0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    B. B.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #30 : Ocak 22, 2014, 00:43:10 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Daha çok okuyor,daha çok soruyoruz.Olması gerektiği gibi. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sankim bu.


*

    H. D.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #31 : Ocak 22, 2014, 08:28:47 »
(kursunlu halat) Nedir? görüntüsü nasıldır? hangi gerekçe ile yapılmıştır? nasıl yapılmıştır?
Lütfen bilgi verirmisiniz?
Saygılar.


*

    O. B.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #32 : Ocak 22, 2014, 08:46:17 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Demirleme ile ilgili birkaç sorum var, demirleme ve kıçtan kara metodlarını araştırırken aklıma takıldı, fazla detaya daldım diye korkuyorum ama galiba öğrenmezsem rahat edemeyeceğim:

1- 5 metre derinliğe 25 metre demir bıraktığımızda tekne demir attığı noktadan kaç metre geriye gider?  Pisagor üçgeni ile tahmin edeceğim, ama demirin düz değilde eğik olması hesaba ciddi biçimde etki edebilir sanıyorum.

2- 34feet ve 40feet Beneteau gibi polyester teknelerde genellikle demir uzunluğu ne civardadır, ya da ne civarda olmalıdır? Bunun teknedeki ırgat sistemi ile bağlantılı olduğunu farkındayım fakat belirli bir standart değer vardır diye tahmin ediyorum. Ya da  tekne kiralarken arayıp sormak lazım mıdır sizce?

3- Sanırım kıçtankara iskeleye yanaşırken azalan derinlik, teknemizdeki demirin uzunluğu ve vermemiz gereken kaloma arasında bir ilişki var.
Bunu formüle etmek mümkün müdür?  Yani İskeleye 2 metre kala demirin bitmesi, ya da iskeleye yanaşabilme ama yeterli derinliğe demir atamama vs. gibi sorunların bazı değişkenleri hesaba katarak bir algoritma ile çözüleceğini sanıyorum, tabi teknenin arkasında iskeleye uzaklığımızı ölçen bir uzaklık ölçer yok, ama misal olsa idi, bu iş nasıl çözülürdü? Demir atılması gereken o belirli aralık tüm değişkenleri hesaba katarak nasıl hesaplanırdı?
1. Pisagor teoreminden hesaplamak lazım. Çünkü rüzgar ve dalga ile tekne geri gittiğinde zincir gerilir.
2. Teknelerin demiri tekne ağırlığına göre seçilir. Ama genelde ağırlık boy ile orantılı olduğu için(yelkenliler) üreticiler tekne boyuna göre demir ağırlığı verirler. Zincir boyu da arzuya göre seçmek lazım : Taşıyabildiğin en uzun boy.
3. Hayır yok. Demiri attığın noktadaki derinliğin önemi var. Kalomayı o noktaya göre ayarlamak lazım.


*

    E. O.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #33 : Ocak 22, 2014, 09:16:41 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

gemilerden çifteleme dediğimiz sistem  kullanılmaz. çok nadir  iki demir sancak iskele birlikte atılır. teknelerde ise çifteleme daha basit ve daha güvenli olabilir. ben sadece bir arkadasın paylaştığı resme yorum yapmıştım.

selametle,
Açıklamanız için teşekkür ederim İsmail Korsanım,

Terimler konusunda anlaşamadığımızı düşünüyorum. Benim tandem dediğime siz çifteleme, sizin çifteleme dediğinizi de ben karamursala anlatıyorsunuz diye algılıyorum gibi.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
En iyisi "çifteleme" olarak bahsettiğiniz demirlemeyi açabilirseniz daha kolay anlaşabileceğiz.
O çizimde bahsedilen tandem demirlemedir ve fırdöndüye gerek yoktur.
Ahırkapı önlerinde yatan gemilerin neredeyse tamamı ise iki gözden attıkları demirleri karamursala dediğimiz düzenle atıyor.

Demirleme ile ilgili anlattığınız diğer konular zaten hepimizin uyguladığı, bildiği genel doğrular. Sadece çapa konusunu çok hafife aldıyorsunuz gibime geldi.. en az 1 tonluk çapadan bahsedip, çapanın görevini az görmeniz doğru değil.. Örneğin; Biz yelkenli teknelerimizde çapanın dibe gömülmesini gözümüzle görmek isteriz hep... Bunun için tornistanda zincir sererken ırgatı durdurup çapanın gömülmesini sağlamaya çalışırız..

Selametle..


*

    H. E.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #34 : Ocak 22, 2014, 09:32:42 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...Biz yelkenli teknelerimizde çapanın dibe gömülmesini gözümüzle görmek isteriz hep...

Hatta dalıp bakamayacağı yerlere demir atmayan manyaklar vardır, ad vermeyeyim.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu aralar ha bire 'procelerimden' bahsediyor gibi oluyorum ama çapa üzerine monte edilen, kablosuz görüntü aktaran bir kamera üstünde de çalışmaktayım.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    G. A.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #35 : Ocak 22, 2014, 09:35:24 »
niye bu kadar büyük çözülmesi zor matematik gibi bakıyoruz ki bu işe ...
*5 m derinliğe 25 m koloma verildiğinde kayık aşağı yukarı 22 -23 metre geri gider derim
zincirimi ona göre döşerim...
yanlış mı?
bir diğer husus...
benim bildiğim ve çok ta tecrübeli olduğum söylemem ama 
çocukluğumdan bu güne toplamda 150 kez çıpa atmışımdır en fazla...
1 inde çıpayı halatla beraber denizde bıraktım...
ama bu güne kadar zincirsiz çıpanın tuttuğunu bir kaç kez gördüm onlarda sandal dı...
bunların dışında zincirsiz hiç görmedim.
bu tecrübelerime dayanarak ta ...
kayığa çıpa alırken
kimseye sormadan 10 metre zincir 100 metre de halat
kombinasyonu ile kayığı bazen alargada bile bıraktım...
bu güne kadar sıkıntı yaşamadım...
çıpanın gömülmesi için zincir şart diye düşünüyorum
aksi halde halat la zincir gömülmez ...
bunlar yanlışmıdır?
kafa karışan bir hal aldı
yanlış biliyorsak ta doğrusu öğrenelim...

*

    O. B.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #36 : Ocak 22, 2014, 10:21:48 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Hatta dalıp bakamayacağı yerlere demir atmayan manyaklar vardır, ad vermeyeyim.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Biri benim.
*

    M. S.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #37 : Ocak 22, 2014, 10:33:07 »
Yardım için çok teşekkür ederim.

Daha önce yollandı mı bilmiyorum, halat + zincir hesaplarını merak eden mühendisler için Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap adresinde bu hesaplar detaylıca yapılmış.

Burdaki excel tablolarda (Excel'de makroyu etkinleştirdikten sonra) zincir, ya da halat+zincir karışımı teknelerde verilen kalomaya göre denizin dibindeki zincir şeklini grafikte görebiliyorsunuz, zincir açısı ve etki eden rüzgar ile geriye giden teknenin salınım çapı da hesaplanıyor, ayrıca tekneye etki eden kuvveti girerek zincirin tarayıp taramayacağını hesaplayabiliyorsunuz. (gerçi zemin yapısı hiç hesaba katılmamış!)

 şurada tekne büyüklüğüne göre hangi rüzgarda kaç daN kuvvetin etki ettiği hesaplanıyor:
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

2. ve 3. grafikten sanırım zincirin işleyişi açıklanabiliyor.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
anladığım kadarıyla belirli bir uzunlukta zincirin çapa ile C noktası arasında zeminde olması lazım. Fakat rüzgar, akıntı vs gibi faktörler ile tekneye etki eden güç yüzünden (Fc) zincir kalkıyor ve yatay çekim gücü sıfıra düştüğünden çapa tarıyor.
« Son Düzenleme: Ocak 22, 2014, 10:34:32 Gönderen: Turgan Savaş »
*

    H. E.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #38 : Ocak 22, 2014, 10:33:07 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Hatta dalıp bakamayacağı yerlere demir atmayan manyaklar vardır, ad vermeyeyim.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Biri benim.

Tahmin ederim.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Hiç görüşmesek de kendime yakın bulmam bundandır.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. B.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #39 : Ocak 22, 2014, 10:58:16 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yardım için çok teşekkür ederim.

Daha önce yollandı mı bilmiyorum, halat + zincir hesaplarını merak eden mühendisler için Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap adresinde bu hesaplar detaylıca yapılmış.

Burdaki excel tablolarda (Excel'de makroyu etkinleştirdikten sonra) zincir, ya da halat+zincir karışımı teknelerde verilen kalomaya göre denizin dibindeki zincir şeklini grafikte görebiliyorsunuz, zincir açısı ve etki eden rüzgar ile geriye giden teknenin salınım çapı da hesaplanıyor, ayrıca tekneye etki eden kuvveti girerek zincirin tarayıp taramayacağını hesaplayabiliyorsunuz. (gerçi zemin yapısı hiç hesaba katılmamış!)

 şurada tekne büyüklüğüne göre hangi rüzgarda kaç daN kuvvetin etki ettiği hesaplanıyor:
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

2. ve 3. grafikten sanırım zincirin işleyişi açıklanabiliyor.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
anladığım kadarıyla belirli bir uzunlukta zincirin çapa ile C noktası arasında zeminde olması lazım. Fakat rüzgar, akıntı vs gibi faktörler ile tekneye etki eden güç yüzünden (Fc) zincir kalkıyor ve yatay çekim gücü sıfıra düştüğünden çapa tarıyor.


Bu hesapları biz de yapmıştık.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    E. O.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #40 : Ocak 22, 2014, 11:04:27 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yardım için çok teşekkür ederim.

Daha önce yollandı mı bilmiyorum, halat + zincir hesaplarını merak eden mühendisler için Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap adresinde bu hesaplar detaylıca yapılmış.

Burdaki excel tablolarda (Excel'de makroyu etkinleştirdikten sonra) zincir, ya da halat+zincir karışımı teknelerde verilen kalomaya göre denizin dibindeki zincir şeklini grafikte görebiliyorsunuz, zincir açısı ve etki eden rüzgar ile geriye giden teknenin salınım çapı da hesaplanıyor, ayrıca tekneye etki eden kuvveti girerek zincirin tarayıp taramayacağını hesaplayabiliyorsunuz. (gerçi zemin yapısı hiç hesaba katılmamış!)

 şurada tekne büyüklüğüne göre hangi rüzgarda kaç daN kuvvetin etki ettiği hesaplanıyor:
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

2. ve 3. grafikten sanırım zincirin işleyişi açıklanabiliyor.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
anladığım kadarıyla belirli bir uzunlukta zincirin çapa ile C noktası arasında zeminde olması lazım. Fakat rüzgar, akıntı vs gibi faktörler ile tekneye etki eden güç yüzünden (Fc) zincir kalkıyor ve yatay çekim gücü sıfıra düştüğünden çapa tarıyor.


Ciddi emeklerle hazırlanan geçmiş konu başlıklarını incelemek, yeniden okumak da çok fayda var.
Demirleme ile ilgili Merem Korsan'ın, çeşitli değişkenler gözönüne alınarak yapılan hesaplamalar ile Orhan Hoca'nın bilgileri Geko içinde kayıtlı.. Tekrara ve kafa karışıklığına düşmemek için biraz araştırmakta fayda var.

Not: Orhan Korsan'la pişti olmuşuz.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Ocak 22, 2014, 11:05:25 Gönderen: Eyüp Oğan »
*

    C. E.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #41 : Ocak 22, 2014, 11:18:42 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Şu 4 katı zincir döşeme konusu bizim ADb kitabında yazar. Sınava girecekler sorunun doğru cevabı 4! Bana hep çok değilmi ? Diye düşündürmüştür. Bizim sandalla 80 metre ye oltaya gideriz. 320metre zincire para mı yeter? Kaç kilo tutar:) bu hesap kanımca yelkenli teknelerin Kıçtan kara olması için uygun bir hesap.
Çok değil, az bile...
80 metrede sandal ile gecelemeyi veya sert havada barınmayı düşünür müsünüz?

Bu 4-7-10 çarpanları nispeten düz bir zemin üzerinde ALARGADA duracak tekneler için geçerli.

Hızla sığlaşan yerlerde kıçtan kara yaparken hesap daha karışık. Çapanın sığlaşan yönde atılmış olması tarama riskini azaltıyor, ama yandan rüzgar gelme ihtimali tekne ve zincir üzerindeki kuvvetleri ciddi arttırıyor.
*

    G. D.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #42 : Ocak 22, 2014, 12:23:30 »
Çıpa ağırlığı 6 kg, zincir 9 kilo gerisi halat. Alırken çıpa ağırlığının bir kilo fazlası zincir yeterli olur denmişti. Sandal 450 kg. Motor ve mürettebat 450 kg. Desek 900 kg yaklaşık ağırlığı 80 metrelerde toplam 15 kg lik çıpa + zincir tutuyor. Tarama yapmaz. Olağan hava şartlarında gece de avlandığımız olur.


Sent from my iPhone using Tapatalk
*

    İ. Ç.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #43 : Ocak 22, 2014, 12:49:12 »
sayın Gülümser korsan
Zincire göre ne tür avantajları vardır? bir önceki cevaplarımda belirttim.
Ağırlığı dışında naylon halatlara göre avantajı nedir? ağırlığı dışında avantajı yok.
Gerçi ağırlığın avantajı ,dez avantajı da tartışılabilir . teknenizdeki sistem önemli bir önceki yazımda belirttim.
Gezi tipi teknelerimizde kullandığımız kaveletası zincir ve halata uygun ırgatlarda kullanımı nasıldır? bu konuyuda bir önceki yazımda açıkladım. ırgatınız hem zincir hemde halat kullanımlı  demirlemeye uygun olacak ki halat vira edildikten sonra zincirin virası için kendi kavelataya atsın.
Halat çapı aynımı kalmalıdır?

başka sormak istediğiniz bir şey var ise cevaplamaya hazırım. amaç doğru bilgilere ulaşmak

selametle
*

    M. M.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #44 : Ocak 22, 2014, 21:34:38 »
İsmail Korsanım

Bahsi gecen Kurşunlu halatın 12 mm olanı için  100 mt sinin   zincirlik de ki  Tutacağı hacim nedir ?

Yine aynı halatın 100 mt sinin esneme payı nedir ...

Gezgin Korsan ları bu konuda bilgi verebilirmisiniz ? 

Şimdiden Teşekkürler...