0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. B.

Dizel Motor Performans Problemleri
« : Haziran 14, 2017, 13:47:45 »
Bu yeni bir başlık. Bu başlık altında teknemizdeki dizel motorun performans problemlerini ve nedenlerini inceleyeceğiz.

Motorumuzun performansında bir problem olduğunu düşünüyorsak ilk yapmamız gereken motorun yüksüz yani boşta devrini kontrol etmektir.

Dizel motor katologunda motorun boşta ulaşabileceği maksimum devir verilmektedir. Bunun için iki farklı değer vardır:
1. Aralıklı Maksimum Devir (Maximum Intermittent RPM)
2. Sürekli Maksimum Devir (Maximum Continuous RPM)

Motor boştayken maksimum aralıklı devir değerinin en az %90'ına ulaşabilmelidir. Eğer ulaşamıyorsa ve takometreniz bozuk değilse motorda performans problemi var demektir. Yakıt, hava ve kompresyon kontrol edilmelidir.

Boşta yapılan kontrolden sonra bir de denizde ve motor yükteyken kontrol yapmak gerekir. Sakin bir hava ve suda motoru aralıklı maksimum devirin %90'ına getirerek yağ basıncı, hararet ve egzoz gazını kontrol etmeliyiz.

Normal şartlarda teorik olarak doğru bir transmisyon, pervane ve motor kombinasyonuna sahip bir tekne Aralıklı Maksimum Devir değerinin %90'ına sorunsuz ulaşabilmeli ve bu devirde tekne  maksimum gövde hızına çıkabilmeli(tekne altı kirli değilse) ve bir miktar rezerv devir de kalmalıdır.

Motorundan maksimum hizmet bekleyen gezgin tekne kaptanları motor, transmisyon ve pervanesini Maksimum Sürekli Devir değerine göre seçmelidir.

Performans problemlerini ve nedenlerini sıra ile inceleyelim:

1. GÜÇ KAYBI

Güç kaybı 5 nedenden olabilir:

a) Aşırı Yük (Bu durumda egzozdan koyu renkli bir duman beklenmelidir)

Nedenleri ve karşılaşma sıklıkları:
-Kirli pervane (Çok sık)
-Kirli karina (Çok sık)
-Transmisyonda veya pervane şaftının dönmesinde engel ( Sık)
-Yanlış pervane (Bazen)
-Yanlış şanzuman(Bazen)

b) Yetersiz yakıt
-Arızalı enjektör (Çok sık)
-Yakıt sisteminde hava (Çok sık)
-Yakıt filtresi kirli (Sık)
-Yakıtta su var (Sık)
-Gaz teli hareketi kısıtlı (Bazen)
-Enjektör sızdırmazlık pulları hatalı(Bazen)
-Enjektör yakıt borularında kaçak(Bazen)
-Düşük basınç yakıt pompası arızalı(Nadiren)
-Enjeksiyon pompası kirli (Nadiren)
-Yakıt tankı havalandırması tıkalı(Nadiren)
-Devir regülatörü sorunlu (Nadiren)
-Yakıt cinsi uygun değil (Nadiren)
-Yanlış ateşleme sırası(Nadiren)

b) Hava hattı sorunlu (Koyu renkli egzoz gazı beklenmeli)
-Hava girişi tıkalı (Sık)
-Egzoz gaz çıkışı tıkalı (Bazen)

c) Kompresyon düşük
-Valf ayarı yanlış (Bazen)
-Valf yatakları aşınmış (Bazen)
-Piston halkaları aşınmış veya silindirler aşınmış (Bazen)

d) Yağ sistemi
-Yanlış yağ seçimi (Nadiren)

***devam edecek***
« Son Düzenleme: Haziran 14, 2017, 13:50:20 Gönderen: Orhan Barut »


*

    H. D.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #1 : Haziran 14, 2017, 14:28:50 »
Aralıklı Max devir nasıl bir şeydir?


*

    O. B.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #2 : Haziran 14, 2017, 14:33:47 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Aralıklı Max devir nasıl bir şeydir?
Motor ilk çalıştığında veya bir miktar dinlendikten sonra veya düşük devirlerde çalışırken birden hızını arttırdığımızda ulaşabileceği maksimum devir sürekli maksimum devirden her zaman daha fazladır. Bu devirde uzun süre çalıştırırsak motor devri kendiliğinden sürekli maksimum devire düşer.


*

    O. B.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #3 : Haziran 15, 2017, 11:54:27 »
2. MOTOR ÇALIŞTIKTAN SONRA STOP EDİYOR

Motor tekrar marşa bastığınızda çalışıyor fakat kısa bir süre sonra stop ediyorsa genel olarak sebebi tıkalı birincil filitredir.

Nedenleri:

a) Yetersiz yakıt akışı
-Yakıtta hava var (Çok sık)
-Yakıt filtresi tıkalı (Çok sık)
-Yakıtta su var (Sık)
-Yakıt tankı boş (Bazen)
-Yakıt tank havalandırması tıkalı (Bazen)
-Yakıt transfer pompası arızalı (Nadiren)
-Hız regülatörü çalışmıyor (Çok nadir)

b) Mekanik sorunlar
-Motor bloke olmuş (Bazen)
-Şaft veya pervane etrafında blokaj (Sık)
-Transmisyon bloke olmuş (Nadiren)

3- HIZLANMA ZAYIF

Eğer motor yeterli güç üretiyor fakat hızlanması yavaşsa hız regülatörünün ayarlanması gerekebilir. Bu işi uzmanlarına bırakmak gerekir.

4- HATALI ATEŞLEME

Nedenleri:

a) Hatalı yakıt beslemesi

-Arızalı enjektör (Çok sık)
-Tıkalı yakıt filtresi (Sık)
-Yakıt sisteminde hava (Sık)
-Yakıt sisteminde su (Bazen)
-Enjeksiyon zamanlaması hatalı (Nadiren)
-Hız regülatörü sorunlu (Nadiren)

b)Kompresyon hatası

-Emme veya egzoz valfleri sıkışmış (Nadiren)

5. MOTORUN YAVAŞLAMASI SORUNLU

Gaz kolunu çektiğinizde motor devir hızı değişmiyor veya motor devrinin azalması yeterli derecede olmuyorsa nedenleri:

- Gaz teli geri dönüş yayı arızalı veya kırılmış (Bazen)

6. RÖLANTİ DEVRİ HATALI

Yakıt pompasında veya hız regülatöründe ayarlanabilir tek değer rölanti devridir. Eğer rölanti devri ayar gerektiriyorsa genellikle başka yerde bir arıza var demektir.

7. MAKSİMUM DEVİR HATALI

Maksimum devir fabrika ayarıdır ve değiştirilmemelidir.

a) Maksimum devir yüksek
- Enjeksiyon pompası ayar gerektiriyor(Nadir)
-Hız regülatörü ağırlıkları kırılmış(Çok nadir)

b) Maksimum devir düşük

Güç kaybı kısmında tarif edilen prosedüre bakınız.
« Son Düzenleme: Haziran 15, 2017, 11:55:37 Gönderen: Orhan Barut »


*

    S. Ş.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #4 : Haziran 15, 2017, 12:47:11 »
Orhan kaptan

gerçekten bunlar tam blogluk oluyor, şu yazdıklarınızı toparlayacak maddeleyecek nadir insan vardır. Emerginize sağlık ...

Hakan'ın bloglastıralım kişileirn atölyelerini /konuları demesi boşuna değilmiş ...

*

    C. İ.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #5 : Haziran 15, 2017, 17:59:16 »
Ben de çok beğendim. Teşekkür ederim Orhan kaptanım.
*

    Ö. Y.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #6 : Haziran 20, 2017, 10:06:41 »
Emeklerinize sağlık, çok değerli bilgiler


Sent from my iPhone using Tapatalk
*

    F. B. D.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #7 : Haziran 20, 2017, 12:45:09 »
Teşekkürler.
*

    A. H. D.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #8 : Haziran 16, 2019, 17:22:45 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
2. MOTOR ÇALIŞTIKTAN SONRA STOP EDİYOR

Motor tekrar marşa bastığınızda çalışıyor fakat kısa bir süre sonra stop ediyorsa genel olarak sebebi tıkalı birincil filitredir.

Nedenleri:

a) Yetersiz yakıt akışı
-Yakıtta hava var (Çok sık)
-Yakıt filtresi tıkalı (Çok sık)
-Yakıtta su var (Sık)
-Yakıt tankı boş (Bazen)
-Yakıt tank havalandırması tıkalı (Bazen)
-Yakıt transfer pompası arızalı (Nadiren)
-Hız regülatörü çalışmıyor (Çok nadir)

b) Mekanik sorunlar
-Motor bloke olmuş (Bazen)
-Şaft veya pervane etrafında blokaj (Sık)
-Transmisyon bloke olmuş (Nadiren)

3- HIZLANMA ZAYIF

Eğer motor yeterli güç üretiyor fakat hızlanması yavaşsa hız regülatörünün ayarlanması gerekebilir. Bu işi uzmanlarına bırakmak gerekir.

4- HATALI ATEŞLEME

Nedenleri:

a) Hatalı yakıt beslemesi

-Arızalı enjektör (Çok sık)
-Tıkalı yakıt filtresi (Sık)
-Yakıt sisteminde hava (Sık)
-Yakıt sisteminde su (Bazen)
-Enjeksiyon zamanlaması hatalı (Nadiren)
-Hız regülatörü sorunlu (Nadiren)

b)Kompresyon hatası

-Emme veya egzoz valfleri sıkışmış (Nadiren)

5. MOTORUN YAVAŞLAMASI SORUNLU

Gaz kolunu çektiğinizde motor devir hızı değişmiyor veya motor devrinin azalması yeterli derecede olmuyorsa nedenleri:

- Gaz teli geri dönüş yayı arızalı veya kırılmış (Bazen)

6. RÖLANTİ DEVRİ HATALI

Yakıt pompasında veya hız regülatöründe ayarlanabilir tek değer rölanti devridir. Eğer rölanti devri ayar gerektiriyorsa genellikle başka yerde bir arıza var demektir.

7. MAKSİMUM DEVİR HATALI

Maksimum devir fabrika ayarıdır ve değiştirilmemelidir.

a) Maksimum devir yüksek
- Enjeksiyon pompası ayar gerektiriyor(Nadir)
-Hız regülatörü ağırlıkları kırılmış(Çok nadir)

b) Maksimum devir düşük

Güç kaybı kısmında tarif edilen prosedüre bakınız.

Orhan Kaptan,
benim motorum Tmd 40a volvo penta, yağ değişiminden önce sorunsuz çalışıyordu ancak bakım ! sonrası çok zor çalışmaya ve rölantiye düşünce istop etmeye başladı. Bakımı yapan Volvo penta servisi yakıt enjeksiyon pompası ve enjektörlerin bakımı gerekir deyince bunlarıda yaptırdık şimdi ancak uzun süre ısıtma bujilerini (en az 30-40 saniye) ısıttıktan sonra çalışıyor ve bir miktar karterden üfürme var.
Tekneyi yeni aldığım için geçmişini bilmiyorum ancak bu durumun daha önceki yağa katkı konulmuş ve kompresyonun arttırılmış olmasından kaynaklandığını düşünmeye başladım.
motora volvo penta 10-45 yağ konuldu ve zor çalışmanın kompresyon düşüklüğünden kaynaklanması muhtemel.bu motor 1:21
kompresyon oranlı ve 3600 d/d.
Acaba ben de Restore gibi bir yağ katkısını kullansammı? Ne dersiniz?
« Son Düzenleme: Haziran 16, 2019, 17:38:47 Gönderen: Hakan Erim »
*

    H. H. A.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #9 : Haziran 17, 2019, 08:21:33 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu yeni bir başlık. Bu başlık altında teknemizdeki dizel motorun performans problemlerini ve nedenlerini inceleyeceğiz.

Motorumuzun performansında bir problem olduğunu düşünüyorsak ilk yapmamız gereken motorun yüksüz yani boşta devrini kontrol etmektir.

Dizel motor katologunda motorun boşta ulaşabileceği maksimum devir verilmektedir. Bunun için iki farklı değer vardır:
1. Aralıklı Maksimum Devir (Maximum Intermittent RPM)

Orhan Korsan buna birde Turbo hortumundan kaçak olmasınıda ilave edebilirmiyiz?? (Teknenin değil ama arabanın problemi olmuştu)
2. Sürekli Maksimum Devir (Maximum Continuous RPM)

Motor boştayken maksimum aralıklı devir değerinin en az %90'ına ulaşabilmelidir. Eğer ulaşamıyorsa ve takometreniz bozuk değilse motorda performans problemi var demektir. Yakıt, hava ve kompresyon kontrol edilmelidir.

Boşta yapılan kontrolden sonra bir de denizde ve motor yükteyken kontrol yapmak gerekir. Sakin bir hava ve suda motoru aralıklı maksimum devirin %90'ına getirerek yağ basıncı, hararet ve egzoz gazını kontrol etmeliyiz.

Normal şartlarda teorik olarak doğru bir transmisyon, pervane ve motor kombinasyonuna sahip bir tekne Aralıklı Maksimum Devir değerinin %90'ına sorunsuz ulaşabilmeli ve bu devirde tekne  maksimum gövde hızına çıkabilmeli(tekne altı kirli değilse) ve bir miktar rezerv devir de kalmalıdır.

Motorundan maksimum hizmet bekleyen gezgin tekne kaptanları motor, transmisyon ve pervanesini Maksimum Sürekli Devir değerine göre seçmelidir.

Performans problemlerini ve nedenlerini sıra ile inceleyelim:

1. GÜÇ KAYBI

Güç kaybı 5 nedenden olabilir:

a) Aşırı Yük (Bu durumda egzozdan koyu renkli bir duman beklenmelidir)

Nedenleri ve karşılaşma sıklıkları:
-Kirli pervane (Çok sık)
-Kirli karina (Çok sık)
-Transmisyonda veya pervane şaftının dönmesinde engel ( Sık)
-Yanlış pervane (Bazen)
-Yanlış şanzuman(Bazen)

b) Yetersiz yakıt
-Arızalı enjektör (Çok sık)
-Yakıt sisteminde hava (Çok sık)
-Yakıt filtresi kirli (Sık)
-Yakıtta su var (Sık)
-Gaz teli hareketi kısıtlı (Bazen)
-Enjektör sızdırmazlık pulları hatalı(Bazen)
-Enjektör yakıt borularında kaçak(Bazen)
-Düşük basınç yakıt pompası arızalı(Nadiren)
-Enjeksiyon pompası kirli (Nadiren)
-Yakıt tankı havalandırması tıkalı(Nadiren)
-Devir regülatörü sorunlu (Nadiren)
-Yakıt cinsi uygun değil (Nadiren)
-Yanlış ateşleme sırası(Nadiren)

b) Hava hattı sorunlu (Koyu renkli egzoz gazı beklenmeli)
-Hava girişi tıkalı (Sık)
-Egzoz gaz çıkışı tıkalı (Bazen)

c) Kompresyon düşük
-Valf ayarı yanlış (Bazen)
-Valf yatakları aşınmış (Bazen)
-Piston halkaları aşınmış veya silindirler aşınmış (Bazen)

d) Yağ sistemi
-Yanlış yağ seçimi (Nadiren)

***devam edecek***

*

    G. T.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #10 : Haziran 18, 2019, 16:16:42 »
Orhan Kaptan ne kadar teşekkür etsem azdır. Öyle güzel bir özet halinde ifade etmişsiniz ki. Varlığınız varlığımıza armağan  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. E.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #11 : Haziran 19, 2019, 10:58:48 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Orhan Kaptan ne kadar teşekkür etsem azdır. Öyle güzel bir özet halinde ifade etmişsiniz ki. Varlığınız varlığımıza armağan  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Ne güzel yazmışsınız öyle. 'Varlığınız varlığımıza armağan ' . çok beğendim. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ayrıca haklısınız. Sevgili Orhan beyin her yazdığından istifade ettik bu güne kadar. Sağolsun. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Haziran 19, 2019, 11:00:59 Gönderen: Aziz Eryavuz »
*

    H. H. A.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #12 : Haziran 19, 2019, 18:24:26 »
Altta yazdığım çıkmamış;

Orhan korsanım bunlara birde turbo hortumunun dağlama olup olmadığını ilave edebiliriz. Teknede değil ama arabada delindigi için motor çok ciddi bir güç kaybına ugramisti
*

    H. H. A.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #13 : Haziran 19, 2019, 18:25:14 »
Sağlam olacak dağlama değil
*

    K. E.

Ynt: Dizel Motor Performans Problemleri
« Yanıtla #14 : Haziran 19, 2019, 19:58:09 »
Orhan Barut Korsan'ın anlattıkları eski nesil dizel motorlar için çok doğru ve uygundur. Yeni nesil elektronik enjeksiyonlu motorlar için bazı ilaveler yapmak gerekebilir.