0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. B.

Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« : Haziran 13, 2017, 15:10:02 »
Bu başlık altında,  herhangi bir dizel motorun çalışmaması, çalışmakta zorlanması veya  çalıştıktan kısa süre sonra stop etmesi halinde yalnızca bir kaç el aleti ile herhangi bir kişi tarafından uygulanabilecek bir metodoloji anlatılacaktır.

Bu metodoloji uygulandığında,  arızanın yakıt sisteminden olup olmadığı kesin olarak anlaşılabilecektir. Bu metodoloji ile aynı zamanda düşük güç üretimi, gürültülü çalışma ve aşırı egzoz gazı gibi sorunların da teşhisi mümkün olacaktır.

Metodoloji,  9 ayrı kademede sırasıyla bazı kontrollerin yapılması ve her kademede bir soruya evet ya da hayır cevabı aranması esasına dayanmaktadır. Metodoloji soruya verilecek evet ya da hayır cevabına göre sizi başka bir kademeye yönlendirecektir.

Metodolojinin olmazsa olmazı sıranın takip edilmesidir.

Kademe 1: Başlangıç

Bu kademede aşağıdaki sorulara cevap aranmalıdır:
- Depo çıkışı yakıt vanası kapalı mı?
- Stop  teli çekili kalmış olabilir mi?
- Yakıt gidiş ve dönüş hatlarında olası her hangi bir vanayı kapatmış olabilir misiniz?
- Yakıt tankı boş olabilir mi?
- Yakıt içinde hava olabilir mi?
- Çalıştırma sorunu yakıt sistemi üzerinde yapılan bir bakımdan hemen sonra mı meydana geldi?

İlk dört sorudan birinin cevabı evet ise yapılacak işlem bellidir.
6 veya 7. sorulardan birinin veya ikisinin cevabı evet ise Yakıt sisteminin havasının alınması gerekir.
Bu işlem teferruatlı olarak aşağıdaki başlıkta anlatılmaktadır:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Eğer 1. kademe sorularının tümünün cevapları Hayır ise 2. Kademeye geçmek gerekmektedir.

Kademe 2 : Yakıtın enjektörlere ulaştığından emin olmalıyız

Bunun için sırasıyla bütün enjektörlerin yakıt besleme hattını gevşetip marş motorunu hafifçe çalıştırarak her bir enjektöre yakıt gelip gelmediğini kontrol edelim. Bu esnada etrafa yakıt saçılmaması için tedbir almakta fayda vardır.

Bu kademede şu sorunun cevabını arayacağız:

Her bir enjektörde yakıt püskürmesi meydana geldi mi?

Sorunun cevabı Hayır ise 3. Kademeye geçmek gerekir.
Sorunun cevabı Evet ise 6. Kademeye geçmek gerekir.

***Devam Edecek***
« Son Düzenleme: Haziran 13, 2017, 15:14:08 Gönderen: Orhan Barut »


*

    O. B.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #1 : Haziran 13, 2017, 16:32:32 »
Kademe 3: Yakıt hattının düşük basınç kısmını kontrol edin

Yakıt sisteminin depodan enjeksiyon pompasına kadar olan kısmı düşük basınç hattıdır. Bu hatta motordan motora fark etmekle birlikte en fazla iki adet yakıt filtresi bulunur. Bunlar su ayırıcı birincil filtre ve düşük basınç pompasından(el pompası) sonra gelen ikincil filtre.

Bu kademede yapılacak işlem ikincil filtre üzerindeki hava alma civatasını sökmek ve marş motorunu çalıştırarak hava alma deliğinden dolu olarak yakıt gelip gelmediğini kontrol etmektir. Yakıtta hava veya sistemde problem varsa yakıt kesik kesik gelecektir.

Cevabını aradığımız soru:
Hava alma deliğinden hava içermeyen dolu bir yakıt akışı söz konusu mudur?

Cevabınız evet ise Enjeksiyon pompanız sorunludur. Eğer yeni bakım yaptırdıysanız pompa içinde hava kalmış olabilir. Pompadan hava alınması için servis el kitabında tarif edilen yöntemle hava almayı deneyin. Bu işleme rağmen enjektör  girişine düzgün bir yakıt akışı sağlanamıyor ise (2. kademede açıklanan metod ile) pompanız arızalanmıştır. Bu pompa pahalı bir yedek parçadır. Bütün işlemleri tekrar edin sorun yine düzelmiyorsa servise başvurmak gerekir.
Cevabınız Hayır ise 4. Kademeye geçin.

Kademe 4: Düşük basınç pompasını(el pompası) ve ikincil filtreyi kontrol edin

El pompasının yakıt giriş hortumunu sökün. Yeni bir hortumun bir ucunu pompa girişine diğer ucunu temiz yakıt içeren bir kabın içine daldırın ve marş motoru ile krankı bir kez daha çevirin.

Sorumuz aynı:

Hava alma deliğinden hava içermeyen dolu bir yakıt akışı söz konusu mudur?

Cevabınız evet ise depodan pompaya kadar olan hatta bir tıkanıklık veya birincil filtrede sızdırmazlık sorunundan kaynaklanan yakıta hava karışımı söz konusu olabilir. Birincil filtrede sorun yoksa yakıt hortum bağlantılarını, depo havalandırmasını ve depo hortum bağlantısını kontrol edin.

Cevabınız hayır ise 5. Kademeye geçin.

***devam edecek***


*

    O. B.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #2 : Haziran 13, 2017, 17:32:47 »
Kademe 5: Düşük basınç/el pompasını kontrol edin

El pompasının emiş tarafı yine temiz yakıt içeren kabın içindeyken pompanın çıkış tarafındaki hortumu sökün. Marş motoru ile krankı yine çevirin.

Pompa çıkışından hava içermeyen dolu bir yakıt akışı söz konusu mudur?

Cevabınız evet ise ikincil yakıt filitresinden şüphe etmek gerekir. Filitrenin tıkanmış olmadığından emin olun ve hortumun ve bağlantılarının sağlam olup olmadığını kontrol edin.

Cevabınız hayır ise el pompasından şüphe etmek gerekir. Pompayı motor gövdesinden ayırın ve çalıştırma koluna basarak emişten ve basıştan hava akışının olup olmadığını  giriş çıkış deliklerini el ile kapatarak kontrol edin. Bazı pompalarda giriş tarafında  tıkanması muhtemel olan ilave bir valf olabilir.

*** devam edecek***



*

    S. Ş.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #3 : Haziran 13, 2017, 19:24:29 »
Orhan kaptan ,

Aklıma takılan bir sey var

En huyladıgım enjektörlerin kötü mazotla tıkanması...kısmen mazot geçse de , püskürtme zayıflaması yada dengesizleşmesini tek tek denemeden anlamakta zor...

Hiç sökmedim enjektörleri, bizim ustada pek oralı olmadı.

Her sene söküp hava fln tutup delikleri kontrol edıyor musunuz?yada ne süreyle değiştirmek lazım
« Son Düzenleme: Haziran 13, 2017, 19:25:00 Gönderen: Semih Sener »


*

    O. B.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #4 : Haziran 13, 2017, 19:29:30 »
Devam etmeden önce konuştuğumuz parçalar ile ilgili görseller vereyim:

Su Ayırıcı Filitre:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap




El Pompası ve İkincil Filitre:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



Enjeksiyon Pompası ve Enjektörler :

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap









*

    O. B.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #5 : Haziran 13, 2017, 20:31:20 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Orhan kaptan ,

Aklıma takılan bir sey var

En huyladıgım enjektörlerin kötü mazotla tıkanması...kısmen mazot geçse de , püskürtme zayıflaması yada dengesizleşmesini tek tek denemeden anlamakta zor...

Hiç sökmedim enjektörleri, bizim ustada pek oralı olmadı.

Her sene söküp hava fln tutup delikleri kontrol edıyor musunuz?yada ne süreyle değiştirmek lazım
Bugüne kadar hiç sorunum olmadı. Hiç sökmedim. Sorun olmadıkça ellemek doğru değil.
*

    F. B. D.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #6 : Haziran 13, 2017, 23:44:47 »
(Çok teşekkür..)
*

    Ş. Ö.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #7 : Haziran 14, 2017, 09:40:47 »
Orhan Korsanım;
Teşekkür ederim elinize sağlık  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. B.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #8 : Haziran 14, 2017, 09:41:10 »
Kademe 6 : Enjektörlerin düzgün çalışıp çalışmadığını kontrol edelim

Tüm enjektörleri silindir gövdesinden sökün. Her bir enjektörü kendi yakıt hattına enjektör nozulunu göreceğiniz şekilde dışarıda bağlayın. Marş ile krankı çevirerek enjektörlerin düzgün püskürtme yapıp yapmadığını kontrol edin.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

***Dikkat*** Yüksek basınçla püsküren yakıt ciltte enfeksiyona neden olabilir bu nedenle püsküren yakıttan uzak durun.

Enjektörlerin tamamı nozuldan herhangi bir damlama olmadan düzgün bir püskürtme yapıyor mu?

Cevabınız Hayır ise problemli enjektörlerin servise girmesi veya değiştirilmesi gerekmektedir.  Enjektörlerin sökülüp servisinin yapılması hassas aletler gerektirdiğinden servise başvurmak gerekir.

Cevabınız Evet ise 7. Kademeye geçin.
« Son Düzenleme: Haziran 14, 2017, 09:42:26 Gönderen: Orhan Barut »
*

    O. B.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #9 : Haziran 14, 2017, 10:42:03 »
Kademe 7 : Kızdırma bujisini doğru kullanıp kullanmadığınızı kontrol edin

Sıcak iklimlerde bazı motorlar kızdırma bujisine ihtiyaç duymaz ancak soğuk iklimlerde dizel motorların çoğunda kızdırma bujisi mevcuttur.

Kızdırma bujisini öngörülen süre kullanıyor musunuz?

Cevap Hayır ise veya emin değilseniz kullanma kitabına başvurun. Çoğu kızdırma bujilerinin marştan önce 30 saniye çalışması gerekir.

Cevap Evet ise  8. Kademeye geçin.

Kademe 8 : Kızdırma bujisi çalışıyor mu?

Kızdırma bujisinin doğru çalışıp çalışmadığını kontrol edin.

Kızdırma bujisi doğru çalışıyor mu?

Cevap Hayır ise kızdırma bujisinin değiştirilmesi gerekir.

Cevap Evet ise 9. Kademeye geçin

Kademe 9 : Enjektör yakıt dönüş hattının tıkalı olup olmadığını kontrol edin

Yakıt dönüş hattını tanka yakın tarafından sökün ve ucunu bir kaba daldırın. Motoru çalıştırın.

Kabın içine yakıt akışı var mı?

Cevabınız Hayır ise dönüş hattı tıkalı olabilir.

Cevabınız Evet ise Yakıt Sisteminiz düzgün çalışıyor demektir.

Tüm bu işlemlere rağmen sorun var ve bulamadıysanız  sizin kendi başınıza  onaramayacağınız bir arıza var demektir. Yetkili servise veya iyi bir ustaya başvurmak gerekir.

*

    A. Ş.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #10 : Şubat 22, 2019, 02:40:06 »
Orhan korsanım görseller silinmiş ya da vakti geçmiş olabilir mi?

Görünmüyorlar.
*

    O. B.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #11 : Şubat 22, 2019, 10:08:14 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Orhan korsanım görseller silinmiş ya da vakti geçmiş olabilir mi?

Görünmüyorlar.
Bilmiyorum. Eski yazıların hiç birinde görsel kalmamış.
*

    N. D.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #12 : Şubat 22, 2019, 10:35:36 »
Bazı bakımların amatörce yapılması imkansız mesela enjektör ve pompa kontrolü , bunları dizel motor ustası da bakamıyor , özel techisatlı "pompacı" servislerine baktırmak lazım. Bunların ücret tarifesi de epeyce tuzludur.
*

    O. B.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #13 : Şubat 22, 2019, 11:03:23 »
Amatör olarak enjektör ile ilgili yapabileceğiniz işlem enjektörün püskürtme konisini kontrol etmek olabilir. Püskürtmenin doğru ve yanlış biçimleri aşağıdaki resimde gösteriliyor.


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    N. D.

Ynt: Dizel Motor Yakıt Sistemi Kontrol Şeması
« Yanıtla #14 : Şubat 22, 2019, 11:48:04 »
Orhan korsanim,

güzel bilgiler icin tesekkürler.

Benim aklimda olan birkac soru var.

1- benim kayikta ayriyetten bir su ayirici filitre taktim, yani depo-motor arasi, 6 hafta kullandim hic bir sorun yasamadim,
acaba yakit basinci üzerinde Motora gelen yakitta bu yüzünden ileride sorun olabilirmi diye düsündüm yazinizi okuyunca?

2- Eksoz cikislarinin temizlihi, hangi araliklarlan yapilmali?

3- Motor sogutma suyunun, sogutma borularinin ve havzasinin temizlihi hangi araliklarlan yapilmali?