0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    H. E.

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #45 : Kasım 06, 2008, 13:39:17 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
delikanli kayiin sagi solu oynamaz Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ateş korsan, lafı ağzımdan aldınız Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Haa, oynamaz, delikanlı gibi gider, koç gibi kafa kor pontona di mi?


*

    H. Z.

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #46 : Kasım 07, 2008, 17:05:07 »
Ben bow thruster için para biriktirmeye başlayayım bari.....  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Sonra dilinizden kurtulamayız....


*

    F. S.

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #47 : Kasım 10, 2008, 13:13:39 »
İşte delikanlı dümen. !!! Fazla oynak degil.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

SISTEM 1 İLE SİSTEM 2 ARASINDA İLERİ VE GERİ MENEVRALARDA FARK NELERDİR ?

BANA GÖRE SISTEM 2  DE   PALA UZUNLUGU +L KADAR ARTTIRILDIGINDA AYNI ACIDDA PALA ALANI +A KADAR ARTIYOR
VE  ÜSTÜNDEN GECEN SU MİKTARINI FAZLALAŞTIGI İÇİN AVANTAJLI GÖZÜKÜYOR.

BU GÖRÜŞÜM DOGRUMUDUR ACABA?
EGER BU DOGRU İSE L/+L ORANININ NE OLMASI GEREKİR.

başdünenibaşlığıaltındakıçdümeninedalmışkorsan
« Son Düzenleme: Kasım 10, 2008, 13:19:09 Gönderen: Faruk Savcı »


*

    A. Ç.

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #48 : Kasım 10, 2008, 13:49:17 »
Faruk korsan,

Bu iki dümen arasındaki fark sadece kullanıcıya rahatlık sağlamasıdır. Dümen palasının önündeki parça mile pervane suyuna göre ters yönde olduğndan dümeni yönlendirirken, yardımcı olur (otolardaki hidrolik direksiyon gibi).

Tornistanda iki dümen arasında belirgin bir fark olmaması gerekir. Çünkü tornistanda pervane suyu dümen üstünden geçmez. öndeki çıkıntı ise dümen alanını hissedilecek kadar arttırmaz. tornistanda dümen tutturacağım diye dümen ile oynamak çok anlamlı değildir.


*

    A. S.

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #49 : Kasım 10, 2008, 13:56:58 »
Bol gazla ileri / tornistan manevralarında çoğu teknenin reisin istediğini
yaptığı doğrudur ( Ancak şimdilik bunun şanzıman'ın ömrüne etkilerini bir
yana bırakalım...).
Gulet, tırhandil, uskunalar üzerindeki yetenekli kaptanların gerçekten
tekneleri beklenmedik biçimde becerikli manevra ettirdiklerini gözlemlemişizdir,
doğru.

Ancak bunun önemli bir nedeni bu teknelerdeki motor güçleridir.
Aynı şeyi eş motorbot veya motoryatlarda da gözlemleyebilirsiniz. Diyelim
8 metre  boyda bir deplasman tipi motoryata ( aslında haydi haydi yeterli
olan ) 30 HP, diğerine 100 HP motor koydunuz. Büyük motorlu olan iyi
bir reisin elinde neredeyse çift makinalı kayık gibi manevra yaparken,
küçük motorlusu işte tornistanda akıntı çağanozu gibi, yan yan gider.

Birden fazla motor alternatifi olan yelkenli teknelerde de, aynı teknede
büyük motorlu olanın yanaşma manevralarını daha kolay yaptığını
görebilirsiniz.

Ben 27 HP motorum ve iki kanatlı pervanemle yerime girmek için çizeceğim
büyük daireye başlamadan gaz kolunu boşa alıp tekneyi kendi kendine
akmaya bırakmama ( hatta bazen '' şimdi bunun üzerindeki yol yetmeyecek,
rüzgar başı alıp sürükleyecek '' diye telaşlanmama ) rağmen , tekne yerine
giriyor ve pontona 1/2 tekne boyundan daha fazla mesafe varken tornistan
vermeme rağmen, sanki teknenin gerçekten durması saniyeler alıyor.

Buna karşılık marinada özellikle 11-12 metre boylarda pek çok teknenin sanırım
en az 3-4 knot yolla ceplerine girdiklerini ve rıhtıma neredeyse ancak 3-4 metre
mesafe kala hala ( bence ) çok hızlıyken, bir tornistanla anında durabildiklerini
görüyoruz.

Maşallah gibi ağır ama ensiz, dolayısıyla yürümesi için gerekli enerjiyi bir kere
sağladığı zaman, bildiği yönde inatla rahat yürüyen tekneleri durdurmak da,
yönlerini değiştirmek de hele ufak motorlarla zor.

Modern tasarımların özellikleri başka. Hafifler. Bu nedenle çabuk hızlanıp ( su altı
formları ve özellikle dümen palaları efektif olduğu için ) manevra dinliyorlar genelde,
ayrıca gazı kesince ivmelendikleri çabuklukta yavaşlıyabiliyorlar. Halbuki ağır tekneler
bir yürüdü mü ( Billur Tuz misali ) akar, akar, akar....

Durdurmak, manevra ettirmek için işte guletlerdeki gibi 250 - 350 BG Caterpillar veya
MAN makina lazım, eh onlar da bize yaramaz ki ?
  

*

    F. S.

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #50 : Kasım 10, 2008, 14:04:13 »
Sagol Ahmet Korsan

Ben mevcut bir dümende degilde, yeni bir yapımda kullana bilirimiyim diye sorduydum.

Bu aralar malum havalar biraz soguk, denizde olamıyoruz. Bari ileriki planlarımıza dönük araştırma yapalım dedim.
*

    A. Ç.

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #51 : Kasım 10, 2008, 14:13:19 »
Ben Neptün'de 27 beygir ile istediğim manevrayı yapıyordum. Tornistanda tekneyi durdurmak için biraz fazla gaz vermek gerekiyordu. Ama dümeni kırıp ileri verdiğimde tekne denizde istediğim rotaya giriyordu, daha sonra da tornistanla manevra yapabiliyordum. Sanıyorum bu şekilde Maşallah da söz dinlemeli.
*

    A. S.

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #52 : Kasım 10, 2008, 14:17:18 »
Faruk Bey,
dümen milinin önünde bir parça ''burnu'' olan dümen palası muhakkak ki daha verimli.
Ahmet Bey'in görüşüne katılıyorum ama, bu özellik sanırım tornistanda bir işe yaramaz.

Özellikle yekeli tekne kullananların hepsi yaşamıştır, tornistanda pervane suyunun
itmesiyle dümen palası birden şiddetle bir yöne gider ve hazırlıksız yakalandıysa
dümencinin beline, dizine yeke çok sıkı bir darbe ekleştirir, yıldızları saydırır.

Burun parçası küçük dümen açılarındaki ilave etkinliği dışında, bu ''tepme''lerin
etkisini de azaltır. Ayrıca bu tarz tasarım ani yüklerde ( teknenin broşa düşmesi
vb ) dümen miline ve dümen kovanına, yatağına gelen yüklerin aşırı olmasını,
dolayısıyla ağır tahribatı da önler.
Boy oranına gelince ; kaynak karıştırmak lazım ama, sanırım aklımda oranların
azami 1:8 olması gerekir gibi kalmış. Yani pala 40 cm ise, milin önündeki parçanın
uzunluğu 5 cm kadar olmalı.

Ahmet Beyin değindiği bir konuya daha değinmek isterim.
Okuduğum ( çoğu Alman kaynaklı ) denizcilik kitaplarının manevra usulleri bölümlerinde
daima manevra yaparken '' tornistanda dümenle hiç oynamayınız, ileri manevra yaparkenki
konumunda bırakınız '' diye tavsiye edilir. Bunun nedenini de, tornistanda dümenin etkisinin
olmayacağı ve dümenle oynamanın tekrar ileri verip manevraya devam ederken, gereksiz
vakit kaybı yaratacağı savıyla açıklarlar.

Halbuki bizler hepimiz sanırım tornistana başlarken dümenimizi teknenin kıçının gitmesini
istediğimiz yöne basıyoruz. Ben bir iki kere dümene hiç ilişmemeyi denedim, olumlu bir
fark sezemedim ve bu tavsiyeyi uygulamıyorum.

Ama rahat bir alanda, rahat bir pozisyonda bunu denemeli ; faydası var mı bakmalı derim.
*

    F. S.

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #53 : Kasım 10, 2008, 14:19:50 »
Teşekkürler Aali Korsan

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Modern tasarımların özellikleri başka. Hafifler. Bu nedenle çabuk hızlanıp ( su altı
formları ve özellikle dümen palaları efektif olduğu için )   

Ali Üstadım buradaki 'efektif'i açarmısınız. Biz cülela takımı bir tek MB kurundan biliriz bu kelimeyi.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Kasım 10, 2008, 14:26:00 Gönderen: Faruk Savcı »
*

    A. S.

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #54 : Kasım 10, 2008, 14:29:19 »
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Faruk Bey, siz benden iyisiniz. MB döviz kurları ile ne zaman
işim olsa ardından başım belaya girmiştir...
Dümen palası bağlamında '' efektiflik ''le ( kötü Türkçeyle...)
kastım ; aslında verimliliktir.

Dümenin verimliliği ne olabilir ?
İşte küçük dümen açılarında bile etkin olması veya çoğu
dümen palasının hastalığı olan, 20- 25 derece açıdan sonra
palanın üzerindeki su akımının bozulması ve dümenin fren
tesiri dışında faydalı hiç bir iş görmemesi...
*

    T. Ö.

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #55 : Kasım 10, 2008, 15:25:43 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Okuduğum ( çoğu Alman kaynaklı ) denizcilik kitaplarının manevra usulleri bölümlerinde
daima manevra yaparken '' tornistanda dümenle hiç oynamayınız, ileri manevra yaparkenki
konumunda bırakınız '' diye tavsiye edilir. Bunun nedenini de, tornistanda dümenin etkisinin
olmayacağı ve dümenle oynamanın tekrar ileri verip manevraya devam ederken, gereksiz
vakit kaybı yaratacağı savıyla açıklarlar.

Halbuki bizler hepimiz sanırım tornistana başlarken dümenimizi teknenin kıçının gitmesini
istediğimiz yöne basıyoruz. Ben bir iki kere dümene hiç ilişmemeyi denedim, olumlu bir
fark sezemedim ve bu tavsiyeyi uygulamıyorum.

Ama rahat bir alanda, rahat bir pozisyonda bunu denemeli ; faydası var mı bakmalı derim.


Aali bey,

Burada "tornistana başlarken" ile kastedilen gaz kolunu tornistana aldığımız an ise, yazılan bana göre doğrudur. Çünkü o anda teknenin üzerinde hafif ileriye yol olduğu düşünülürse, tornistanda gitmek istediğimiz yere dümeni basmak aslında teknenin kıçının terse kaçmasına sebep olacaktır.
Ben de TALYA ile F6 iskelesine doğru F10 un önünde manevra yaparken, tornistanı sizin kaynakların dediği gibi uyguluyorum.
Yani, çok hafif ileri yoldaki tekneye dümen düz konumda iken kuvvetli bir tornistan, tekne geriye doğru akmaya başladığında dümen dinler hale geldiğinden ne tarafa basılacaksa o tarafa.

TANER
*

    A. S.

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #56 : Kasım 10, 2008, 16:26:39 »
Taner Bey aslında iki ayrı konu karıştı benim yüzümden...
Biri tornistanla manevra nasıl daha etkinleştirilir ? konusu
Diğeri tekneyi dar alanda neredeyse olduğu yerde döndürebilmek
için yapılan ileri/geri manevrası.

Tornistanda dümeni ellemeyiniz ! önerisini uzmanlar ikinci konu
için yapıyorlar, ileri geri,ileri tekneyi dümenden fazla bir fayda
sağlamaksızın çevirebilmek için.

Dediğiniz gibi ben de kıçtan bağlamak istediğimde yerime girerken ,
önce pervanenin mevcut sola çekme gayretini arttırmak için dümeni
iskeleye basıyorum, sonra düzeltiyorum.
Baştan bağlıyken ise genelde rüzgarı sancaktan alıyorum, çıkarken
tekne de sola çekiyor , yani iskele tarafındaki teknenin üzerine
yığılmak istiyor.
Bu durumda kuvvetli gazla ve dümene ilişmeden tekneyi harekete
geçirmeye çalışıyor ve dümen dinleyeceğini düşündüğüm hıza ulaşınca
dümeni sancağa basıyorum. Böylelikle teknenin kıçı yan tekneden,
dümen ve salma onun tonozundan kurtuluyor, yan rüzgar sertse
bu defa başın kaçıp gitmesini önlemek için yine gaz kuvvetliyken
dümeni iskeleye basıp bu defa başı yan tekneden neta tutmaya
çalışıyorum. Yani sertçe yan rüzgarda bir  S çizmeden yerinden
tekneyi çıkarmak olası değil.