0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    F. S.

Buji kızdırma rölesi
« : Şubat 03, 2010, 02:40:47 »
Sevgili korsanlar,

şimdiye kadar hiç dizel motor kullanmadığımdan konu hakkında fazla bilgi ve tecrübem bulunmamakta.teknemde 21 HP 3 silindirli
kubota marka motorum var motoru ekipmansız olarak satın aldım ,kumanda ve elektrik aksamlarınıda kendim tamamlamaya çalısıyorum.motor kontrol panelimi geçen sene tamamlamıstım.marş sisteminde ise motoru ısıtmak ıcın uygun bir zaman rölesi bulamadığımdan
motoru çalıstırmadan önce ısıtma işlemini manuel olarak push buton a bağlı yksek akımlı bir röle ile  yapmaktayım.yaklasık 20-30 sn ısıttıktan sonra,marşa basarak çalıstırıyorum.marşa basarken butonu bırakıyor ısıtma işlemine devam etmiyorum.tekne seyri-sefere tam olarak hazır olmadıgından şimdiye kadar bu şekilde idare ettim.
kontak anahtarına bir zaman rölesi ekleyeceğim, yerli üretim sanırım bu iş için üretilmiş hava şartlarına göre ısıtma süresini ayarlayan  bir röle buldum.rölenin çalısma özellıklerinde ısıtma işleminin iki aşamada yapıldıgı anlatılmakta,1.aşamada kontağı çevirdiğinizde ısıtma işlemini yapmakta ve pilot lanba yanmakta,2.aşamada  pilot lanbanın sönmesinden sonra marşa basılmasına  rağmen yaklasık 20 sn kadarda ısıtma ıslemının devam ettigini belirtilmekte.orjınal Yanmar-vetüs vs diğer makinalardada pilot lanba söndüğünde ısıtma işlemi devam etmektemidir?tüm dizel motorlar bu şekıldemıdır? bilgili korsanların görüşlerini rica ediyorum.



----------------------------------------------------------------------------------------------
Kontağı çevirdiğinizde pilot lamba yanar ve kızdırma başlar. Kızdırma süresi soğuk havalarda daha uzun, sıcak havalarda daha kısadır.

Pilot lamba söndükten sonra motor çalıştırılabilir, bu arada kızdırma işlemi 20sn. daha surer. Eğer pilot lamba sönmeden motor çalıştırılırsa (tavsiye edilmez) pilot lamba söner, ve role, yine 20 sn. Sure ile kızdırma işlemine devam eder.

• Çalışma gerilim aralığı: 8.5V – 16V DC
• Nominal çalışma gerilimi: 12V.
• Maksimum çalışma akımı: 50A

Örnek sıcaklılar ve ısınma süreleri :

-20°C için ° pilot lamba yanma süresi: 40-45 sn – toplam ısıtma süresi: 60-65 sn
0°C için pilot lamba yanma süresi: 25-30 sn – toplam ısıtma süresi: 45-50 sn
+45°C için ° pilot lamba yanma süresi: 1±0.2 sn – toplam ısıtma süresi: 20±3 sn


*

    C. B.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #1 : Şubat 03, 2010, 09:11:03 »
Fatih bey,

bana sorarsanız kızdırma için zaman rölesi kullanmayınız. Zaten Vetus, Nanni (Kubota), Beta (Kubota), Yanmar 'da da bir zaman rölesi yok. Hava sıcaklığına göre tavsiye edilen kızdırma süreleri var. Yaklaşık 10-15 sn arasında değişiyor. Ayrıca Vetus ve Yanmar marşa basarken de kızdırma yapıyor.(Belki diğerleri de, wiring diagramlarına bakmak lazım) Ancak bu, zayıf akü ile kullanımda marş hızını biraz düşüreceğnden sorun yaratır mı tartışılır. Ama orjinal fabrikaların uygulaması bu.
Özellikle araba motorlarında, motor çalıştıktan sonra daha iyi yanma ve emisyon değerleri yakalamak için bir süre daha kızdırma yapan modeller var ancak deniz tipi motorlarda buna rastlamadım. Zaten teknelerimizdeki motrlarda kullanılan kızırma bujileri de uzun süre çalışmaya uygun değildir. Yanılmıyorsam max. 20sn'den sonra bujilerinizin zarar görmesi sözkonusu.
Bir de bazı marka motorlar kızdırma bujisine çok duyarlı iken bazıları daha az ihtiyaç hissediyor. Daha önce kullandığım Vetus, en iyi aralarında yaklaşık 10 sn bulunan 10'ar sn'lik 2 kızdırma dan sonra çalışırken, eski tip GM serisi yanmarlarda hiç kızdırma bujisi yok. Yeni tiplerde (YM) de ön kızdırma yapmasanız bile makina çok az bir gecikmeyle hemen çalışıyor.



*

    O. B.

Ynt: Motor Isıtma Rölesi
« Yanıtla #2 : Şubat 03, 2010, 11:13:07 »
Öncelikle motor ısıtma sistemine buji demek hatalı. Dizel motorda buji olmaz. Isıtma işlemi motor gövdesini(silindir blok çevresi) ısıtmak için kullanlıyor. Piston silindir içindeki havayı sıkıştırdığında basınç yükselir ve buna bağlı olarak hava ısınır ve ısınan hava içine yakıt püskürtüldüğünde yakıt kendiliğinden ateş alır. Çok soğuk havalarda motor gövdesi de soğuk olduğu için, sıkışan havada artan ısı silindir çevresindeki motor gövdesi tarafından emilir ve yakıt püskürtülse de ateş almaz. Bunun için silindir çevresini ve içini ısıtmak için ısıtma sistemi vardır.

Her dizel motorda ısıtma sistemi bulunmaz. Bulunup bulunmaması tamamen gövde tasarımına ve enjeksiyon sistemine bağlı. "Direct Injection" motorlar ısıtma sistemine gerek duymaz, "Indirect Injection" motorlar ısıtma sistemine gerek duyar.

Isıtma sisteminin motor çalıştıktan sonra da ısıtmaya devam etmesinin motor ile ilişkisi yoktur. Isıtma sisteminin çalışmaya devam etmesinin  nedeni, mevzuatı sıkı olan ülkelerde   çıkan egzos gazının izin verilen emisyon değerlerini çabuk yakalaması içindir. Motor çalıştıktan sonra ısıtma yapılmasa da olur.
« Son Düzenleme: Şubat 03, 2010, 11:17:44 Gönderen: Orhan Barut »


*

    C. B.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #3 : Şubat 03, 2010, 12:17:07 »
Orhan Bey,

elbette benzinli motorlarda bulunan buji'den "spark plug" bahsetmiyoruz burada. Burada bahsettiğimiz ısıtma amaçı, gerilim uygulayınca ucu ısınan hatta kızan kalem şeklindeki kızdırma bujileri. Buji kelimesi fransızca "mum" anlamına gelmekte ve şekli itibarıyla olsa gerek bu isimle anılmaktadır. Kızdırma Bujisi, Glow Plug, Glühkerze, bougie de prechauffage gibi.

Genelleme yaparsak indirekt injection (ön yanma odalı) motorlarda kullanılmakla birlikte mesela GM serisi yanmarlarda (indirect injection) kızıdrma bujisi yoktur.


*

    O. B.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #4 : Şubat 03, 2010, 12:44:21 »
Sevgili Meslekdaşım Korsan,
Moturunun ısıtma sistemine röle bağlamayı düşünen Fatih Korsan ile ona detaylı bilgi veren siz Can korsan'ın Dizel Motorda buji olmadığını bilmediğini düsündüğümü düşündüğünüz için teessüf ederim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Benim açıklamam genel bilgi mahiyetinde olup motordan anlamayan korsanlara. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Şubat 03, 2010, 12:50:34 Gönderen: Orhan Barut »

*

    F. S.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #5 : Şubat 03, 2010, 22:33:30 »
Değerli paylaşımlaınız için Can ve Orhan korsanlara teşekkür ederim.malesef benim motorum ısıtma işlemini yapmadan çalışmamakta,demekki "Indirect Injection" motorlardanmıs:) Can korsanın belırttıgı gibi kızdırma işleminde çekilen akım neredeyşe marj motorunun çektıgı akıma yakın ,ısıtma işleminin devam ettiğinde  marş basmak krank devirini oldukça düşürecektir.
  Orhan korsan açıklamada bulunmuş ama ısıtmada kullanılan 12 volt rezitanslar piyasada "KIZDIRMA BUJİSİ" olarak isimlendirilmekte ve zaman röleleride "buji kızdırma rölesi" olarak geçmekte.benim özellıkle ılgılendıgım konu motor çalısmaya başladıgında kızdırma işleminin devam etmesinin sakıncalı bir durum oluşturup oluşmamasıydı.ısıtma işleminin daha çok çevresel etkileri minimum seviyeye getırmek ıcın devam ettirilmesi için yapıldığını bilmiyordum.açıklık getırdıgınız için teşekkür ederim.
     Can korsan zaman rölesi kullanmamamı önermiş ama buton ile ısıtmaktan kurtulmak istiyorum.zaman rölesinin haricinde yapılabılecek aklıma gelen tek şey ısıtma bujilerinde kullandıgım röleyi marş kontagına bağlamak.bu durumda marş motoruyla aynı anda ısıtma işlemi gerçekleşecek.sizce işe yararmı?
*

    C. D.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #6 : Şubat 04, 2010, 01:49:03 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Değerli paylaşımlaınız için Can ve Orhan korsanlara teşekkür ederim.malesef benim motorum ısıtma işlemini yapmadan çalışmamakta,demekki "Indirect Injection" motorlardanmıs:) Can korsanın belırttıgı gibi kızdırma işleminde çekilen akım neredeyşe marj motorunun çektıgı akıma yakın ,ısıtma işleminin devam ettiğinde  marş basmak krank devirini oldukça düşürecektir.
  Orhan korsan açıklamada bulunmuş ama ısıtmada kullanılan 12 volt rezitanslar piyasada "KIZDIRMA BUJİSİ" olarak isimlendirilmekte ve zaman röleleride "buji kızdırma rölesi" olarak geçmekte.benim özellıkle ılgılendıgım konu motor çalısmaya başladıgında kızdırma işleminin devam etmesinin sakıncalı bir durum oluşturup oluşmamasıydı.ısıtma işleminin daha çok çevresel etkileri minimum seviyeye getırmek ıcın devam ettirilmesi için yapıldığını bilmiyordum.açıklık getırdıgınız için teşekkür ederim.
     Can korsan zaman rölesi kullanmamamı önermiş ama buton ile ısıtmaktan kurtulmak istiyorum.zaman rölesinin haricinde yapılabılecek aklıma gelen tek şey ısıtma bujilerinde kullandıgım röleyi marş kontagına bağlamak.bu durumda marş motoruyla aynı anda ısıtma işlemi gerçekleşecek.sizce işe yararmı?
Niçin böyle bir röleye ihtiyaç duyduğunuzu bir türlü anlayamadım. Ben de de ısıtma bujileri manuel. Isıtmak için düğmeye bastığımda çektiği akımı görmek çalıştıkları konusunda huzur veriyor.Ayrıca 20 sn. fazla olduğunu düşünüyorum. Ben max 10sn basıyorum.Belki sizin yanma odası büyük falandır.
« Son Düzenleme: Şubat 04, 2010, 01:49:31 Gönderen: Cihan Devcan »
*

    F. S.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #7 : Şubat 04, 2010, 03:16:07 »
Cihan Korsan ,

manuel ısıtma yaptıgınızı belırtmıssınız, ben push-buton kullandım.butona bastıgım surece ısıtıyorum.sızdekıde aynı şekıldemi?
*

    C. B.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #8 : Şubat 04, 2010, 10:18:52 »
Fatih Bey,

kızdırmayı buton veya anahtar ile (çeşitli kademeleri olan marş anahtarları var) yapabilirsiniz. Bu arada butondan veya anahtardan kızdırma bujisinin çekeceği akımı geçiremezsiniz. (3 slindirli motorunuz için 45A civarında bir akım) Bunun için uyun kapasiteli normal bir 12V röle kullanmanız gerekir. Buton veya anahtarla rölenin primer devresini tetikleyip röle çekecek, sekonder (güç) devresi ile kızıdırma bujilerinin devresini kapatacaksınız. Bu röleyi seçerken de kaliteli ve uygun kapasiteli olanını seçmeye özen gösterin (HELLA gibi) Zira yanlış şeçilen veya ucuz italyan malı röleler yapışıp kalabilir ve kızıdrma bujilerinizi yakar, hatta elektrik sisteminize, motorunuza zarar verebilir. Devreye takacağınız kızdırma ikaz lambası ile rölenizin sağlıklı çalışmasını kontrol edebilirsiniz.
*

    A.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #9 : Şubat 04, 2010, 13:28:24 »
Sayın Orhan Barut Korsan,
Yanmar 3GM30(F) motorlarda bu sözü edilen ısıtıcı yok galiba, değil mi?
*

    O. B.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #10 : Şubat 04, 2010, 13:58:49 »
Yok.
*

    C. D.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #11 : Şubat 04, 2010, 16:58:26 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Cihan Korsan ,

manuel ısıtma yaptıgınızı belırtmıssınız, ben push-buton kullandım.butona bastıgım surece ısıtıyorum.sızdekıde aynı şekıldemi?
Evet aynı şekilde ısıtıyorum.
*

    F. S.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #12 : Şubat 05, 2010, 00:11:21 »
Sevgili Can korsanım,

Verdiğin bilgilere teşekkur ederım.konunun başında belirtmiştim ama sanırım gözden kaçtı.belirttigin gibi  push butonu 80 amperlık roleyi devreye alacak şekılde bağladim,pilot lamba ve kızdırma bujileri de rölenin kontaklarına bağlı zira bu kadar yüksek akımı taşıyacak anahtar veya buton bulunmamakta.çok pozisyonlu kontak anahtarları ve on-off seklınde çalısan butonları kullanmayı düşünmüyorum.dalgınlıkla (yada dümene geçmek isteyen meraklı misafirler) açık bırakılabılır,bu durumda  1 dk dada kızdırma bujilerine elveda deriz.
*

    B. Y.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #13 : Ocak 16, 2019, 14:10:54 »
MERHABALAR BEN AYVALIKTAN BEKİR YILDIRIM .BİR ŞEY SORMAK İSTERİM.PEKİ GM SERİSİ YANMARLARDA  BUJİ YOK DEDİNİZ BU GİBİ MOTORLARIN ÜST KAPAKLARINDA BUJİ TAKMAK İÇİN BİR İÇİ DİŞLİ TAPA VAR BURAYA KIZDIRMA BUJİSİ TAKILABİLİRMİ.
*

    B. Y.

Ynt: Buji kızdırma rölesi
« Yanıtla #14 : Ocak 16, 2019, 14:12:43 »
LÜTFEN BU BENİM İÇİN ÇOK ÖNEMLİ  SOĞUK OLDUĞUNDAN DOLAYI MOTORU ÇALIŞTIRAMIYORUM  YAKLAŞIK 2 SAAT EVVEL O TAPADAN ÜSTÜBÜ YARDIMI İLE MOTORU ÇALIŞTIRA BİLDİM DEMEK Kİ O ODACIK ISINDIĞI ZAMAN  SIKIŞTIRILMIŞ YAKIT ATEŞENE BİLİYOR YARDIMLARINIZI BEKLİYORUM TEŞEKKÜRLER.