0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. S.

Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« : Ocak 20, 2014, 13:56:41 »
Demirleme ile ilgili birkaç sorum var, demirleme ve kıçtan kara metodlarını araştırırken aklıma takıldı, fazla detaya daldım diye korkuyorum ama galiba öğrenmezsem rahat edemeyeceğim:

1- 5 metre derinliğe 25 metre demir bıraktığımızda tekne demir attığı noktadan kaç metre geriye gider?  Pisagor üçgeni ile tahmin edeceğim, ama demirin düz değilde eğik olması hesaba ciddi biçimde etki edebilir sanıyorum.

2- 34feet ve 40feet Beneteau gibi polyester teknelerde genellikle demir uzunluğu ne civardadır, ya da ne civarda olmalıdır? Bunun teknedeki ırgat sistemi ile bağlantılı olduğunu farkındayım fakat belirli bir standart değer vardır diye tahmin ediyorum. Ya da  tekne kiralarken arayıp sormak lazım mıdır sizce?

3- Sanırım kıçtankara iskeleye yanaşırken azalan derinlik, teknemizdeki demirin uzunluğu ve vermemiz gereken kaloma arasında bir ilişki var.
Bunu formüle etmek mümkün müdür?  Yani İskeleye 2 metre kala demirin bitmesi, ya da iskeleye yanaşabilme ama yeterli derinliğe demir atamama vs. gibi sorunların bazı değişkenleri hesaba katarak bir algoritma ile çözüleceğini sanıyorum, tabi teknenin arkasında iskeleye uzaklığımızı ölçen bir uzaklık ölçer yok, ama misal olsa idi, bu iş nasıl çözülürdü? Demir atılması gereken o belirli aralık tüm değişkenleri hesaba katarak nasıl hesaplanırdı?


*

    B. B.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #1 : Ocak 20, 2014, 14:06:16 »
4*5*6 derler yanılmıyorsam. zincir, halat zincir, halat...
iskeleye kıçtan bağlanırken hep tonozdaydım. Ama diyelimki tonoz yok, sere sere yanaşıyorum, aynı oranları uygulardım sanırım. Öte yandan ben hep, demiri sermeye başladığım yerdeki derinliği esas alıyorum. Umarım doğrudur. 34 teknemde, 77 metre zincirim var.
« Son Düzenleme: Ocak 20, 2014, 14:08:57 Gönderen: Bülent Büyükdağ »


*

    C. E.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #2 : Ocak 20, 2014, 14:07:09 »
Sorularınızın çoğunun cevabı ve fazlası:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    M. S.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #3 : Ocak 20, 2014, 14:23:31 »
Selam, aslında o harika konuyu okudum, hatta bu sorular aklıma okurken geldi, özellikle şu yazı altında irdelenmiş:
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

ama bu bahsettiğim sayısal hesap detaylarına girmemiş Merem korsan. Özellikle bu yazıdaki grafikteki gibi aniden derinleşen yerlerde böyle bir hesap faydalı olur diye düşünüyorum.


*

    B. B.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #4 : Ocak 20, 2014, 14:35:55 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sorularınızın çoğunun cevabı ve fazlası:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Mükemmel bir sayfa hem. Mükemmel!

*

    B. B.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #5 : Ocak 20, 2014, 14:37:24 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Selam, aslında o harika konuyu okudum, hatta bu sorular aklıma okurken geldi, özellikle şu yazı altında irdelenmiş:
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

ama bu bahsettiğim sayısal hesap detaylarına girmemiş Merem korsan. Özellikle bu yazıdaki grafikteki gibi aniden derinleşen yerlerde böyle bir hesap faydalı olur diye düşünüyorum.
Abi adam ani derinleşen suda demir atmayın diyor. Neyin hesabı?
*

    M. S.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #6 : Ocak 20, 2014, 14:51:33 »
Bilemiyorum Bülent bey; abi; Bülent korsan.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Şimdi birkaç yerde "iskeleye kıçtan kara olurken zincirin yetmemesi" gibi bir olay görünce böyle bir konuyu merak ettim. Ama zaten bugüne kadar işlenen konular arasında olmadığına göre sanırım yanlış iş peşindeyim?

Neyse internette araştırırken "swing radius" yani teknenin salınımını hesaplayan bir EXCEL tablosu buldum Türkçeye çevirip buraya yollamayı düşünüyorum.

ha sizin ilk cevabınızı da şimdi gördüm. Teşekkürler.

« Son Düzenleme: Ocak 20, 2014, 14:53:00 Gönderen: Turgan Savaş »
*

    A. Ç.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #7 : Ocak 20, 2014, 14:55:11 »
Demir tutması için, demirin yataya yakın çekilmesi gerekir, bu nedenle derinliğin en az beş katı boyunda kaloma  verilir. İyi bir tutunma için 7 kata kadar çıkılabilir. On kat kalomadan sonrasının  bir faydası olmaz. Kaloma demirin atıldığı derinliğe göre verilir. Eğimli zeminlerde demir atarsanız, tekne rüzgarla derine doğru dönerse eğim nedeni ile tutunma açısı çok azalır. Demirleyip, kıçtan koltuk alacaksanız, zeminin karaya doğru yükseldiğini var sayarsak, tutunmada sorun olmaz. Zincirin veya halatın boyu bu nedenle demirlediğiniz derinliğe bağlıdır. Genellikle azami 7-8 metreye demirlediğimizi varsayarsak 50 m veya üzeri bir bağlantı gerekir.

Aslında kaloma boyu hesaplanırken derinlik+demirin tekneye bağlandığı yerden suya olan mesafe (yükseklik) esas alınmalıdır.  Yani derinliğe yaklaşık 1 metre kadar eklemek gerekir.
*

    E. O.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #8 : Ocak 20, 2014, 15:06:12 »
Turgan Korsanım, kolay gelsin...

Sizi uykusuz geceler bekliyor.. İlk gezilerinizde herkes uyur siz demir nöbetinde sabahlarsınız.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Denizde her sorun sizin bahsettiğiniz sorunlar olsa keşke.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Kıçtankara olurken kalomayı fazla vermenin hiçbir zaman sakıncası yoktur. İskeleye yaklaşırken demirin bitmesi veya yeterli kaloma verememiş olmanız bol pratik yaparak halledebileceğiniz bir sorun. Tekne boyunu metre cinsinden biliyor olmanız sorunu çözmenize yardım edecektir. Örn: Normal şartlarda 12 m teknenizle 5 m ye demir atıyorsanız kabaca 2 tekne boyu kadar kaloma vermeniz gerekecektir, 1 tekne boyu da tekneniz olduğundan iskeleye 3 tekne boyu mesafede demir bırakmanız gerekir. Bazı istisnai durumlar ayrıca değerlendirilir.
1.soruya cevap olarak, zincirin eğik olmasının hesaba ciddi etkisi olmadığını söyleyebilirim. (ciddiden ne anladığınızı bilemediğim için cevap da biraz subjektif oldu:) yani 25 m kalomada 1-2 m den fazla farketmez )
2.soru için; charter teknelerde tekne boyuna göre değişen genelde 60-80 m arası zincir oluyor. yani 34 feet 60 m iken 40 feet 70-80 olabiliyor. Genel de kıyılarımızda Göcek te geziyorsak uzun zincir bulunması önerilir.

Bence de fazla detaya dalmışsınız.
Merem Korsan'ın ilgili topiği oldukça detaylı ve doğru, güncel bilgiyi içeriyor.

Selametle..
*

    B. B.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #9 : Ocak 20, 2014, 15:25:25 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bilemiyorum Bülent bey; abi; Bülent korsan.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

He ya... yine daha yaşlı çıktım. genellikle kendimden daha büyüklerle dalaştığım için karışmış:)
*

    A. F. B.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #10 : Ocak 20, 2014, 15:55:16 »
Bu görüş doğru olmaya bilir. Sadece teknedeyken demir tarayınca bazen aklıma gelir:)
Aşağıda şekildeki gibi tek ipte 2 demir kullanılsa. B demiri ipi aşağı çekip nispeten de tutsa derinliğin 5 ya da 7 katı kaloma vermeye gerek kalmaz mı acaba?
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. Ç.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #11 : Ocak 20, 2014, 16:10:14 »
Üzerinde ağırlık olan bir halat demirin çekme  açısını azaltır.  Zincir de kendi ağırlığı ile aynı işlevi görür. Zincir kullanmanın arkasında yatan teori budur. Unutulmaması gereken ise demirin tutmasına en çok ihtiyacımız olan zamanın rüzgarın ve dalganın arttığı zamandır. Dört kuvvet bir havada sadece rüzgarın gücü zinciri halat varmış gibi düzeltebiliyor yani zincir eğrisi eğri olmaktan çıkıp düzeliyor.  Bunu düşündüğümüzde ise zincirle halat arasında bu açıdan fazla fark kalmıyor. İkinci bir demir ile yapılan ağırlık da aynı zincir varmış gibi  etki ettiğine göre  yararlı olmayabilir. Aradaki demire göre kaloma bırakırsanız, uçtaki demir mutlaka daha iyi tutacaktır ama o kadar kaloma bırakmak için yeriniz varsa tek demir de yeterli olur.
*

    E. O.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #12 : Ocak 20, 2014, 16:14:55 »
Aziz Fatih Korsanım, çiziminiz hele geko bayraklı detayı düşünmeniz çok hoş olmuş..

Bahsettiğiniz demirleme tipi zaten kullanılan bir yöntem, çok dalgalı, rüzgarlı, demir tarama olasılığının güçlü olduğu şartlarda kullanıyoruz. Çiziminizde gösterdiğiniz tandem demirleme olabildiği gibi demiriniz kadar ağır olmayacak bir ağırlığı zincirinizden aşağıya indirip zincir açısının azaltılması sağlanabilir.
Ayrıca çift demir atmanın başka teknikleri de var..
Merem'in notlarında bu konuların tamamını görebilirsiniz..
« Son Düzenleme: Ocak 20, 2014, 16:16:48 Gönderen: Eyüp Oğan »
*

    Ö. Ö.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #13 : Ocak 20, 2014, 22:54:54 »
2 nolu soruya bir ek cevap da ben vereyim;

Fethiye ve Göcek'te 50ft teknelerde 50 (elli) metre zincir gibi komik (!) uygulamalarla karşılaşabilirsiniz..
Tekne kiralarken süsün püsün yanında zincir miktarını mutlaka sorun derim..
Yoksa Hamam koyunda bir gece ansızın bu yazıları hatırlayabilirsiniz! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    İ. Ç.

Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #14 : Ocak 21, 2014, 18:59:53 »
10 no' lu cevapda ki demirleme şekli Çiftelemedir. eskiden çok yapılırdı. daha çok uzun sure demirde yatacak tekneler kullanır. ıkınci demirde fırdöndü ile zincire bağlanmalı.  unutulmamalıdır ki, demirlemede tekneleri tutan, serilen zincirdir. çapa zincirin sürüklenmesi engeller ve çapaya çok az bir kuvvet biner. dolayısı ile ne kadar kaloma verirseniz o kadar rahat edersiniz. çifteleme ile tecrubeli denizciler tarafından kullanılmalı.