Gezgin Korsan

Makine Dairesi => Teknik Bilgi ve Fikir Alışverişi => Konuyu başlatan: Kadir Uygan - Aralık 09, 2015, 20:10:41

Başlık: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Kadir Uygan - Aralık 09, 2015, 20:10:41
 Sayın Korsanlar,
 Denizciliğe ve yelkene ilgi her geçen gün artmakta olduğunu görüyorsunuz...
  Yeni başlayan veya heves eden aday denizciler için eğitici,öğretici birşeyler yazmalıyız .....
  Daha önce yapıldı filan demeden yeniden başlamalıyız...Herkes birşeyler yazmalı...
   İSKELE-SANCAK
     Teknenin kıçından- başına bakar durum da iken Sol tarafınıza(tekneninde sol tarafı)  İskele denir..Teknelerin bağlandığı iskele ile alakası     yoktur..     sadece teknenin sol yanı demektir...
    Aynı şekilde sağ tarafınada sancak denir...Sancak demenin teknenin sağ tarafı demekten başka anlamı yoktur...

   Haydi korsanlar ...Aday denizciler için bir kaç cümle ileve edebilirmisinz...
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Hakan Erim - Aralık 09, 2015, 20:37:45
Su soğuktur.
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Öcal Turan - Aralık 09, 2015, 22:20:46
Teknelerde sancak (sağ) ve iskele (sol) taraflarda gece seyrinde kullandığımız, kırmızı ve yeşil renkli ,her biri 112,5 derecelik bir ufuk yayı üzerinde tam pruvadan kendi tarafındaki kemerenin 22,5 derece gerisine kadar kesintisiz bir ışık gönderecek surette yerleştirilmiş ,pupadan görülemeyen seyir fenerleri vardır.

Bu renklerin hangi tarafta olduğuna dair kolay bir yöntemi söyleyeceğim ben .

Ye-şil            (iki heceli) = San-cak (iki heceli)
Kır-mı-zı       (üç heceli) = is-ke-le  (üç heceli)
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Mümtaz Möröy - Aralık 09, 2015, 22:54:03
Sancak geminin baş bodoslamasın dan kıç bodoslamasına doğru bakıldığında sol taraftır ...
Sancak yada uluslar arası ismi ile yıldız borda anlamı : eski gemilerde zabitler yükleme ve tahliye zamanlarında hep sancak bordada otururlar ve bu bordada kıç bodoslamadan itibaren kıç bodoslamaya en yakın yere sancak çekilirdi ...   Bu nedenle  sancak  ismini almıştır ..   Ve tayfa mecbur kalmadıkça yada çağırılmadığı zamanlarda Zabitlerin yanına asla gelmezlerdi ... 

 Bu durumda da Zabitlerin Tayfalardan rahatsız olmaları önlenmiş olurdu... 

Hal böyle olunca diğer bordadan iskeleye aborda olunup yükleme ve Tahliye yapılırdı ..   Ve bu durumdan dolayı bu bordaya da iskele borda denirdi ...


Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Erol Yapıcı - Aralık 09, 2015, 23:09:04
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...

 Bu durumda da Zabitlerin Tayfalardan rahatsız olmaları önlenmiş olurdu... 

Hal böyle olunca diğer bordadan iskeleye aborda olunup yükleme ve Tahliye yapılırdı ..   Ve bu durumdan dolayı bu bordaya da iskele borda denirdi ...





Bir de şöyle bir şey var;
"Fi tarihlerinde gemileri yönlendirmek için dümen yerine kıçtan uzatılan ve fırıncı küreğinden hallice bir kürek kullanılıyordu. İnsanlar genellikle sağ elini-kolunu kullandığından bu kürek genellikle sağ tarafta oluyordu ve bu nedenle gemi iskeleye sol tarafından aborda oluyordu. Bu nedenle gemilerin sol tarafına "iskele tarafı", kısaca "iskele" denirdi ve denmeye devam ediliyor."
Elleşmeyelim, öyle kalsın. Port side-mort side... icat çıkarmayın şinci ;D

Örneğin, meselâ;


(http://s9.postimg.org/4r3rl6q9n/tarihi_yolculuk_yeniden_basladi_01.jpg) (http://postimg.org/image/4r3rl6q9n/)

Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Cenk Gürsel - Aralık 09, 2015, 23:11:04
Teknelerde ön ve arka bölümlerin isimlerini Öcal abinin yöntemi ile öğrenelim;

Baş   (Bir hece)  =  Pru-va   (İki hece)
Kıç    (Bir hece)  =  Pu-pa   ( İki hece)

Ben beceremedim olmadı 😎


(http://s15.postimg.org/mcbc74a7b/image.jpg) (http://postimg.org/image/mcbc74a7b/)
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Hakan Erim - Aralık 09, 2015, 23:21:10
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...
Bir de şöyle bir şey var;
"Fi tarihlerinde gemileri yönlendirmek için dümen yerine kıçtan uzatılan ve fırıncı küreğinden hallice bir kürek kullanılıyordu. İnsanlar genellikle sağ elini-kolunu kullandığından bu kürek genellikle sağ tarafta oluyordu ve ...

Tam da bu nedenle o tarafa "steer board" (yönetilen borda), günümüzdeki İngilizce ile starboard dendi.

...

Sonra öbür tarafa "not starboard" dendi ama Amiral "Olur mu lan öyle şey?" diye kızınca iskeleye yanaşılan taraf olduğundan "port" (iskele) diye değiştirildi.  :P
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Ersin Böke - Aralık 09, 2015, 23:32:57
Bu terimler eski zamanlarda sağını solunu bilemeyen salak denizciler yüzünden kullanılmaya başlandı. Adam sol tarafını bilemeyince

-len olum bak gemiye bindiğin iskele tarafı sol, ahanda şu bayrağın olduğu yer sağ

Diye öğretmeye çalışıldı.Ancak denizciler gene solunu sağını karıştırdığından , gemilerde sol yerine iskele, sağ yerine de sancak terimleri kullanılır oldu.

Şaka bir yana , teknelerde tüm tarifler , somut ve akılda kalıcı terimler ile ifade edilir. Ancak en merak ettiğim frengi deliği dir. Bu isim neden verildi acaba? Aramızda doktor olan korsanlar var. Fikirleri olabilir mi acaba? x():
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Ersin Böke - Aralık 09, 2015, 23:38:40
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknelerde ön ve arka bölümlerin isimlerini Öcal abinin yöntemi ile öğrenelim;

Baş   (Bir hece)  =  Pru-va   (İki hece)
Kıç    (Bir hece)  =  Pu-pa   ( İki hece)

Ben beceremedim olmadı 😎


(http://s15.postimg.org/mcbc74a7b/image.jpg) (http://postimg.org/image/mcbc74a7b/)


Düzelteyim hemen.

Baş (bir hece ) = kıç (bir hece )

pru -va (iki hece ) = pu -pa (iki hece )

yani başı kıçı bir tekne.. ya da kıçı ,başı,  ayrı oynayan tekne..  :D,

Allah belanı vermesin Cengo, kasıklarıma ağrılar girdi.  :o

Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Zafer Dedeoğlu - Aralık 10, 2015, 11:34:05
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sayın Korsanlar,
 Denizciliğe ve yelkene ilgi her geçen gün artmakta olduğunu görüyorsunuz...
  Yeni başlayan veya heves eden aday denizciler için eğitici,öğretici birşeyler yazmalıyız .....
  Daha önce yapıldı filan demeden yeniden başlamalıyız...Herkes birşeyler yazmalı...
   İSKELE-SANCAK
     Teknenin kıçından- başına bakar durum da iken Sol tarafınıza(tekneninde sol tarafı)  İskele denir..Teknelerin bağlandığı iskele ile alakası     yoktur..     sadece teknenin sol yanı demektir...
    Aynı şekilde sağ tarafınada sancak denir...Sancak demenin teknenin sağ tarafı demekten başka anlamı yoktur...

   Haydi korsanlar ...Aday denizciler için bir kaç cümle ileve edebilirmisinz...

Bir yelken hocası ise iskele sancak öğretmenin çok yanlış olduğunu söylemişti. İskele deyince kıyıdaki iskele diye anlayıp yapılan yanlışlıkları örneklemişti.
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Harun Üstünel - Aralık 10, 2015, 11:39:56
SA   ncak=SA  ğ
iskele= diğer taraf işte :P
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Cenk Gürsel - Aralık 10, 2015, 11:41:40
Temel, çok başarılı bir kaptanmış, başarısı tüm denizciler tarafından bilinir ve taktir edilirmiş. Temel'in bir huyu varmış; her sabah kamarasındaki bir sandığın kilidini dikkatle açar, içinden aldığı kağıdı dikkatle okur ve hemen sandığı kilitlermiş. Temel, kim sorarsa sorsun; sandıkta ne olduğunu hiç kimseye söylemezmiş. Gel zaman, git zaman bir gün Temel ölmüş. Tek mal varlığı sandığı olduğundan bütün akrabaları içinde çok büyük bir hazine olduğunu, ya da Temel'in her sabah okuduğu kağıdın bir define haritası olduğunu düşünerek, merakla sandığı açmışlar. Sandıkta yalnızca Temel'in her sabah dikkatle okuduğu kağıt varmış ve kağıtta, "SAĞ SANCAK, SOL İSKELE" yazıyormuş.
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Kadir Uygan - Aralık 10, 2015, 20:57:37

      Omurga...
      Bodoslama....
      Eğri veya posta.....
      Kemere ve öksüz kemere....
      Sarma veya kaplama....
      Triz.....Yumru......
     
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Kemal Albayrak - Aralık 10, 2015, 22:14:09
praçol
balançina
karula köşesi
güngörmez yakası
orsa yakası
trinkete
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: İlker Erkman - Aralık 11, 2015, 10:31:25
Babafingo ?  x():
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Zafer Türkmen - Aralık 11, 2015, 10:34:55
Iskota
Palamar
Pürmeçe
Aborda olmak
Tonoz
Impeller
Both şalter


Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Mümtaz Möröy - Aralık 11, 2015, 12:53:02
Gemiyi terk et emri almadan gemiyi terk etme.
   

HAZIRLIKLAR BİTTİKTEN SONRA GEMİYİ TERK ET ANI VE DAHA SONRA ALINACAK ÖNLEMLER:

1   Eğer yangın söz konusu ise, denize atladıktan sonra rüzgar üzerine doğru yüzünüz.
2   Birden fazla can salı denize indirildiyse, birbirine bağlayıp toplu halde bulunmaya çalışın.
3   Derhal deniz demiri (paraşütü) atarak can sallarının olay yerinden uzaklaşmamasını sağlayın.
4   Olay yerini elden geldiğince terk etmeyelim ki, S.O.S istendi ise ya da rotamız biliniyor ise yardım ulaşabilsin.
5   Can salındaki uyarıcı araçları, havai fişek, duman, deniz şeritleri, boyalar idareli ve periyodik zamanlarda kullanılmalı ki hemen tükenmesin.
6   Eğer, can salına yetişemiyor isek, yüzer bir enkaz üzerine çıkıp ayakta duralım ya da enkaz küçük ise en az belden üstümüzün deniz yüzeyinden uzak tutalım ki su altındaki patlamalardan ve soğuktan kalp ve böbreklerimiz etkilenmesin.
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Mümtaz Möröy - Aralık 11, 2015, 13:00:59
Fenerler Hakkında Pratik Bilgiler

1)Bir fenerin gerçek uzaklığı çakarın parlaklığı ile ölçülmemelidir.
2)Sektörlü fenerlerin harita üzerindeki sektör yayı fenerin gerçek görünme uzaklığından çok görüş açısını verir.
3)Fener ışıklarının görülebilme uzaklıkları yağış, pus, sis, duman, fırtına gibi doğa olaylarında kırılmalar olacağından azalır.
4)Bazı atmosferik koşullarda beyaz ışık kırmızı gibi görünür. Dikkatli ve dürbün ile bakılmalıdır.
5)Görüş bozukluğu olan gemi adamlarında hem görüşü geciktirir hem de uzaklıkta yanılgıya düşürebilir.
6)Soğuk havalarda ani sıcaklıkla hava değişiklikleri olduğunda fener fanusları ortamdaki su nedeni ile buğulanır. a)Sektör sınırını belirsizleştirir. b) Sabit ve husuflu ışıkları şimşek gibi gösterir. c)Yeşil ışığı beyaz gibi gösterir.
7)Karlı havalarda fenerlerin ışığı karla kapanabileceği varsayılırsa fenerin ışığı iyice azalacağı için uzaklığı azalabilir.
8)Fenerlerin ışıklarını ve karanlık sürelerini saymak içi şu yöntem uygulanır. Buçuk, bir buçuk, iki buçuk, üç gibi.
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Mümtaz Möröy - Aralık 11, 2015, 13:13:30
FIRTINALAR VE ALINACAK ÖNLEMLER :

Seyir halindeki gemileri tehlikeye düşüren yüksek rüzgârlı doğa olayı fırtınadır. Okyanuslardaki tropik fırtınalar gemiler için büyük tehlikeler oluşturur. Denizde fırtınaya yakalanan kaptanın fırtına hakkında şu bilgileri edinmesi gerekir.

a)   Fırtına merkezinin bulunduğu mevkie göre hangi yönde olduğu,
b)   Fırtınanın rotası (ilerlediği yön),
c)   Geminin, fırtınanın merkezinden, uzakta bulunduğu yarı dairenin durumu.

Bu bilgilerle kolaylık olarak,

Kuzey yarı kürede bir kaptan, iletişim araçları ile bir fırtına haberi alındığında, eğer mevki itibari ile fırtına merkezinden 200 Dz. mili açık bulunuyor ise bulunduğu mevkide yüzünü rüzgara döndüğünde, fırtınanın merkezi sağ kolu yönünde bulunur, yada 9 ile 11 kerte kadar açıktadır.

Bu arada barometre, çok kısa zaman içinde, ani olarak 5 milibar düşme gösterirse bununla beraber rüzgar 6 bofora kadar yükseldiğinde, kural olarak merkez rüzgarın gelişine sağa doğru 8 kerte (90) açıkta bulunur.
Normal olarak fırtınalar merkezlerinin hareketi ekvatordan uzaklaşacak şekildedir. 

Fırtınanın merkezi (GÖZ), bu fırtınanın çevresinde bulunan bir gemiyi tehlikeye düşürmesi açısından iki noktayı göz önünde bulundurmak gerekir.


1-   Tehlikeli yarım daire

2-   Seyre elverişli yarım daire

Fırtınanın merkezinden geçen ve paralellere paralel bir hat çizersek,
1)   Kuzey yarı kürede güney parça,
2)   Güney yarı küredeki fırtınalarda da kuzey yarı daire parçası seyre elverişli yarı daireyi belirler. (şekil )

Kolaylık olarak bu yarı dairelerin bilinmesi, fırtınalardan kaçacak kadar yolu olmayan tekneler için emniyet açısından çok önemlidir.


               TROPİK FIRTINALARDAN KORUNMA:

Fırtına haberi alan gemiler ilk olarak seyre elverişli daireye geçmelidirler. Gemiler bulundukları mevkilerde fırtınadan uzaklaşacak bir rota çizerek fırtınanın gözüne 50 milden yakın düşmemeye çalışırlar. Zaman zaman bu sınır 200 mile çıkabilir. Bu yarı dairenin içinde kalan yerlerde rüzgârın gücü 7 bofordan aşağı düşmez. Eğer gemimiz 20 mil ve üzeri süratle seyir yapabiliyorsa fırtınaya göre rota çizerek fırtınadan uzaklaşabiliriz.
Fırtına ihbarı alınmış ama barometre 5 milibar düşmemiş ise geminin yoluna devamında tehlike yoktur. Fakat rüzgâr sürati 6 bofor üstüne çıkmadığı barometrenin de düşüşü 3 milibarı geçmediği zamanlarda aynı rotada kalınabilir.
Bir gemi bulunduğu yer itibari ile seyre elverişli daire içinde ya da fırtınanın gerisinde olsa bile, fırtına merkezinden uzaklaşması gemi selameti açısından faydalıdır.

                       FIRTINADA SEYİR ÖNLEMLERİ:
A-   KUZEY YARI KÜREDE:
a)   Rüzgâr sürekli dirisa ediyorsa; geminiz tehlikeli yarı dairededir. Bu durumda gemi; tüm gücü ile rüzgârı sancak baş omuzlukta, bulundurulacaktır. Rüzgâr yön değiştirse bile rotasını ona göre yönlendirecektir.
b)   Eğer rüzgâr değişken değil de tek bir yönden geliyorsa ve mevkiiniz fırtına merkezine yakın bulunuyor ise, bu durumda süratle çizilecek rota rüzgârı sancak kıç omuzluğa alarak, tam yol olan bu rotada seyretmektir.
B-   GÜNEY YARI KÜREDE:
a)   Rüzgâr sürekli dirisa ediyor ise tehlikeli bölge içindeyiz demektir. Bu durumda rüzgârı iskele baş omuzluğunuza alacak bir rota çizilmesi ve tam yol olan süratle seyretmenizi öneririz.
b)   Eğer rüzgâr tek yönlü esiyorsa, bu durumda rüzgârı iskele kıç omuzluğa alarak, rota çizeriz ve tam yol olan süratle seyrediniz.
C-   LİMANDA:
Bir limanda fırtına alarmı verilirse, fırtınanın gözünden 50 mil açık kalacak
Şekilde tam yol mevki değiştiriniz.

HER FIRTINA LİMANDA KARŞILANMAZ ...:D


Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Mümtaz Möröy - Aralık 11, 2015, 13:20:40
HAVAYI ÖNCEDEN BELİRLEYEN OLAYLAR



İyi Havanın Habercileri: Gökyüzü rengi koyu berrak mavi ise, güneş doğarken parlak biraz da sis yapmışsa, bir gün önce gün batarken havanın neminden gök kuşağı hayal gibi bir görüntü verirse, gece ayın büyük hareli görüntüsü varsa.

Fırtınanın Habercileri: Güneşin cansız, puslu kırmızı doğması, bulutların çok beyaz parlak görüntüsü, bir önceki gece ayın etrafında yaylar olması ve çok net parlak olması.

Yağmurlu Havanın Habercileri: Güneş doğarken gökyüzü kırmızı, hayal gibi bir gökkuşağı görüntüsü oldu ise; bir önceki gece küçük halenin oluşu.

Durgun Hava Habercisi: Hareketsiz bulutlar ve yoğun kıyılarda kalıcı sis.


PRATİK HAVA TAHMİNLERİ:

•   Ufuk çizgisinde bulut şeritleri arasında batan güneş, bozacak havaya veya yağmurlu geceye işarettir.
•   Şafak vaktinde tepelerde oluşan bulutlar aşağı inerse yağmur, yükselir ve dağılırsa hava açacak demektir.
•   Martıların gece bağrışmaları, akşamüstü kargaların alçaktan uçmaları havanın bozacağını gösterir.
•   Bulutsuz gecede yıldızların donuk veya sönük görünmesi fırtına ve yağmur geleceğini gösterir.
•   Sık görülen yıldız kaymaları rüzgâr geliyor demektir.
•   Koyu, kasvetli mavi gökyüzü rüzgâr, yeşilimsi gökyüzü ve deniz ise yağmur getirir.
•   Gökyüzü parçalı bulutlu iken ay veya güneş çevresinde hareler 24 saatte yağmur getirir.
•   Yıldızların göz kamaştıracak parlaklıkta olmaları yazın güzel havaya kışın ayaza işarettir.
•   Gece sis olması, çiğ yağması havanın güzel olacağına işarettir.
•   Gündoğumu ve batımında ufuk ateş kırmızısı olursa, atmosferde su buharı fazladır. Yakın zamanda yağmur yağabilir.
•   Yazın rüzgâr doğudan eserken, yıldızların her zamankinden büyük görünmesi yağmur yağacağına işarettir.
•   Yıldızların normalden parlak görünmesi havanın değişeceğine işarettir.




   Ayın durumundan tahminler:
1)   Ayın fazla parlaklığı ve etrafının kırmızı veya turuncu görülmesi: Fırtınaya,
2)   Ayın hilal şeklinde görülmesi: Şiddetli yağmura,
3)   Ayın doğuşta kırmızı görülmesi: Sert rüzgâra,
4)   Ayın donuk ve dumanlı görülmesi: Yağmur yağacağına,
5)   Ayın küçük veya büyük görülmesi: Yağmur yağacağına işaret eder.



Gökkuşağından Tahminler:
1)   Gökkuşağı oluşması: Yağmura,
2)   Çift gökkuşağı oluşması: Şiddetli yağmura,
3)   Sabah gökkuşağı oluşması: İyi havaya işaret eder.



Gök ve denizin durumundan tahminler:
1)   Gök gürlemesi: Gün rüzgârına,
2)   Mavi gökyüzü ve geceleyin hafif beyazlık: Güzel havaya,
3)   Geceleyin çok karanlık: Rüzgâra,
4)   Geceleyin çok aydınlık: Rüzgâra,
5)   Denizin renginin siyah ve mavi görünmesi: Havanın sertleşeceğine,
6)   Denizin mavi görülmesi: Frişka rüzgârına,
7)   Yağmurdan sonra kuzey rüzgârı: İyi havaya,
8)   Gece sis ve çiğ oluşması: Çok güzel havaya,
9)   Denizin ayna gibi parlaması: Fırtına olacağına işaret eder
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Mümtaz Möröy - Aralık 11, 2015, 13:43:52
                                YELKEN YAPAN AMATÖRLERE UFAK ÖĞÜTLER…

   Teknede tek kişinin emirlerini dinleyin, fikir yürütmemeye çalışın. Bu tek kişiyi seyre çıkmadan önce efendi kaptan ilan edin. Görev dağılımı yapın. Örneğin; dümenci kim, yelkenciler kimle olacak, yemeği kim yapar, motor ile kim ilgilenir. Irgat ve demir atılacak ise bu işle kim ilgilenir. Bir denetim olur ise (Sahil Güvenlik) kim görüşecek hepsini önceden konuşun. Hatta geceleyecekseniz önceden vardiya cetveli bile yapın. Demir attıktan sonra günbatımı nerede seyredilecek, ne renk mey ile güneş uğurlanacak.
- Bumbalar
     Bumbalardan başınızı koruyun. Bumbaları kullanmadığınız da yükseltin çapariz yapmasın.
- Halatlar
     * Demir halatlarını zincirlik içinde kuruttuktan sonra kullanıma hazır bir şekilde rodalıyarak saklayınız.
     * Direklerden gelen tüm halatların boşluklarını rodalayıp direk dibindeki koç boynuzlarına asınız.
     * Tatlı su bulduğunuz zamanlarda halatları mutlaka yıkayalım ki kuruyan tuzlu suyun tuz kristalleri halat liflerini keser, buda halatı güçsüzleştirir. Yağ yada yakıt bulaşmış halatlar da sabunlu tatlı su ile yıkanırsa bu halatlara da yapışan tozlar ve kum tanelerinin lifleri kesmesini önleriz.
- Teknenin içini devamlı olarak neta (Derli toplu, temiz) tutalım. Sallanan ve yan yalpalarda, başlı kıçlı seyirlerde devrilecek, zarar verecek şeyleri deniz bağına vuralım.
- Mutfak malzemelerinde mümkün olduğunca metal ürünler kullanalım. Örneğin; porselen ve cam kırıkları derin yaralar açacağından elden geldiğince kaçınalım.
- Can yeleklerini kolay alınabilecek yerlere koyalım. Mümkün ise görünen yerlere.
- Periyodik olarak sintine suyunu kontrol edelim. Tekne su yapmasa bile sintine pompalarının kontrollerini yapalım. Elektrik donanımlarındaki oksitlenmeleri onaralım. Sağlıklı olan bir tekne limanda yalnız bu nedenden yanabilir yada batabilir.
- Eğer içten takma motorumuz var ise yağ, yakıt kokusu kamara içine sinmemesi için elimizden gelenin fazlasını yapalım. Yakıt kokusu seyir anında hiç deniz tutmayan denizcileri bile zaman zaman bozar.
- Seyir cihazlarımızı, özellikle GPS ve pusula daha sonra var ise oto pilot, sonar, radar, direkteki rüzgar gülünü sağlıklı çalışır vaziyette tutalım. Seyirde hayati tehlike yaratmasınlar.
- Güvertede seyir esnasında asla boşta halat, havlu gibi ayağa dolanacak bir şey bırakmayınız, personeli denize düşürebilir. Deniz suyu ile sürüklenip zincir loçalarını, frengi deliklerini tıkayabilir. Buda teknenin su boşaltımını zorlar ve kamaraya su girmesine neden olur.
- Gece koylarda geceleyecek isek mutlaka vardiya cetveli yapın ve kıç havuzlukta ışıldak yanar vaziyette gün atana kadar radyo eşliğinde nöbet tutun. Bu nöbet sizi önce demir üzerinde sağlıklı kalmanızı, deniz yükselir ise diğerlerine haber verebilmenizi sağlar. Koylarda geceleyen teknelerde kötü niyetli kişilerin güverteden usturmaça, halat, demir gibi şeyleri çalmalarını engeller. Araç gereçlerinizi korumuş olursunuz. Böylece eğlenirken ağız tadınız kaçmaz.
- Birkaç günlük seyir olacak ise saptanan günden yaklaşık ¼ ‘ü kadar fazla gün kalınacakmış gibi tatlı su, yakıt, kumanya stoklarını yapalım. Denizin hali belli olmaz. Bazen sığındığımız koylardan çıkmak için fırtınaları beklediğiniz çok olur.
 Böyle zamanlarda iş güç olmayacağından herkes durmadan yer içer. Böyle anlarda  kesinlikle alkol almayalım.

- Demirde:

     * Geceleyecek olursak, koyları seçelim. Mümkünse lodosa kapalı olan koyları seçelim. Poyraz tekneyi sallar ama lodos ve batı rüzgarları denizi kaldırdığı için demirde tutunmak zorlanır.

     * Çift çapa atalım, araları 120°’lik bir açı bırakalım. Çıkabilecek yöresel rüzgarları kollarsak rahat ederiz.

     * Sığ yerlerde gecelemeyelim.

     * Zemin çakıl ise çok dikkatli olalım. En zor demir çakılda tutar.

     * Zemini ölçelim. Uygun demir kullanıp bol bol kaloma verelim.

     * Aynı koya sığınacakları hesaba katıp demir fenerini unutmayalım. Yoksa mutlaka her yerden görünen bir ışık yakalım.

      Sığındığımız koylarda karadan koltuk almayalım .(demir taramasını kolaylaştırır.)

Teknenizi sevin ve onu asla ihmal etmeyin. İngilizler tekneden söz ederken she ekini kullanırlar. Yani ona bayanlara kullanılan bu eki kullanırlar ve kadınlara özgü bir sevgi beslerler. Bu nedenle teknelerine erkek ismi koymazlar. Hatta uğursuzluk sayarlar. Buda teknede kadın uğursuzluk getirir söylentisini çıkaranların İngiliz denizcileri olduğunu akla getiriyor.

      Eskiden teknelere isim konulmazdı ilk kez İngilizler Azizelerinin isimlerini koydular (bu nedenle she ekini kullandılar) gemiler batınca da uğursuz geldi, gemide kadın uğursuzluk getirir dediler…  nedense ...  :D
     



Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Mümtaz Möröy - Aralık 11, 2015, 20:50:06
  Pratik olarak Barometrenin bize gösterdiği  hava hareketleri:

Barometrenin  Yüksemesi   (Hava basıncında Yükselme)

1 - Hızlı bir yükselme: Değişken havaya
2 - Yavaş yükselme: Oturmuş bir havaya
3 - Yüksek nem ve düşük sıcaklık la birlikte yükselme: Kuzeyli rüzgar ve yağmura
4 - Güneyli rüzgar ile birlikte yükselme ise: İyi havaya işaret eder.

Hava Basıncının sabit kalması,  kuru hava ve mevsim normallerinde sıcaklık : güzel havanın devam edeceğini gösterir.

 Barometrenin Düşmesi   (Hava basıncında düşme)

1 - Hızlı bir düşüş : fırtınaya
2 - Batıya yakın yönlerden (W, WNW, WSW) esen rüzgarla hızlı düşüş: Kuzeyden Fırtınaya
3 - Kuzeye yakın yönlerden (N,  NNW, NNE) esen rüzgarla hızlı düşüş : Kuzeyden yağmur ya da dolu (kışın kar) ile birlikte fırtınaya işaret.
4 - Nem ve sıcaklık artışıyla birlikte basınç düşmesi :  Güneyden rüzgar ve (çoğunlukla şimşek ve yıldırımlı ) yağmura işaret.
5 - Kış mevsiminde, Kuru hava ve artan soğukla birlikte basınç düşüşü : Kar yağışına
- Çok sakin ve sıcak havanın ardından düşmesi: Gök gürültülü yağmur ve fırtına ya da fırtınamsı havaya işaret eder.
5    Basınçtaki yükselmeler iyi havanın ve kuzeyli rüzgarların, düşmesi kötü (yağışlı) hava ve genelde güneyli rüzgarların, ani düşmeler fırtınanın göstergesidir.

Yukarıdaki bilgiler  Kuzey yarıküre için geçerlidir,  güney yarıküre için ise kuzey ve güney sözcüklerinin yerlerini değiştirmemiz yeterli olacaktır.
Başlık: Ynt: Denizciliğe yeni başlayanlar için ön bilgiler...
Gönderen: Mete Yılmaz - Ocak 17, 2016, 23:06:06
Ben de ilk mesajımı bu başlıktan paylaşmış olayım :)

Belki daha önce paylaşılmıştır ama doğru bir başlık olduğunu düşündüğüm için buradan da paylaşmak istedim. Aşağıdaki link bir yelkenli simulatörü. Teknenin yönüne göre yelken pozisyonunu en iyi hangi açıya getirdiğinizde max-min. hıza ulaşacağınız bilgisini alabiliyorsunuz. Ayrıca güzel taktikler de veriyor. Benim gibi yelkenciliğe yeni başlayanlar için öğretici olabilir.

http://www.thepirateking.com/ships/sail_simulator.htm (http://www.thepirateking.com/ships/sail_simulator.htm)