Gezgin Korsan
Makine Dairesi => Teknik Bilgi ve Fikir Alışverişi => Konuyu başlatan: Ahmet Çelenoğlu - Nisan 14, 2019, 15:33:19
-
Dümen dolabı dümen palasını genellikle zincir ve çelik halat aracılığı ile kontrol ediyor. Otopilot doğrudan dümen miline bağlı ise kontrol kolay oluyor ama otopilot yoksa veya doğrudan simide bağlı ise tek çare yedek (acil) yekeyi dümen miline takıp dümeni oradan kontrol etmek gibi görünüyor.
Ben beceremedim, o kısacık kol veya kollarla dümen çok zor dönüyür veya hiç dönmüyor. bu konuda tecrübesi olan var mı?
-
Geçen yaz benim başıma gelmişti Babakale önlerinde.
Haklısınız dalgalı denizde o kısa "acil durum yekesi" iş görmüyor. Zaptedilmiyor. İstediğiniz yöne dönmüyor. Stabil tutulmuyor.
Bozcaada'da gecelemeyi planlamıştım. Babakale barınağının girişini geçerken çelik halatı koptu dümenin. Tekne kontrolden çıktı. Güç bela toparladım. Başka bir tekne beni çekerek barınağa götürdü. Liman içinde yeke çalışıyordu.
Tabii yardım çağırdım. Tel istedim. Öbür telde de atmalar olduğunu görünce seyahati kesip geri döndüm. Dümen simidi ve dolabının üstüne kadar gelecek şekilde acil durum yekesi yaptırıp portuça koydum. Henüz denemedim. Bir takım da çelik halat aldım.
Artık herhalde kopmadan değiştiririm. :)
Bu arada birkaç dostum hidrolik dümen tavsiye etti. Ama beni bildiğim gibi kalsın diye düşünüyorum.
-
Tel halat kullanılan herhangi bir yerde, eğer halatı oluşturan ince tellerden birisi kopmuş ve diken gibi çıkıntı yapmış ise, bu çoğu kere halattaki metal yorgunluğunun ön belirtisi olarak kabul edilir. Ciddiye alınması gerekir.
Önceden yapacağınız göz kontrollerinde bunu yakalarsanız, halat kopmadan değiştirme şansınız olur.
-
Zincirli tahrikte de liftin zayıf nokta , sürekli kontrol edilmeli,liftinin eğilmesi, vida gevsemesi , zincirde aşırı bolluğu kontrol etmek lazım.
Yeke kolu bıldıgım 50 cm kadar oluyor , yetmiyorsa niye o boyda anlamadım ,uzatacak bir sey bulup bantlardım üzerine tabi panik gecince
-
pbo.co.uk/seamanship/using-an-emergency-tiller-25196
sayfasında bu konuda yazılmış bir yazı var. (İngilizce)
-
Konu da uygun olunca sormak istiyorum.
Çelik halatlı dümen sisteminde çelik halat olarak şu kullanılıyor.
https://www.sahibinden.com/ilan/yedek-parca-aksesuar-donanim-tuning-deniz-araci-ekipmanlari-yelken-donanimi-krom-halat-inox-aisi-316-7x19-fiyatlar-aciklamada-579534841/detay/
Bunun yerine şanzıman ve gaz eli olarak kullandığımız parça kullanılabilir mi?
Ya da hidrolik dümen sistemlerinde kullanıldığını sandığım aşağıda linkini koyduğum parça?
Benim teknenin dümen teli bildiğiniz 3 mm sarma çelik halat.
https://www.sahibinden.com/ilan/yedek-parca-aksesuar-donanim-tuning-deniz-araci-ekipmanlari-dumen-kumanda-m66-10-feet-3.05-mt-direksiyon-teli-663726469/detay/
Not: "Ürün tanıtımı" gibi anlaşılmamalıdır. Öyle bir derdim yok. Bu firmayla ya da başka bir firmayla ilişkim yok. Sadece görsellik amaçlı, meramımı anlatabilmek için link ekledim.
Yani üsttekinin yerine alttaki kullanılabilir mi?
-
Geçen yaz benim başıma gelmişti Babakale önlerinde.
Haklısınız dalgalı denizde o kısa "acil durum yekesi" iş görmüyor. Zaptedilmiyor. İstediğiniz yöne dönmüyor. Stabil tutulmuyor.
Bozcaada'da gecelemeyi planlamıştım. Babakale barınağının girişini geçerken çelik halatı koptu dümenin. Tekne kontrolden çıktı. Güç bela toparladım. Başka bir tekne beni çekerek barınağa götürdü. Liman içinde yeke çalışıyordu.
Tabii yardım çağırdım. Tel istedim. Öbür telde de atmalar olduğunu görünce seyahati kesip geri döndüm. Dümen simidi ve dolabının üstüne kadar gelecek şekilde acil durum yekesi yaptırıp portuça koydum. Henüz denemedim. Bir takım da çelik halat aldım.
Artık herhalde kopmadan değiştiririm. :)
Bu arada birkaç dostum hidrolik dümen tavsiye etti. Ama beni bildiğim gibi kalsın diye düşünüyorum.
Recep Korsanım,
Yekeyi yelken seyrinde mi kontrol edemediniz yoksa motor seyrinde mi? Motor seyrinde dalgalı denizde yekeye yük biniyor mu o kadar ???
-
Acil durum yekesi çok kısa. Uzun olması da imkansız çünkü önünde dümen simidi ve dümen dolabı var.
Yelken seyri yapmadım dümen teli kopunca. Motor seyrinde sıkıntı yaşadım. Dalgasız suda (liman içi) sorun olmuyor. Gayet rahat kullanılabiliyor. Manevra yapılabiliyor.
-
Recep korsanım, Bavaria'ların dümen teli sizin ikinci örnekte gösterdiğiniz şekilde. Çelik halatın kalınlığı da 42 foot tekne için 6mm. idi. Ama benimkinde de tel atmıştı ve çelik halat kılavuz boru (dış kılıf-nasıl adlandırılıyor ise) içinde sıkışmıştı. Açık ya da kapalı farketmiyor, sık sık kontrol ve bakım çok önemli.
-
Recep korsanım, Bavaria'ların dümen teli sizin ikinci örnekte gösterdiğiniz şekilde. Çelik halatın kalınlığı da 42 foot tekne için 6mm. idi. Ama benimkinde de tel atmıştı ve çelik halat kılavuz boru (dış kılıf-nasıl adlandırılıyor ise) içinde sıkışmıştı. Açık ya da kapalı farketmiyor, sık sık kontrol ve bakım çok önemli.
Erdal korsanım teşekkür ederim. 32 ft tekne. Tel sargı halat açık. 3 mm idi. Üç mm bir takım aldıktan sonra 5 ya da 6 mm bir takım daha aldım. Yedekte duruyor. Bir de yeke dümen dışında bilgim olmadığından, bilgisizliğim kaynaklı sıkıntı yaşadım. Tekneyi bağladığımda dümeni sabitlemiyordum. Bu tel atmalarına neden oluyormuş. Yani telin eskimesi filan gerekmiyor atması için. Boştaki palanın sudaki hareketleri çelik halatlara iletmesi ve makaralara sürekli sürtünmesi sonucu da tel atması oluyor.
Şimdi tekneyi bağladığımda palayı tekne hattı çizgisine getirip sabitliyorum oto pilot üstündeki sabitleyici mandal ile.
Sanırım tel atmaları büyük ölçüde bununla alakalı.
Çok teşekkür ediyorum. Ek masrafa gerek yok bu durumda.. Telin metresi 3-5 TL ama bu hazır satılan eşşek yükü para.
-
TABİİ İMKAN VARSA OTOPİLOT KULLANILABİLİR. çÜNKÜ OTOPİLOTUN KOLU DİREK OLARAK DÜMEN MİLİNE BAĞLIDIR
-
TABİİ İMKAN VARSA OTOPİLOT KULLANILABİLİR. çÜNKÜ OTOPİLOTUN KOLU DİREK OLARAK DÜMEN MİLİNE BAĞLIDIR
:)
O panikle akla gelmiyor. İnsan bir çıkarım da yapamıyor o an. Önceden duymuş olmak isterdim. Ama yeke dümen dışı tecrübem de yoktu.
Düşünüyorum da kısa acil durum yekesinin zorluk çıkarmasının bir nedeni de palanın bağlantı tipi olabilir mi? Skeg veya başka omurga-gövde bağlantısı olmaması, düşey olarak tutturulmuş pala mili simit dümenle tekneye yönlendirme ve tornistanda kolaylık olsa da kısa yeke ile çok fazla güç istiyor. Stabil tutmak dalgalı suda sorun oluyor. O nedenle yeni acil durum yekesi yaptırıp o 50 cm mesafe sonrası yukarı yükseltip dümen sisteminin üstüne kadar getirdim tekrar başıma geldiğinde zorluk çekmeyeyim diye. Yeke uzun olduğundan daha kolay hakim olunabileceğini düşünüyorum. Ama denemedim daha.