0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    c.

Tekne Elektrik Şeması
« : Kasım 28, 2008, 09:55:46 »
Teknemizin elektrik sistemini yaptırmak istediğimizde çok aramıştık...
Başka ihtiyacı olanlar varsa diye foruma yüklüyorum...
Vasilis Riginos'un çizimi...
Kaynak : Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Kasım 28, 2008, 09:59:34 Gönderen: Cenk Esener »


*

    A. E.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #1 : Kasım 28, 2008, 10:42:42 »
Yanliz bir hususa dikkat cekmek isterim.
Bu semada motor uzerinde cift alternator var. Bizim motorlarimizin cogu tek alternatorlu.


*

    H. E.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #2 : Kasım 28, 2008, 11:53:25 »
Nerede abi? Ben birini alternator diğerini marş motoru olarak algıladım. Service regulator, starter regulator diye yazanlar yani.

Bu arada benim alternatörü buldum. Alternatörden çıkan kablolar, içinde 4 ucu olan bir soketle sisteme bağlanıyor. Alternatörü sökerken bu soketten ayırıyorsun. Bildiğin dandik, içinde kablo papucu olan soketler. Soketin alternatörden gelen kablo kısmında erkek papuç ucu diğer tarafta dişileri var. Bu soket pek iyi kapanmamış gibi geldi gözüme. Biraz sıkıştırdım, açıp içine kontakt sprey sıktım falan. Bu arada buralarla oynarken devir saatinin ibresi arada sırada çalıştı. Ancak konu kablolardaki ve bu soketteki bir temas sorunu mu, alternatörden kablonun çıktığı yerdeki bir bükülme, sıyrılma mı, yoksa daoğrudan alternatör kömürleriyle alakalı bir husus mu anlamdım. Bir şekilde kabloların alternatöre kadar sağlam olup olmadığını test etmem gerek. Eskiden bu işler basit bir lambalı kablo ile yapılırdı. Sanırım bir ucu akünün bir kutbuna bağlanır diğer uç kablonun bir yerine sokulup lamba yanıyor mu diye bakılırdı. Multimetre ile bu işi yapabilir miyim? Zııırt diye öten kısmı falan var multimetrenin. Hani kablo uçlarını bulmak için kullanılan...


*

    c.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #3 : Kasım 28, 2008, 12:03:00 »
Bence de sol taraftaki alternatör, sağdaki marş motoru...
HakanE, Arada sırada çalışıyorsa sanki temassızlık var gibi geldi.
Korozyon'a bakmışsınızdır ama + ve - uçlarda temassızlığı kontrol ettiniz mi?

biz iki tane kablo ile teknedeki 12v ile yanan lambalarin yedeklerinden kullaniyoruz...
zıırt diye öteni pahaliydı da...


*

    A. E.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #4 : Kasım 28, 2008, 12:21:20 »
Starter regulator'un altindaki, motor akusunu sarj etmek icin nispeten kucuk olan alternator; Service regulator'un altindaki ise servis akulerini sarj etmek icin olan alternator. Mars motoru, starter alternatorunun altinda minik daire olarak resmedilmis olan sey.
Multimetre ile o isi yapabilin. Kablo bazlamak diyolar. Aslinda birbirinden pek ta farkli olmayan 2 sekilde yapabilirsin :
1-
 1.1- kablo demetinin bir ucu ile diger ucu arasina gecici bir kablo cekersin. Bu kablonun bir ucunu demetin bir tarafindaki kablolardan birine baglarsin (elektriksel olarak Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap )
 1.2- Demetin obur ucuna gider multimetrenin (AVOmetrenin ayni sey) olcu kademesini OHM (OHM'da kullanilacaksa mevcut en kucuk olcu kademesine getirilir) veya Buzzer'a getirirsin.
 1.3- Avometre uclarindan birini gecici cektigin kabloya, digerini de gecici kabloyu obur ucta bagladigin kablonun bu uctakisine deydirirsin. Avometre OHM kademesindeyse 0'a yakin bir deger (mesafeye, kablo kesitine ve fislerin temas direnclerine bagli olarak 0 ila 10 ohm arasi bir deger makul-kabul edilebilir sayilabilir. Burada biraz tecrube gerekebilir) veya buzzer'da kullaniyorsaniz sesi duymaniz o kablonun saglam olduguna delalet eder.
 1.4- demet icerisindeki olasi bir kisadevreye karsi, avometrenin demetteki kabloya bagli olan ucu, demetteki diger tum kablolara sirasiyla deydirilir. Hic birinde buzzer otmemeli veya OHM kademesindeyseniz surekli sonzuz direnc gormelisiniz. Hatta isi abartip kablolar arasi bir kacak olup oladigini gormek isterseniz, OHM kademesindeyken avometrenin komitatorunu yuksek direnc olcecek bir kademeye alabilirsiniz (genellikle 2K veya 200K kademeleri vardir. Artik hangisi varsa). Yalniz bu durumda avometre problarina elinizle dokunmayiniz. Alet sizin vucut direncinizi olcer, hatali sonuc alirsiniz.
 1.5- Gecici kablonun baglantisi diger uctaki bir baska kabloya aktarilir ve go to step 1.2

2-
 2.1- Kablo demetinin bir ucundaki 2 kablo kurban secilir, ve bunlar kisadevre edilir.
 2.2- Demetin diger ucunda avometrenin uclari bu iki kabloya deydirilir. (avometre kademesi icin bakiniz 1.2)
 2.3- Olcum degeri icin bakiniz 1.3 ve 1.4
 2.4- demetin diger ucundaki kisadevre acilip, o iki kablodan bir tanesi sabit tutularak demetteki baska bir kabloyla kisadevre edilip go to 2.2

1. yontemin dezavantaji, kablo boyunca cekilecek yeni bir kablo bulmaktir. Ama guvenlidir adami maymun etmez.
2. yontemin dezavantaji, olcume baslarken restgele sectiginiz iki kablodan biri kopuksa veya kablo demetindeki kablolarin renkleri iyi secilemiyorsa biraz maymun olma riski vardir Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    H. E.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #5 : Kasım 28, 2008, 12:49:50 »
E kablo demetlerinin sadece bir ucuna erişebiliyorum ben.
*

    A. E.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #6 : Kasım 28, 2008, 12:54:16 »
Diger uc icin acik ufak tefek birini bulcan ozman Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    c.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #7 : Kasım 28, 2008, 12:57:50 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
E kablo demetlerinin sadece bir ucuna erişebiliyorum ben.

eee haliyle yani...
sizin gövde biraz narin olunca  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. E.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #8 : Kasım 28, 2008, 13:06:40 »
Yok babalar gövde meselesi deel!
Şimdi çizimdeki gibi bir yuvarlak var diye düşünün. Alternatör bu. Bu alternatörden 4'lü bir kablo demeti çıkıyor. 15-20 santim sonra bu demet bir sokette sonlanıyor. Soketten çıkan 4'lü kablo kankaları başka kablolara katılıp başka soketlere geliyor. Bu başka soketlerden de çıkan kablolar aşağılarda bir yerde kaybolup gidiyorlar. Kaldı ki paneldeki saate gelmeden önce yine bir dağıtıcı klemens gibi bir zımbırtıya geliyor kablolar. Şu apartman girişinde yer alan ve telefoncuların dışardan gelen kablo uçlarını özel bir aletle çaktıkları gibi birşey. Ben gidip biraz çalışayım da saatten alternatöre kadar kablolar sağlam mı tespit etmeye çalışayım.
*

    A. S.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #9 : Kasım 28, 2008, 13:16:36 »
Evet ya, iyi olur...
Duyduğuma göre Dereboyunda tükkanı olan namlı Elektrikçi Muhittin ''Tesla'' Ölçerbiçer de
bi stetoskop, bi çin malı tansiyon aleti, bi şırınga takımı , bi de siyah doktor çantası edinmiş,
kendisinin ve ailesinin sağlık sorunlarını şahsen halletmeye karar vermiş...

Zati ekonomik buhran dönemlerinde de doğru davranış budur, herkes kendi göbeğini kessin, tüm
meslek erbapları da açlıktan ölsün. Vatandaş dayanışması mı, hö ? O da ne ?

Aali / öğleden soona yazamaycam ; arabamı kompiresörlü tapancayla yeniden boyiciim de....
        ( Ha, kompresörün kaç bar basınca ayarlanacağını bilen var mı ? )
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. E.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #10 : Kasım 28, 2008, 13:30:21 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Evet ya, iyi olur...
Duyduğuma göre Dereboyunda tükkanı olan namlı Elektrikçi Muhittin ''Tesla'' Ölçerbiçer de
bi stetoskop, bi çin malı tansiyon aleti, bi şırınga takımı , bi de siyah doktor çantası edinmiş,
kendisinin ve ailesinin sağlık sorunlarını şahsen halletmeye karar vermiş...

Zati ekonomik buhran dönemlerinde de doğru davranış budur, herkes kendi göbeğini kessin, tüm
meslek erbapları da açlıktan ölsün. Vatandaş dayanışması mı, hö ? O da ne ?

Aali / öğleden soona yazamaycam ; arabamı kompiresörlü tapancayla yeniden boyiciim de....
        ( Ha, kompresörün kaç bar basınca ayarlanacağını bilen var mı ? )
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



Abi denizin ortasında elektrikçiyi nereden bulucan? Tek başıma alternatörün aküleri şarj etmesini sağlayabilmem lazım. Ayrıca Muittin de denizin ortasında tek başına enjeksiyon yapabilmeli yoksa alerjik reaksiyondan gider maazallah.
« Son Düzenleme: Kasım 28, 2008, 13:42:40 Gönderen: Hakan Erim »
*

    A. E.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #11 : Kasım 28, 2008, 13:40:14 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
[sildim]
Ayrıca Muittin de denizin ortasında tek başına enjeksiyon yapabilmeli yoksa alerjik reaksiyondan gider maazallah.


Aaa ben yapabiliom misal. Yanniz henuz bi yararini goremedim.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
AtesK (Iyilesemeden vadeleri doldu rahmetlilerin  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap )
« Son Düzenleme: Kasım 28, 2008, 13:41:06 Gönderen: Ateş Erim »
*

    A. S.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #12 : Kasım 28, 2008, 13:50:03 »
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
HakanE'nin dediğini anladım, düşünme biçimini beğendim.
AteşE'nin dediğini ( tam ) annamadım...
Alıntı
Aaa ben yapabiliom misal. Yanniz henuz bi yararini goremedim. 
AtesK (Iyilesemeden vadeleri doldu rahmetlilerin   )
Kime enjeksiyon yapmış onu spesifik olarak belirtmemiş...
Alternatörlere mi ?
Alternatöre enjeksiyon yapılacaksa, tahminimce tedavi solüsyonu
olarak ancak WD40 yağı olabilir, diğer sıvılar zararlıdır.
Acep onun için mi '' rahmetlilerin vadeleri doldu '' demiş ?
*

    A. Ç.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #13 : Kasım 29, 2008, 11:03:23 »
Benim devrede gördüğüm tek bir alternatör var. O alternatöre iki ayrı gegülatör koyulmuş, bir tanesi marş diğeri ise tenvirat saküsünü şarj etmek için. Çok fazla uygulanan br sitem değildir. Genellkle marş motoru esas olarak alını ve şarj çıkışı bir diyot tablosu ile ikiye bölünür. Böylece her iki akü de şarj edilir. Şemadaki sitem daha doğru, her akünün ihtiyacına göre şarj ediliyor. Diyot tablosu örneğinde ise akülerden birinin şarj durumu dikkate alınarak her iki akü de şarj ediliyor. Teor,k olarak doğru olmasa bile teknelerde bir sıkıntı yaşandığını görmedim. Her iki aküde şarj oluyor ve ömürleri de beklenen kadar uzun. O  zaman basit olan sistemin kullanılmasında sakınca yok.
*

    A. E.

Ynt: Tekne Elektrik Şeması
« Yanıtla #14 : Kasım 29, 2008, 19:42:31 »
Ahmet abi, çizim yarı şema yarı resim gibi olunca sanırım gözünüzden kaçmış.
Gözden kaçırmış diğer korsanları da düşünerek, resmi edit edip oklarla göstermeye çalıştım.
Resmin üzerine eklediğim G1 : Servis akülerini besleyen alternatör (ve üzerindeki kendi regülatörü), G2 : Motor aküsünü besleyen alternator (ve üzerinde kendi regülatörü). M1 ise marş motorudur.
Aslına bakılırsa resimde (şema diyemiyorum zira bu ne DIN normuna ne de ANSI normuna uygun bir teknik çizim değil) birtakım eksikler/hatalar da var ama zaten bize pek uygun değil diye girmedim o konuya.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ateş