursak şekildeki gibi bir tasarımdan söz ediyorsun sanırım, yanlış anlamadıysam.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapDoğru anlamışsam fikriniz doğru yolda.
Şöyleki tekneyi havaya kaldırdığımızda ve su içindeki durumlarını gözden geçirelim.
klasik tip dümen mili sisteminde aslında biz palayı (sanki oda kapısının menteşe tarafından kavrayıp açmaya çalıştığımız gibi ) döndürebilmek için oldukça uzun bir yeke kolu yada daha güçlü dümen dolap sistemi kullanıyoruz.
kuvvet x kuvvet kolu denklemiyle palada oluşan karşı gücü yenmeye çalışıyoruz.
dümenin hafiflemesi için ya daha uzun yeke kolu ya da daha küçük pala alanı.
Ki her ikisi de bizim için gereksiz şıklar. Uzun yeke tekne havuzluğunda çapariz.
Daha küçük pala alanı ise teknenin yeterince dümen dinlememesi sorunu gibi.
Sizin önerdiğiniz sistemle klasik sistem arasında tekne havaya kaldırıldığında bile oldukça önemli farklar ortaya çıkacaktır.
Sonuç olarak bu durumda uyguladığımız kuvvete, karşı kuvvet olarak dümen mili yataklarındaki dönme sürtünme yüküne ilaveten,
klasik sistemde;
palanın ağırlığıyla eğrilme kuvveti ve kuvet kolunun kuvvet noktasına yakınlığı nedeniyle (oda kapısının menteşe kenarından tutup kapıyı açmaya çalıştığınızı düşünün bir an) ekstra bir yük ilave olucaktır.
sizin sistemde ise; sadece dönme sürtünmesi yük olarak karşınıza gelecektir.
(kapının ortasından tutup açmaya çalıştığınızı düşünün) döndürmek için harcayacağınız güç klasik sistemdekinin yarısı kadar olucaktır. Üstelik pala kanatları sistemi dengede tuttuğu için ilaveten pala ağırlığıyla eğilme kuvvetinden kurtulmuş olacağız.
Tabi bu varsayım rüzgarsız bir ortamda iken, yani pala yüzeyine etki eden kuvvetler sıfır iken.
Aynı deneyi tekne su içinde iken tekrarlarsak;
Suyun kaldırma gücü nedeniyle klasik sistemdeki pala ağırlığıyla oluşan eğilme kuvvetinde azalma olsa da palanın bir kenarından bağlı mil nedeniyle daha büyük güçler sarf etmemiz gerekecektir suyun direncini yenebilmek için.
Bir an yine düşünün ip üstünde yürüyen cambazın elindeki denge çubuğunun tam ortasından değilde bir ucundan tutup ipin üstünde kalma çabasını.
Sizin önerdiğiniz sistemde pala iskele yada sancağa dönerken palanın yarısı suya direnç oluşturacak iken diğer yarısı dönme hareketine yardımcı olucak ek kuvveti üzerinde toplayacaktır aynı su direnci nedeniyle.
Kesinlikle daha hafif yeke ve dümen kolaylığı sağlayacaktır.
Sadece deneyimli korsanların bir konuda fikrine ihtiyaç var.
Bu durumda yarısı iskele tarafına dönen diğer yarısı sancağa dönen palanın yelken seyrinde ki ve motor seyrinde ki manevraları esnasında dümen dinleme durumu ne olur acep diyorum.
sevgi ve saygıyla.