0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. A.

Denizci Tekne nasıl olur?
« : Haziran 01, 2009, 19:14:15 »

Nasıl bir şey bu denizci tekne? Sadece ilanlarda kullanılan esnaf ağzı değildir mutlaka!

80 li yıllarda sıfır Ford Taunus alırdınız ya da kuş serisi bir sürü sorun yaşardınız teknik eksiklikleri nedeniyle. Aynı yıllarda 74 model kullanılmış Mercedes alırdınız yaşamazdınız aynı sorunları.

Demek istediğim ciddi teknoloji farklılıkları vardı. Ancak zaman içinde bu makas daraldı. Mutlaka fark var ama eskisi kadar değil.

O tarihlerde aynı viraja girerken ciddi hız farklılıkları olmak zorundaydı görece ucuz ve pahalı araçlar arasında.

İyi yol tutan ya da yolda durmayan otomobiller vardı.

İyi lastik kötü lastik vardı.

Şimdi kış lastikleri testlerine bakıyorsunuz. X fiyata satılan lastik 60 km/s hızda yoldan koparken X/2 fiyata satılan lastik 55 km/s hızda çıkıyor yoldan, fren mesafesinde de tersine bir durum söz konusu.

Ben zaten o viraja buzlu havada 40 km/s hızla gireceğim. Yarışçı değilim ki ben. Her iki lastiği de iki sezon kullanabileceğim.

Anlatmaya çalıştığım teknoloji farklılıkları arasındaki makas daraldı günümüzde.

(Ne bu kardeşim otomobil forumu mu burası? )


Eğer durum denizde de böyleyken böyleyse denizci tekne nasıl oluyor?


*

    H. E.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #1 : Haziran 01, 2009, 19:59:05 »
Denizci tekne değişen seyir koşullarında seyre devam edebilen teknedir. Diyelim ki bir yelkenli tekne 5 Bofor kuvvetindeki havada seyir yapabiliyor, bir motoryat da yapabiliyor. Ancak bu rüzgarın yanında dalgalar büyür de 2 metreye ulaştığında motoryat seyir konforunu kaybediyor hatta seyredemez hale düşüyorsa yelkenli daha denizci bir tekne olarak görülür. Genellikle teknelerin gövde formları, yelken-gövde oranları, salmaları, dümen palaları gibi sadece çok azını saydığım bileşenler teknenin denizde seyrini belirler. Sert havada çok iyi olan ama orta ve hafif havalarda gitmeyen bir tekne de denizci bir tekne değildir. Umarım yardımcı olabilmişimdir kafanızı yeterince karıştırabilmişimdir.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Not: Melek Korsan buna şahane cevap verebilir.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Haziran 01, 2009, 21:15:16 Gönderen: Hakan Erim »


*

    M. K.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #2 : Haziran 01, 2009, 21:09:45 »
Benim şahane cevabım:

Denizci tekne her her türlü denizde reisini rahat ettiren teknedir.



*

    M. E.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #3 : Haziran 01, 2009, 21:11:17 »
Her türlü denizde reisini rahat ettiren bir tekne daha yapılmamıştır...
ve sanıyorum uzun süre de yapılamayacaktır!


*

    Ö. A.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #4 : Haziran 01, 2009, 21:24:56 »
Her hava koşulunda salınım yapmayan,fazla yalpaya düşmeyen,donanımıyla, gövdesiyle, motoruyla bir bütün sağlam güvenle seyir yapma imkanı olan tekne..İçinde huzurl güvenle seyir yapılan tekne...Ahşap, fiber, çelik,vss.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    M. E.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #5 : Haziran 01, 2009, 21:30:41 »
Arkadaşlar...
"her" havada, "her" deniz şartında, "her" istediğimizi yapan tekne, geçtim standart-seri üretimleri özel şartlarda-özel yarışlarda bile yapılamıyor!!
nedir bu her soruya cevap bulmaya çalışmak güdüsü!

denizci tekne falan yoktur!!!

denizci "reis" vardır. kendine ve mürettebatına uygun şartlarda çıkar, her daim "rahat" olur.
yanlış reis ya da "denizci" olmayan reisin altına isterseniz uçakgemisi verin yine rahat etmez, yine etmez!!
*

    Ö. K.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #6 : Haziran 01, 2009, 21:31:07 »
Sevilen, ama çok sevilen, hatta aşık olunan teknedir. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    Ö. E.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #7 : Haziran 01, 2009, 21:34:39 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sevilen, ama çok sevilen, hatta aşık olunan teknedir. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. E.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #8 : Haziran 01, 2009, 21:40:38 »
Dur!

itirazım var.
(Erol Abi gibi oldum galiba zaman içinde )))

sevgi görecelidir!
insanoğlu bu, çeşit-çeşit, yanlış şeye de aşık olabilir ))
...ki bunun örneklerini bolca görüyoruz etrafımızda.
ha aşka inanıyorum ve hatta tapıyorum! o başka!

ama burada sorulan soru bu değil, en azından benim anladığım.

tamamen işlevsel bir soru soruluyor sanırsam.
yoksa şekilsel olarak lacivert bordalı olmuş, kenarları yuvarlak olmuş, hatları düzgün olmuşu tartışmıyoruz...

nedir denizci tekne dendi.
olayı şekilsel ya da aşka sebep olabilecek başka bir sebebe kanalize etmemiz daha da çözümsüz hale getirecek.

(bu arada ben çözümü olan bir soru olduğuna da inanmıyorum, o ayrı ))))

dolayısıyla tamamen işlevsel konuşuyoruz.
« Son Düzenleme: Haziran 01, 2009, 21:41:06 Gönderen: Mehmet Erem »
*

    m.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #9 : Haziran 01, 2009, 21:47:18 »
Osman Korsanım...
Küllenmiş bir ateşi canlandırdınız... Benim için denizci tekne "konforsuz geleneksel teknelerdir".
"Kısmet" iyi bir örnekdir. En güncel olanı Kayıtsız 3 dür. Ayrıca Uzaklar, ve şimdi  Horn Burnuna doğru  seyahat de olan Uzaklar 2 de modern dizaynı ve saç gövdesi ile bu iş için tasarlanmıştır.
Teknelerin araba ile mukayese edilmesine her ne kadar "Gıcık" olsam da ben bu tekneleri eski Amarikan arabalarına benzetirim. Yakıt bakımından değil tabii.. Onlar da yola oturur ve yavaş yavaş hızlanır, her turlu hava şartlarında uygun hızda güvenle seyrederler.    

Benim favorim "pilot cutter", ve Colin Archer in RS1 tekneleridir.
Thomas Gilmer ve William Atkins, Bruce Roberts in Spray i, yüzyıllardır test edilmiş onaylanmış kendini kanıtlamış teknelerdir.
Bunlar gezi için de kullanalan Cem Gür üstadım korsanımın dediği gibi "İş tekneleri" dir.
Haddimi  bu durumda aşmadan bu işin Prof.Dr. u Cem Gür dür.


ahanda pilot kesici resimleri....

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
    
« Son Düzenleme: Haziran 01, 2009, 21:49:24 Gönderen: Mehmet Sütçü »
*

    Ö. K.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #10 : Haziran 01, 2009, 21:51:25 »
Fatihten kalan yarım şişe şarabımıda içip geldim kusurma kalma Komutanım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

O zaman fikrim şöyle; Gerçi yine ruhani olacak, sana güven veren tekne,

nasıl sevgi göreceli ise güven duymakta öyle, insan var koca koca gemilerde bulunmaktan huzursuz, diğer 5mt. tekne ile okyanuslar geçiyor teknesine güvenerek,

Bu sorunun cevabı matematiksel değil, tamamen duygusal Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    H. E.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #11 : Haziran 01, 2009, 22:21:42 »
Uçarı tekneler iyidir!

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. E.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #12 : Haziran 01, 2009, 22:23:59 »
ben de zaten osman gazi, orhan gazi ile köprüaltından çıktım geldimmm )))

neyse konuya dönelim..

şimdi soru gayet işlevsel bir soru.
reisin kendisini givende hissetmesi olarak yorumlamak bence ters.
kendisinin ve mürettebatının sınırlarını bilen reis zaten, dediğin gibi "banyo küvetinde" bile güvende hissediyor.

Bu arada Mehmet S korsanın tespitlerine de, kusura bakmayın katılmıyorum...

bence çözümler, eğer tartışma illa dizayn üzerinden devam edecekse lokal yani bölgesel olarak yüzyıllardır zaten bulunmuştur.
tırhandil ile gulet arasındaki denizciliği konuşursak ikisiyle deniz-domuz görmüş her bir kaptan tek bir cevap verir.
ama marinada bağlıyken ya da dümdüz denizde motorla giderken 10 kabini doldurmak istiyen hiçbir turizm acentası sahibi gidip tırhandil almaz.

dolayısıyla BCC veya salma omurgalı tekneler, okyanus aşırı ticaret rüzgarlarının ahkim olduğu, günlerce aylarca seyahat edildiği şartlarda dümen tutmak açısından çok elverişlidir.

peki ama ya reis teknesini Karadeniz'de kullanacaksa?

o koskoca omurgayı kızağa çekecek sahil nereden bulacak? ya da o pahalı rüzgardümeni, Marmara'nın kancık akaçklarında işe yarayacak mı?

biraz toparlamak amacıyla...

galiba Osman Korsan, çok farklı bir soru sormak istedi!
biz konuyu alıp taamen farklı bir yere götürdük.

etrafımızda gördüğümüz örneklerden devam etmek gerekirse, malum, seri üretim 3 tip tekne var genel-geçer kural:
cruiser, cruiser-racer ve racer

biz sonuncusundan uzağız diye konu dışı bırakalım.
cruiser tekneler oldukça ferah iç dizaynları (dolayısıyla yüksek tavanları ve yüksek bordaları) ile birçok konfor sağlarken, sert hava ve denizlerde broşa yatkınlıkları ile sorun yaratıyorlar.
güverte üzerine eklenen, bimini-sprey hood gibi unsurlar bunu daha da zorlaştırıyor.
(bakın yanlış anlaşılmasın, her ikisi de çok yararlı! ama denizcilik söz konusu olduğunda dezavantaj)

manevra kabiliyetleri özellikle Deck salonlarda, boy 50 feetlere çıkınca daha da zorlaşıyor.
45 feetin üstüne bow thruster koyma sebebi bundan

bir diğer husus, mesela roller yelkenler.
malum hemen tüm teknelerde, salt yarış tekneleri hariç, özellikle genovalar hemen her zaman roller-furler.
kullanımı çok kolay, donanımı da... keza camadan çok kolay ama fırtına düzeyinde şartlarda özellikle de sorun çıkarsa çözümü oldukça zor.
bu konu anayelkende cevabı daha da karmaşık hale getiriyor.
performans açısından konşursak, sağlam racer donanımların hiçbirinde hiçbir yelken roller değil. çünkü kumaş (kevlar-mylar ve o çizgide üretilen her nevi tekstil) buna uygun değil! saramıyorsunuz baş ıstralyaya ya da direğe!

belli bir büyüklüğün üstünde, 44-45 feetlerin üstünde sarma ana yelken aynı avantajları sağlıyor.
camadan kolay, kapatmak aynı şekilde, ama sorun olduğunda (mesela sıkıştığında) çok ciddi sorun!
bu aşamada performansı hiç konuşmuyorum. çünkü sarma amaçlı yapılan yelkenler biraz daha düz. uçak kanadı formunu kaybediyorlar ister istemez...

bu arada mesala arma seçimleri, kesirli mi olsun? yoksa direk başı mı?
kesirli armada ana yelken büyük olsun, genova zaten küçük nispeten, (ki bunların hemen tamamı sarma anayelken değil) dolayısıyla mandarla çekilecek, hatta belki full batten. Ama kullanımı zor? ya yelkenler? EHH onlar da daha pahalı!!

kesirli olursa, gurcata kesitleri arkaya mı baksın? yoksa runner yani pupa çarmıhı mı kullanalım? eğer böyle yaparsak, dümüz gurcatalarımızla tam pupadan alabiliriz. anayelkenimizi sonuna kadar açarsak (ıskotayı laçka edersek) yelkenimiz en azından, daha az yıpranacak.

mesela bir diğer husus, balonumuz simetrik mi (kesinlikle daha denizci, her havada her rotada kullanıyorsunuz, ama başüsütünde adama ihtiyaç var, gönder falan donanım bir dolu şey) yoksa asimetrik mi (tek başına bile basar-indirirsin, tam pupadan alamazsın, tamam alma, geniş apaz gidersin, daha sık kavança atarsın olur biter) olsun?

« Son Düzenleme: Haziran 01, 2009, 22:26:54 Gönderen: Mehmet Erem »
*

    m. b.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #13 : Haziran 01, 2009, 22:40:03 »
çok lezzetli teknik bi sohbete 2 dk kahve molasında bi serinlik vermek için, hakan e korsanımın uçarı resimleriyle alakalı yazıyorum:



vayy!! uçarıyı  dört bi yandan yeni görüyorum. bindirme kaplama  ahşap klasik güzeli ha. vaoww!! (!). bi ahşapsever olarak güle güle kullan, rüzgarın kolayına diyorum korsanım. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


(bu yağdan sonra bi gün bi tur pindircenmi tekneye beni hakan abi bea!?)
*

    N. Y.

Ynt: Denizci Tekne nasıl olur?
« Yanıtla #14 : Haziran 01, 2009, 23:03:20 »
Bence denizci tekne:Herkesin kendini güvende hissetmek için kaçacak liman aradığı havalarda,denizlerde kalınmaya çekinilmeyen teknelerdir. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap