0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.664
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #15 : Ocak 21, 2014, 19:11:08 »
İkinci demirde fırdöndü neden kullanılmalı?  Zincir tekneyi tutuyorsa demire gerek olmazdı,uzun bir zinciri bırakırdık, böylece takılmadan kolaylıkla çekebilirdik. Kaloma boyunun 10 katı geçtiğinde ek yarar sağlamadığı biliniyor. Çifteleme bu kadar iyi bir demirleme ise neden sadece  tecrübeli denizciler tarafından kullanılmalı?

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #16 : Ocak 21, 2014, 19:38:58 »
1-Fırdöndü kullanmazsan demirini vira edemezsin. üzüm salkımına döner.
2-arkadaşlar interneti fazla kurcalamayın bence 10 kat diye bir şey yok. demirleme derinliğe, havanın durumuna, demirlediğiniz alandaki dip özelliği, teknenizin ağırlığına vs vs bir çok konuya göre değişiklik arz eder.
3-diyelim 10 metreye demirleyeceksiniz, sizin sistemde 10 kat 100 metre yapar.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap başka birşey yazmama gerek yok sanırım.
4-bir soru veya cevap ta okudum. 1 kilit 25 metre gibi algılanmış. bu da yalnış bir bilgi. 1 kilit sizin zincirin 25/27 baklası boyutunun uzunluğudur. sizde 8 lik zincir varsa bu nasıl 25 metre olur ?
5-"Zincir tekneyi tutuyorsa demire gerek olmazdı,uzun bir zinciri bırakırdı" sorunuzun cevabını bir önceki cevap ta verdim. o zaman halatın ucuna demir (çapa) bağlarsınız olur, biter.
6-çifteleme zordur, ( zor derken ben gemiden esinlendim) virasına, fundasda zordur. teknede zaten kullanmaya gerek yok.uzun yatacaksan  kullanılabilir tabii.




*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.664
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #17 : Ocak 21, 2014, 19:58:19 »
fırdöndü sadece demir alırken işe yarar fikrine katılıyorum ama kesinlikle üzüm salkımı olmaz.

Halatın ucuna demiri bağlarsanız, kesinlikle sonuç alırsınız. Tek sorun demire yakın yerdeki halatın dibe sürtünerek aşınmasıdır. Bu nedenle özellikle Amerikalılar, demire kısa bir zincir bağlarlar ve arkasında halat kullanırlar. 


Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #18 : Ocak 21, 2014, 20:05:28 »
amerikalıların  kısa demirin ucuna bağladıkları  kurşunlu halattır. yurt dışından gelen/ alınan teknelerin çoğunda bu şekildedir. ama siz uzaktan halat görürsünüz.  halat tekne mi tutar Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap arkadaşlara yanlış referans olmamak lazım.

*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.664
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #19 : Ocak 21, 2014, 20:11:37 »
Yıllardır kullanılan sistemler üzerine yorum yapma gereği duymuyorum. 

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #20 : Ocak 21, 2014, 20:28:41 »
doğrusunu öğrenene kadar yanlışı devam ettirir insanlar. fırdöndü hakkında ki bilginiz de yalnış. fırdöndü olmaz ise demir salkım halini alır vira halinde. müsade edeseniz ve af buyurursanız, ve ukalalık saymazsanız, ben YDO,   mezunuyum ve U.Y. kpt. nıyım. yelken eğitimimede 8 yaşında başladığım  IYK da aldım, halen açık denız yarış klubunden lısanslı yelken yarışçısıyım, halen seferde olmadığım dönemlerde  yarışıyorum. geçen  sene IRC teknemi sattım, yeni gezi için yapıyorum. dolayısı ile hem profösyonel hayatı hemde hobi yaşantısı deniz olan biri olarak, kısaca geçmişim bu şekilde. kesinlikle yanıltıcı ve yanlış bilgi vermemek gerekir. deniz çok farklı bir yaşamdır. bilgiyi doğru biliyorsanız sunmak faydalı ama duyumlarla yorumum herkese zararı olur.
*
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #21 : Ocak 21, 2014, 20:33:40 »
Zincir çıpayi oturdugu alana gomer...
aksi olsaydi eger yani halat olsa zincirn ucunda
demir en ufak bir direnme gosteremez ve tarar...
sadece ip kullanmak 4 tirnakli cipalarda is gorebilr
ama diger cipalarda zincir kullanilmasi gerekmektedir
bu baglamda,
evet aslinda kayigi tutan zincirdir...
sadece halat kullniminda istersen bin metre kolama vver hic bir ise yaramaz...
fikrim budur...
not:
sadece ip cipa ikilisini genelde balikcilar kullanirlar...
fikrim budur..
*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.664
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #22 : Ocak 21, 2014, 21:32:39 »
Benim öz geçmişimde denicilik konusunda denize çıkmak dışında çok az eğitim var.  Siz bildiğiniz yolda devam edin.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Eyüp Oğan

  • * Gezgin Korsan
  • 2.880
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Rossinante
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #23 : Ocak 21, 2014, 22:14:51 »
Demirleme ile ilgili bazı önyargılar hepimizde olabilir.
Benim gözlemlerim;
Özellikle Şilep, Tanker vb teknelerin demirleme teknikleri bizim burda bahse konu olan yelkenli teknelerin  demirlemesinden çok farklı olmakta.
İsmail Korsan uzun yol kaptanlığı deneyimi ile Şilep vb büyük tonajlı tekneler hakkında yazıyor sanırım. Bahsettiği demirleme ile karamursala' yı anlatıyor. Tandem demirlemede fırdöndüye gerek olmaz. Çift demir atma ise bambaşka bir konu. Bu teknikte mutlaka fırdöndü gerekir.
Ayrıca biz amatör yelkenciler sıklıkla 7-8 hatta gerekirse 10 katı bile kaloma vermişizdir. Büyük şilepler hem yeterli alan bulamamak, hem de diğer teknelere çapariz vermemek için 2-3 katı kadar kaloma ile çift demir atıp (fırdöndü kullanıp karamursala düzeneği kurarak) demir yerinde rahatça kalır.
Sanırım bizim çapalar 20-25 kg iken zincirlerimiz 8 lik hadi olsun 10 luk iken büyük uzun yol şileplerin sanırım çapaları 5-10 ton zincirlerin en küçüğü 24 lük hatta sıklıkla çok daha büyük baklalıdır.
Önyargılar derken olumsuz anlamda söylemedim... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Not: benim eski teknemde (scorcher) halat ve çapa vardı, her koyda rahatça demirde alargada kalıyordum.
Rossinanteyi aldığımda ise halat + zincir vardı ve halat kurşunlu değildi.. Yurtdışından gelen hiçbir tekne de de kurşunlu halat görmedim. (Jeanneau ve Beneteau marka tekneler için söylüyorum)

Sevgiler..
« Son Düzenleme: Ocak 21, 2014, 22:22:08 Gönderen: Eyüp Oğan »
*
Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #24 : Ocak 21, 2014, 22:20:44 »
Şu 4 katı zincir döşeme konusu bizim ADb kitabında yazar. Sınava girecekler sorunun doğru cevabı 4! Bana hep çok değilmi ? Diye düşündürmüştür. Bizim sandalla 80 metre ye oltaya gideriz. 320metre zincire para mı yeter? Kaç kilo tutar:) bu hesap kanımca yelkenli teknelerin Kıçtan kara olması için uygun bir hesap. Ki o durumda da kanımca ne kadar çok zincir o kadar rahat gece nöbeti demek. Geçen yaz bizim kaptan Allah ne verdiyse döşedi:)
Toplam 50 metre zincir vardı, her seferinde hepsini döşedi.

Sent from my iPhone using Tapatalk
« Son Düzenleme: Ocak 21, 2014, 22:36:49 Gönderen: Gönenç Demir »
Albayım 44 - Kuşadası
*
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #25 : Ocak 21, 2014, 23:07:55 »
Bu güne kadar demirlemeye ilişkin okuduğum hiç bir kaynakta  zincir devamında kullanılan halatlara ilişkin kurşunlu halat olması gerektiğine dair bir bilgiye rastlamadım.Esneyebilen ve mukavim halatlardan söz ediliyordu.Teknemizde ilk günden beri  zincir, halat kombinasyonunu kullanıyoruz. Geçen yıl derin demirleme bölgelerine istinaden zincir uzunluğumuzu arttırdık ama zincir halat kombinasyonu devam ediyor.
Uygulamamızdan memnunuz.Çift çapa atmamızı gerektiren hallerde de,kıçtan çapa atmamız gerektiğinde de 5 m zincir ve halat kombinasyonunu kullanıyoruz.
İsmail Korsan kurşunlu halatlara ilişkin aktarımınızdan sonra kurşunlu halatlarla ilgili yeterli
bilgiye ulaşamadım.
Zincire göre ne tür avantajları vardır?Ağırlığı dışında naylon halatlara göre avantajı nedir?Gerçi ağırlığın avantajı ,dez avantajı da tartışılabilir .Gezi tipi teknelerimizde kullandığımız kaveletası zincir ve halata uygun ırgatlarda kullanımı nasıldır?Halat çapı aynımı kalmalıdır?Biraz bilgilendirirseniz memnun olurum. 
« Son Düzenleme: Ocak 21, 2014, 23:15:45 Gönderen: Gülümser Özharar »
*
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #26 : Ocak 21, 2014, 23:10:08 »
Eyüp korsan selam
demirleme şekli bütün teknelerde aynıdır, mesela ufak bir koster 20/25 metre derinlikte demir atacaksa 4 kilik suda  olacak şekilde güvenli demirler. diğer yazılarımda belirttiğim gibi, bu  derinlik, suda ki akıntı, geminin yuklu veya boş olması, rüzgar vs vs birtakım etkenlerle orantılıdır.

kosterlerde genelde 32 lik zincir ve 1 ton çapa kullanılır. gemlerin boyutu arttıkça zincirin çapı büyür. çünki o gemi yüklü iken gemi boyunu geçecek  şekilde demirlemesi gerekir. çün ki gemileri veya tekneleri tutan zincirleridir. demir sadece demirin oynamasını engeller. butun bunlara rağmen, tekne veya gemi fark etmez, eğer demire binmiş se ve siz demire kaloma verirseniz vera binmiş vaziyette  biraz vira edeyim derseniz o demir artık tutmaz Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap yani bunlar o kadar kolay, o kadar basiy sıradan  denizcilik konuları değil malesef. bu konularda bilmeden yapılacak öneriler veya paylaşımlar birbaşka arkadaşların hata yapmalarına neden olabilir.

gemilerden çifteleme dediğimiz sistem  kullanılmaz. çok nadir  iki demir sancak iskele birlikte atılır. teknelerde ise çifteleme daha basit ve daha güvenli olabilir. ben sadece bir arkadasın paylaştığı resme yorum yapmıştım.

selametle,
*
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #27 : Ocak 21, 2014, 23:18:41 »
Gülümser korsan merhaba
zincir+halat kombinasyonu genelde ırgata sahip olmayan teknelerde kullanılır. yani elle atılıp kolay çekilebilmesi içindir. bizde yani bizim kullandığımız teknelerin (yarıştığımız tekneler) hiç birinde ırgat yok. lakin her tekne bulunması gereken bu araçlar bu tür teknelerde çapa+kısa bir zincir (5 metre olabilir)+ kursunlu halattan ibarettir. bunun nedeni, çapayı atarsınız, zinciri serersiniz, kurşunlu haltta ağır olduğu için yere serilir. eğer halatınız yüzerse tekneniz çabuk tarar. siz sığ sularda 2/3 metreye demirlediğiniz için  bildiğimiz naylon halatıda kullansanız sorun olmaz. ( eğer marina+gezi+marina yapıyorsanız) kurşunlu demirleme halatı her satıcıdan temin edebilirsiniz. 20 yıldır istanbul da satılıyor.
selametle
*
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #28 : Ocak 21, 2014, 23:21:43 »
teknenizde ki ırgatla nasıl kullanılır demişsiniz, normal kavelatalı ırgatınız varsa o zaman sadece zincir kullanmak selamet için daha elzemdir. ama yeni çıkan ırgatlarda, halat vira edildikten sonra otomatik zinciri kavaletaya atıyor. eger halat kullanmaya devam edecekseniz ve rahat olsun diyorsanız o zaman ırgat değiştirmeniz gerekebilir. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Ynt: Demirleme ile ilgili 3 detay soru.
« Yanıtla #29 : Ocak 22, 2014, 00:39:22 »
Yukarı da belirttim ama atlamışsınız.Teknemizde kaveletası hem zincir hem de halata uygun ırgat var.Teknemiz 12 metre yelkenli vs..Anlaşılan sorduğum soruların cevabı sizde de yok Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
15 yıldır kah okuyarak,kah yelken yaparak bazen de sorarak denizi,denizciliği,yelkeni öğrenmeye çalışıyoruz.Son yıllarda sağlığımız ve zaman açısından şansımız yaver gidiyor da
5-6 ay denizlerde olabiliyoruz.Karadeniz'i, Ege'yi, Akdenizi' koklayabiliyoruz.Bu nedenle de
olduk biz diyemiyoruz.Daha çok okuyor,daha çok soruyoruz.Olması gerektiği gibi. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap