0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Ahmet Ilgaz

  • * Gezgin Korsan
  • 447
    • Yaşadığı Şehir
  • Bakırköy, İstanbul
    • Tekne Adı
  • s/y sanda
Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« : Şubat 14, 2015, 09:49:19 »
Merhaba arkadaşlar.

Both şalter ve solar panel montajı konusunda yardımınıza ihtiyacım var.

Şimdi efendim, benim kayıkta iki akü gurubu ( 1 X 72 amper motor aküsü, 2 X 72 amper paralel bağlı servis akü bankı) ve iki akü gurubunu ayrı ayrı şarj edebilen bir solar panel regülatörü var. Montajı aşağıdaki gibi yaptım.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ancak bu montajda dikkat ederseniz iki akü arasında eksi kutupların birbiriyle hiç teması yok. Both şalteri 1 konumuna getirdiğimde sadece motor aküsü ile motoru, 2 konumuna getirdiğimde sadece servis aküsü ile servis cihazları ile ilişkilendiriyorum.  Both konumunda iken ise motor aküsü ile motoru ve aynı anda da servis aküsü ile servis cihazlarını çalıştırabiliyorum. Yani Both konumunda bile, diyelim ki bir aşırı tüketim oldu, servis cihazları motor aküsünü tüketmiyor. Ama tabii şarj da etmiyor!
 
Buraya kadar herşey normal. Ancak; bu bağlantı ile (iki akünün eksi kutupları asla temas etmediği için) Both konumunda iken motorun şarz dinamosu sadece 1 no'lu aküyü şarj edebiliyor!

Bu noktada aklıma takılan soru şu;

Sizce bu bağlantı normal midir, yoksa Both konumunda şarz dinomosu ile de her iki aküyü de şarj edebilmek için akülerin eksi kutuplarını birbirine bağlamalı mıyım? 

İki akünün eksilerini birbirine bağlar isem, şalteri Both konumuna aldığımda iki akü birbirine paralel bağlı olacağından,  (solar panel regülatöründen 1 ve 2 no'lu aküye ayrı ayrı gelip aküleri ayrı ayrı şarj eden kablolar var olduğundan)  bir hataya sebep olmaz mı, devreye zarar vermez mi?

Teşekkürler...
It does not matter how slowly you go so long as you do not stop!
*
Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #1 : Şubat 14, 2015, 19:59:56 »
İlk bakışta yanlışmı anladım.Sanki panelin both şalterle bir alakası yok gibi.Her iki aküyüdü bağımsız dolduruyor gibi.
"Son Denk Kayıkçısı"

S/Y Asterix / Fatih/İstanbul
*

    Çevrimdışı Ahmet Ilgaz

  • * Gezgin Korsan
  • 447
    • Yaşadığı Şehir
  • Bakırköy, İstanbul
    • Tekne Adı
  • s/y sanda
Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #2 : Şubat 14, 2015, 22:21:10 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İlk bakışta yanlışmı anladım.Sanki panelin both şalterle bir alakası yok gibi.Her iki aküyüdü bağımsız dolduruyor gibi.

Evet, solar panelin Both şalter ile bir ilgisi yok, iki aküyü de ayrı ayrı şarj ediyor.
« Son Düzenleme: Şubat 14, 2015, 22:22:07 Gönderen: Ahmet Ilgaz »
It does not matter how slowly you go so long as you do not stop!
*

    Çevrimdışı Hakan Zorlu

  • * Gezgin Korsan
  • 7.318
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Maşallah
    • S/Y Maşallah
Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #3 : Şubat 15, 2015, 02:30:08 »
Bende de sistem aynı,

Both şalter kapalı olsa bile akülere enerji basıyor. Şu önce marş, sonra tenvirat aküsü dolduran sistemi almamın sebebi 'acil ihtiyaç anında marş aküm sunkoyveirse, tenvirat kümle bana marşa bastırmaya izin vermemesi' Oldu da basmadı, bir sürü cıvata sökmemek için manuel yöntem both şalter işime daha çok geliyor.

Ayrıca redresörümde de 3 çıkış mevcut ama ben tenviratları bir çıkış, marşı diğer çıkıştan kullanıyorum (bothh şalterden bağımsız) Bendeki Waeco Redresörün marş akü çıkışı ayrı. Çok kullanılmayan bu aküyü 1A ile beslerken tenvirata 35A basabiliyor.

Güneş paneli, rüzgar jeneratörü ve redresörün both şalterden bağımsız olması bence en sade ve en kullanışlı yöntem.
S/Y Maşallah

*

    Çevrimdışı Erol Şar

  • * Gezgin Korsan
  • 558
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #4 : Şubat 15, 2015, 10:44:57 »
Bence yanlış bir sistem.

Akülerin eksilerinin ayrı olmaması gerekir.İzole eksiler bir kaçak akım durumunda ciddi problemlere yol açabilir.

Ayrıca eksiler güneş paneli regülatöründe birleşiyorlar,bunun kablo kesitleri küçük olacağından gene problem yaşanabilir.

Yani esasında bu bağlantıda eksiler güneş paneli regülatöründe birleşmiş oluyor.
xxx
*

    Çevrimdışı Can Deniz

  • * Gezgin Korsan
  • 2.207
    • Yaşadığı Şehir
  • ТЕОS
    • KUTUP YILDIZI
Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #5 : Şubat 15, 2015, 12:02:20 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Merhaba arkadaşlar.

Both şalter ve solar panel montajı konusunda yardımınıza ihtiyacım var.

Şimdi efendim, benim kayıkta iki akü gurubu ( 1 X 72 amper motor aküsü, 2 X 72 amper paralel bağlı servis akü bankı) ve iki akü gurubunu ayrı ayrı şarj edebilen bir solar panel regülatörü var. Montajı aşağıdaki gibi yaptım.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ancak bu montajda dikkat ederseniz iki akü arasında eksi kutupların birbiriyle hiç teması yok. Both şalteri 1 konumuna getirdiğimde sadece motor aküsü ile motoru, 2 konumuna getirdiğimde sadece servis aküsü ile servis cihazları ile ilişkilendiriyorum.  Both konumunda iken ise motor aküsü ile motoru ve aynı anda da servis aküsü ile servis cihazlarını çalıştırabiliyorum. Yani Both konumunda bile, diyelim ki bir aşırı tüketim oldu, servis cihazları motor aküsünü tüketmiyor. Ama tabii şarj da etmiyor!
 
Buraya kadar herşey normal. Ancak; bu bağlantı ile (iki akünün eksi kutupları asla temas etmediği için) Both konumunda iken motorun şarz dinamosu sadece 1 no'lu aküyü şarj edebiliyor!

Bu noktada aklıma takılan soru şu;

Sizce bu bağlantı normal midir, yoksa Both konumunda şarz dinomosu ile de her iki aküyü de şarj edebilmek için akülerin eksi kutuplarını birbirine bağlamalı mıyım? 

İki akünün eksilerini birbirine bağlar isem, şalteri Both konumuna aldığımda iki akü birbirine paralel bağlı olacağından,  (solar panel regülatöründen 1 ve 2 no'lu aküye ayrı ayrı gelip aküleri ayrı ayrı şarj eden kablolar var olduğundan)  bir hataya sebep olmaz mı, devreye zarar vermez mi?

Teşekkürler...

Verdiğiniz bilgilerle şema çizimi örtüşmüyor Ahmet bey,
Şemada 4 akü görülüyor siz ise  ( 1 X 72 amper motor aküsü, 2 X 72 amper paralel bağlı servis akü bankı) bilgisi vermişsiniz.

Ayrıca boat şalterden tüketime gidiş belli değil.

Erol beyin söylediği gibi eksileriniz solar regülatör eksi terminalinde zaten birleşiyor.

Bu sakıncalı bir durum.
Sözgelimi motor aküsü eksi hattında bir geçirimsizlik olduğu anda tüm marş akımı solar regülatör eksi terminalinden geçmeye çalışır ki terminaliniz anında cısss olur.

Bence devrelerinizi yeniden gözden geçirmelisiniz.
Ben yaptım oldu mantığı başınıza iş açabilir.
Elektrik işleri tamam atla deve değildir ama
hobi düzeyinde ben yapıyorum bişicik olmuyo saaat gibin çalışıp duru mantığına da gelmez.

Yılda bir kere lazım o da buğün lazım anında kalakalırsınız denizin ortasında.

Sevgi ve saygıyla.
Www.drokya.blogspot.com
*

    Çevrimdışı Ahmet Ilgaz

  • * Gezgin Korsan
  • 447
    • Yaşadığı Şehir
  • Bakırköy, İstanbul
    • Tekne Adı
  • s/y sanda
Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #6 : Şubat 16, 2015, 07:59:34 »
   Aslında orada 4 adet akü görünmüyor, onların ikisi akü, sağdaki ikisinden biri motor, diğeri de servis tüketici cihazları simgeliyor. İki aküden de 1. akü motor aküsü, 2. akü servis aküsü. Servis aküsü ise 2 adet 72 amperlik aküden oluşan tek bir bank şeklinde.

   Dün Erol abiyle yüz yüze konuşma fırsatım da oldu. Kendisi eksi kutupların solar panelde birleştiğini söyledi.
   İşin doğrusu benim bundan haberim yoktu! Dolayısıyla eksi kutupları birleştireceğim ve Both şalteri de Erol abinin tarif ettiği şekilde bağlayacağım. Tekrar teşekkürler Erol abi  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

     
 
   
   

   
It does not matter how slowly you go so long as you do not stop!
*
Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #7 : Şubat 20, 2015, 10:09:24 »
  ahmetcim onunda birşemasını çizersen çok memnun olurum


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
   Aslında orada 4 adet akü görünmüyor, onların ikisi akü, sağdaki ikisinden biri motor, diğeri de servis tüketici cihazları simgeliyor. İki aküden de 1. akü motor aküsü, 2. akü servis aküsü. Servis aküsü ise 2 adet 72 amperlik aküden oluşan tek bir bank şeklinde.
Ahmetcim onunda bir şemasını çizermisin lütfen

   Dün Erol abiyle yüz yüze konuşma fırsatım da oldu. Kendisi eksi kutupların solar panelde birleştiğini söyledi.
   İşin doğrusu benim bundan haberim yoktu! Dolayısıyla eksi kutupları birleştireceğim ve Both şalteri de Erol abinin tarif ettiği şekilde bağlayacağım. Tekrar teşekkürler Erol abi  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

     

   
   

   
« Son Düzenleme: Şubat 20, 2015, 10:10:39 Gönderen: Zeki Eren İlgezdi »
Zeki Kaptan /Mimarsinan